Domů Blog Strana 4

Estonské e-občanství

estonské e-občanství

O digitalizaci prostředí byznysu a obchodu se od roku 2014 snaží, jako první země na světě, Estonsko. Země, která nemá ani dva miliony obyvatel, začala s tímto odvážným a jedinečným programem, který umožní novým e-občanům spoustu výhod a příležitostí nejen při jejich podnikání. Víte, jak estonské e-občanství funguje a jaké jsou jeho výhody?

Co je estonské e-občanství

Po dlouhých a několikaletých plánech založila 1. prosince 2014 estonská státní organizace Enterprise Estonia možnost e-občanství. Stala se tak první zemí na světě, která se do něčeho takového pustila.

V průběhu několika týdnů se již mohla chlubit žadateli, kteří podávali své žádosti ze všech koutů světa. I díky tomu byl hned na začátku stanoven cíl, kterým je dosažení deseti milionů estonských e-občanů do roku 2025.

Těžko říct, zda může být tato hranice splněna, neboť ke konci roku 2019 obdrželo e-pobyt něco kolem 62 000 lidí. Nutno ovšem podotknout, že toto číslo na začátku roku 2020 vzrostlo. A to především z důvodu brexitu, který spoustě, nejen anglických podnikatelů, značně zkomplikoval situaci.

Výhody pro podnikatele

E-občanství bylo zakládáno z hned z několika důvodů. Tím hlavním a také nejdůležitějším je zrušení všech hranic při podnikání. A tedy i zrušení omezení a problémů, které přesun z jednoho státu do druhého přináší.

Využitím e-občanství by totiž zanikly všechny hranice a vznikl jeden společný prostor pro podnikání. Lidé by tak, pouze za využití svého počítače, mohli kdekoliv na světě začít zakládat své společnosti, podepisovat smlouvy, zakládat bankovní účty, komunikovat s klienty. Jinými slovy, provozovat všechny činnosti, které jsou k podnikání nezbytné. Ovšem oproti původním zvyklostem s tím rozdílem, že pouze stačí, abychom byli online, můžete tak pracovat z domova.

Založit a řídit společnost by za předpokladu, že by se každý z obchodníků stal e-občanem, bylo opravdu snadné. Jednoduché založení bez zbytečné ztráty času a především trpělivosti a nervů, se kterými se při této činnosti prakticky vždy setkáváme, by bylo minulostí. Tedy za předpokladu, že získáte estonské e-občanství.

E-občanství pomáhá k podnikání na dálku

E-občanství přinese výhody a využití hned několika skupinám podnikatelů. Na své si zde přijdou nejen začínající společnosti, ale také digitální nomádi či nezávislí pracovníci. Ti a mnozí další mohou využít nespočet výhod, které e-občanství nabízí.

Nejeden podnikatel by chtěl pracovat odkudkoli ze světa. To a mnohé další zjednodušení přináší e-občanství. Pokud se e-občanem stanete, již nebudete muset řešit, kde se právě nacházíte. Pracovat budete moct odkudkoliv z celého světa. Všechny vaše kroky a činnosti se díky e-občanství dají řídit online.

Svůj podnik beze strachu můžete rozvíjet na dálku. Prostřednictvím své identifikační karty můžete dokumenty online podepisovat, ověřovat i posílat. Můžete online podávat daňová přiznání a navíc máte volný přístup k jednotnému evropskému trhu a mezinárodnímu kapitálu.

Díky e-občanství se vám otevřou dveře do celého světa. Již nyní můžete být propojeni s více než 165 zeměmi, které estonské virtuální občanství využívají. Můžete tak získat nové kontakty, rozšířit své zkušenosti a seznámit se s různými poskytovali služeb, kteří se na trhu nachází.

Estonské státní občanství

Je velmi důležité rozlišit e-občanství a státní občanství. Při obdržení e-občanství se rezident nestává občanem této země a nezískává tedy státní občanství, ale pouze virtuální občanství s možností založení své společnosti a jejího vedení online.

E-občanství je nadnárodní digitální identita, kterou může získat kdokoliv, kdo chce využít online správu svého podnikání bez ohledu na to, kde se zrovna nachází. To ale neznamená, že by z toho plynulo právo získat vízum či povolení k pobytu v Estonsku.

Identifikační karta, kterou obdrží každý estonský rezident, je pak pouze průkazem pro všechny činnosti, které e-občan může vykonávat. Nejedná se o průkaz identity ani o cestovní doklad, ale o jakousi e-občanku, která prokazuje digitální občanství podnikatele.

Jak získat estonské e-občanství

Samotné založení je velmi jednoduché. Není nutné navštívit Estonsko, vše lze vyřídit z pohodlí domova. Stačí uhradit jednorázový poplatek ve výši 100 eur, vyplnit příslušný formulář a zaslat potřebné dokumenty.

Žádost o e-občanství obsahuje informace o osobních údajích žadatele, údaje z jeho průkazu totožnosti, a je také potřeba zaslat aktuální fotografii a životopis. Dále potvrzujete trestní bezúhonnost a poskytujete informací o svých obchodních činnostech. V neposlední řadě je nutné vyplnit také důvod vaší žádosti, který je možné podpořit dalšími dokumenty, které k žádosti můžete připojit.

Na vyřízení žádosti mají estonské úřady okolo šesti týdnů. Poté si žadatel na jakékoliv estonské ambasádě může vyzvednout identifikační kartičku, která potvrzuje e-občanství. Pokud si ji žadatel vyzvedne přímo v Estonsku, neplatí žádný další poplatek. Na jakékoliv jiné ambasádě je již nutné zaplatit poplatek 20 eur.

ID karta

Vyzvednutí ID karty je možné pouze osobně. Kartu není možné vyzvednout v zastoupení, neboť je při jejím předání potřeba prokázat svou totožnost cestovním pasem či občanským průkazem. Dále jsou zde kontrolovány také otisky prstů.

Digitální identifikační kartička je nejen potvrzením, že se člověk stal e-občanem Estonska, ale také je přístupem ke všem službám, které e-rezidence nabízí.

Převod peněz po smrti

převod peněz po smrti

Po smrti blízkého člověka se lidé musí vyrovnat nejen se zármutkem, ale i s řadou formalit, jejichž neznalost jim může zkomplikovat život. Víte např., co se stane s bankovním účtem po vaší smrti? Máte zde nastaveny různé trvalé příkazy, nebo jej využívá manžel? Co máte udělat, abyste zastavili převod peněz po smrti majitele účtu či naopak, abyste mohli se zůstatkem na účtu po smrti blízké osoby nakládat? A co, když proběhne neoprávněný převod peněz před smrtí majitele účtu?

Postup po úmrtí blízké osoby

První krok, který musíte v případě smrti blízké osoby učinit, je přivolat lékaře. Ten písemně konstatuje smrt a vystaví ohledací list. Následně kontaktujte pohřební službu, se kterou si dohodnete podrobnosti ohledně pohřbu.

Navštivte matriční úřad. Zde odevzdáte občanský průkaz zesnulého. Matriční úřad zkontaktuje zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení. Na základě ohledacího listu, který úřadu zašle lékař, následně vystaví úmrtní list. Ten bude doručen na soud, jenž rozhodne, který notář projedná dědické řízení.

Notář nejprve nařídí předběžné šetření, ve kterém bude zjišťovat:

Přitom uvědomí o úmrtí banku, u které měl zemřelý zřízen bankovní účet, aby mu poskytla informace o zůstatku.

Po získání všech potřebných údajů zahájí řízení o pozůstalosti. To se ale může táhnout dlouhé měsíce. Častá je přitom situace, kdy pozůstalí potřebují z nějakého důvodu nakládat s účtem zemřelého. Mohou z něj provést převod peněz po smrti?

Co se stane s bankovním účtem po smrti jeho majitele

Smrtí člověka nezanikne jeho bankovní účet. Opačná situace by totiž měla velmi nepraktické důsledky. Banka by musela zůstatek nějak převést. Ale kam? Řízení o pozůstalosti ještě neskončilo, není tudíž jasné, kdo patří dědictví peněz.

Zablokování účtu

Místo zrušení účtu tedy banka poté, co se dozví o úmrtí majitele, přikročí k jeho zmrazení. Přestane účtovat poplatky za vedení účtu a zruší k účtu přístup, tak, aby jej nikdo nemohl zneužít.

To však neznamená, že banka nebude na účet přijímat platby či, že budou zrušeny trvalé platební příkazy. Podle ustanovení § 2666 občanského zákoníku totiž zastaví banka v den následující po dni, kdy jí byla smrt majitele účtu doložena, pouze ty výplaty hotovosti a převody peněžních prostředků z účtu, o kterých majitel účtu určil, že se v nich po jeho smrti pokračovat nemá. Ostatní platební příkazy či inkasa pokračují.

Banka oznámí notáři zůstatek na účtu ke dni úmrtí zůstavitele a aktuální zůstatek k datu zmrazení účtu. To se často liší, právě proto, že z účtu nadále odcházejí trvalé platby.

Pokud by je pozůstalí chtěli zrušit, protože platby již nemají smysl, mají smůlu. A jsou zde i další problémy.

Příklad: V rodině má úspory na účtu pouze jeden z manželů a druhý dostává důchod v hotovosti. Peníze na účtu sice spadají do společného jmění manželů a vdovec či vdova tak mají nárok na polovinu, avšak banky účet stejně automaticky zmrazí. Zablokování účtu po smrti manžela pak může způsobit komplikace, např. v případě náhlých finančních výdajů či při nutnosti bezhotovostních převodů. Jak těmto situacím předejít?

Dispoziční právo

Některé banky umožňují zřídit u běžného účtu tzv. dispoziční právo. Majitel účtu tím může umožnit jiné osobě, aby na účtu zadávala platební příkazy, vybírala či vkládala peníze či používala internetové bankovnictví. Dokonce může být této osobě zřízena i platební karta. Disponent však není spoluvlastníkem účtu.

Po úmrtí majitele může zůstat dispoziční právo zachováno. Záleží však na podmínkách účtu a na tom, jakým způsobem majitel dispoziční právo nastavil. Mohl totiž určit, že disponentské právo trvá pouze po dobu jeho života. Některé banky disponentské právo ruší automaticky a účet zablokují.

Je důležité si uvědomit, že osoba s dispozičním právem nemusí být dědicem. V případě, že by disponent prováděl výběr peněz z účtu po smrti majitele účtu (např. neoprávněný výběr z bankomatu po úmrtí), dopouštěl by se bezdůvodného obohacení, které by na něm následně dědic peněz mohl vymáhat.

Jak se ale posuzuje výběr z účtu před smrtí zůstavitele? Na dědice přeci přechází práva a povinnosti až okamžikem smrti zůstavitele. Co dělat, když disponent předpokládá, že majitel účtu brzy zemře a pokusí se toho využít? Nezřídka dědicové zjistí, že osoba s dispozičním právem provedla převod peněz z účtu zemřelého v den jeho smrti.

Dispoziční právo však neznamená, že se osoba, jíž bylo uděleno, stala vlastníkem finančních prostředků, které patřily majiteli účtu. Ty nyní přecházejí na dědice. Disponent by měl dědici prokázat, že měl právní důvod k tomu, aby peníze z účtu vybral. V opačném případě by se jednalo o bezdůvodné obohacení, stejně jako když je proveden neoprávněný převod peněz po smrti.

Společný účet

Pro vedení společné domácnosti se může hodit účet společný. Nemusí jít nutně o manžele, společný účet se hodí i nesezdaným párům. Oba jsou vlastníky účtu a mají k němu stejná práva. Předpokládá se, že každý z nich vlastní polovinu peněz na účtu.

V případě smrti jednoho z nich se zjistí zůstatek na účtu v den úmrtí a spolumajitel následně polovinu předá dědicům. Problémem je, že společné účty nabízí v Česku jen minimum bank. Bez poplatků jej najdete pouze u mBank.

Správce pozůstalosti

Pokud zůstavitel nikomu dispoziční právo nezřídil, nemůže být s účtem v průběhu dědického řízení nakládáno.

Notář však může ustanovit správce pozůstalosti. Tato osoba obstarává záležitosti spojené s majetkem zůstavitele. Institut správce pozůstalosti se využívá zejména tam, kde byl zůstavitel podnikatelem, a jeho podnik by mohl kvůli délce trvání dědického řízení utrpět škody.

Notář rozhodne, jaká práva správce pozůstalosti má. Může mu zřídit plné disponentské právo nebo pouze umožnit, aby mohl správce zrušit trvalé příkazy na účtu.

Jeden účet v rodině je vždy komplikace

Mnoho párů hospodaří tak, že mají zřízený účet, jehož vlastníkem je však pouze jeden z nich. V případě úmrtí vlastníka účtu se tak pozůstalý může ocitnout dočasně bez prostředků. Ani dispoziční právo není řešením. Omezení a zbytečná byrokracie jsou spojeny i s účtem společným.

Banky nemohou vypořádat bankovní účet samy od sebe. Vždy čekají na skončení řízení o pozůstalosti, které může trvat měsíce, ale v případě sporů dědiců klidně i roky.

Lze proto jen doporučit, aby každý v rodině měl svůj vlastní bankovní účet, a na něm přiměřené finanční prostředky, kterými pokryje náklady v případě úmrtí blízké osoby.

Myslete na exit plán

Vhodné je zabezpečit sebe i vlastní rodinu pro všechny případy. Často se proto vyplatí pořídit písemně poslední vůli (vzor závěti) anebo řešit převody majetku skrze darovací smlouvu (vzor darovací smlouvy).

VZORY SMLUV

Pojištění nemovitosti

pojištění nemovitosti

Pojištění nemovitosti spadá do oblasti pojištění majetku. Banky požadují pojištění nemovitosti k hypotéce. Víte, k čemu toto pojištění slouží? Na co si dát při jeho sjednání pozor? A jak se zorientovat v nabídce pojišťoven?

Co je pojištění nemovitosti?

Pojištění nemovitosti patří k nejstarším pojišťovacím produktům. Již ve středověku bylo potřeba chránit domy před požáry. V současnosti je k nim třeba přidat zejména povodně, ale i jiné katastrofy, které mohou vaše bydlení poškodit.

Jak se liší od pojištění domácnosti?

Často se zaměňuje pojištění nemovitosti a  pojištění domácnosti. Jedná se však o dva rozdílné pojmy. Pojištění nemovitosti má chránit před škodami, které mohou vzniknout na nemovitém majetku, které je spojen se zemí pevným základem. Jde o poškození zdí, stěn, stropů, podlah, střechy apod.

Při pojištění domácnosti se naopak zabezpečujete proti škodám, které vám vzniknou na vnitřním vybavení domu či bytu. Většinou se proto doporučuje sjednat si obě tato pojištění.

Co pokrývá pojištění nemovitosti?

Sjednat lze nejen pojištění domu a pojištění bytové jednotky, ale třeba i chaty, garáže, hřbitovní stavby, bazény, rozestavěné stavby apod.

Rozsah pojištění pokrývá škody na nemovitosti, které způsobí povodně či záplavy, vichřice, požár, krupobití, přímý zásah blesku, výbuch, sesuvy půdy, pád stromu či jiných předmětů, lavina, poškození tíhou sněhu, zemětřesení, voda z odpadního nebo vodovodního potrubí, kouř ad.

Někdy jsou součástí základního pojištění i škody způsobené loupeží, vloupáním či vandalismem.

POJIŠTĚNÍ NEMOVITOSTI

Jak vybrat pojištění nemovitosti?

Při výběru si musíte především ujasnit, před čím má pojištění vaši nemovitost chránit, jakou cenu pojistného jste ochotni platit a jaké mají být výše pojistných limitů. Jde o částky, které vám pojišťovna vyplatí v případě škod, na které se pojištění vztahuje. Pojištění pak může být sjednáno na novou, nebo časovou hodnotu nemovitosti. Při časové hodnotě se bere v úvahu opotřebení stavby v průběhu let.

Určité rozpětí pojistné částky si může stanovit sám pojistník. Čím větší má být, tím vyšší bude logicky i cena pojištění. Platí, že pojistná částka by měla odpovídat hodnotě pojištěné věci. Lidé, kteří chtějí na pojištění ušetřit, často své nemovitosti podpojistí, protože při sjednání pojištění uvedou nižší hodnotu svého majetku. V případě škody jim však bude vyplácena částka stanovená  podle hodnoty nemovitosti ve smlouvě, nikoliv ve skutečnosti.

V současnosti je jednoduché sjednat pojištění nemovitosti online. Při výběru vám pomůže kalkulačka pojištění nemovitosti či internetový srovnávač pojištění, do kterého zadáte požadované parametry. V orientaci na trhu vám také pomohou recenze ostatních klientů a jejich zkušenosti s vyplácením pojistného plnění.

Před podpisem smlouvy si vždy zkontrolujte, na co vše se pojištění vztahuje, abyste posléze nebyli nepříjemně překvapeni. Dejte si rovněž pozor na výluky z pojištění, které má každá pojišťovna nastaveny jinak.

Stručné srovnání nabídek pojišťoven

Allianz

Pojištění nemovitosti Allianz zahrnuje požár, výbuch, přímý úder blesku, pád letadla, kouř, pád předmětů, vichřici, krupobití, zemětřesení, náraz vozidla, sesuv půdy a lavin a rázovou vlnu způsobenou nadzvukovými letadly.

Zájemci mají možnost si vybrat další pojistná rizika podle toho, co jim nejvíce vyhovuje. Mohou si vybrat pojištění proti záplavám a povodním, škodám způsobených vodovodními rozvody, proti dešti a sněhu, vloupání, rozbitému sklo, poškození zvířetem apod.

Součástí pojištění jsou asistenční služby. Je možnost sjednat také pojištění odpovědnosti.

AXA

Klienti si mohou vybrat ze tří variant pojištění. Balíček MINI pokrývá pojištění základních škod. V balíčku KLASIK je zahrnuto i odcizení, vandalismus, nepřímý úder blesku či rozbití skla a pojištění vedlejších staveb. Balíček MAXI nabízí i pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění zahradní architektury, porostů, poškození fasády a střechy.

Klienti si mohou stanovit různé výše spoluúčasti od 1 000 do 10 000 Kč. Frekvence placení je možné stanovit jako čtvrtletní, pololetní či roční, které je o 10 % levnější.

ČSOB

ČSOB nabízí tři varianty pojištění stavby – Standard, Dominant a Premiant. Kromě základních pojistných nebezpečí obsahují všechny tři produkty i asistenční služby a finanční kompenzaci za nemajetkovou újmu do 50 000 Kč. Ve vyšších variantách je možné se pojistit proti zkratu, přepětí a podpětí, poškození fasády živočichy, atmosférickými srážkami, technickou poruchou a ztrátě vody.

V základním pojistném nebezpečí chybí pojištění povodně a záplavy, které si lze sjednat pouze jako připojištění. Dále se můžete připojistit proti odpovědnosti z běžného života či na nadstandardní asistenci.

Kooperativa

U Kooperativy je odlišeno pojištění rodinného domu a bytové jednotky. Pojištění se vztahuje i na stavební materiál a věci sloužící k výstavbě, opravám nebo k údržbě bytu.

Vybrat si lze ze dvou úrovní: Prima a Komfort. V obou jsou zahrnuty i asistenční služby a náhradní ubytování. Ve variantě komfort je navíc pojištění proti krádeži či loupeži, vandalismu, přepětí či podpětí v síti, zatečení atmosférických srážek, úniku vody, havárii rozvodů ad.

POJIŠTĚNÍ NEMOVITOSTI

Pojištění majetku

pojištění majetku

Obáváte, že vás vykradou lupiči, zatímco budete na dovolené? Nebo vás děsí povodeň, která by vám mohla odnést všechno, co máte? Rizika přírodních katastrof i kriminality nelze brát na lehkou váhu. Mohou se přihodit kdykoliv. Prozíravější z nás si zařídí pojištění majetku. O co se jedná? A co pokrývá?

Druhy pojištění majetku

Majetek se pojišťoval již ve středověku a to kvůli požárům. Dnes existuje celá řada pojištění, která se vztahuje na různé druhy majetku.

Pojištění může krýt zničení majetku či škody, které na něm způsobí živelní událost, jako je požár, potopa, vichřice, eroze, zemětřesení apod. Dále se může vztahovat na pojištění proti loupežím či vandalismu.

Pojistit lze v podstatě jakýkoliv majetek, jeho soubor, ale třeba i duševní vlastnictví. Do pojištění majetku lze zahrnout i pojištění zvířat, zemědělské pojištění plodin, pojištění zásilek, pojištění elektroniky, techniky či stavební pojištění.

Pro běžného občana je relevantní zejména pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti. Do pojištění majetku lze zařadit i pojištění odpovědnosti za škody.

Pojištění nemovitosti

Pojistit lze nejen dům či byt, ale např. i chatu, garáž či jiné stavby, které jsou se zemí spojeny pevným základem. Pojištění lze zřídit i k nemovitosti ve výstavbě či jako pojištění nemovitosti k hypotéce.

Pojištění se vztahuje na různé přírodní katastrofy, případně i na vandalismus či žhářství.

Cena pojištění se bude odvíjet od ceny nemovitosti, její polohy a rozlohy, zda není nemovitost v záplavové zóně a šíře krytí (tedy na jaké situace se pojištění vztahuje).

Jednou z věcí, na co si dát pozor při pojištění nemovitosti, je skutečnost, že pokrývá pouze škody, které vzniknou na samotné nemovitosti. Nevztahuje se tedy na věci, které jsou v ní umístěny. Např. pokud vám voda zaplaví dům, budou vám zaplaceny škody vzniklé přímo na domě, nikoliv na vnitřním vybavení. K tomu slouží jiný druh pojištění – pojištění domácnosti.

Pojištění domácnosti

Při pojištění domácnosti se můžete pojistit proti vloupání či krádežím, výbuchu plynu a živeným pohromám podobně jako u pojištění nemovitosti.

Vždy si ověřte, na co se pojištění domácnosti vztahuje, a co nepokrývá. Standardně kryje spotřebiče a další elektroniku, nábytek, v některých případech i finanční hotovost, kterou máte doma schovanou. Naopak, obvykle nebude pokrývat např. různé projekty a autorská díla nebo rostliny v domě. Pokud tedy vlastníte sbírku bonsají, musíte ji pojistit zvlášť.

Kolik za pojištění domácnosti zaplatíte, bude záviset na tom, co vše chcete mít pojištěním pokryto, jakou výši limitů plnění od pojišťovny očekáváte, jakou míru spoluúčasti zvolíte, v jaké lokalitě bydlíte atd.

Při pojištění domácnosti si dávejte pozor na podpojištění. Pokud nakoupíte nový nábytek či elektroniku, zvýšíte hodnotu svého majetku. Avšak pokud nezměníte svou pojistnou smlouvu, bude pojišťovna nadále vycházet z částky, kterou jste s ní smluvili. V případě pojistné události vám pak vyplatí pojistné, které bude vycházet z původní hodnoty věcí. Pojistnou částku byste tak měli průběžně v pojistné smlouvě aktualizovat.

Pojištění domácnosti se vyplatí i lidem, kteří žijí v nájmu. Pokud ale nemovitost vlastníte, je vhodné zřídit si k pojištění domácnosti i pojištění nemovitosti. Většinou totiž dojde ke škodám na obojím.

Pojištění majetku a odpovědnosti

Někdy se do pojištění majetku zahrnuje také produkt pojištění odpovědnosti. Zde se však nepojišťujeme proti škodám, které vznikly na našem majetku, ale které vznikly na majetku třetích osob naší vinou. Někdy se proto označuje jako tzv. pojistka na blbost. Existují specializované pojištění odpovědnosti z výkonu povolání či pojištění odpovědnosti řidiče. Pro škody, které vzniknou v běžném životě, nabízejí pojišťovny pojištění odpovědnosti občanů.

Recenze pojištění nemovitosti a domácnosti u jednotlivých pojišťoven

Allianz

Allianz nabízí tři balíčky pojištění majetku – Komfort, Extra a Max. Základní pojištění se vztahuje i na pojištění odpovědnosti, z pojistných událostí však zahrnuje pouze živelné katastrofy. Pokud chcete mít majetek pojištěn proti krádeži či vandalismu, musíte si připlatit. Zvlášť lze pojistit nemovitost.

ČSOB

ČSOB pojištění nemovitosti včetně pojištění vedlejší stavby (plotu, bazénu či garáže) a pojištění domácnosti, které zahrnuje i pojištění domácího mazlíčka. Sjednat lze i komplexní pojištění, které zahrnuje stavbu i domácnost, navíc při škodě velkého rozsahu vyplácí ČSOB navíc 50 000 za psychickou újmu.

Generali Česká pojišťovna

Majetkové pojištění Generali České pojišťovny zahrnuje pojištění nemovitosti, domácnosti i odpovědnosti v jednom. Nicméně lze jednotlivá pojištění sjednat i individuálně. Je možné si připojistit i atypické předměty. Pojištění je šité na míru klientům, lze si nastavit míru spoluúčasti či stupeň zabezpečení.

Kooperativa

U Kooperativy si můžete pojistit byt, dům a domácnost, a to buď zvlášť, nebo dohromady. Na výběr jsou různé balíčky. Základní pojištění nepokrývá krádeže a loupeže. Speciální nabídkou je pojištění bytového domu s více byty, sportovní výbavy či nákladů a léčby koně.

Zrušení daně z nabytí nemovitosti

zrušení daně z nabytí nemovitosti

V září 2020 byl Parlamentem schválen návrh vlády a došlo k zrušení daně z nabytí nemovitosti. Jak nová právní úprava vypadá? Co to znamená pro kupujícího a prodejce?

Co je daň z nabytí nemovitosti

Daň z nabytí nemovitosti nahradila v roce 2013 daň z převodu nemovitosti. Hradí ji kupující, který nabývá vlastnické právo k nemovitosti zapsané do katastru nemovitostí v České republice.

Od daně jsou osvobozeny novostavby rodinných domů a pozemků, které k nim přísluší, a bytové jednotky v novostavbě, nebo ty, které vznikly přístavbou či nástavbou. K nabytí vlastnického práva musí však dojít do pěti let ode dne dokončení či započetí užívání rodinného domu či bytu.

Výpočet daně z nabytí nemovitosti se odvíjí od její ceny. Sazba daně je stanovena na 4%. Zjednodušeně se určuje buď z kupní ceny, nebo z 75% z obvyklé ceny za nemovitost v daném místě a čase, kde k nabytí nemovitosti dochází, popřípadě z ceny stanovené podle zákona o oceňování majetku. Vždy se pak bere cena nejvyšší (většinou jde o cenu kupní).

Kupující musí daň zaplatit do konce třetího měsíce po měsíci, v němž došlo k vložení vlastnického práva do katastru nemovitostí.

Jak došlo k zrušení daně z nabytí nemovitosti

Daň z nabytí nemovitostí byla dlouhodobě kritizována některými odborníky. Vybraný objem peněz tvořil jen kolem 1,5% z celkově vybraných daní. Pro kupující daň znamenala, že musí mít naspořenu poměrně velkou částku, kterou platí ke kupní ceně, což mnohé od koupě nakonec odradilo.

Vláda navrhla zrušení daně, aby podpořila pohyby na realitním trhu. Její návrh počítal s tím, že výpadek z rozpočtu bude kompenzován zrušením daňových odpočtů z úroků z hypoték a stavebních úvěrů od roku 2022. To by však mohlo vést k tomu, že by kupující zaplatil nakonec více, než kdyby platil daň a uplatni odpočty. Návrh úplného zrušení odpočtu úroků tak nakonec padl a došlo pouze ke kompromisnímu snížení hranice částky, do které se mohou odpočítávat.

Nová právní úprava

Jak je to tedy s daní z nabytí nemovitosti teď? Daň je zrušena a to zpětně k prosinci 2019. Rozhodným okamžikem je povolení návrhu na vklad do katastru nemovitostí. Pokud tedy byla vaše nemovitost vložena do katastru v listopadu 2019, máte smůlu a daň zaplatit musíte.

Jestliže jste si koupili nemovitost během prosince 2019 či později a uvedli tyto skutečnosti v daňovém přiznání do března 2020, bude vám daň vrácena na základě žádosti. Pokud vám byla platba daně odložena, již ji platit nemusíte.

Ze základu daně z příjmů si mohou majitelé nemovitostí odpočítávat úroky z hypoték a stavebních úvěrů. V současnosti jde o částku 300 000 Kč ročně. Lze tak ušetřit 45 000 Kč. Od 1. Ledna 2022 se však částka sníží na polovinu, tedy 150 000 Kč. Maximální úspora za rok tak bude činit 22 500 Kč.

Další změnou je prodloužení doby, po kterou musíte vlastnit nemovitost, abyste z jejího prodeje nemuseli odvádět daň z příjmů. U nemovitostí, které nejsou určeny k bydlení, jde v současnosti o pětiletou lhůtu. Nemovitosti získané po 1. lednu 2021 budete muset vlastnit deset let, než budete osvobozeni od daně z příjmů z jejich prodeje. Nemovitosti, které jsou určeny k bydlení, musíte i nadále vlastnit alespoň dva roky.

Za jednoznačnou výhodu zrušení daně z nabytí nemovitosti lze považovat snížení byrokracie a zjednodušení daňového systému.

Zelená karta a pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pro začátečníky

zelená karta

Zelená karta je mezinárodní osvědčení o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jednoduše řešeno, bez zelené karty nesmíte vyjet s automobilem na silnici.

Víte, k čemu slouží zelená karta? Proč se bez ní neobejdete na cestách po zahraničí? A co vám hrozí, když ji zapomenete? A slyšeli jste už, že od července 2020 změní barvu?

Povinné ručení doma a v zahraničí

Každý, kdo vlastní vozidlo, musí uzavřít povinné ručení, a ze zákona tedy musí platit pojistné. Pokud je třetím osobám způsobena provozem vozidla škoda na zdraví a majetku, uhradí ji pojišťovna místo pojistníka. Tak jsou oběti dopravních nehod chráněny před řidiči, kteří by jim jinak nemohli škody zaplatit. Ti, co způsobí nehodu, zase nebudou úplně finančně zruinováni. Jenže, co když nehodu způsobí auto z cizího státu? Jeho majitel přece nebude mít sjednáno pojištění v České republice.

Už v roce 1949 začaly evropské státy řešit problém, jak ověřit, že vlastník zahraničního vozidla má uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou jeho provozem. Vznikl tak systém zelených karet.

Co je zelená karta?

Zelená karta je tedy doklad, kterým řidič v zahraničí prokazuje, že má pojištění odpovědnosti vozidla. Díky ní je oprávněn jezdit autem v cizím státě a nemusí uzavřít místní pojištění.

V českém právu je upravena v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Zelenou se nazývá proto, že je natištěna na zeleném papíře a je tedy snadno rozpoznatelná ve všech zemích, které ji uznávají. Oficiální název je také Mezinárodní automobilová pojišťovací karta.

Zelená karta se postupně stala nejen dokladem pro cesty do ciziny, ale i po domovském státě. Od roku 2009 má každý řidič povinnost vozit zelenou kartu s sebou ve vozidle za všech okolností. Pokud policie při dopravní kontrole zjistí, že ji u sebe nemáte, hrozí vám pokuta až 3 000 Kč. Je vhodné s sebou vozit i kopii, kterou v případě nehody předáte policii.

Nezapomeňte také, že jako provozovatelé vozidla máte objektivní odpovědnost, řidič vašeho vozu dodržoval povinnosti a pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Zelená karta USA

Spojení zelená karta USA se rozumí nikoli doklad k provozu vozidla, avšak tato zelená karta v USA znamená vstupenku do Spojených států amerických a opravňuje v USA k dlouhodobému pobytu a legální práci. Uvádíme jako zajímavost, protože slovní spojení zní stejně a může se proto někomu plést. Nadále však v článku budeme popisovat zelenou kartu jako osvědčení o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Co zelená karta obsahuje?

Na dokladu jsou uvedeny název a informace o vozidle (registrační značka, typ a druh vozidla), vydavatel dokladu a jeho podpis, časová a územní platnost zelené karty, jméno a adresa pojistníka a údaje o asistenční službě.

Všechny informace na kartě musí odpovídat skutečnému a současnému stavu. Při změně údajů vám pojišťovna vystaví kartu novou.

Zelená karta v zahraničí

Víte, kde všude platí zelená karta?

Zelená karta platí v členských zemích EU, na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku a ve Švýcarsku. Dále s ní můžete jezdit v Albánii, Andoře, Bosně a Hercegovině, v Černé Hoře, Monaku, San Marinu, Makedonii, Srbsku, Turecku, na Ukrajině a ve Vatikánu.

Česká kancelář pojistitelů pak uzavřela smlouvy ještě s jinými zeměmi, ve kterých může česká zelená karta platit. Jedná se o Ázerbájdžán, Bělorusko, Írán, Izrael, Moldavsko, Maroko, Rusko a Tunisko. Je však na konkrétní pojišťovně, zda toto umožňuje. Např. ČPP zelená karta má výluku do Íránu a Izraele, Direct zelená karta neplatí v Íránu, Izraeli, Maroku a Tunisku, naopak Generali zelená karta platí bez omezení ve všech zemích.

I v rámci států však existují území, kde je vám zelená karta k ničemu. Jedná se např. o Náhorní Karabach v Ázerbájdžánu, o Kosovo nebo oblast Severního Kypru.

Do kterých konkrétních zemí se můžete vypravit, je vyznačeno přímo na kartě. Pokud je značka některého státu přeškrtnuta, doklad zde neplatí.

Časová platnost zelené karty

Časová platnost zelených karet je stanovena na jeden rok. Pojišťovny doklad vydávají při sjednání povinného ručení.

Pokud ho zařizujete online, bude vám pojišťovnou zaslána e-mailem dočasná zelená karta s omezenou dobou platnosti (většinou na dva měsíce). Po zaplacení povinného ručení pak dostanete poštou originál.

Bílá zelená karta od července 2020

Od července 2020 již nemusí být zelená karta vydávána na zeleném papíře. Některé země budou sice i nadále vydávat doklady v zelené barvě, musí však akceptovat i takové karty, které jsou vytištěné na papíře bílém. Alespoň v češtině nedojde ke změně názvu, protože slovní spojení „zelená karta“ je zatím obsaženo v zákoně.

Změna neznamená pro řidiče nic zásadního. Mohou nadále používat své zelené karty až do skončení data jejich platnosti. Pojišťovny se ještě mohou zbavit svých zásob tiskopisů zelených karet. Poté začnou vydávat karty v černobílém provedení.

Proč se přistoupilo ke změně? Jde o usnadnění života řidičům. Pojišťovny jim mohou kromě klasického doručení poštou zaslat doklad i elektronicky ve formátu PDF. Kartu si pak snadno vytisknou i na černobílé tiskárně. To přinese výhody zejména tam, kde se využívají firemní auta. Před služební cestou může vedení poslat zaměstnancům kartu e-mailem a nemusíte ji jim předávat fyzicky. Zaměstnanci si ji pak sami vytisknou.

Budoucnost zelených karet

Plán do budoucna je digitalizování celého systému, aby existovala zelená karta online. Policie v jednotlivých státech by měla mít k dispozici elektronickou databázi. Mělo by jí pak stačit číslo zelené karty, aby si ověřila, zda je vozidlo pojištěné. Řidičům by pak mohla zcela odpadnout povinnost vozit zelenou kartu s sebou. Zatím však konkrétní plány na elektronizaci zelených karet nejsou na pořadu dne. Vždy ji tedy musíte mít v papírové podobě.

Hraniční pojištění

Jak mají postupovat cizinci, jejichž vozidlo je ze státu, který není do systému zelených karet připojen? V takovém případě má povinnost uzavřít tzv. hraniční pojištění s Českou kanceláří pojistitelů. Při kontrole Policií ČR mu hrozí, že nebude moci dále s vozidlem pokračovat, dokud neuhradí alespoň tři splátky pojistného najednou.

Obdobně bude muset postupovat v případě, že jedete se svým vozem v zemi, kde zelená karta pro cizince neplatí.

Povinné ručení

Porovnejte ceny povinného ručení online a zjistěte, jaké jsou aktuální nabídky na trhu. Pokud již máte pojištění uzavřené, vyzkoušejte Rixo, které vám smlouvu ohodnotí (recenze Rixo) a ukáže, zda na trhu neexistuje výhodnější nabídka.

Banky v Německu: Seznam a hodnocení. Nejlepší účet v Německu

banky v německu

Chcete pracovat či studovat u našich západních sousedů? Pak se vám může vyplatit otevřít si účet u banky v Německu. Jak se na německém bankovním trhu zorientovat?

Někdy nepotřebujete přímo banku v Německu a bude vám bohatě stačit multiměnový účet Wise. Získáte totiž debetní kartu a převody CZK, EUR a dalších měn se středovým kurzem.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Proč mít v Německu bankovní účet

Pokud hodláte v Německu určitý čas pobývat a vydělávat si, je vhodné začít uvažovat o založení bankovního účtu. Někteří němečtí zaměstnavatelé totiž odmítají posílat mzdu na cizozemský účet. Nezbyde vám tedy, než si zřídit účet u německé banky.

O tom byste však měli uvažovat i v případě, že výplata z Německa na cizí účet není pro zaměstnavatele překážkou. Převody mezi měnami totiž vždy něco stojí, ať už jde o SEPA nebo klasické zahraniční platby. Kromě poplatků je však problémem i nevýhodný kurz, který si určují banky v okamžiku převodu.

Založením účtu u banky v Německu budete mít možnost sledovat aktuální vývoj kurzu a následně převést peníze z Německa výhodně třeba skrze internetové portály typu Wise či Currencyfair. Alternativně můžete vybrat eurovou hotovost z bankomatu a následně ji směnit ve směnárně.

Výhodou pro podnikatele by mohla být i praktická nemožnost exekuce účtu v Německu. Čeští věřitelé se totiž budou muset pro vymáhání obrátit na německé exekutory, což může být nákladné a časově náročné.

Jak založit bankovní účet v zahraničí

Pro otevření účtu u zahraniční banky budete potřebovat ověření totožnosti pomocí českého pasu či občanského průkazu. K ověření při zakládání účtu online budete potřebovat číslo mobilního telefonu. Některé banky však neumí zasílat SMS s ověřovacími kódy na cizozemská čísla.

V bankách občas vyžadují, abyste jim poskytli místní adresu, na které vás mohou kontaktovat. S tím můžete mít problém i v Německu u velkých bank. Nicméně, podle práva EU vás nesmí banky odmítnout jen proto, že bydlíte v jiném státě, než ve kterém si chcete otevřít účet. Mohou však vyžadovat, abyste prokázali svůj zájem na jeho založení. (Toto pravidlo však platí pouze u běžných účtů. Chcete-li si založit např. spořicí účet v Německu či jiný produkt, budete zde muset trvale pobývat.)

Příhraniční banky v Německu jsou však připraveny na pendlery a s kontaktní adresou v Česku nemají žádný problém.

Obchodní podmínky

Při zakládání cizozemského účtu si vždy velmi dobře prostudujte obchodní podmínky. Německé banky jsou známé svými na české poměry vysokými poplatky. Zjistěte, za co budete poplatky hradit. Využijte lokální srovnávače účtů. V Německu je to např. DeutchesKonto.

Kromě poplatků by vás při výběru účtu mělo zajímat také to, zda má banka dostatek bankomatů v místech, kde se pohybujete, jaké jsou podmínky převodu na cizoměnové účty, jak vypadá internetové bankovnictví, případně zda se v bance domluvíte anglicky, pokud vaše němčina pokulhává. Některé německé banky mají dokonce pobočky v Česku, takže si zde vystačíte i s češtinou. Jde např. o Raiffeisenbank im Stifland či Volksbank Löbau-Zittau.

Německý bankovní systém

V Německu existuje velké množství různých bank. Najdete tu soukromé komerční banky, spořitelny, družstevní záložny, online a mobilní banky, i mezinárodní entity. Nad vším dohlíží Deutche Bundesbank, Německá spolková banka, obdoba naší České národní banky (ČNB).

Při posílání peněz potřebujete znát IBAN a SWIFT/BIC kódy německých bank. Řada Čechů, kteří pracují v Německu, využívají založení bankovního účtu v Německu.

Banky v Německu

Seznam deseti nějvětších německých bank.

Název bankyAdresa banky
Deutsche BankTaunusanlage 12, 60325 Frankfurt am Main, Germany
CommerzbankKaiserstraße 16, 60311 Frankfurt am Main, Germany
DZ BankPlatz der Republik, 60265 Frankfurt am Main, Germany
KfW BankPalmengartenstraße 5-9, 60325 Frankfurt am Main, Germany
Landesbank Baden-WürttembergAm Hauptbahnhof 2, 70173 Stuttgart, Germany
Bayerische LandesbankBrienner Str. 18, 80333 Munich, Germany
Norddeutsche LandesbankFriedrichswall 10, 30159 Hannover, Germany
Unicredit Bank AG (HypoVereinsbank)Kardinal-Faulhaber-Straße 1, 80333 Munich, Germany
DekaBankMainzer Landstraße 16, 60325 Frankfurt am Main, Germany
Landesbank Hessen-ThüringenNeue Mainzer Str. 52-58, 60311 Frankfurt am Main, Germany

Soukromé obchodní banky

Mezi největší z nich patří Deutsche Bank a Commerzbank. Jsou zvyklé na zahraniční klienty a jejich pobočky a bankomaty naleznete po celém území Německa. Pro klienty nabízí řadu služeb, lze si u nich zřídit spořicí účty či si vzít hypotéky. Na druhou stranu se jedná o kolosy, které si účtují vysoké poplatky. Pro založení účtu se musíte dostavit osobně na pobočku.

Sparkassen

V každém větším městě naleznete spořitelnu, tzv. Sparkasse. Jde tedy o lokální banky, které se zaměřují na drobné podnikatele a dlouhodobé klienty. Největší Sparkasse ve východním Německu je Ostsächsische Sparkasse Dresden. Německé spořitelny expandují i do Česka, např. Sparkasse Oberlausitz-Niederschlesien. Pro výběry hotovosti však musíte najít bankomaty Sparkasse v Německu, u nás je zatím nenajdete.

Volksbanken/Raiffeisenbanken (VR)

Banky fungují na družstevním principu, nejde jim tedy jen čistě o zisk. Jsou lokální a jejich právní formou je obdoba české družstevní záložny. Fungují lokálně. V Praze a Liberci pak operuje již zmíněná Volksbank Löbau-Zittau.

Jednodušší alternativa

Namísto složitého vyřizování a zakládání bankovního účtu u německé banky si založte účet Wise online. Můžete přijímat EUR z výplaty či jiného důvodu bezplatně a to ihned. Vše založíte z pohodlí domova ještě před odjezdem v ČR.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

S multiměnovým účtem Wise si můžete:

  • zřídit až 10 čísel účtů včetně EUR
  • držet a směňovat až 50 různých měn se středovým kurzem
  • s debetní kartou platit doma i v zahraničí
  • zřídit virtuální kartu pro bezpečné platby na internetu
  • platební kartu napojit na Apple Pay i Google Pay

To vše transparentně a s minimálními poplatky. Zahraniční platby vás vyjdou mnohem výhodněji než prostřednictvím banky.

Efektivní práce z domova

efektivní práce z domova

Pracujete dlouhodobě z domu či máte jen částečný home office? Možná vám to vyhovuje a nepůsobí vám to žádné problémy. Mnozí lidé se však sami neumí pořádně motivovat a přestávají být produktivní. Poradíme vám, jak dosáhnout efektivní práce z domova.

Co je home office?

Home office je zaměstnanecký benefit, kdy zaměstnavatel krátkodobě umožní zaměstnanci pracovat z domova z nějakých zvláštních důvodů (např. z rodinných důvodů, kdy je potřeba se postarat o člena domácnosti či dá zaměstnanci možnost pracovat nerušeně na samostatném projektu). Může jít i o částečný home office, kdy zaměstnanec pracuje z domu pravidelně např. jeden den v týdnu.

Od home office je třeba odlišit homeworking či remote working, kdy zaměstnanec pracuje z domova či jiného místa drtivou většinu času. Na pracovitě se pak dostavuje jen výjimečně na zásadní meetingy či prezentace.

Z domova mohou samozřejmě pracovat i ti, kteří se věnují podnikání, ať už jsou OSVČ nebo mají svou společnost. Například překladatelé, blogeři, editoři nebo programátoři patří mezi několik profesí, které jsou jako stvořené pro práci na dálku, odkudkoli či v režimu digitálního nomádství.

Výhody a nevýhody home office

Práce z domu má mnoho pozitiv. Můžete si nastavit pracovní rozvrh tak, jak vám vyhovuje. Někteří z nás jsou produktivní spíše ráno, jiní jsou zase typické sovy.

Navíc si můžete vytvořit i pracovní prostředí, které vám sedí. Nemusíte poslouchat cizí hovory v open space, naopak si můžete pustit na pozadí hudbu, pokud se vám tak pracuje lépe. Také tolik nemusíte řešit oblečení. Tedy kromě videohovorů. Při nich je lepší být oblečený.

Lidé na světě musí do práce dojíždět průměrně přes půlhodiny. Při home office dojezdy odpadají. Nejen, že šetříte čas, ale vyhnete se také davům a zácpám, které vás při každodenním dojíždění čekají.

Práce na dálku má samozřejmě i svá negativa. Problémem může být nedostatečné pracovní vybavení či nefungující wi-fi. V případě technických obtíží, kdy vám přestane např. fungovat podnikový software, se pomoci hned tak nedočkáte. Stejně tak často vázne komunikace mezi vámi a vašimi kolegy či nadřízeným. Pokud potřebujete radu či konzultaci, můžete na ni čekat velmi dlouho.

Nevýhody práce z domu spočívají také ve vašem vnitřním nastavení. Práce vám může jít od ruky mnohem obtížněji, když nad sebou nemáte dozor šéfa či vás nemotivují ostatní zapálení kolegové.

Osvědčené metody, jak být efektivní

Při práci z domova můžete být mnohem efektivnější, než když se snažíte plnit úkoly na pracovišti. Někdy vás však může pořádně potrápit prokrastinace. Určitě to znáte. Říkáte si: „Teď si uvařím kafe a přečtu si pár článků na internetu, ale pak se už do té práce pustím.“ Jenže než se dostanete k tomu, abyste něco udělali, je spousta hodin a vy se cítíte unaveně. Můžete proto zkusit některou z těchto technik, které vám pomohou se soustředit. Ne každá se osvědčí každému a v každé situaci, nicméně vás může i skvěle nakopnout, když už nevíte, jak se prokrastinaci vyhnout.

Technika Pomodoro

Mnoho lidí pracujících z domova nedá dopustit na techniku Pomodoro. Pomodoro je italský název pro rajče. Technika se jmenuje podle tvaru budíku, který se používal v 80. letech, kdy byla vynalezena.

Technika Pomodoro spočívá v tom, že pracujete v dvacetipětiminutových intervalech. Během těchto 25 minut se plně věnujete pouze pracovním úkonům. Po uplynutí intervalu si dáte pětiminutovou přestávku a po ní se zase pustíte na 25 minut do práce. Po čtyřech 25 minutových sekcích si můžete dovolit delší dvacetiminutovou pauzu. Celý cyklus pak opakujete. Čas si odměřujete nastaveným budíkem.

I když to možná zní zvláštně, mnoho lidí, kteří pracují na dálku je s touto metodou velmi spokojeno. Během 25 minut se plně soustředí, následně si krátce odpočinout, aby se mohli zase ponořit do práce.

Pravidlo dvou minut

Podle této metody splňte okamžitě jakýkoliv úkol, který lze udělat pod dvě minuty. Může jít např. o to napsat e-mail, vytisknout dokument nebo zaplatit fakturu. Protože jde o tak krátký časový úsek, nemáte čas během něj prokrastinovat a dosáhnete tak efektivní práce z domova, i když vaši pozornost rozbíjejí např. děti.

Technika sněhové koule

Metoda spočívá v tom, že se nejprve pustíte do úkolu, který zabírá nejméně času či je nejjednodušší. Jeho splnění vás pak namotivuje, abyste se pustili do dalšího úkolu.

Pokud působíte v marketingu, můžete ráno začít příspěvkem na sociální sítě jako je Facebook, Instagram, YouTube anebo TikTok (zjistěte, co je sociální síť TikTok). Stanovte si ale časový limit, abyste nestrávili celé dopoledne na socialu.

Nicméně to neznamená, že si naplánujete den tak, že seřadíte úkoly od nejlehčího po nejtěžší. Na konci dne by vás totiž čekala nejnáročnější práce. Splňte pár jednoduchých povinností ráno, ale následně přikročte k těm složitějším, abyste je stihli.

Eat the frog first

Aneb nejdříve snězte žábu. Co znamená tato nevábná poučka? Jde o opak techniky sněhové koule.

Nejprve se pustíte do nejtěžší nebo nejnepříjemnější povinnosti. Když ji splníte, můžete si být celkem jisti, že vás nic horšího během pracovního dne nepotká. Díky tomu, že se postaráte o nejsložitější problém na začátku, budete po zbytek dne bez stresu.

Efektivní práce z domova: tipy

Vytvořte si takové pracovní podmínky, které vám budou vyhovovat. Důležité je mít jedno pracovní místo, tedy stůl s pohodlnou židlí. Nepracujte v posteli ani za kuchyňským stolem.

Ujasněte si, jaká bude vaše pracovní rutina. Od kdy do kdy budete pracovat? Kdy budete mít pauzu na oběd? Nezapomeňte na průběžné přestávky.

Aktivně komunikujte se svými kolegy a nadřízenými. Používejte chaty, e-maily ale i videohovory. Domlouvejte si s nimi pravidelné meetingy.

Využívejte technologie, mobilní aplikace na správu financí, CRM systémy, ToDo listy, cloudová úložiště, atp.

Dejte najevo své rodině, že vás má na určitou chvíli nechat zcela o samotě, abyste se mohli soustředit. Vypněte záložky se sociálními sítěmi a vypněte vyzvánění na mobilním telefonu. Pokud chcete vydělávat peníze z domova, bude potřeba si nastavit určitý režim, který budete pevně dodržovat. Pomůže vám s disciplínou a vytvoříte efektivní pracovní rutinu.

Neo účet

neo účet

Expobank je bankou, která se zaměřuje především na služby pro mezinárodní společnosti, nicméně v poslední době cílí i na běžné klienty, kteří se nebojí ovládat své finance virtuálně. Neo účet od Expobanky se chlubí tím, že je první fintech platformou na českém trhu. Co si pod tím představit? Jaké výhody a nevýhody účet nabízí? A stojí za to si Neo účet založit?

Co je Neo účet?

V roce 2018 přišla Expobank na český trh s novinkou. Představila Neo účet, produkt, který kombinuje běžný účet s dalšími službami, jako jsou investice do zlata či firem nebo nákup bitcoinů. Tyto služby zprostředkovávají obchodní partneři Expobank.

Banka láká především na skutečnost, že neplatíte žádné poplatky za vedení účtu, ani za příchozí či odchozí tuzemské a europlatby.  Neo účet je navíc úročen sazbou 0,65 % ročně, čímž výrazně konkuruje nejvýhodnějším nabídkám na českém bankovním trhu. K účtu náleží platební karta.

Založení účtu

Neo účet lze založit online z pohodlí domova. Nejprve vyplníte formulář s vašimi základními údaji. Uvedete účel, pro který si účet chcete zřídit, a vyjádříte se k původu svých peněz.

Zvolíte si uživatelské jméno a heslo pro přístup do internetového bankovnictví. Následně nahrajete přední i zadní stranu občanského průkazu a dalšího dokladu totožnosti (např. řidičského průkazu či pasu). Zkontrolujete, že se správně načetly údaje. Od banky vám přijde ověřovací SMS kód. Jeho zadáním vyjadřujete svůj souhlas se smlouvou.

V internetovém bankovnictví si pak můžete rovnou objednat platební kartu, která vám přijde na zvolenou adresu.

Expobank pak požaduje, abyste nahráli doklad, který potvrdí, že jste vlastníkem účtu u některé české banky. Nahrát můžete buď výpis z účtu, smlouvu o účtu nebo potvrzení o vedení účtu. Doklad nesmí být starší tří měsíců.

K aktivaci Neo účtu musíte ze svého dosavadního účtu poslat alespoň jednu korunu jako ověřovací aktivační platbu.

Expobank vám následně zašle e-mail, ve kterém vám schválí vaši žádost o otevření účtu. Nyní se vám otevře přístup do internetového bankovnictví a můžete účet plně využívat. Můžete např. zadávat platební příkazy, sledovat zůstatek na účtu či začít s pomocí Neo účtu investovat. To však nelze automaticky. Musíte si nejprve zvolit oblast, která vás zajímá, a aktivovat ji uzavřením smlouvy, kterou potvrdíte pomocí kódu, který vám bude zaslán v SMS.

A jak zrušit účet? V internetovém bankovnictví přejděte do sekce Účty a vklady. V detailech účtu pak zadáte možnost zrušit účet a budete postupovat podle návodu.

Investování skrze Neo účet

Spoření ve zlatě a investice do mincí

Neo účet umožňuje nákup drahých kovů skrze Českou mincovnu bez zprostředkovatelské provize. Můžete si jednorázovým nákupem opatřit cihly, mince či medaile.

Expobank umožňuje ale i trvalé spoření. V internetovém bankovnictví si nastavíte dobu spoření a částku, kterou chcete měsíčně uspořit. Po uspoření určité hodnoty vám banka zašle minci či slitek domů.

Nákup bitcoinů

Pokud se zajímáte o kryptoměny, možná oceníte, že skrze internetové bankovnictví můžete snadno nakupovat bitcoiny, a to jak jednorázově, tak ve formě pravidelného spoření. Nicméně pravidelný nákup bitcoinů nezajišťuje Expobank ale společnost IP wBTCb solutions, s.r.o. V případě, že by nastal jakýkoliv problém, banka vám nepomůže. Na svých stránkách Expobank sice v sekci nákup bitcoinů píše, že banka zajišťuje pojištění vkladů, nicméně to se týký pouze peněz na vašem účtu, nikoliv investic. V podmínkách k nákupu bitcoinů se přímo dočtete, že vaše investice může být až 100% ztrátová.

Investice do firem

Neo účet vám umožňuje investovat také do českých start-upů skrze crowdfuningovou platformu Fundlift, kterou provozuje firma Roklen. Projekty většinou nabízí zhodnocení 6 – 10% ročně. Minimálně musíte investovat 5 000 Kč. Investice se provádějí buď ve formě dluhopisů, kdy získáte úrok a při splatnosti je vám vyplacena původně vložená částka, nebo ve formě podílu ve firmě, kdy získáte majetkovou účast ve společnosti a je vám pak vyplácen podíl na zisku. Třetí možností je investice pomocí investičního certifikátu, který kombinuje oba způsoby.

Neo účet recenze: nevýhody účtu

Expobank není klasickou bankou a má jen jednu pobočku. Pokud dáváte přednost osobnímu jednání, máte smůlu. Nevýhodou pro některé klienty může být také skutečnost, že banka nenabízí k účtu kontokorent.

Hlavní nevýhodou účtu jsou však omezené možnosti investování. Ambice banky byly při spuštění produktu vyšší. Slibovala např. možnost zřizovat si pojištění. Nyní si však můžete vybrat vždy jen z malého množství projektů, které vám banka nabízí.

Expobank navíc nenese za tyto investice žádnou odpovědnost, zprostředkovává je všechny skrze své obchodní partnery. Při investování jí tedy musíte důvěřovat, aniž by se však ona sama vystavovala riziku.

Pokud se chcete naučit trochu investovat a sami své portfolio spravovat, nebude pro vás Neo účet to pravé ořechové.

Neo účet recenze: proč si účet zařídit?

Ve velké konkurenci se pomalu stává standardem, že banky snižují, či zcela ruší, poplatky za vedení účtu a jednotlivé platby. Expobank není výjimkou. Při spuštění Neo účtu si účtovala 100 Kč za jeho měsíční vedení, ale následně od něj upustila.

Nyní si tedy banka neúčtuje žádné poplatky za vedení účtu, vydání debetní karty, příchozí a odchozí platby, inkasa a trvalé příkazy, ani za výběry hotovosti z bankomatů v Česku a dokonce i v zahraničí. Nutno podotknout, že Expobank žádné vlastní bankomaty nemá a je poměrně ojedinělé, aby banky žádné poplatky za výběry z cizích bankomatů neinkasovaly.

Lákavá může být také vyšší úroková sazba, než je u běžných účtů zvykem.

Neo účet má splňovat představu, že banka není pouze místo, kam ukládáte své peníze, ale je jakousi platformou, skrze niž můžete ovládat všechny finanční služby, které se vás týkají. Investování, které můžete provádět přímo ze svého internetového bankovnictví, je rozhodně novinkou, která může zaujmout začínající investory, kteří chtějí své peníze nějak zhodnocovat, ale ve světě financí se příliš nevyznají.

Havarijní pojištění

havarijní pojištění

Přemýšlíte, zda se vyplatí mít uzavřené havarijní pojištění? Prozradíme vám, jaké situace by mělo pokrývat a podle čeho si jej vybrat. Zjistíte také, na co si dát při jeho sjednávání pozor a jaké faktory ovlivňují jeho cenu.

Co je havarijní pojištění

Určitě víte, že povinné ručení musí mít každý majitel vozidla v České republice. Uhradíte z něj škody, které způsobíte třetím osobám provozem svého auta. Co ale škoda, která vznikne při nehodě na vašem voze? Takovéto situace pokrývá havarijní pojištění.

Na rozdíl od povinného ručení nemáte povinnost si jej sjednat. Je zcela dobrovolné. Jenže každý rok se v Česku stane několik desítek tisíc nehod. A auto nemusíte vždy poničit jen při srážce s jiným vozidlem. Bourat můžete při špatném parkování, před auto vám může skočit zvěř, nebo vám jej mohou potlouct kroupy či rozbít vandalové. Navíc je smutnou pravdou, že se v České republice auta často kradou.

Co kryje havarijní pojištění

Havarijní pojištění můžete obvykle sjednat pro případy škod, které vzniknou na vašem voze při:

  • vámi zaviněné havárii nebo havárii, jejíž viník není znám,
  • vandalismu,
  • působení živlů (např. vichřice, kroupy apod.),
  • krádeži.

Lze si sjednat pojištění na všechny tyto události, což je označováno jako All Risk, nebo jen pro některé z nich. Záleží na tom, jak vyhodnotíte riziko, které vám hrozí. Pokud např. parkujete s autem na ulici, je pravděpodobnější, že vám je ukradnou či zničí vandalové, než auto garážované. Pokud jezdíte bez nehod již desítky let, můžete si věřit, že nebudete viníkem nehody a pojistíte auto pouze proti odcizení.

Některé pojišťovny umožňují sjednat si i krátkodobé pojištění, např. když se s autem chystáte vyrazit na road trip. Takové pojištění je samozřejmě dražší.

K základnímu pojištění je často nabízeno i pojištění doplňkové. V rámci něj si můžete vybrat např. pojištění skel nebo asistenční služby. Při nich vám bude nabídnuta pomoc např. při odtahu nebo vyproštění vozidla, oprava vozidla, poskytnutí náhradní dopravy apod.

Pozor na výluky z pojištění

Při sjednání pojištění si vždy dejte pozor, při jakých situacích vám pojišťovna odmítne škody proplatit. Jedná se o tzv. výluky z pojištění. Nejčastěji jde o případ, kdy jste škodu způsobili pod vlivem alkoholu a návykových látek.

Dále může být příčinou neproplacení pojistného plnění prošlá technická kontrola, používání letních pneumatik v zimních měsících či celkově špatný technický stav vozidla.

Jak se počítá havarijní pojištění?

Není snadné určit, jaká je cena havarijního pojištění za rok. Kolik na havarijním pojištění zaplatíte, závisí na mnoha faktorech. Pojišťovny samozřejmě chtějí na pojištění ve výsledku vydělat. Proto propočítávají jednotlivá rizika a stanovují cenu pojistného podle toho, jako moc hrozí, že budou muset vyplácet pojistné plnění.

Pojistné události

Pokud si auto necháte pojistit na všechna pojistná rizika, která havarijní pojištění nabízí, zaplatíte více, než pouze za pojištění proti odcizení či proti dopravní nehodě.

Spoluúčast

Při sjednání pojištění je třeba se zaměřit na míru spoluúčasti, tedy částky, kterou se budete podílet na uhrazení škody. Můžete se setkat s různými nabídkami. Některé pojišťovny nabízí i nulovou spoluúčast, některé vám vyplatí náhradu škody jen ve výši 80%. Platí, že čím vyšší spoluúčast, tím nižší pojistné.

Vlastnosti vozidla

U pojištění budou hrát roli i parametry vozidla. Jiné pojistné se platí za pojištění motorky, jiné za osobní vůz či za nákladní automobil. Pokud používáte auto jako služební, zaplatíte více než za auto určené k osobnímu užívání. Dále se pojištění bude odvíjet od značky auta, jeho ceny či stáří. Vozy oblíbené u zlodějů budou mít dražší pojištění. Zkrátka za nové BMW zaplatíte více než za ojetou škodovku. Pojišťovny také zajímá, jak máte vozidlo zabezpečené.

Osoba majitele vozu

Je zkoumána i osoba pojistníka, jeho věk, zaměstnání či bydliště. Mladí řidiči jsou pro pojišťovny rizikovější než starší zkušenější majitelé vozů. Bydlíte-li na venkově, je cena nižší, než pokud řídíte po Praze.

Další faktory

Často můžete získat bonus za dobu, kdy se vám nestala žádná pojistná událost. Pojišťovna vám pak může pojistné zlevnit. Naopak v případě, že jste způsobili nehodu, může vám připočíst tzv. malus, tedy přirážku. Záleží na pojistné smlouvě.

Cenu pojistného můžete také snížit, pokud si zaplatíte pojištění na celý rok místo na čtvrtletí či pololetí. Pojišťovna má totiž jistotu, že jí po určitou dobu neutečete jinam.

Pojišťovny při sjednání pojištění budou sledovat všechny tyto podmínky a nabídnou vám individuální pojištění. Alespoň přibližnou cenu pojistného vám prozradí internetová kalkulačka havarijního pojištění, kterou provozuje např. stránka ePojistění.

Nabídky havarijního pojištění

Kooperativa havarijní pojištění

Cena pojištění se odvíjí od ceny nového vozu a pohybuje se okolo 2 až 5 %. Lze kombinovat s povinným ručením. Můžete si zvolit míru spoluúčasti od 5 do 20 % plnění.

ČSOB havarijní pojištění

ČSOB nabízí k pojištění široký rozsah asistenčních služeb. Pojištění lze zkombinovat s povinným ručením, ze kterého lze převést bonus.

Generali Česká pojišťovna havarijní pojištění

Pojištění lze sjednat už od 9 Kč za den. Asistenční služba je zdarma. Pokud se pojistíte All Risk, je k němu připojeno úrazové pojištění všech cestujících.

Allianz havarijní pojištění

Allianz nabízí havarijní pojištění jako součást balíčku k povinnému ručení. Pojištění plus vás zajistí proti přírodním živlům či poškození zvířetem, v balíčku Extra máte navíc pojištění proti krádeži a vandalismu. Teprve balíček Max obsahuje pojištění v případě havárií.

ČPP havarijní pojištění

Autopojištění Combi Plus je produkt, který nabízí komplexní ochranu vozidla, zahrnuje povinné ručení, havarijní a doplňková pojištění. Havarijní pojištění lze sjednat i samostatně, ale za vyšší cenu. V takovém si můžete vybrat ze dvou kombinací rizik. Jedna obsahuje pojištění proti haváriím, druhá nikoliv. ČPP nabízí i krátkodobé havarijní pojištění na jeden či dva měsíce. Podmínkou je, že máte u ČPP sjednáno povinné ručení.

UNIQA havarijní pojištění

UNIQA pojišťuje All Risk. Při sjednání povinného ručení získáte slevu. Minimální spoluúčast činí 500 Kč. Za každý rok bez škody získáte bonus 5 %. Lze si sjednat různá doplňková pojištění.

Send this to a friend