Domů Blog Strana 3

6 nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

Chystáte se prodat svou nemovitost? Je spousta věcí, na které byste si měli dávat pozor. Při prodeji bytu, domu nebo pozemku je důležité dbát na to, jak danou věc prezentujete a čím více víte, tím lépe. Informovanost je určitě důležitá pro každého, kdo chce něco přidat na realitní trh. Projděme si několik základních bodů, na které by se měl podívat každý, kdo se chystá k prodeji.

1. Nesprávná cena

Pokud chcete zaujmout co nejvíce zájemců na prohlídku, měli byste brát na vědomí, že příliš vysokou cenou spoustu z nich spíše odradíte. Můžete se snadno dostat mimo jejich zorné pole a pokud později slevíte, nemusí to už mít ten správný efekt. Přiměřená cena je cena k vítězství.

Pokud se totiž objeví větší počet zájemců, už jste to právě Vy, kdo bude rozhodovat, komu nemovitost prodá. A to přináší své výhody a to i v podobě navýšení ceny.

2. Nepřipravená nemovitost

Před tím, než vůbec dáme objekt k prodeji je velmi důležité si zavolat realitního inspektora, který zjistí, v jakém stavu se nemovitost nachází. Předejdete tak pozdějším, nepříjemným komplikacím v případě, že si zájemce přivede vlastního odborníka. A na prohlídku dům či byt pečlivě připravte!

Pokud jste již dlouho nemalovali, právě teď máte možnost to změnit. Nová malba přinese nový, svěží nádech a taky je to skvělá příležitost k důkladnému úklidu. Na ten dbejte před každou návštěvou zájemce.

3. Špatná propagace

Žádná prodejní strategie může být kámen úrazu, hlavně v případě, že čekáte rychlý průběh. Navíc, výsledkem může být nízký počet zájemců a to nikdo nechce.

Vsaďte na profesionální fotografie, jeden obrázek za milion slov, jak se říká. A pokud opravdu máte zájem svou nemovitost dobře prodat, je vždy na místě svěřit ji do profesionálních rukou. Na našem trhu máte široký výběr realitních kanceláří, které Vám rády pomůžou.

4. Nedostatečné právní zajištění

Prodej je velmi důležitý proces, u kterého je potřeba počítat s právní pomocí. Proto můžete využít služeb právníka na realitní právo, který bude řešit pouze otázky právní jistoty. Neřeší ani cenu majetku, ani platební metody. Řeší především právní dokumentaci jako je kupní smlouva na nemovitost případně rezervační smlouva. Jednání můžete probíhat i s katastrálním úřadem např. v případě vecných břemen a služebností.

Využít můžete také prodej nemovitosti s advokátní úschovou.

5. Prodej přes více RK nebo svépomocí

Vezměme si příklad, ve kterém nemovitost dáte mezi pět makléřů. Logicky, každý z nich má 20 % šanci na prodej i zisk. Makléři většinou ví, že nabízíte k prodeji přes více makléřů a tím pádem jim to nestojí za tolik snahy. Proto je lepší se obrátit pouze na jednoho, který do propagace a prodeje Vaší nemovitosti dá vše.

Sice je spousta věcí, které zvládnete svépomocí, ale je jasné, že skutečný profesionál se vám v tomto případě bude hodit. Navíc spolupráce s makléřem má spoustu výhod, protože může řídit prodej a organizovat celkový průběh. Vy tak máte čas na jiné, osobní záležitosti.

6. Neznalost zákonných povinností, nezkušenost u jednání, osobní vztah k nemovitosti

To jsou další příčiny, které mohou mít špatný vliv na celý prodej. Víte třeba, že za nedodání průkazu energetické náročnosti můžete dostat pokutu a to ve výši až 100 000 Kč? A to není vše, prodávající má spoustu povinností, které musí dodržet, aby prodej opravdu dokončil v pořádku. Jde tady přeci o obchod, proto si dávejte pozor při jednání, přece jen vy chcete prodat za co nejvíce, ale kupující koupit za co nejméně.

Vyjednávání je také často nejen ve financích, ale také ve formě placení. Kpující se snaží získat nejlevnější hypotéku pokud nemá připravenou hotovost. Snažte se brát svou nemovitost s nadhledem, aby se případní zájemci u vás cítili dobře, jako doma a nejen na návštěvě.

Smlouva o rezervaci nemovitosti

smlouva o rezervaci nemovitosti

Našli jste váš vysněný dům, byt či pozemek a nechcete, aby vám jej někdo vyfoukl před nosem. Smlouva o rezervaci nemovitosti by měla sloužit jako pojistka toho, že nemovitost nebude nabízena dalším zájemcům. Jak taková smlouva funguje v praxi, co by měla obsahovat a na co si dát pozor? Dozvíte se v našem článku.

K čemu slouží smlouva o rezervaci nemovitosti?

Prodej nemovitosti nelze vyřešit za den. Většina lidí potřebuje koupi financovat hypotékou, proto do celého procesu vstupuje banka. Připravit kupní smlouvu podle požadavku prodávajícího a kupujícího také nemusí být jednoduché. Zvláště pro kupujícího jde často o obchod jeho života.

Rezervační smlouva by měla sloužit k tomu, aby nemovitost nebyla dále nabízena dalším zájemcům. Zájemce o koupi tak získá jistotu, že nemovitost nebude prodána někomu jinému, než se vypracuje kupní smlouva. Prodávající zase bude vědět, že druhá strana má skutečně o koupi zájem, neboť zaplatila rezervační poplatek.

Rezervační smlouva v praxi

Většina nemovitostí je na trhu nabízena přes realitní kanceláře. Prodávající tak zvyšuje své šance, že jeho nabídka se dostane k velkému okruhu potenciálních kupců a nemovitost tak bude prodána za nejlepší cenu.

Realitní kanceláře chtějí na koupi co nejvíce vydělat. Často proto nutí potenciální kupce, aby smlouvu o rezervaci uzavřeli s ní. Zájemce má zaplatit rezervační poplatek čistě za to, aby realitní kancelář přestala nemovitost dále nabízet.

Takovéto smlouvy však nejsou pro zájemce vůbec výhodné. Stranou dohody totiž vůbec není prodávající. Ten pak může nemovitost klidně prodat jinému zájemci nebo ji nabízet s úplně jinou realitkou či sám dále. Realitní kancelář potom obdrží rezervační poplatek, který je obvykle v desítkách tisíc, aniž by zájemce mohl nemovitost koupit.

Ačkoliv soudy v minulosti prohlásily některé rezervační smlouvy za neplatné, protože se v nich realitní kanceláře zavazovaly k tomu, že nemovitost nebude prodána jinému zájemci, ačkoliv na tuto skutečnost neměly vliv, nespoléhejte na to.

Vždy trvejte na tom, aby stranou rezervační smlouvy byl i prodávající. Realitní kancelář by zde měla vystupovat pouze jako vedlejší účastník. V opačném případě se dostáváte do rizika, že přijdete o své peníze.

Jak by měla vypadat smlouva o rezervaci nemovitosti?

Rezervační smlouva není upravena zákonem. Jde o nepojmenovanou smlouvu neboli inominátní kontrakt. Náležitosti smlouvy si proto stanoví samy smluvní strany. To by vás mělo nutit k větší obezřetnosti.

Důležitá je identifikace stran smlouvy. Jak již bylo uvedeno výše, je pro zájemce o koupi velmi důležité, aby smlouvu uzavřel primárně s prodávajícím.

Smlouva by měla určit předmět koupě. Už v rezervační smlouvě je vhodné popsat stav nemovitosti a právní omezení, která se na ni vztahují (např. věcná břemena).

Součástí vždy bude stanovení doby, ve které se strany zavazují, že spolu uzavřou kupní smlouvu. Prodávající a realitní kancelář se ve smlouvě zaváží, že po tuto sjednanou dobu nebudou nabízet k prodeji nemovitost dalším zájemcům.

Rezervační poplatek

Zájemce o nemovitost se v rezervační smlouvě zavazuje uhradit rezervační poplatek. Ten může sloužit k zajištění provize realitní kanceláře nebo také jako záloha z kupní ceny. Je proto velice důležité, jakým způsobem jsou ustanovení o rezervačním poplatku či depozitu formulována.

Pokud má rezervační poplatek formu zálohy a jde tedy o část kupní ceny, je vhodnější uložit jej do notářské úschovy.Připlatíte si, ale budete mít jistotu, že o něj nepřijdete. Objevily se případy podvodných makléřů, kteří po zaslání rezervačního poplatku zcela přestali komunikovat s klienty. Ti už nikdy své peníze neviděli.

Další práva a povinnosti stran

Smlouva o rezervaci nemovitosti dále může obsahovat povinnost prodávajícího poskytnout součinnost zájemci při sjednávání hypotéky (např. co se týče ocenění nemovitosti).

Doporučujeme sjednat rozvazující podmínky. Přesně do smlouvy sepište, za jakých situací je zájemce oprávněn od rezervační smlouvy odstoupit. Půjde zejména o situaci, kdy prodávají nedodrží svůj závazek a nemovitost prodá jinému zájemci. Může ale také jít o případy, kdy se zjistí, že stav nemovitosti neodpovídá stavu inzerovanému. Smlouva také může obsahovat ustanovení, že zájemce může od smlouvy odstoupit v případě, že se mu nepodaří získat hypotéku.

V zájmu prodávajícího je pak vnést do smlouvy smluvní pokuty, které kupující musí zaplatit v případě, že kupní smlouvu odmítne ve stanovené době uzavřít. Toto je vhodné upravit zejména, pokud se s kupujícím domluví na vratné záloze či na nízkém rezervačním poplatku. Jde také o motivaci zájemce, aby rezervační smlouvy uzavíral skutečně s rozmyslem.

Na co si dát pozor při uzavírání smlouvy o rezervaci nemovitosti

  • Neuzavírejte rezervační smlouvu, jejíž stranou není prodávající.
  • Ujistěte se, zda je registrační poplatek zálohou a bude se odpočívat z kupní ceny, nebo zda půjde o provizi realitní kanceláře.
  • Ujasněte si ve smlouvě, za jakých okolností dojde k vrácení zálohy a kdy je možné odstoupení od smlouvy.
  • Vždy si pečlivě přečtěte obsah smlouvy.
  • Nepodepisujte smlouvu, ve které jsou nápadně nevyvážené podmínky ve váš neprospěch, či která je příliš vágní.

Pozor také na další chyby při prodeji nemovitosti.

Jak zrušení superhrubé mzdy ovlivní rozpočet domácnosti

superhrubá mzda

Na začátku roku se v médiích mluvilo o zrušení superhrubé mzdy. Mnoho zaměstnanců si však nedokáže představit, co to pro ně ve skutečnosti znamená a o kolik se jim reálně zvýší vyplacená mzda. Čistá mzda je přitom často hlavní položkou rozpočtu domácnosti. Bude na něj mít dopad?

Co je superhrubá mzda

Pod pojmem superhrubá mzda se skrývaly náklady zaměstnavatele na jeho zaměstnance. Jendalo se o základ daně, ze kterého se vycházelo při výpočtu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Do superhrubé mzdy se započítávaly náklady na sociální a zdravotní pojištění.

Od roku 2021 je superhrubá mzda zrušena a základem daně je mzda hrubá.

Změny ve výplatě mzdy

Jaké praktické dopady má ale zrušení superhrubé mzdy pro zaměstnance? Zjednodušeně řečeno, dojde při výplatě mzdy ke změně u dvou položek.

První z nich je položka vypočtená daň. Ta se podle nového výpočtu mzdy počítá pouze z hrubé mzdy. Doposud tomu bylo tak, že se daň počítala z hrubé mzdy navýšené o sociální, zdravotní pojištění, které bylo zaplacené zaměstnavatelem.

Druhou změnou je výše slevy na poplatníka. Byla navýšena z částky 24 840 Kč ročně na částku 27 840 Kč ročně. Měsíčně tedy z částky 2 070 Kč na částku 2 320 Kč.

Modelový příklad

Pro lehčí pochopení, uvádíme praktický příklad. Vezmeme v úvahu zaměstnance s měsíční hrubou mzdou 30 000 Kč. Zaměstnanec má u zaměstnavatele podepsáno prohlášení k dani.

Rok 2020

  • Zdravotní a sociální pojištění  + 10 140 Kč
  • Superhrubá mzda: 40 140 Kč

Od hrubé mzdy odečteme následující položky.

  • Sociální pojištění – 1 950 Kč
  • Zdravotní pojištění – 1 350 Kč
  • Záloha na daň po slevě – 3960 Kč

Čistá mzda v roce 2020 byla ve výši 22 740 Kč.

Rok 2021

Od hrubé mzdy odečteme následující položky.

  • Sociální pojištění – 1 950 Kč
  • Zdravotní pojištění – 1 350 Kč
  • Záloha na daň po slevě – 2 180 Kč

Čistá mzda v roce 2021 je ve výši 24 520 Kč.

Rozdíl ve vyplacené částce v letech 2020 a 2021 je 1 780 Kč měsíčně. Jak je vidět, díky zrušení superhrubé mzdy dochází k navýšení čisté mzdy.

Jak poslat peníze do Indie: Zahraniční převod, alternativy, poplatky

Jak poslat peníze do Indie

Indická ekonomika nestojí na exportu, ale spíše na domácí spotřebě. České firmy z nejrůznějších odvětví mají proto šanci prorazit na indickém trhu. Je to také země divů, ve které si mohou na své přijít turisté. Obě tyto skupiny mohou řešit dilema, jak poslat peníze do Indie bezpečně a pokud možno rychle a bezpečně. Tradiční možnost skrze banky či Western Union raději vyměňte za nové metody převodu peněz s Wise.

Využít můžete multiměnový účet Wise, který nabízí založení i vedení 50ti účtů zdarma, včetně indické rupie (INR). Převod peněz je se středovým kurzem a nízkými transparentními poplatky.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Snadno si tak převedete české koruny na indické rupie v okamžik, kdy potřebujete. Může to být ještě před odjezdem na dovolenou anebo můžete počkat a sledovat vývoj kurzu CZK/INR.

Peníze v Indii – Indická rupie INR

V Indii se používají indické rupie. Jedna rupie se dělí na 100 paisů. Mezinárodní kód měny je INR. Směnný kurz je přibližně 1 CZK za 3 INR. V Česku ale indické rupie neseženete. Ostatně ani jinde mimo Indii. Jejich vývoz i dovoz je totiž zakázán.

V Indii existuje mnoho finančních institucí, většinu na trhu však mají státní banky. Bankovní trh byl totiž v minulosti znárodněn. Zahraniční banky jsou velmi regulovány a nabídka jejich služeb je omezená.

Pokud jedete do Indie jako turista, přivezte si dolary, eura nebo britské libry. Ty lze snadno vyměnit už přímo ve směnárnách na letišti. Vždy si pečlivě přečtěte kurzovní lístek. Hotovost budete potřebovat, i když ve větších obchodech lze platit kartou.

Získat bankovky můžete také výběrem z bankomatu, dejte si ale pozor na poplatky za výběr, které si může účtovat vaše i cizí banka. Vyberte si proto raději větší částku, ať nemusíte zbytečně platit poplatky vícekrát.

Název měnyIndická rupie
Mezinárodní kódINR
Bankovky1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 500 a 2000
Mince5, 10, 20, 25 a 50 paisů a 1, 2, 5 a 10 rupií
Aktuální kurz CZK/INR3.83 CZK

Bankovky v hodnotě pod 10 rupií už nejsou vydávány, ale zůstávají v platnosti. Od 30. června 2011 mince v hodnotě pod 50 paisů přestaly v obchodním styku platit.

Historie indické rupie

Slovo rupie pochází ze sanskrtského výrazu रूप्य (rūpya), ten v překladu znamená „zpracované stříbro“.

Indická rupie má dlouhou a bohatou historii, která sahá až do starověku.

  1. Starověk (do 6. století př. n. l.): První známou formu měny, kterou lze nazvat „rupie“, byly stříbrné tyčinky nazývané „rupya“, což v sanskrtu znamená „tvarovaný kus“. Ty byly používány pro obchod a byly pravděpodobně základem pro stříbrné mince používané v následujících stoletích.
  2. Středověk (od 6. století n. l.): Stříbrné mince byly běžně používány jako měna v indických královstvích. Různé dynastie a království vydávaly své vlastní mince, často se jmény svých vládců.
  3. Mughalská éra (1526–1857): Za vlády Mughalské říše byla standardizována měna nazývaná „rupiya“. Tato měna byla vyrobena ze stříbra a byla používána po celé říši.
  4. Britská koloniální éra (1858–1947): Po převzetí Indie Britskou východoindickou společností byla indická rupie uváděna jako oficiální měna kolonie. Britská vláda vydávala papírové bankovky a mince.
  5. Poválečné období a nezávislost (1947–současnost): Po získání nezávislosti v roce 1947 pokračovala Indie v používání rupie jako své měny. Indická vláda provedla řadu měnových reforem, aby čelila inflaci a hospodářským výzvám.

Mezinárodní převody z bankovního účtu

Tradiční způsob, jak poslat peníze do zahraničí, je využít bankovní převod z účtu na účet. Většinou je nejbezpečnější a pro odesílatele také poměrně snadný. Stačí v internetovém bankovnictví zadat, že budete provádět mezinárodní bankovní převod.

K provedení zahraniční platby je potřeba zadat účet příjemce v mezinárodním formátu (tzv. IBAN) a také mezinárodní kód banky (tzv. BIC).

Zahraniční platba skrze vaši banku však pravděpodobně nebude ta nejvýhodnější cesta, jak poslat peníze do Indie. Na rozdíl od tzv. SEPA plateb do zemí EU, které jsou poměrně levné a dorazí za pár dní, trvá platba do Indie zhruba čtrnáct dní. To je v dnešní době rychlých obchodů velmi dlouhá doba.

Při mezinárodních platbách je potřeba si dát pozor na směnný kurz, který vám banka nabídne, a také poplatky za převod. Ty se liší banka od banky, nicméně u zahraničních plateb není výjimkou, že zaplatíte i přes tisíc korun.

Alternativní možnosti, jak poslat peníze do Indie

Ocitl se váš rodinný příslušník, který se nachází v Indii, ve finanční tísni? Přišel o platební kartu a hotovost?

Western Union jen v nejnutnějších případech

Pokud potřebujete zaslat peníze co nejrychleji, můžete využít službu Western Union. Lze s ní provést online převod v řádu minut, ale peníze můžete zaslat i hotově. Stačí se dostavit na pobočku, která převezme hotovost a vydá vám kontrolní číslo. To musíte sdělit (např. telefonicky) příjemci. Příjemce se dostaví na jakoukoliv pobočku v Indii a po ověření totožnosti a sdělení čísla jsou mu peníze předány.

Síť Western Union je v Indii velmi rozsáhlá. V Česku službu najdete na každé třetí poště. Nevýhodou jsou vysoké poplatky za převod. Western Union byste proto měli využívat skutečně jen v urgentních situacích.

Nejlevnější převod peněz s Wise

Oblíbenou a zavedenou možností je převod s Wise (dříve Transferwise). Společnost aktuálně nabízí poplatky při převodech do Indie za 6,73 Kč plus 0,55 % z převáděné částky. Směnné kurzy jsou většinou na úrovni tržních, takže na rozdíl od kurzů bank můžete výrazně ušetřit. Je tedy výhodnější posílat peníze přes Wise než skrze banku.

Vyzkoušet Wise

Převod s PayPal

Další alternativou je převod peněz online z Česka do Indie. Využít můžete např. aplikaci PayPal, která provádí rychlé převody financí po celém světě. Podobnou službou je poměrně nový PaySend, který umožňuje převést peníze z karty na kartu za fixní poplatek 39 Kč, nezáleží tedy na částce, kterou převádíte. Nevýhodou jsou však upravené kurzy měn, na kterých ve výsledku ztratíte dost peněz.

Převody peněz s Wise

Zasílání peněz do Indie může být jednodušší s účtem Wise. Indické rupie (INR) můžete převést snadno na EUR a CZK a opačně, české koruny nebo Eura můžete převést na INR se středovým kurzem na pár kliknutí v mobilní aplikaci.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

S multiměnovým účtem Wise si můžete:

  • zřídit až 10 čísel účtů včetně INR a EUR
  • držet a směňovat až 50 různých měn se středovým kurzem
  • s debetní kartou platit doma i v zahraničí
  • zřídit virtuální kartu pro bezpečné platby na internetu
  • platební kartu napojit na Apple Pay i Google Pay

To vše transparentně a s minimálními poplatky. Zahraniční platby vás vyjdou mnohem výhodněji než prostřednictvím banky.

Jak poslat peníze do Vietnamu: Banky, poplatky, doba převodu

Jak poslat peníze do Vietnamu

Máte ve Vietnamu obchodní partnery nebo rodinu? Potřebujete jim zaslat finanční prostředky? Poradíme vám, jak poslat peníze do Vietnamu. Na výběr máte více možností. Každá z nich má své klady i zápory.

Pro převod peněz do Vietnamu anebo směnu CZK či EUR na VND (vietnamský dong) provedete snadno přes Wise. Převod peněz je se středovým kurzem a nízkými transparentními poplatky.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Dong, Vietnamský dong VND můžete převést snadno na EUR a CZK a opačně, české koruny nebo Eura můžete převést na VND se středovým kurzem.

Peníze ve Vietnamu

Ve Vietnamu se platí vietnamskými dongy. Mezinárodní kód dongu je VND. Pokud byste toužili po vietnamských mincích, máte smůlu. V oběhu jsou pouze bankovky. Ze všech na vás bude koukat Ho Či Min.

Největší bankovka má hodnotu 500 000 dongů, protože dong je jedna z nejpodhodnocenějších měn na světě. Kurz se rovná přibližně 1 CZK : 1000 VND. Pokud tedy schováváte v kapse tisícikorunu, jsou z vás dongoví milionáři.

Vietnam má rozvinutý bankovní systém. Nejrozšířenějšími bankami jsou VietinBank, Agribank, Vietncombank, SHB, Techcombank nebo VP Bank.

Zaslání peněz bankovním převodem

Jako první vás jistě napadne, že převedete peníze z účtu na účet. Mezinárodní platba z účtu na účet je poměrně bezpečná. Ani odesílatel ani příjemce nemusí manipulovat s hotovostí. Vyřídit celou záležitost lze většinou jednoduše skrze internetové bankovnictví, takže půjde o převod peněz online z pohodlí domova.

Jak poslat peníze do zahraničí na účet? Potřebujete znát mezinárodní formát čísla účtu tzv. IBAN a dále mezinárodní kód banky tzv. SWIFT nebo BIC.

A jaké jsou nevýhody? S mezinárodními platbami jsou spojené poměrně vysoké poplatky, které se liší banka od banky. Navíc při posílání peněz do Vietnamu se jedná o převod mimo Evropskou unii.

Jedny z nejmenších poplatků za odchozí platbu si účtuje AirBank (100 Kč) nebo Fio Banka (200 Kč). Některé banky si účtují procenta z částky, např. Komerční banka 0,9 %, minimálně 250 Kč a maximálně 1 500 Kč.

Většina českých bank nabízí tzv. SHA způsob poplatků, kdy si každá strana platí poplatky u své banky. To znamená, že poplatek zaplatí i příjemce. Někdy lze zvolit i OUR platbu, kdy zaplatí všechny poplatky odesílatel.

Kromě poplatků je potřeba pohlídat si kurz, za který banka peníze promění. Většinou to nejsou ty nejvýhodnější. České banky si nastavují vlastní kurz, který je posunutý od středového kurzu. Při větší sumě peněz pak můžete ztratit poměrně dost peněz.

Pokud tedy budete provádět zahraniční platby častěji anebo se jedná o vyšší částku, je vhodné tyto skutečnosti zohlednit při výběru, jak poslat peníze.

Jak dlouho trvá převod peněz z České republiky do Vietnamu?

Rychlost převodu peněz do Vietnamu záleží, kterou službu pro posílání využijete. Převod přes banku obvykle trvá 1 – 3 pracovní dny.

Jak poslat peníze do Vietnamu s Western Union

Mezinárodní bankovní převody mohou trvat týden i déle. Někdy se však stane, že potřebujete peníze hned. Jako turista např. ztratíte peněženku, případně vám dojdou finanční prostředky. Jak nejrychleji poslat peníze?

Je možné využít službu Western Union. Jedná se o nebankovní převod, který proběhne okamžitě v řádu minut. Lze zaslat online i na bankovní účet, stačí si stáhnout aplikaci společnosti a zaplatit kartou. Platby do 1 000 euro nepotřebují žádné ověření totožnosti.

Western Union nabízí i způsob, jak poslat peníze bez účtu. Pokud odesílatel nebo recipient nemají nebo nechtějí použít bankovní účet, stačí, pokud se oba dostaví na pobočku Western Union ve své zemi.

Odesílatel odevzdá peníze v hotovosti a získá kontrolní číslo, které musí sdělit příjemci. Ten si pak peníze vyzvedne na jakékoliv pobočce. Musí uvést kontrolní číslo, jméno odesílatele, částku a zemi odeslání. Obě strany se také musí prokázat dokladem totožnosti a telefonním číslem.

Pokud byste potřebovali provést převod peněz z Vietnamu, existuje spousta míst, která služby Western Union nabízí. Často jde o bankovní pobočky. V České republice provozuje službu Česká pošta.

Nesporným kladem služby Western Union je její rychlost, nevýhodou pak její cena. Za zaslání se platí vysoké poplatky.

Převod peněz online

Existuje několik způsobů, jak poslat peníze do Vietnamu levně pomocí nebankovních internetových platforem. Pokud vám nevadí zaslat peníze v dolarech nebo eurech, můžete využít např. Xoom, což je služba, kterou provozuje PayPal. Lze přes ni převést až čtvrt milionu korun. Dalšími možnostmi jsou např. online směnárna OFX, aplikace Remitly, Paysend atd.

Wise

Společnost Wise, dříve TransferWise, nabízí levné převody peněz po celém světě. Její kurzy jsou většinou výrazně výhodnější než směnné kurzy bank, protože využívá středový kurz.

Můžete si otevřít víceměnový účet. Převod české koruny na na vietnamské dongy bude pak rychlá a s transparentními poplatky. V mobilní aplikaci na pár kliknutí.

Používat se tuto službu vyplatí jak pro jednorázový převod peněz anebo pro pravidelné posílání peněz do Vietnamu. Nevýhodou může být nedostupnost služby v českém jazyce, aplikace je v angličtině. Avšak základy angličtiny vám budou stačit, aplikace je velmi intuitivní.

Dong, Vietnamský dong VND můžete převést snadno na EUR a CZK a opačně, české koruny nebo Eura můžete převést na VND se středovým kurzem.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

S multiměnovým účtem Wise si můžete:

  • zřídit až 10 čísel účtů včetně PLN a EUR
  • držet a směňovat až 50 různých měn se středovým kurzem
  • s debetní kartou platit doma i v zahraničí
  • zřídit virtuální kartu pro bezpečné platby na internetu
  • platební kartu napojit na Apple Pay i Google Pay

To vše transparentně a s minimálními poplatky. Zahraniční platby vás vyjdou mnohem výhodněji než prostřednictvím banky.

Bankovní identita

bankovní identita

Už jste slyšeli výraz bankovní identita? Jde o horkou novinku roku 2021, která nám má značně zjednodušit život. Jaké má využití a jaké jsou její funkce? Jak ji můžete získat?

eGoverment v České republice

V dnešní době děláme na internetu skoro všechno. Pracujeme, studujeme, setkáváme se s přáteli, brouzdáme po sociálních sítích, nakupujeme. Jen na ty úřady musíme vystát frontu, abychom odevzdali nějaký formulář.

Fungování státu na internetu se rozjíždí pomalu. Prvním krokem byl Czech POINT. Sice si osobně musíme zajít na poštu, ale dokážeme na jednom místě získat spoustu věcí, které bychom si jinak museli shánět v různých institucích.

Dalším stupněm bylo zavedení datových schránek. Ty však mají zřízeny především firmy. Teprve v roce 2022 se počítá s jednoduchým zřizováním datových schránek běžným občanům, kteří budou využívat svou bankovní identitu. O co se jedná?

Co je bankovní identita

Ve zkratce je bankovní identita nová služba, díky které se skrze své internetové bankovnictví můžeme dostat do státních databází.

Při zařízení bankovního účtu si banka chce ověřit naši totožnost. Proto si vyžádá naše identifikační údaje a porovná je s našimi osobními doklady. Většina lidí využívá pro spravování svého účtu internetové bankovnictví. Toto se banky rozhodly využít.

V Česku existuje Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA), který slouží k ověření naší totožnosti při komunikaci s úřady skrze online služby. Takovou online službou by mohlo být právě i internetové bankovnictví, protože naše identita již byla ověřena. Česká bankovní asociace proto vytvořila projekt BankID

Bylo však potřeba upravit zákon o bankách, aby banky mohly vykonávat podnikatelskou činnost spočívající v poskytování elektronické identifikace, autentizace a služeb vytvářejících důvěru. Novela zákona se stala účinnou 1. ledna 2021. Banky nyní ladí různá technická řešení, aby svým klientům mohly službu bankovní identity nabídnout.

Využití bankovní identity

Bankovní identita umožňuje uživatelům, aby dokázali potvrdit svou identitu při online styku s úřady. Usnadňuje přístup k základním registrům státu. S její pomocí můžeme získávat informace z katastru nemovitostí, registru řidičů nebo třeba z portálů krajů a obcí.

Můžeme dále snadno získat:

  • výpis z rejstříku trestů,
  • výpis z živnostenského rejstříku,
  • výpis bodového hodnocení řidiče,
  • potvrzení o bezdlužnosti,
  • potvrzení o studiu.

Budete moci elektronicky podávat daňové přiznání, vyřídit si živnostenské oprávnění, získat přístup k eReceptu nebo k informacím o svém důchodovém pojištění nebo o pracovní neschopnosti.

Skrze bankovní identitu je možno elektronicky podepisovat dokumenty. Zjednodušuje nám také práci pomocí automatického doplnění různých dotazníků. Při sčítání lidu např. předvyplnila formulář s našimi identifikačními údaji.

Kromě služeb pro občany existuje i bankovní identita pro firmy, které ji budou moci využívat pro komunikaci se svými klienty. Pro společnosti samozřejmě služba zdarma není, řídí se podle ceníku služeb bank.

Jako spotřebitelé si postupně budeme moci třeba změnit poskytovatele elektřiny a plynu, vybrat tarify mobilních operátorů apod.

Výhody bankovní identity

Některé banky zavedly bankovní identitu automaticky pro všechny své klienty s tím, že pokud ji používat nechtějí, musí to bance oznámit. Jiné banky zvolily opačný přístup a klient musí o používání služby požádat. Každopádně, zřízení bankovní identity je zdarma a nestojí nás žádný čas ani nutnost se učit něco nového, protože postačí, pokud se budeme umět přihlásit do svého internetového bankovnictví.

Při jednání online, kdy využíváme naše citlivé údaje, jde samozřejmě vždy o bezpečnostní riziko. Zabezpečení přístupu k našemu bankovnímu účtu je pro banky prioritou, proto by ani bankovní identita neměla být ohrožena.

Další výhodou bankovní identity je fakt, že si nemusíme pamatovat hromadu hesel na nejrůznější portály. Postačí, když se dokážeme přihlásit do svého internetového bankovnictví. I to snižuje riziko, že se přihlásíme na nějaký podvodný portál.

Bankovní identita by měla vést k úspoře času, a tím i peněz.

Zapojené banky

Poskytnutí bankovní identity není povinnost banky. Je jen na ní, zda ji svým klientům umožní. Nicméně jde o atraktivní službu budoucnosti. Lze proto očekávat, že o ni bude drtivá většina českých bank usilovat. Musí přitom projít poměrně náročným akreditačním procesem u Ministerstva vnitra.

V současnosti nabízí svým klientům bankovní identitu Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, KB a Moneta. Brzy by měla být k dispozici i Fio bankovní identita. Letos plánují službu spustit i Equa bank, mBank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.

Převod na filipínské peso: Peníze na Filipínách. Zahraniční převody

převod na filipínské peso

Podnikáte s filipínskými dodavateli či klienty? Nebo byste se chtěli na Filipíny vydat jako turisté? Pak by vás mohlo zajímat, jak levně a výhodně provést převod na filipínské peso. Převod měn a konkrétně převod peněz na Filipíny může být totiž někdy oříšek.

Využít můžete multiměnový účet Wise, který nabízí založení i vedení 50ti účtů zdarma, včetně filipínského pessa (PHP). Převod peněz je se středovým kurzem a nízkými transparentními poplatky.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Snadno si tak převedete české koruny na filipínské peso v okamžik, kdy potřebujete. Může to být ještě před odjezdem na dovolenou anebo můžete počkat a sledovat vývoj kurzu CZK/PHP.

Čím se platí na Filipínách?

Filipíny nejsou příliš známou zemí. Tvoří je přes 7000 ostrovů v Tichém oceánu. Češi se zde vypravují nejen za dobrodružstvím a krásnými plážemi, ale stále častěji také za prací, zejména do hlavního města Manily, ve které se nachází množství nadnárodních společností. Filipínci se zase tradičně jezdí podívat k nám na Pražské Jezulátko. V poslední době však nachází v Česku také zaměstnání. Jsou pracovití a hovoří anglicky, proto jsou ve firmách vítáni.

Peníze na Filipínách – Filipínské peso

Na Filipínách se platí filipínským pesem (filipínsky piso). Že vám to něco říká? Název peso používají bývalé španělské kolonie, kromě Filipín i některé země Latinské Ameriky. Dejte si proto pozor, abyste omylem nepřevedli třeba kolumbijské pesos na koruny místo těch filipínských.

Mezinárodní kód měny je PHP. Pokud byste chtěli hotovost, můžete dostat bankovky v hodnotě 20, 50, 100, 200, 500 nebo 1000 pesos, nebo mince v hodnotě 1, 5, 10. Jedno peso se pak dělí na 100 centavos (filipínsky sentimos), za které si však nic moc nekoupíte. Česká koruna na filipínské peso se totiž pohybuje kolem kurzu 1:2,25, tedy za 100 Kč byste měli dostat přibližně 225 ₱. (Kurzy se ale mění, takže můžete zjednodušeně počítat s tím, že za 1 korunu dostanete 2 pesa).

Název měnyFilipínské peso
Mezinárodní kódPHP
Bankovky20, 50, 100, 200, 500 nebo 1000
Mince1, 5, 10
Aktuální kurz CZK/INR2.59 CZK

Ceny a životní náklady

Ceny jsou na Filipínách nižší než v Česku. Nejdráž je v Manile a v turisticky oblíbených místech, zbytek země vás však cenově příjemně překvapí, zejména u cen čerstvého ovoce na trzích, kde můžete i smlouvat.

Jak na převod na filipínské peso?

Při výměně korun za filipínská pesa máte několik možností. Záleží, kolik peněz potřebujete vyměnit a zda chcete mít raději hotovost, nebo dáváte přednost platbám kartou.

Směnárna

V Česku budete těžko hledat směnárnu, ve které byste si filipínská pesa vyměnili. Také na Filipínách se na české koruny budou dívat s podezřením. Vyměňte si tedy nejprve koruny na eura, ty už vám ve směnárnách vezmou.

Směnit peníze můžete na letištích, v bankách nebo směnárnách. Využijte raději směnárny v nákupních domech a hlídejte si vždy, za jaký kurz převod nabízí, abyste neprohloupili. Nikdy nesměňujte peníze na ulici!

Výběr z bankomatu a platby kartou

Při výběrech z bankomatu počítejte s poplatky od banky. Výměnný kurz je také často nevýhodný, proto tuto metodu úplně nedoporučujeme.

Na Filipínách se dá platit kartou v dražších restauracích, turistických rezortech a větších nákupních centrech. Opět si dejte pozor na to, kolik vám za platbu v zahraničí bude účtovat banka a za jaký kurz výměna proběhne.

Bankovní převody

Převést koruny na filipínská pesa lze samozřejmě převodem mezi bankami. Každá banka má jinak nastavené podmínky pro převod. Než se peníze objeví na účtu, může uplynutou několik dní. Za samotný převod na filipínské peso si také zaplatíte klidně kolem 1 500 Kč.

Online platformy

Možná jste zvyklí používat peer-to-peer služby s kartou Revolut. Bohužel, Revolut nepodporuje převod na filipínské peso mimo samotné Filipíny.

Ani společnost Wise (dříve Transferwise) v současnosti nepracuje s převody na PHP. Můžete si zde ale ověřit, jak vypadají tržní kurzy mezi měnami (např. kdybyste se snažili převést peso mexické na peso filipínské).

Pro převod větší částky můžete využít online směnárnu Currencyfair, která filipínská pesa převádět umí.

Převody peněz s Wise

Zasílání peněz na Filipíny může být jednodušší s účtem Wise. Filipínské peso (PHP) můžete převést snadno na EUR a CZK a opačně, české koruny nebo Eura můžete převést na PHP se středovým kurzem na pár kliknutí v mobilní aplikaci.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

S multiměnovým účtem Wise si můžete:

  • zřídit až 10 čísel účtů včetně PHP a EUR
  • držet a směňovat až 50 různých měn se středovým kurzem
  • s debetní kartou platit doma i v zahraničí
  • zřídit virtuální kartu pro bezpečné platby na internetu
  • platební kartu napojit na Apple Pay i Google Pay

To vše transparentně a s minimálními poplatky. Zahraniční platby vás vyjdou mnohem výhodněji než prostřednictvím banky.

Nárok na porodné

nárok na porodné

Porodné je jednorázová dávka od státu pro rodiny s nízkými příjmy, či samoživitele. Stát přispívá na náklady, které souvisejí s narozením prvního nebo druhého dítěte nebo s případným převzetím dítěte do péče. Žádat o porodné je možné několika způsoby a při jeho přiznání se vychází z čistého příjmu domácnosti. Kdo má nárok na porodné? A jak a kdy o porodné požádat? Jak vyplnit žádost a co když jeden z rodičů je OSVČ?

Kdo má nárok na porodné

Nárok na porodné definuje přesně zákon o státní a sociální podpoře. Hlavním faktorem je životní událost. Jedná se buď o narození prvního nebo druhého dítěte do rodiny s nízkými příjmy, popřípadě matce samoživitelce. Hodně žen se potýká s dotazem – mám nárok na porodné, když nejsem vdaná? Odpověď zní ano. O porodné může žádat i svobodná matka.

Dále má nárok na porodné i otec dítěte, pokud má nízké příjmy, matka zemřela a nebylo ji porodné před úmrtím vyplaceno. Nárok vzniká také převzetím dítěte do jednoho roku do náhradní rodinné péče, pokud je to první nebo druhé dítě v rodině s nízkým příjmem. Za stejných podmínek může mít nárok na porodné i osoba, která převzala dítě do jednoho roku do vlastní trvalé péče a nahrazuje péči rodičů.

Kdy žádat o porodné

Porodné je příjmově testovanou částkou. Rozhoduje především čistý příjem domácnosti v kalendářním čtvrtletí před narozením nebo převzetím dítěte do péče. Tento příjem musí být nižší, než je 2,7násobek životního minima rodiny v daném roce. Do rozhodné částky se nezapočítává případný přídavek na starší dítě a rodičovský příspěvek.

Porodné pak náleží rodině maximálně dvakrát. A to buď na první a druhé živě narozené dítě nebo na první a druhé převzaté dítě do trvalé péče, popřípadě kombinací narozeného a převzatého dítěte.

Nárok na porodné vzniká dnem narození dítěte nebo dnem převzetí dítěte do vlastní trvalé péče. Nárok na výplatu porodného vzniká dnem podání žádosti. O dávku je možné žádat až 1 rok zpětně s tím, že podmínky nároku musí být splněny ke dni narození nebo převzetí dítěte.

Porodné je pak stanoveno pevnou částkou. Na první dítě je příspěvek o výši 13 000 Kč a na druhé ve výši 10 000 Kč. V případě narození dvojčat činí pak jednorázový příspěvek 23 000 Kč.

Hranice rozhodného příjmu v roce 2021

Pokud příjmy rodiny nepřesahují hranici rozhodného příjmu, má nárok na porodné.

  • Samoživitel při narození 1. dítěte – 14 904 Kč
  • Samoživitel při narození 2. dítěte – 20 223 Kč
  • Úplná rodina při narození 1. dítěte – 23 544 Kč
  • Úplná rodina při narození 2. dítěte – 28 863 Kč

Jak vyplnit žádost o porodné

Jsou dvě možnosti, jak podat vyplněný formulář. Pro elektronické podání formuláře na stránkách MPSV existují dva způsoby. Buď odeslání s elektronickým podpisem nebo přes datovou schránku.

Odeslání s elektronickým podpisem

V prvním případě je potřeba mít kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis, který je dostupný pro webový prohlížeč, ve kterém budete žádost vyplňovat. Privátní klíč k danému certifikátu můžete mít uložený buď na disku, obvykle s příponou pfx, nebo na kvalifikovaném prostředku – čipová karta, token nebo eObčanka. Také je důležité mít ve svém prohlížeči zapnutou podporu JavaScriptu a nainstalovaný plugin pro podporu podepisování elektronických dokumentů.

Odeslání datovou schránkou

Formuláře je možné poslat tedy i přes datovou schránku. V tomto případě nepotřebujete jako fyzická osoba žádný kvalifikovaný certifikát. Stačí jen požádat o bezplatné založení datové schránky. Datová schránka je vlastně elektronickou obdobou listinné podoby doručování.

Listinné podání

Nejčastějším způsobem doručování je pak klasické listinné podání na příslušné pracoviště Úřadu práce. Formulář si můžete na stránkách MPSV elektronicky vyplnit, vytisknout a podepsat. Nebo si můžete vytisknout formulář prázdný a celý ho vyplnit ručně. Formuláře jsou také dostupné přímo v budově příslušného úřadu, kde vám v případě potřeby s doplněním informací pomohou.

K doložení si nezapomeňte připravit svůj doklad totožnosti, rodný list dítěte a potvrzení o výši čtvrtletního příjmu, které vystavuje zaměstnavatel. Formulář můžete zaslat také doporučeně poštou.

OSVČ

Pokud je jeden z rodičů, případně oba, nebo osoba, která má dítě v trvalé péči, osobou samostatně výdělečně činnou, stát posuzuje příjmy z posledního podaného daňového přiznání.

Pokud se tak dítě narodí do 30. června 2021, posuzuje se přiznání za rok 2019. Pokud se narodí od 1. července 2021, posuzuje se přiznání za rok 2020. Podle zákona o státní sociální podpoře se pak započítává jako příjem z podnikání vždy nejméně 50 % průměrné měsíční mzdy v daném roce.

Hnutí FIRE – Budování finanční nezávislosti v roce 2025

hnutí FIRE

Většina z nás obětuje svůj čas svému zaměstnavateli. V práci trávíme 40 hodin týdně od chvíle, kdy dokončíme školu, do chvíle, kdy máme nárok na důchod, tedy v podstatě celý náš aktivní život. Často nás práce ani nebaví, ale poctivě do ní chodíme, protože potřebuje stálý příjem. Hnutí FIRE je životní styl, díky kterému si můžeme začít užívat život před tím, než budeme staří a upracovaní.

Existuje spousta nápadů a návodů, jak vydělat peníze, jak vydělat 5000 korun denně anebo 50 tisíc korun měsíčně, avšak naším cílem by nemělo být jen vydělávání peněz, ale nastavení určité životní úrovně a priorit – nejen pracovních, ale také osobních. Život není práce a už vůbec ne peníze.

Co je FIRE?

Zkratka FIRE je z anglického slovního spojení Financial Independence, Retire Early, tedy finanční nezávislost, brzký odchod do důchodu.

Jde o hnutí lidí, kteří se snaží získat finanční svobodu, aby nemuseli trávit osm hodin denně v práci, ale mohli brzy dělat to, co je baví. Cílem je našetřit si určitou částku a vytvořit si pasivní příjem, ze kterých budou hrazeny životní náklady.

Historie hnutí FIRE

O popularitu FIRE se zasloužil Kanaďan Peter Jonathan Adeney. S povoláním softwarového inženýra odešel do důchodu ve třiceti letech. Byl znechucený konzumem a neustálým stěžováním kolegů na to, co si vše nemohou dovolit, ačkoliv si zrovna koupili další auto. Finanční nezávislosti podle svých slov dosáhl tak, že žil velmi skromný život než jeho vrstevníci a úspory vložil do konzervativního indexového fondu. Jeho blog Mr Money Mustache inspiroval mnoho dalších. Např. blog Chief Mom Officer se zaměřuje na dosahování finanční nezávislosti pracujících matek, blog Our Next Life, který popisuje, jak si užívá předčasný důchod ve čtyřiceti letech manželský pár, atd.

Druhy hnutí FIRE

Existuje mnoho způsobů, jak dosáhnout finanční nezávislosti od extrémního šetření, budování podnikání až po výnosné leč riskantní investice.

Lean FIRE prosazuje skromný život a minimalismus. Základní metodou pro dosažení finanční nezávislosti je úspora peněz. Předpokládá se, že i v předčasném důchodu budete žít za minimum.

Fat FIRE po svých vyznavačích nechce tolik obětí. Klidně si sem tam mohou zajít do restaurace, ale musejí počítat s tím, že finanční nezávislost získají později. Předpokladem je také, že mají vyšší než průměrný příjem.

Člověk praktikující tzv. Barista FIRE nechce odejít úplně z pracovního trhu. Místo toho se snaží uspořit tolik peněz, aby se po dosažení finanční nezávislosti mohl věnovat kariéře, ve které toho sice tolik nevydělá, ale která ho bude bavit. Např. si otevře kavárnu.

Jak dosáhnout finanční nezávislosti?

Finanční svoboda může být dosažena různými způsoby. Záleží pouze na vás, kolik chcete obětovat při akumulaci majetku. Můžete se snažit o šetření, budování pasivních příjmů (např. z pronájmu nebo z dividend), podnikání a následný prodej firmy či investování.

Na počátku byste si měli ujasnit, co je vlastně vaším cílem. Kdy chcete získat pracovní nezávislost, kdy nebudete muset „makat“ na plný úvazek? Jaké jsou vaše současné příjmy? A co výdaje? Jaký životní standard si chcete udržet? Máte nějaké příjmy mimo zaměstnání, které vám zůstanou? Víte, jak investovat a zhodnocovat peníze?

Poté, co si stanovíte, čeho chcete dosáhnout, si můžete vybrat některý z FIRE přístupů. Nezapomeňte si současně průběžně kontrolovat, jak při získávání finanční nezávislosti postupujete.

Dluhy jsou zakázány

Žít si nad poměry je přímý opak filosofie hnutí FIRE. Každého však mohou potkat nečekané výdaje. Ty by však měly být kryty z úspor, rozhodně ne ze spotřebitelských půjček. Ideálně byste si neměli ani brát hypotéku. Mnoho vyznavačů FIRE žije v nájemním bydlení.

Snižování nákladů a šetření ve větší míře

Jedna z hlavních hodnot hnutí FIRE je skromnost. Nemůžete chodit jíst do restaurace, mít zbytečná předplatné, která nevyužíváte, a čekat, že si našetříte. Začít šetřit by se ale mělo chytře. Měli byste zkontrolovat, zda někde zbytečně nepřeplácíte. Změna pojistné smlouvy, výměna operátora s nevýhodným tarifem, založení bankovního účtu bez poplatků, i to jsou způsoby jak snížit výdaje.

Stanovte si, kolik peněz chcete měsíčně ušetřit. Lepší je začít s menší částkou a postupně ji zvyšovat. Nerealistické cíle nesplníte a ještě vás to odradí.

Zvyšování příjmů

Čím větší budete mít příjmy, tím dříve dosáhnete finanční nezávislosti. Avšak začít pracovat víc hodin týdně není to, co by hnutí FIRE prosazovalo. Pokud si chcete vydělat vedlejším úvazkem, mělo by se jednat o činnost, která je zároveň vaše hobby (pro většinu FIRE fanatiků jde o psaní blogů).

Příjmy můžete zvýšit také tím, že začnete investovat část svých úspor. Vaší metou by mělo být vybudování pasivního příjmu, který bude generovat peníze i potom, co odejdete ze zaměstnání.

FIRE: kolik musím našetřit?

Pro získání finanční nezávislosti je potřeba mít dostatečnou finanční úsporu, abychom nemuseli nadále pracovat na plný úvazek. Většinou se uvádí, že by částka měla odpovídat třicetinásobku ročních výdajů, které by měly být vloženy do investičních fondů. Vaše portfolio by mělo ročně růst kolem 7 % s tím, že inflace zároveň roste ročně o 3 – 7 procentních bodů. V roce 2024 je inflace v České republice na úrovni 4 – 7%.

Kolik peněz musíte přesně naspořit, záleží na tom, kdy chcete FIRE provést, jakou životní úroveň si chcete udržet a zda máte ještě vedlejší příjmy.

Je hnutí FIRE jen pro vyvolené?

FIRE je často kritizováno jako metoda, kterou mohou aplikovat pouze lidé s vysokými příjmy typu programátorů. Pokud máte příjmy, které sotva pokryjí vaše náklady, pravděpodobně nikdy nenašetříte tolik, abyste si mohli dovolit nepracovat.

I pokud se vám ale nepovede dosáhnout skutečné finanční nezávislosti, jsou některé zásady FIRE vhodné pro každého. Pokud si osvojíte mít přehled o svých příjmech a výdajích, zjistíte, kde ušetřit a pustíte se do nerizikových investic, vyhnete se dluhům a něco si naspoříte.

Hnutí FIRE se snaží lidi přimět myslet na budoucnost a na plnění snů. V případě, že byste v práci nebyli spokojení, budete mít možnost z ní dát výpověď a mít čas hledat si jinou, která vás bude více bavit.

Co je reference platby zahraničního převodu. Banky, Revolut, Wise

reference platby

Převod peněz na zahraniční účet se liší od převodu na český účet. Kromě ostatních údajů musíte vyplnit referenci platby. Pokud na vyplnění reference platby zapomenete, můžete se dostat do nepříjemné situace. Její vyřešení vás bude stát čas a možná i další peníze. Co to tedy je reference platby a k čemu se používá? A jakou má mít formu?

Posíláte peníze na eurový účet anebo do zahraničí? Využijte službu Wise, která umožňuje převody se středovým kurzem a nízkými poplatky. Při posílání peněz CZK – EUR, ale i při práci s USD, GBP, PLN a dalšími se jedná o levnější způsob, než kdybyste převod dělali skrze svoji českou banku.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Zahraniční převodní příkazy

K převádění peněz z účtu na účet většinou používáme běžnou platbu. Každý z nás už určitě takovýmto způsobem peníze posílal. Pokud je ale účet příjemce v zahraniční bance, je vyplnění formulářů o něco složitější. Na výběr máte dvě možnosti.

SEPA platba

SEPA platba se používá, posíláme-li peněžní částku v eurech do bank v Evropském hospodářském prostoru (kromě zemí EU i Norsko, Island, Švýcarsko a Lichtenštějnsko). Pro její použití je potřeba, aby ji umožňovala banka plátce i příjemce. Je rychlá, její zpracování trvá maximálně tři dny. Banky ji musí provádět za stejných podmínek jako tuzemské platby (často je nabízena zcela bez poplatku).

Při zadávání platebního příkazu se postupuje skoro stejně jako u tuzemské platby. Je však potřeba zadat číslo účtu příjemce v tzv. IBAN čili mezinárodním formátu čísla účtu. Ten je složen z kódu země, kontrolních číslic, kódu banky, předčíslí a samotného čísla bankovního účtu. Dále je potřeba znát BIC (business identification code), což je číslo banky v mezinárodním styku.

Klasická platba do zahraničí

Pokud nelze použít SEPA platbu, protože zasílaná částka není v eurech v rámci EHP, je potřeba použít klasický zahraniční převodní příkaz. Zasílat můžete platbu v jakékoliv měně do jakékoliv země. Délka převodu ale i jeho cena se výrazně liší napříč bankami.

U klasické zahraniční platby musíte kromě IBAN a BIC zadávat také jméno či název příjemce a jeho adresu, název banky příjemce, zvolit částku a její měnu a dále vybrat, zda bude všechny bankovní poplatky hradit příjemce (typ BEN), plátce (typ poplatku OUT) nebo si každý z nich bude hradit své poplatky svojí bance (typ SHA – ten se automaticky používá u SEPA plateb).

Co je reference platby

Reference platby je variabilní symbol u zahraničního platebního příkazu. Jde o zprávu pro příjemce, která mu sdělí účel platby.

K čemu je ale reference platby dobrá? Posílali jste někdy přání k Vánocům? Představte si, že se zapomenete podepsat. Adresát bude jen těžko zjišťovat, od koho mu přání přišlo.

K čemu slouží referenční číslo platby

Reference platby je vlastně náš podpis, zpráva, kterou příjemci zanecháváme. Díky ní bude příjemce schopen jednoduše přiřadit vaši platbu k vaší osobě. Pokud bude popis platby chybět, může příjemce prostě zapomenout, že jste mu zaplatili a požadovat po vás opětovné uhrazení pohledávky. Nedorozumění stojí čas a často i peníze navíc.

Navíc, i když je reference platby nepovinný údaj, jsou země, které chtějí účel platby znát. Například účel platby musíte zadat pro posílání peněz na Ukrajinu, do Ruska nebo některých arabských zemí. Taková povinná reference platby může mít různou formu. Například aplikace George od České spořitelny doporučuje zadat účel platby v angličtině. Pro posílání peněz do Spojených arabských emirátů skrze AirBank pak musíte zadat kód účelu platby v požadovaném formátu.

Reference platby je nutné zadat také při používání různých finančních platforem jako je CurrencyFair či Revolut. Vaše účty u těchto společností totiž nejsou bankovní. Peníze jsou ve skutečnosti uchovávány na účtech společností. Proto jsou pro platby vydávána unikátní referenční čísla. Když je nezadáte, platby příjemci nedorazí a vrátí se zpět plátci, nebo je bude nutné reklamovat.

Reference platby na Wise

Při posílání peněz do zahraničí přes Wise je reference platby nutným předpokladem, aby peníze dorazily v pořádku a včas. Referenci platby zadejte do řádku Poznámky. V opačném případě nedojde ke spárování platby a budete muset kontaktovat zákaznickou podporu Wise. Ani zde se nezadává variabilní symbol, Wise je v podkladech pro odeslání platby neuvádí.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Názorný příklad reference platby na Wise:

reference platby       reference platby na Wise

Reference platby na Revolutu

Ani při převodu peněz přes Revolut nezapomeňte na uvedení reference platby. I zde platí, že se díky tomu platba spáruje a vyhnete se zbytečným nepříjemnostem. Toto unikátní číslo zadejte do poznámky/zprávy pro příjemce. Referenci najdete v aplikaci zvýrazněnou růžově a sám Revolut vás upozorní, že při jejím nevyplnění platba neprojde.

Názorný příklad reference platby na Revolut:

reference platby Revolut

U zahraničních převodů peněz budete často zadávat účel platby nebo tzv. referenční číslo i v případě, kdy budete posílat peníze z českého bankovního účtu.

Send this to a friend