Pracujete dlouhodobě z domu či máte jen částečný home office? Možná vám to vyhovuje a nepůsobí vám to žádné problémy. Mnozí lidé se však sami neumí pořádně motivovat a přestávají být produktivní. Poradíme vám, jak dosáhnout efektivní práce z domova.
Co je home office?
Home office je zaměstnanecký benefit, kdy zaměstnavatel krátkodobě umožní zaměstnanci pracovat z domova z nějakých zvláštních důvodů (např. z rodinných důvodů, kdy je potřeba se postarat o člena domácnosti či dá zaměstnanci možnost pracovat nerušeně na samostatném projektu). Může jít i o částečný home office, kdy zaměstnanec pracuje z domu pravidelně např. jeden den v týdnu.
Od home office je třeba odlišit homeworking či remote working, kdy zaměstnanec pracuje z domova či jiného místa drtivou většinu času. Na pracovitě se pak dostavuje jen výjimečně na zásadní meetingy či prezentace.
Z domova mohou samozřejmě pracovat i ti, kteří se věnují podnikání, ať už jsou OSVČ nebo mají svou společnost. Například překladatelé, blogeři, editoři nebo programátoři patří mezi několik profesí, které jsou jako stvořené pro práci na dálku, odkudkoli či v režimu digitálního nomádství.
Výhody a nevýhody home office
Práce z domu má mnoho pozitiv. Můžete si nastavit pracovní rozvrh tak, jak vám vyhovuje. Někteří z nás jsou produktivní spíše ráno, jiní jsou zase typické sovy.
Navíc si můžete vytvořit i pracovní prostředí, které vám sedí. Nemusíte poslouchat cizí hovory v open space, naopak si můžete pustit na pozadí hudbu, pokud se vám tak pracuje lépe. Také tolik nemusíte řešit oblečení. Tedy kromě videohovorů. Při nich je lepší být oblečený.
Lidé na světě musí do práce dojíždět průměrně přes půlhodiny. Při home office dojezdy odpadají. Nejen, že šetříte čas, ale vyhnete se také davům a zácpám, které vás při každodenním dojíždění čekají.
Práce na dálku má samozřejmě i svá negativa. Problémem může být nedostatečné pracovní vybavení či nefungující wi-fi. V případě technických obtíží, kdy vám přestane např. fungovat podnikový software, se pomoci hned tak nedočkáte. Stejně tak často vázne komunikace mezi vámi a vašimi kolegy či nadřízeným. Pokud potřebujete radu či konzultaci, můžete na ni čekat velmi dlouho.
Nevýhody práce z domu spočívají také ve vašem vnitřním nastavení. Práce vám může jít od ruky mnohem obtížněji, když nad sebou nemáte dozor šéfa či vás nemotivují ostatní zapálení kolegové.
Osvědčené metody, jak být efektivní
Při práci z domova můžete být mnohem efektivnější, než když se snažíte plnit úkoly na pracovišti. Někdy vás však může pořádně potrápit prokrastinace. Určitě to znáte. Říkáte si: „Teď si uvařím kafe a přečtu si pár článků na internetu, ale pak se už do té práce pustím.“ Jenže než se dostanete k tomu, abyste něco udělali, je spousta hodin a vy se cítíte unaveně. Můžete proto zkusit některou z těchto technik, které vám pomohou se soustředit. Ne každá se osvědčí každému a v každé situaci, nicméně vás může i skvěle nakopnout, když už nevíte, jak se prokrastinaci vyhnout.
Technika Pomodoro
Mnoho lidí pracujících z domova nedá dopustit na techniku Pomodoro. Pomodoro je italský název pro rajče. Technika se jmenuje podle tvaru budíku, který se používal v 80. letech, kdy byla vynalezena.
Technika Pomodoro spočívá v tom, že pracujete v dvacetipětiminutových intervalech. Během těchto 25 minut se plně věnujete pouze pracovním úkonům. Po uplynutí intervalu si dáte pětiminutovou přestávku a po ní se zase pustíte na 25 minut do práce. Po čtyřech 25 minutových sekcích si můžete dovolit delší dvacetiminutovou pauzu. Celý cyklus pak opakujete. Čas si odměřujete nastaveným budíkem.
I když to možná zní zvláštně, mnoho lidí, kteří pracují na dálku je s touto metodou velmi spokojeno. Během 25 minut se plně soustředí, následně si krátce odpočinout, aby se mohli zase ponořit do práce.
Pravidlo dvou minut
Podle této metody splňte okamžitě jakýkoliv úkol, který lze udělat pod dvě minuty. Může jít např. o to napsat e-mail, vytisknout dokument nebo zaplatit fakturu. Protože jde o tak krátký časový úsek, nemáte čas během něj prokrastinovat a dosáhnete tak efektivní práce z domova, i když vaši pozornost rozbíjejí např. děti.
Technika sněhové koule
Metoda spočívá v tom, že se nejprve pustíte do úkolu, který zabírá nejméně času či je nejjednodušší. Jeho splnění vás pak namotivuje, abyste se pustili do dalšího úkolu.
Pokud působíte v marketingu, můžete ráno začít příspěvkem na sociální sítě jako je Facebook, Instagram, YouTube anebo TikTok (zjistěte, co je sociální síť TikTok). Stanovte si ale časový limit, abyste nestrávili celé dopoledne na socialu.
Nicméně to neznamená, že si naplánujete den tak, že seřadíte úkoly od nejlehčího po nejtěžší. Na konci dne by vás totiž čekala nejnáročnější práce. Splňte pár jednoduchých povinností ráno, ale následně přikročte k těm složitějším, abyste je stihli.
Eat the frog first
Aneb nejdříve snězte žábu. Co znamená tato nevábná poučka? Jde o opak techniky sněhové koule.
Nejprve se pustíte do nejtěžší nebo nejnepříjemnější povinnosti. Když ji splníte, můžete si být celkem jisti, že vás nic horšího během pracovního dne nepotká. Díky tomu, že se postaráte o nejsložitější problém na začátku, budete po zbytek dne bez stresu.
Efektivní práce z domova: tipy
Vytvořte si takové pracovní podmínky, které vám budou vyhovovat. Důležité je mít jedno pracovní místo, tedy stůl s pohodlnou židlí. Nepracujte v posteli ani za kuchyňským stolem.
Ujasněte si, jaká bude vaše pracovní rutina. Od kdy do kdy budete pracovat? Kdy budete mít pauzu na oběd? Nezapomeňte na průběžné přestávky.
Aktivně komunikujte se svými kolegy a nadřízenými. Používejte chaty, e-maily ale i videohovory. Domlouvejte si s nimi pravidelné meetingy.
Využívejte technologie, mobilní aplikace na správu financí, CRM systémy, ToDo listy, cloudová úložiště, atp.
Dejte najevo své rodině, že vás má na určitou chvíli nechat zcela o samotě, abyste se mohli soustředit. Vypněte záložky se sociálními sítěmi a vypněte vyzvánění na mobilním telefonu. Pokud chcete vydělávat peníze z domova, bude potřeba si nastavit určitý režim, který budete pevně dodržovat. Pomůže vám s disciplínou a vytvoříte efektivní pracovní rutinu.