Novinky, Zkušenosti

Jak změnit banku. Návod krok za krokem

jak změnit banku

Pro převedení účtu do jiné banky existuje mnoho důvodů. Klienti jdou nejčastěji za výhodnějšími podmínkami, nižšími poplatky za vedení účtu a dalšími benefity. V případě výběru nové banky je však třeba sledovat například i počet poboček, množství bankomatů nebo různé doplňkové služby. Nebudeme se tu však zabývat tím, která banka je nejlepší. Podívejme se hlavně na otázku jak změnit banku, resp. jak a za jakých podmínek lze banku v České republice změnit.

Postup pro změnu banky

Převod účtu je ošetřen zákony i Kodexem mobility. Ať už je důvod pro změnu banky jakýkoliv, pro běžného uživatele by měl být přechod bezproblémový. To je ošetřeno nejen českými zákony, které bankám zakazují dělat klientům při přechodu problémy, ale také usnesením zvaným „Kodex mobility klienta“.

Tento kodex zajišťuje bezproblémový přechod klienta k nové bance s tím, že klient navštíví pouze novou banku, vyplní formulář a banka vše převede včetně všech trvalých příkazů k úhradě a inkas, které měl daný jedinec u staré banky.

Změna banky může být provedena i bez Kodexu mobility, v takovém případě však klient musí do nové i staré banky a všechny trvalé platby musí znovu nastavit sám. Momentálně však Kodex mobility dodržují téměř všechny české banky (výjimku tvoří pouze mBank), takže by se změnou neměl být žádný problém.

Některé banky jdou svým novým klientům ještě více vstříc a nabízejí jim online formulář, který mohou v klidu vyplnit doma a poté jej poskytnout bance.

Takovouto „přestupní kartu“ nabízí například AirBank. Podobnou službu má i Equa bank, která navíc nabízí vyplnění formuláře a změnu banky i telefonicky s tím, že klient vůbec nemusí na pobočku. Banka mu poté zašle dokument k podpisu.

Jak při změně banky postupovat?

  1. Než přistoupíte ke zrušení starého účtu, vytvořte si účet u nové preferované banky. To můžete provést jak na pobočce, tak online. Zároveň se ujistěte, že nemáte vůči staré bance žádné pohledávky, například hypotéku, nesplacený kontokorent nebo podobné pohledávky. Bez toho nelze starý účet zrušit.
  2. Jestliže chcete provést změnu banky v rámci režimu Kodexu mobility, pak si můžete na internetu stáhnout univerzální formulář s hlavičkou „Žádost o změnu banky“. Ten vyplňte a poté s ním zamiřte na pobočku nové banky. Formulář však můžete vyplnit i přímo na pobočce za pomoci zaměstnanců banky.
  3. Do formuláře musíte krom svých osobních údajů uvést také název stávající banky, měnu konta a číslo účtu. Je třeba také zaškrtnout souhlas s tím, že si přejete převést i stávající trvalé příkazy k úhradě a zároveň zrušit starý účet.
  4. Jakmile jsou tyto formality za vámi, nová banka už se o všechno postará. K dokončení procesu pak dojde během dalších 15 pracovních dní. Je tak zapotřebí nastavit datum tak, aby vám všechny trvalé platby stihly odejít ještě ze starého účtu a ty převedené v příštím měsíci už z nového účtu. Banka vás bude o dokončení převodu informovat.
  5. Po změně banky nezapomeňte informovat svého zaměstnavatele a další příslušné orgány (pojišťovnu, dodavatele elektřiny kvůli inkasu atd.) o změně čísla svého účtu. I s tím vám může banka pomoci.

Nejčastější dotazy při přechodu k nové bance

Mohou při změně banky nastat nějaké komplikace?

Komplikace s převedením účtu by mohly nastat v případě, kdy by klient u své stávající banky doposud nedosáhl jednoho roku využívání jejích služeb nebo by zde měl nedoplacené pohledávky.

Bude zachováno stávající číslo účtu?

Číslo účtu zachováno nebude, tedy alespoň ne celé. Číslo před lomítkem si lze v některých případech ponechat, ovšem kód banky se změní.

Jsou za změnu banky účtovány nějaké poplatky?

Ne, ani stará ani nová banka nevyžadují za změnu žádné poplatky.

Co je třeba mít k dispozici při změně banky?

Občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti, některé banky také vyžadují výpis z účtu staré banky nebo vaši mailovou adresu.

Previous ArticleNext Article