Domů Blog Strana 2

Jak ušetřit peníze při placení kartou?

jak ušetřit peníze při placení kartou

Platební karta vám dokáže ušetřit peníze navíc. V době, kdy je inflace vysoko se může hodit každá koruna navíc. Pokud nevíte, jak ušetřit díky platební karty, prozradíme vám pár tipů v následujících odstavcích. Jestliže se níže uvedenými tipy poté budete řídit, ročně si tak můžete přijít na zajímavé finanční prostředky. Ty následně můžete investovat do jiných aktivit nebo činností.

Jak ušetřit při platbách kartou?

Placení platební kartou lze rozdělit na několik druhů jako je např. placení kreditní kartou v obchodu s cashbackem, placení debetní kartou na e-shopu, využívání kontokorentu platební karty a bezúročného období anebo placení kartou s využitím slevových akcí.

Poplatky za vedení účtu a transakční poplatky

Prvním tipem, jak ušetřit pomocí platební karty jsou poplatky. Víte, jestli si právě vaše bankovní společnost neříká o zbytečné poplatky, jež platíte v mnoha případech i jednou za měsíc? Jestliže zjistíte, že si vaše bankovní společnost účtuje zbytečné bankovní poplatky, nejspíš byste měli uvažovat o vyřízení nového bankovního účtu, jen s tím rozdílem, že si vyberete jinou bankovní společnost. Bankovní účet pro děti a účet pro studenty je téměř vždy zdarma, standardní bankovní účet pro dospělé není vždy zdarma.

Výhody placení kreditní kartou

výhody placení kreditní kartou

Ušetřit finanční prostředky můžete také pomocí kreditní karty. Platební karta, kterou získáte k běžnému bankovnímu účtu se nazývá debetní. Jde o běžnou platební kartu, která vám nepřináší žádné výhody. Vyřiďte si a zjistěte informace o kreditních kartách. Velké množství kreditních karet nabízí bezúroční období v rozmezí od 45 do 60 dnů. Navíc vám každá transakce načítá finanční portály.

Platby v zahraničí

Další možnou úsporou je platba prostřednictvím platební karty v zahraničí. Hotovost se dnes už nevyplácí. Kreditní karta vám pomůže nasbírat výhody mimo jiné i při platbách v zahraničí. Vy tak následně ušetříte další finanční prostředky navíc.

Využít můžete zejména platební kartu WISE anebo Revolut, které patří mezi oblíbené řešení Čechů cestovatelů.

Pokud budete převádět peníze do zahraničí anebo posílat peníze ze zahraničí do ČR, využijte WISE. Ušetříte oproti standardnímu bankovnímu převodu značné částky díky středovému kurzu.

Slevové nabídky bank

Využít lze i slevové nabídky bankovních společností. Pokud si je budete hlídat, pak se s největší pravděpodobností dříve nebo později dočkáte příjemných výhod, které vám nabídne přímo vaše bankovní společnost. Vy tak budete získávat bonusy nejenom z platby kreditní kartou, ale navíc získáte i nějaké to procento navíc díky bankovním nabídkám.

Příkladem může být sleva cashback 2% při nákupu nad 500 Kč v Albertu, kterou získáte s platební kartou AirBank.

Cashback portály

Poslední možností je využívání cashbackových portálů. Ty fungují celoročně a platit tak u nich můžete prakticky nonstop, využijete je také při online nákupech. Opět doporučujeme platit prostřednictvím kreditní karty. Získáte tak opět více procent zpět a vaše peněženka tak bude v konečném důsledku plnější.

Velmi oblíbeným cashback portálem je Tipli. Získáte cashback ze svých nákupů ve výši často 2% – 10%.

Peníze navíc

Platební způsob prostřednictvím platebních karet nabízí opravdu velké množství výhod. Jen je potřeba je objevit a začít využívat. Jedině tak vám zůstane více peněz doma. V opačném případě peníze zbytečně necháváte třetím stranám (bance, e-shopům, platebním společnostem). Ročně si tak můžete přijít při větších nákupech i na tisícikoruny.

VIN číslo kód ukáže historii auta. Zdarma nebo za poplatek, co je lepší?

vin číslo kód historie auta zdarma

Věděli jste, že každé vozidlo má vlastní číslo, podle kterého zaručeně poznáte, že se jedná právě o vaše vozidlo? Zatímco lidé dostávají při narození rodné číslo, každé vozidlo má vlastní VIN kód. Tento kód je originální pro každé vozidlo.

Často se stává, že vám prodejci při výběru ojetého vozidla řeknou, jak je vozidlo skvělé, nemá žádné závady a je naprosto bezpečné. Pro všechny prodávající je to prioritně byznys, pokud tedy nechcete kupovat za pár týdnů vozidlo nové, měli byste znát dostatečně jeho historii, tu je možné zjistit podle VIN kódu. Co znamená, jaký má význam a jak jej zkontrolovat?

Co je VIN číslo?

VIN je anglická zkratka Vehicle Identification Number, u nás také používaný výraz výrobní číslo karosérie.

VIN je 17 místný kódový znak, který se skládá ze tří základních složek a musí podléhat platné legislativě. I rok výroby podle VIN čísla je velice jednoduché dohledat. Dozvědět se také můžete podrobnosti o autě. Velice zajímavou informací pro nové majitele ojetého vozidla bývá především historie automobilu. Podle VIN kódu můžete na internetu snadno dohledat nejen přibližný technický stav vozidla, ale také zjistíte, zda sedí reálný počet kilometrů s uvedeným počtem v dokumentech.

Kde je VIN kód na autě?

VIN kód naleznete nejen na vozidle. Vepsán je i do malého a velkého technického průkazu, uveden je také v zelené kartě. Dále jej naleznete přímo na vašem vozidle. Není uveden na stejném místě u všech vozidel, přesné místo se liší podle výrobce a typu vozidla. Jaká jsou nejčastější místa pro VIN kód:

  • čelní sklo,
  • spodní část motoru,
  • dveře u řidiče,
  • držák předního tlumiče,
  • často také můžete VIN kód hledat na typovém štítku, kterých je ve vozidle více.

Co lze zjistit z VIN kódu?

Kontrola podle VIN kódu je velice jednoduchá, hledat nemusíte pouze osobní vozidla, ale také motocykly nebo obytné vozy. Dozvíte se také počet najetých kilometrů na poslední technické prohlídce, předchozí poškození (někdy bývá přístupné komplet včetně fotografií), způsob financování a samotná historie vozidla.

Kde lze zjistit historii vozidla pomocí VIN?

ověření VIN carvertical

Pro prověření VIN čísla a historie vozidla, včetně najetých kilometrů (jestli nebyl stočení tachometr), historii autonehod či jiných pojistných událostí na webu Carvertical. Za pár stovek korun budete mít větší jistotu, co vlastně za automobil kupujete. Prodávající nemusí mít vždy kompletní informace anebo vám může něco i zatajit – pomocí ověření VIN čísla zjistíte detailní informace o automobilu.

VIN kód zdarma můžete prověřit ihned v následujících aplikacích:

  • Kontrolatachometru.cz – jedná se o aplikaci, která kontroluje pouze stočený tachometr a to jen pouze na území ČR. Tento záznam najde všechny technické prohlídky provedené na území ČR. Podívat se tedy můžete na záznamy, zároveň máte k dispozici přehled, zda prošlo vozidlo technickou kontrolou bez závad. Tato kontrola je zdarma.
  • VinCheck – základní kontrola je zdarma. Kromě informací o vozidle je k dispozici také záznam, že není vozidlo v ČR ani na Slovensku nahlášené jako kradené.
  • AutoDNA – jedná se o zdroj, který je schopný zjistit historii z Evropy a USA. Zajišťuje také naprostou spolehlivost za správně získané informace. Tento portál nenabízí prověření VIN kódu zdarma, AutoDNA již vyžaduje za kompletní souhrn informací poplatek ve výši cca 300 Kč.

Jaké jsou další přednosti VIN kódu?

Pokud znáte VIN kód, můžete se o vozidle dozvědět všechno, často také usnadní práci.

  • Práce mechanika – VIN kód také usnadní práci mechanika. Podle kódu si snadno dohledá všechny podrobnosti o vozidle a může objednat přesné díly, které jsou na vozidlo vhodné. Nestráví tak polovinu času v dílně pouze tím, že bude hledat a opisovat jednotlivé štítky.
  • Povinné ručení – pojistku si můžete sjednat s předstihem, než si vozidlo pořídíte. Tento krok se doporučuje v případě ojetých vozidel, dosavadní majitel nebude chtít, abyste domů odjeli s jeho pojistkou, v případě dopravní nehody během cesty domů, jde odpovědnost za předchozím majitelem. VIN kód tedy pro sjednání pojistky stačí. Přečtěte si více celý postup při přepisu vozidla.
  • Odcizení / exekuce – VIN také prověří vozidla, která by mohla být kradená nebo v exekuci. V takovém případě můžete o vozidlo snadno přijít, často i bez náhrady finanční škody. Také si pohlídejte, zda není vozidlo součástí leasingu. V tomto případě je majitelem vozu stále leasingová společnost.

Jak převést peníze ze Švýcarska do ČR. Jak dlouho převod trvá?

převod peněz ze švýcarska

Jak nejlevněji převést peníze ze Švýcarska do ČR? Jak vyměnit švýcarský frank na českou korunu s nejlepším kurzem a bez poplatku ideálně? Ať už potřebujete převést peníze, které jste si ve Švýcarsku tvrdě odpracovali, nebo jste se rozhodli uschovat část svých rezerv na švýcarském bankovním účtu, v obou případech se vyplatí zjistit jak nejlépe poslat peníze do Švýcarska nebo ze Švýcarska. Bude lepší převod na Euro? Podívejte se na tipy, rady a zkušenost z oblasti zahraničního převodu peněz, konkrétně v tomto článku řešíme převod ze Švýcarska do ČR. Obdobně lze postup aplikovat pro převod peněz z ČR do Švýcarska.

Využijte multiměnový účet Wise, který umožňuje převody měn se středovým kurzem. Můžete mít 50 různých měn (vč. CZK, EUR, CHF, USD, GBP). Navíc s debetní kartou Wise můžete platit v zahraničí bez zbytečných poplatků. Wise je zdarma a posílání peněz do zahraničí je s nízkými transparentními poplatky. Je to levnější způsob převodu peněz než skrze banku.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Převod peněz ze Švýcarska a do Švýcarska

Je mnoho způsobů, jak poslat peníze ze Švýcarska do České republiky. Švýcarsko sice není součástí Evropské unie, ale je součástí dohody o SEPA platbách. Do Švýcarska tedy lze zasílat zahraniční SEPA platby pomocí IBAN.

Často využívaným způsobem je standardní bankovní převod. Stačí správně zadat IBAN a BIC/SWIFT kód a potvrdit převod. Výhodou bankovního převodu je fakt, že jakmile mohou mít jiné portály problémy s převodem v určitých měnách, prostřednictvím běžného převodu většinou není problém uskutečnit jakoukoliv zahraniční transakci.

Nevýhodou jsou ale bankovní poplatky za zahraniční platby, které se liší dle ceníku konkrétní banky. Nejčastěji se jedná o fixní poplatek 100 – 400 korun. V některých případech je ještě doplněn procentuální částkou z převáděných financí, např. 0,5%.

Převod peněz ze Švýcarska standardní bankovní cestou se tak velmi prodražuje. Jinými slovy, v případě převodu z franku na korunu existují mnohem lepší možnosti.

Rychlý převod přes Wise

Služba Wise patří mezi nejjednodušší a nejrychlejší možnost, jak převést švýcarský frank na českou korunu. Požadovanou částku převedete v původní měně, v tomto případě je to švýcarský frank, na Wise bankovním převodem, nebo kreditní či debetní kartou. Následně zadáte stejné údaje pro cílový účet a Wise převede částku s reálným kurzem, díky čemuž ušetříte.

Wise si za službu účtuje minimální poplatek, který se liší podle převáděné částky. Čím větší prostředky přenášíte, tím nižší je procento poplatku za převod. Wise se tedy vyplatí hlavně v případě, pokud převádíte větší částku, řekněme stovky švýcarských franků (nikoli desítky).

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Stejným způsobem lze Wise využít také chcete-li provést převod peněz do Švýcarska z českého účtu, postup je zde stejný.

Revolut se vyplatí při převodu na eura

V případě, že převádíte franky a nemáte s nimi žádné velké plány, můžete využít Revolut a převést je na eura. Tyto převody mají obvykle nižší poplatky. Pokud jde ale o přímý převod franků na české koruny na Revolut účtu, už to tak výhodné není a na poplatcích zaplatíte většinou více.

Pokud ale cestujete často, nejen mezi Českem a Švýcarskem, rozhodně se vyplatí mít u Revolut účet a kartu s financemi. Jednoduše tak zaplatíte kdekoliv s výhodným kurzem.

Western Union když máte hotovost

Největší výhodou WU je bezesporu pokrytí. Nemusíte mít ani internet, stačí doklady a můžete převést peníze z kdejaké zapadlé pošty z druhého konce světa, případně z kdejaké švýcarské vesničky, která má poštu. Pokud se tedy dostanete do svízelné situace a budete nutně potřebovat uskutečnit převod, Western Union Vám pomůže. Nevyhnete se však zdlouhavé administraci na obou stranách a vysokým poplatkům.

Paysend přináší mnoho výhod

Relativně nová je služba Paysend, která se v lecčem podobá zajetému Wisu. Jakožto nováček nabízí své produkty zvýhodněně. Například při převodu švýcarského franku na českou korunu zaplatíte za jakýkoliv převod na bankovní účet prozatím pouze 2 franky, bez ohledu na to, jak vysokou částku převádíte. Kurzy nabízí v porovnání s konkurencí srovnatelné.

Hlavní nevýhodou je tedy to, že Paysend není tak ozkoušený jako Wise nebo Revolut. Proto se hodí spíše na převod nižších částek.

Ve všech případech se dají bezproblémově převést také koruny na franky. Všechny tyto služby převádějí do obou měn a není třeba mít ještě euro nebo dolar jako prostředníka, ačkoliv je to občas výhodnější, jako například u Revolut.

Jak dlouho trvá převod ze Švýcarska do ČR

Jak dlouho trvá převod ze Švýcarska do ČR je jedna z nejčastějších otázek a rozhodně zcela relevantní. Pozor, některé služby mohou mít sice velice nízké poplatky, ale převod bude trvat několik dní.

V případě standardního převodu mezi bankami počítejte s tím, že standardní zahraniční bankovní převod bude ne dříve než za 2 pracovní dny, vše ale závisí na bance. Některé banky si na možnost bezproblémových zahraničních transakcí zakládají a vyřídí požadavek rychleji.

Ze všech zmíněných služeb zabere nejvíce času rozhodně převod prostřednictvím Western Union. Samotná transakce je uskutečněna během několika minut, ovšem zajít na pobočku, vyplnit formulář, vystát frontu a vše okolo, a to vlastně dvakrát je skutečně vysilující.

Revolut nabízí více způsobů převodů. Z původního účtu na Revolut dorazí částka během několika minut. Při převodu z Revolut aplikace na bankovní účet může ale celý proces trvat i 5 pracovních dní. Revolut je tak službou pro zahraniční převody na bankovní účty velmi pomalý. Samozřejmě lze převod za dodatečný poplatek urychlit. Rychlejší je pak převod na debetní kartu, ten se uskuteční během několika hodin.

Také u Paysend budete na bankovní převod chvíli čekat, ne však déle než 3 pracovní dny. Délka převodu závisí samozřejmě také na dané bance, na kterou se částka posílá.

Co se týká délky převodu prostředků, nejlépe ze všeho vychází služba Wise. Nabízí nejvíce způsobů pro převod peněz, a tak si jednoduše vyberete dle svých možností. Při převodu na kartu se transakce uskuteční během několika minut, při převodu na účet maximálně do 3 pracovních dnů.

Mezinárodní převod peněz s Wise

Využijte multiměnový účet Wise, který poskytuje převod měn za středový kurz. Máte možnost držet až 50 různých měn (včetně CZK, EUR, CHF, USD, GBP).

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Díky debetní kartě Wise můžete navíc platit v zahraničí bez nadbytečných poplatků. Wise nabízí své služby zdarma a při odesílání peněz do zahraničí si účtuje nízké a transparentní poplatky. Tento způsob převodu peněz je levnější než prostřednictvím banky v ČR.

Práce v Norsku pro Čechy i bez jazyka: Na co si dát pozor?

práce v Norsku

Kromě dechberoucí přírody se Norsko pyšní také první příčkou v úrovni kvality života. Místní mají dobře placenou práci, work-life balance, zkrátka všechno, o čem si může průměrný Čech nechat zdát. Chytit příležitost za pačesy a jet si vydělat pár norských korun může dneska skutečně každý. Získat práci v Norsku nebyl nikdy jednodušší.

Využijte multiměnový účet Wise, který umožňuje převody měn se středovým kurzem. Můžete mít 50 různých měn (vč. CZK, EUR, CHF, USD, GBP). Navíc s debetní kartou Wise můžete platit v Norsku bez zbytečných poplatků. Wise je zdarma a posílání peněz do zahraničí je s nízkými transparentními poplatky. Je to levnější způsob převodu peněz než prostřednictvím norské nebo české banky.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Jak hledat práci v Norsku s agenturou nebo bez

V Česku existují agentury, které zprostředkovávají práci v Norsku na farmě, u rybolovu, nebo kdekoliv jinde. Agentura je bezesporu jednou z bezpečných míst, kde hledat práci v Norsku. To platí hlavně v případě, dáte-li si pozor na recenze. Ty by měly být viditelné někde jinde, než na oficiálním webu agentury, například na Googlu, sociálních sítích či různých fórech.

Výhodou hledání práce v Norsku přes agenturu je to, že vám odpadne starost s hledáním práce a většinou i ubytování, v závislosti na charakteru práce, mnohdy vám agentura zařídí také letenku a poskytuje asistenční služby. Ty oceníte zvláště v případě, neumíte-li hovořit norsky ani anglicky. Nevýhodou jsou pak vysoké počáteční náklady.

Jde to i na vlastní náklady

Pokud nechcete využít služeb agentur, zkuste rozhodit sítě, a to kde jinde, než na sociálních sítích. Na Facebooku existují skupiny přímo určené pro cizince, kteří chtějí pracovat v Norsku, často jsou spravované Čechy, kteří v Norsku žijí a pracují. Zkuste napsat třeba práce v Norsku na farmě, rybolov, nebo třeba Češi v Norsku.

Ubytování v Norsku

Mnohdy vám postel zařídí přímo zaměstnavatel. Toto je typické například pro práci na farmě, často i pro brigádníky vypomáhající u rybolovu, nebo pracovníky velkých továren. Pokud ale možnost ubytovat se nemáte a hledáte bydlení sami, vsaďte opět na sociální sítě a fóra. Lidé se zde často dělí o své zkušenosti, ví, na jakých norských stránkách bydlení hledat, případně vám poskytnou přímý kontakt.

Práce v Norsku bez znalosti norštiny?

Práce v Norsku bez jazyka? Úplně v pořádku. Norové umí perfektně anglicky. Určitě se vyplatí naučit pár zdvořilostních fází a základní věci než do země odjedete. Zvláště pak, chystáte-li se na delší dobu. Není to ale úplně nezbytné. Anglicky hovoří v Norsku každé malé dítě a bez problémů se zde domluvíte, ať už v práci, nebo na ubytování.

Práce na farmě, rybolov a další možnosti

práce v Norsku na farmě

Už je to tak trochu stereotyp. Když se řekne práce v Norsku, mnoho lidí napadne farma a losos. Za prací můžete vyrazit ale i do větších měst, kde se dá sehnat práce v hotelech, restauracích, supermarketech, zkrátka jako všude jinde. Výhoda města je, že anglicky se tady domluvíte skoro stoprocentně a mnohem lépe se zde hledá ubytování.

Kolik si můžete vydělat

V Norsku není plošně zavedená minimální mzda, je určena pouze pro některé sektory a právě zemědělství a rybolov patří k nim. Obecně se dá očekávat, že pokud plánujete vyrazit do Norska pouze na brigádu, nejbohatší člověk v zemi z vás pravděpodobně nebude. Tak či tak ale dostanete za stejnou práci více peněz než u nás.

V případě práce na farmě jsou brigádníci často ubytováni přímo na farmě, čímž jim odpadá jeden obrovský náklad, a to je ubytování. Například sbíráním jahod si můžete za den vydělat například 1200 Kč, přičemž za ubytování neplatíte. To je celkem slušný výdělek. Plat se tak velice liší podle charakteru práce.

O něco více si vyděláte při rybolovu. Odhadem si za den můžete vydělat i více než 3 500 Kč. Mějte ale na paměti, že je to opravdu dřina a práce s rybáři není pro každého.

Náklady na život v Norsku

Jakmile přestanete každou norskou korunu přepočítávat na tu českou a proberete se z prvotního šoku drahoty zjistíte, že život v Norsku není až tak finančně náročný. Jak to tak bývá všude, nejvíce peněz utratíte za bydlení a dopravu. V poměru k českým cenám a našim platům ale najdete pronájem ve stejné relaci, ne-li levnější, to samé platí pro pohonné hmoty.

Za co se v Norsku nevyplatí utrácet je tabák, alkohol a cukr. Na tyto položky je uvalena vysoká daň, sáček bonbonů vás tedy může stát opravdu majlant. Nicméně obyčejné potraviny, jako pečivo, ovoce, zelenina, maso a ryby až tak drahé nejsou. Dlouhodobý pobyt v Norsku je tak v konečném výsledku zdravý pro vaši peněženku i tělo.

Cestování v Norsku

cestování v Norsku

Norsko je nádhernou zemí a díky dlouhodobému pobytu získáte možnost objevovat její krásy zblízka. Především příroda vás okouzlí, přestože města a malé vesničky mají také své kouzlo. Norsko patří k severským zemím, kde můžete vidět polární záři, tančící zelenou linie a skvrny na obloze během nočních a ranních hodin.

Mezi nejnavštěvovanější místa patří:

  • Oslo (hlavní město Norska)
  • Bergen
  • Stavanger
  • Lofoty
  • Trondheim
  • Lillenhammer
  • Røros
  • Trysil
  • Ålesund
  • Bodø
  • Tromsø
  • Trolltunga
MístoKdeNejlepší doba na návštěvuOblíbenost
OsloJih Norska, hlavní městoCelý rokVelmi oblíbené místo pro turisty, kteří chtějí poznat norskou kulturu, historii a architekturu. Kromě toho zde najdete i krásné parky, muzea a galerie.
BergenZápadní pobřeží, druhé největší město NorskaKvěten až srpenOblíbené místo díky svému krásnému historickému centru, které je zapsané na seznamu UNESCO. Okolí Bergenu nabízí také nádhernou přírodu fjordů a hor.
GeirangerfjordZápadní pobřeží, fjordKvěten až záříNejznámější a nejoblíbenější fjord v Norsku. Místo nabízí nádherné výhledy na fjord a okolní hory.
Nigardsbreen ledovecZápadní pobřeží, ledovecČervenec až záříOblíbené místo pro turisty, kteří chtějí zažít ledovcovou krajinu a zároveň i turistické aktivity jako je horolezectví a rafting.
TrolltungaZápadní pobřeží, horaČerven až záříPopulární místo pro turisty, kteří hledají dobrodružství a adrenalinové zážitky. Trolltunga je skalnatý výběžek s krásným výhledem na okolní krajinu.
PreikestolenJihozápadní pobřeží, horaKvěten až záříJedno z nejznámějších turistických míst v Norsku. Preikestolen je skalnatá vyhlídka, která nabízí úchvatný výhled na Lysefjord. Turisté sem přicházejí kvůli výletům a procházkám.
LofotenSeverní pobřeží, ostrovyKvěten až srpenOblíbené místo díky své krásné přírodě s útesy, plážemi a malými rybářskými vesničkami. Místo je také známé pro pozorování polární záře.

Převod peněz

Převod peněz z Norska do ČR je nejefektivnější přes službu Wise. Pokud si v Norsku našetříte peníze a při plánovaném odjezdu je budete chtít zaslat zpět do Čech, využijte službu Wise (recenze Wise), která nabízí středové kurzy (oproti upraveným kurzům bank) a minimální poplatky.

Podívejte se na kompletní přehled, jak zasílat peníze do Norska a opačně.

Mezinárodní převod peněz s Wise

Využijte multiměnový účet Wise, který poskytuje převod měn za středový kurz. Máte možnost držet až 50 různých měn (včetně CZK, EUR, CHF, USD, GBP). Díky debetní kartě Wise můžete navíc platit v zahraničí bez nadbytečných poplatků. Wise nabízí své služby zdarma a při odesílání peněz do zahraničí si účtuje nízké a transparentní poplatky. Tento způsob převodu peněz je levnější než prostřednictvím banky v ČR.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Na co si dát pozor

Pokud vyrážíte na sezónní brigádu, která nebude trvat déle než 3 měsíce, nemusíte nic řešit, žádné povolení k práci nepotřebujete. Výjimečně se tato doba prodlužuje na 6 měsíců, a to v případě, že jste přihlášen na úřadu práci a aktivně hledáte zaměstnání.

Pokud se rozhodnete v práci v Norsku působit více než 3 měsíce, je nutné přihlásit se na polici, kde vyplníte formulář a doba pobytu vám bude prodloužena. Pamatujte, že se musíte přihlásit ještě dříve, než tříměsíční lhůta uplyne. Dokonce i v Norsku to občas úřadům chvíli trvá a může to zabrat několik dní až týdnů, než vám dorazí povolení k pracovnímu pobytu.

Advokátní úschova peněz – průběh, cena, rizika, výhody

advokátní úschova peněz

, Při prodeji nemovitosti se pohybujeme většinou ve větších částkách, a tak je potřeba myslet při takovém obchodu na peněžní ochranu. K bezpečnému vypořádání kupní ceny může sloužit více způsobů. Pro zajištění ochrany obou zúčastněných stran při nákupu a prodeji nemovitosti je jedním z nejčastějších mezikroků advokátní úschova peněz.

Co je advokátní úschova

Advokátní úschova funguje na principu uložení peněz na neutrální půdě, dokud není v katastru nemovitostí zařízeno plné přepsání nemovitosti. Mnohdy nejdou všechny peníze z účtu kupujícího, ale část může jít z hypotečního úvěru banky. I proto se taková úschova kupní ceny hodí.

Jak probíhá advokátní úschova

Jak už název napovídá, jedná se o uložení peněz u advokáta nebo advokátní kanceláře. Každá taková úschova musí být nahlášena České advokátní kanceláři. Ta vede veřejný seznam advokátů, kteří mají příslušná oprávnění k provozování této služby.

Povinnosti advokáta

Pro to, aby mohl advokát nabízet úschovu peněz, je jeho povinností být u ČAK zapsaný a mít zřízený speciální účet. Na tomto účtu jsou poté peníze uloženy do té doby, dokud neproběhne přepsání nemovitosti v katastru nemovitostí. Kvůli ochranné lhůtě trvá tento proces minimálně 21 dní. Pokud jsou dodrženy všechny smluvní podmínky, jsou následně peníze vyplaceny prodávajícímu za kupní cenu.

Další z povinností advokáta je mít uzavřené pojištění odpovědnosti minimálně ve výši 5 milionů korun. Pokud se stane, že je kupní cena vyšší, musí mít připojištění. Pojištění advokátní úschovy kryje především situace, kdy dojde k nesprávnému posouzení podmínek pro výplatu a neoprávněnou nebo pozdní výplatu peněz z úschovy. Stejně tak není od věci, když má advokát pojištění pro ztrátu finančních prostředků. Může se například stát, že se peníze pošlou na chybný účet.

Velmi důležitým krokem je povinnost identifikace klienta, která probíhá vždy při osobním setkání. Advokát ověřuje identifikační údaje z průkazu totožnosti, u právnických osob ověří existenci právnické osoby a dále zkontroluje, zda není osoba politicky exponována.

Následně má povinnost kontroly klienta. Zde ho zajímají výpisy z obchodních rejstříků, seznamy akcionářů, akcií, informace o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo například informace o původu peněz. Pokud se klient odmítne podrobit identifikaci, má advokát povinnost odmítnout uskutečnění úschovy peněz.

Výhody a rizika

Hlavní výhodou úschovy peněz u advokáta je bezpečnost. Tu zajišťuje častá kontrola od České advokátní komory. Každá úschova je nahlášena, a tak může být řádně prověřená. Dalším kladem je příznivá cena díky zachování kupní ceny. Advokátní úschova peněz bývá součástí komplexní právní služby, a tak je zaručen soulad všech smluv, lepší přehled o aktuálním stavu a rychlejší průběh.

Při advokátní úschově může dojít i k pochybení. Mezi nejčastější patří chybné posouzení výplatních podmínek a neoprávněná výplata, pozdní výplata z úschovy, uvedení chybného čísla účtu pro složení finančních prostředků nebo poslání peněz na chybný účet. I proto je důležité si předem ověřit, zda je advokát skutečně platně pojištěný.

Kolik stojí úschova u advokáta

Další výhodou úschovy u advokáta je lepší cena, než při úschově peněz u notáře. Ačkoliv funguje vše téměř na stejném principu, u notáře platí tzv. notářské tarify, kdy výslednou částku určuje výše uschovaných peněz. Ta je pevně stanovená vyhláškou.

U advokáta jsou náklady stanoveny dohodou všech zúčastněných. U každé advokátní kanceláře se ceny úschovy mohou lišit a také se určují dle výše uložených peněz. Na internetu lze dohledat kalkulačku, která přibližnou cenu advokátní úschovy spočítá a každá advokátní kancelář má k dispozici také ceník. Zde není od věci si dávat pozor, protože jsou ceny často uvedeny bez 21% DPH.

Způsobů úschovy peněz při prodeji nemovitosti je více – advokátní, notářská, bankovní nebo úschova u realitní kanceláře.

Realitní úschova se nedoporučuje i kvůli absenci pojištění, nestrannosti a vyššímu riziku zpronevěry. Díky advokátní úschově máte jistotu dvojí kontroly při samotných platbách, jedinečného účtu pro každou transakci, rychlosti výplaty, prověřené dokumentaci o úschově a platnému pojištění.

Pracovní povolení pro cizince

pracovní povolení pro cizince

Na území České republiky pracuje v současné době hodně cizinců. Někteří jsou zaměstnáni legálně, jiní jsou tu bohužel zaměstnáni nelegálně. Pracovní povolení se pro cizince liší. Záleží na tom, zda jsou z EU nebo ne a zda na území České republiky už pobývají z nějakého důvodu nebo přijeli pouze pracovat.

Cizinci ze země EU

V takovém případě mají obrovskou výhodu. Pracovní povolení totiž nepotřebují. Jsou zaměstnáni na základě stejných podmínek jako obyvatelé České republiky. Zaměstnavatel je pouze povinný oznámit Městskému úřadu o nástupu cizince na pracovní pozici a to nejpozději v den nástupu. K oznámení slouží formulář. Stejně tak je nutné oznámit ukončení pracovního poměru.

S pracovním povolením si snadněji můžete založit bankovní účet pro cizince.

Cizinci ze země mimo EU

Cizince, kteří přicestují do České republiky a mají občanství země mimo Evropskou unii rozdělujeme do dvou kategorií a vztahují se na ně odlišné podmínky.

Cizinci, kteří na území ČR už pobývají

Jsou i případy, kdy cizinci na území ČR už jsou a nepřijeli pouze za účelem práce. V takovém případě tu pobývají na základě víza, které není pracovní.

  1. Student – za studenta je považována pouze osoba, která studuje obor, který je akreditovaný MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy). Zda se opravdu o takového studenta jedná, lze zjistit na základě víza. Povolení je podle kódu 23 a 24. Tito studenti mohou být snadno zaměstnáni.
  2. Rodinný příslušník občana EU – nyní není výjimkou, že si Češi berou za partnery cizince. Tito partneři pak mají právo na tzv. modrou knížku. Ta slouží jako povolení k přechodnému pobytu rodinného příslušníka občana EU. Na základě této knížky mohou být pak cizinci zaměstnáni za stejných podmínek jako jsou zaměstnáni cizinci z EU.
  3. Cizinci, kteří mají povolen trvalý pobyt v ČR – každý cizinec, který má již povolen trvalý pobyt, může být taktéž zaměstnána jako cizinec z EU.

Cizinci, kteří na území ČR nepobývají

Pokud se cizinec chystá do ČR poprvé a nikdy zde nepracoval, ani zde nemá žádné příbuzné, povolený trvalý pobyt, ani není student, bude mít povolení trošku složitější. Aby byla pracovní pozice povolena, je zapotřebí, aby každý cizinec získal zaměstnaneckou kartu.

Zaměstnanecká karta

Zaměstnanecká karta se vydává za účelem dlouhodobého pobytu, pro každého občana, který nežije v EU, aby mohl v České republice pracovat a zároveň také bydlet. Pracovní kartu lze vydat na jakoukoli pracovní pozici, která je podle zákoníku práce povolena. Není však možné kartu přenášet k více zaměstnavatelům. Slouží pouze na jednu pozici. Pracovní pozice musí však také plnit zákonné podmínky. Všichni musí dostávat mzdu odpovídající práci. Musí být také odpracováno minimálně 15 hodin za týden.

Zařizování karty si většinou berou na starosti osoby, které s tím mají zkušenosti. Někteří si však berou provizi od zaměstnavatele, kterému zaměstnance doporučí. Postup je následující:

  • Hlášení pracovní pozice – první krok musí provézt zaměstnavatel. Zajde na Úřad práce a nahlásí volné pracovní místo, které je k dispozici pro cizince. I toto hlášení probíhá formálně přes formulář. Není však možné pozici obsadit hned. Teprve po 30 dnech dostane pozice své číslo, aby mohl cizinec požádat o zaměstnaneckou kartu, do které toto číslo uvede.
  • Žádost o zaměstnaneckou kartu – když uběhne požadovaná lhůta a pracovní pozice má své specifické číslo, po té žadatel podává na české ambasádě ve své zemi žádost. Je-li již na území ČR povolen pobyt, pak o kartu žádá na Ministerstvu Vnitra ČR. K žádosti je nutné – vyplněný formulář o zaměstnaneckou kartu, cestovní pas, pracovní smlouvu a výpis z rejstříku trestů ze země původu.
  • Vyřizování – po žádosti nastává nejdelší část. Čekací doba 60 – 90 dní. Je-li žádost vyřízena pozitivně, poté je nutné se dostavit na ambasádu pro víza.
  • Biometrické údaje – při schválení musí cizinci poskytnout otisky prstů a svoji fotografii MVČR (Ministerstva Vnitra ČR).
  • Nahlášení nástupu na pracovní pozici – zaměstnavatel nahlašuj nástup cizince na pracovní pozici jako v případě cizinců z EU.
  • Převzetí zaměstnanecké karty – karta bývá vydá po odevzdání otisku prstů. Zaměstnanecká karta je vydávána na dobu, po kterou trvá pracovní poměr.

Vyplňování žádosti vyžaduje pečlivost a znalost. Žádost může být zamítnuta i na základě špatného vyplnění.

6 nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

Chystáte se prodat svou nemovitost? Je spousta věcí, na které byste si měli dávat pozor. Při prodeji bytu, domu nebo pozemku je důležité dbát na to, jak danou věc prezentujete a čím více víte, tím lépe. Informovanost je určitě důležitá pro každého, kdo chce něco přidat na realitní trh. Projděme si několik základních bodů, na které by se měl podívat každý, kdo se chystá k prodeji.

1. Nesprávná cena

Pokud chcete zaujmout co nejvíce zájemců na prohlídku, měli byste brát na vědomí, že příliš vysokou cenou spoustu z nich spíše odradíte. Můžete se snadno dostat mimo jejich zorné pole a pokud později slevíte, nemusí to už mít ten správný efekt. Přiměřená cena je cena k vítězství.

Pokud se totiž objeví větší počet zájemců, už jste to právě Vy, kdo bude rozhodovat, komu nemovitost prodá. A to přináší své výhody a to i v podobě navýšení ceny.

2. Nepřipravená nemovitost

Před tím, než vůbec dáme objekt k prodeji je velmi důležité si zavolat realitního inspektora, který zjistí, v jakém stavu se nemovitost nachází. Předejdete tak pozdějším, nepříjemným komplikacím v případě, že si zájemce přivede vlastního odborníka. A na prohlídku dům či byt pečlivě připravte!

Pokud jste již dlouho nemalovali, právě teď máte možnost to změnit. Nová malba přinese nový, svěží nádech a taky je to skvělá příležitost k důkladnému úklidu. Na ten dbejte před každou návštěvou zájemce.

3. Špatná propagace

Žádná prodejní strategie může být kámen úrazu, hlavně v případě, že čekáte rychlý průběh. Navíc, výsledkem může být nízký počet zájemců a to nikdo nechce.

Vsaďte na profesionální fotografie, jeden obrázek za milion slov, jak se říká. A pokud opravdu máte zájem svou nemovitost dobře prodat, je vždy na místě svěřit ji do profesionálních rukou. Na našem trhu máte široký výběr realitních kanceláří, které Vám rády pomůžou.

4. Nedostatečné právní zajištění

Prodej je velmi důležitý proces, u kterého je potřeba počítat s právní pomocí. Proto můžete využít služeb právníka na realitní právo, který bude řešit pouze otázky právní jistoty. Neřeší ani cenu majetku, ani platební metody. Řeší především právní dokumentaci jako je kupní smlouva na nemovitost případně rezervační smlouva. Jednání můžete probíhat i s katastrálním úřadem např. v případě vecných břemen a služebností.

Využít můžete také prodej nemovitosti s advokátní úschovou.

5. Prodej přes více RK nebo svépomocí

Vezměme si příklad, ve kterém nemovitost dáte mezi pět makléřů. Logicky, každý z nich má 20 % šanci na prodej i zisk. Makléři většinou ví, že nabízíte k prodeji přes více makléřů a tím pádem jim to nestojí za tolik snahy. Proto je lepší se obrátit pouze na jednoho, který do propagace a prodeje Vaší nemovitosti dá vše.

Sice je spousta věcí, které zvládnete svépomocí, ale je jasné, že skutečný profesionál se vám v tomto případě bude hodit. Navíc spolupráce s makléřem má spoustu výhod, protože může řídit prodej a organizovat celkový průběh. Vy tak máte čas na jiné, osobní záležitosti.

6. Neznalost zákonných povinností, nezkušenost u jednání, osobní vztah k nemovitosti

To jsou další příčiny, které mohou mít špatný vliv na celý prodej. Víte třeba, že za nedodání průkazu energetické náročnosti můžete dostat pokutu a to ve výši až 100 000 Kč? A to není vše, prodávající má spoustu povinností, které musí dodržet, aby prodej opravdu dokončil v pořádku. Jde tady přeci o obchod, proto si dávejte pozor při jednání, přece jen vy chcete prodat za co nejvíce, ale kupující koupit za co nejméně.

Vyjednávání je také často nejen ve financích, ale také ve formě placení. Kpující se snaží získat nejlevnější hypotéku pokud nemá připravenou hotovost. Snažte se brát svou nemovitost s nadhledem, aby se případní zájemci u vás cítili dobře, jako doma a nejen na návštěvě.

Smlouva o rezervaci nemovitosti

smlouva o rezervaci nemovitosti

Našli jste váš vysněný dům, byt či pozemek a nechcete, aby vám jej někdo vyfoukl před nosem. Smlouva o rezervaci nemovitosti by měla sloužit jako pojistka toho, že nemovitost nebude nabízena dalším zájemcům. Jak taková smlouva funguje v praxi, co by měla obsahovat a na co si dát pozor? Dozvíte se v našem článku.

K čemu slouží smlouva o rezervaci nemovitosti?

Prodej nemovitosti nelze vyřešit za den. Většina lidí potřebuje koupi financovat hypotékou, proto do celého procesu vstupuje banka. Připravit kupní smlouvu podle požadavku prodávajícího a kupujícího také nemusí být jednoduché. Zvláště pro kupujícího jde často o obchod jeho života.

Rezervační smlouva by měla sloužit k tomu, aby nemovitost nebyla dále nabízena dalším zájemcům. Zájemce o koupi tak získá jistotu, že nemovitost nebude prodána někomu jinému, než se vypracuje kupní smlouva. Prodávající zase bude vědět, že druhá strana má skutečně o koupi zájem, neboť zaplatila rezervační poplatek.

Rezervační smlouva v praxi

Většina nemovitostí je na trhu nabízena přes realitní kanceláře. Prodávající tak zvyšuje své šance, že jeho nabídka se dostane k velkému okruhu potenciálních kupců a nemovitost tak bude prodána za nejlepší cenu.

Realitní kanceláře chtějí na koupi co nejvíce vydělat. Často proto nutí potenciální kupce, aby smlouvu o rezervaci uzavřeli s ní. Zájemce má zaplatit rezervační poplatek čistě za to, aby realitní kancelář přestala nemovitost dále nabízet.

Takovéto smlouvy však nejsou pro zájemce vůbec výhodné. Stranou dohody totiž vůbec není prodávající. Ten pak může nemovitost klidně prodat jinému zájemci nebo ji nabízet s úplně jinou realitkou či sám dále. Realitní kancelář potom obdrží rezervační poplatek, který je obvykle v desítkách tisíc, aniž by zájemce mohl nemovitost koupit.

Ačkoliv soudy v minulosti prohlásily některé rezervační smlouvy za neplatné, protože se v nich realitní kanceláře zavazovaly k tomu, že nemovitost nebude prodána jinému zájemci, ačkoliv na tuto skutečnost neměly vliv, nespoléhejte na to.

Vždy trvejte na tom, aby stranou rezervační smlouvy byl i prodávající. Realitní kancelář by zde měla vystupovat pouze jako vedlejší účastník. V opačném případě se dostáváte do rizika, že přijdete o své peníze.

Jak by měla vypadat smlouva o rezervaci nemovitosti?

Rezervační smlouva není upravena zákonem. Jde o nepojmenovanou smlouvu neboli inominátní kontrakt. Náležitosti smlouvy si proto stanoví samy smluvní strany. To by vás mělo nutit k větší obezřetnosti.

Důležitá je identifikace stran smlouvy. Jak již bylo uvedeno výše, je pro zájemce o koupi velmi důležité, aby smlouvu uzavřel primárně s prodávajícím.

Smlouva by měla určit předmět koupě. Už v rezervační smlouvě je vhodné popsat stav nemovitosti a právní omezení, která se na ni vztahují (např. věcná břemena).

Součástí vždy bude stanovení doby, ve které se strany zavazují, že spolu uzavřou kupní smlouvu. Prodávající a realitní kancelář se ve smlouvě zaváží, že po tuto sjednanou dobu nebudou nabízet k prodeji nemovitost dalším zájemcům.

Rezervační poplatek

Zájemce o nemovitost se v rezervační smlouvě zavazuje uhradit rezervační poplatek. Ten může sloužit k zajištění provize realitní kanceláře nebo také jako záloha z kupní ceny. Je proto velice důležité, jakým způsobem jsou ustanovení o rezervačním poplatku či depozitu formulována.

Pokud má rezervační poplatek formu zálohy a jde tedy o část kupní ceny, je vhodnější uložit jej do notářské úschovy.Připlatíte si, ale budete mít jistotu, že o něj nepřijdete. Objevily se případy podvodných makléřů, kteří po zaslání rezervačního poplatku zcela přestali komunikovat s klienty. Ti už nikdy své peníze neviděli.

Další práva a povinnosti stran

Smlouva o rezervaci nemovitosti dále může obsahovat povinnost prodávajícího poskytnout součinnost zájemci při sjednávání hypotéky (např. co se týče ocenění nemovitosti).

Doporučujeme sjednat rozvazující podmínky. Přesně do smlouvy sepište, za jakých situací je zájemce oprávněn od rezervační smlouvy odstoupit. Půjde zejména o situaci, kdy prodávají nedodrží svůj závazek a nemovitost prodá jinému zájemci. Může ale také jít o případy, kdy se zjistí, že stav nemovitosti neodpovídá stavu inzerovanému. Smlouva také může obsahovat ustanovení, že zájemce může od smlouvy odstoupit v případě, že se mu nepodaří získat hypotéku.

V zájmu prodávajícího je pak vnést do smlouvy smluvní pokuty, které kupující musí zaplatit v případě, že kupní smlouvu odmítne ve stanovené době uzavřít. Toto je vhodné upravit zejména, pokud se s kupujícím domluví na vratné záloze či na nízkém rezervačním poplatku. Jde také o motivaci zájemce, aby rezervační smlouvy uzavíral skutečně s rozmyslem.

Na co si dát pozor při uzavírání smlouvy o rezervaci nemovitosti

  • Neuzavírejte rezervační smlouvu, jejíž stranou není prodávající.
  • Ujistěte se, zda je registrační poplatek zálohou a bude se odpočívat z kupní ceny, nebo zda půjde o provizi realitní kanceláře.
  • Ujasněte si ve smlouvě, za jakých okolností dojde k vrácení zálohy a kdy je možné odstoupení od smlouvy.
  • Vždy si pečlivě přečtěte obsah smlouvy.
  • Nepodepisujte smlouvu, ve které jsou nápadně nevyvážené podmínky ve váš neprospěch, či která je příliš vágní.

Pozor také na další chyby při prodeji nemovitosti.

Jak zrušení superhrubé mzdy ovlivní rozpočet domácnosti

superhrubá mzda

Na začátku roku se v médiích mluvilo o zrušení superhrubé mzdy. Mnoho zaměstnanců si však nedokáže představit, co to pro ně ve skutečnosti znamená a o kolik se jim reálně zvýší vyplacená mzda. Čistá mzda je přitom často hlavní položkou rozpočtu domácnosti. Bude na něj mít dopad?

Co je superhrubá mzda

Pod pojmem superhrubá mzda se skrývaly náklady zaměstnavatele na jeho zaměstnance. Jendalo se o základ daně, ze kterého se vycházelo při výpočtu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Do superhrubé mzdy se započítávaly náklady na sociální a zdravotní pojištění.

Od roku 2021 je superhrubá mzda zrušena a základem daně je mzda hrubá.

Změny ve výplatě mzdy

Jaké praktické dopady má ale zrušení superhrubé mzdy pro zaměstnance? Zjednodušeně řečeno, dojde při výplatě mzdy ke změně u dvou položek.

První z nich je položka vypočtená daň. Ta se podle nového výpočtu mzdy počítá pouze z hrubé mzdy. Doposud tomu bylo tak, že se daň počítala z hrubé mzdy navýšené o sociální, zdravotní pojištění, které bylo zaplacené zaměstnavatelem.

Druhou změnou je výše slevy na poplatníka. Byla navýšena z částky 24 840 Kč ročně na částku 27 840 Kč ročně. Měsíčně tedy z částky 2 070 Kč na částku 2 320 Kč.

Modelový příklad

Pro lehčí pochopení, uvádíme praktický příklad. Vezmeme v úvahu zaměstnance s měsíční hrubou mzdou 30 000 Kč. Zaměstnanec má u zaměstnavatele podepsáno prohlášení k dani.

Rok 2020

  • Zdravotní a sociální pojištění  + 10 140 Kč
  • Superhrubá mzda: 40 140 Kč

Od hrubé mzdy odečteme následující položky.

  • Sociální pojištění – 1 950 Kč
  • Zdravotní pojištění – 1 350 Kč
  • Záloha na daň po slevě – 3960 Kč

Čistá mzda v roce 2020 byla ve výši 22 740 Kč.

Rok 2021

Od hrubé mzdy odečteme následující položky.

  • Sociální pojištění – 1 950 Kč
  • Zdravotní pojištění – 1 350 Kč
  • Záloha na daň po slevě – 2 180 Kč

Čistá mzda v roce 2021 je ve výši 24 520 Kč.

Rozdíl ve vyplacené částce v letech 2020 a 2021 je 1 780 Kč měsíčně. Jak je vidět, díky zrušení superhrubé mzdy dochází k navýšení čisté mzdy.

Jak poslat peníze do Indie: Zahraniční převod, alternativy, poplatky

Jak poslat peníze do Indie

Indická ekonomika nestojí na exportu, ale spíše na domácí spotřebě. České firmy z nejrůznějších odvětví mají proto šanci prorazit na indickém trhu. Je to také země divů, ve které si mohou na své přijít turisté. Obě tyto skupiny mohou řešit dilema, jak poslat peníze do Indie bezpečně a pokud možno rychle a bezpečně. Tradiční možnost skrze banky či Western Union raději vyměňte za nové metody převodu peněz s Wise.

Využít můžete multiměnový účet Wise, který nabízí založení i vedení 50ti účtů zdarma, včetně indické rupie (INR). Převod peněz je se středovým kurzem a nízkými transparentními poplatky.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Snadno si tak převedete české koruny na indické rupie v okamžik, kdy potřebujete. Může to být ještě před odjezdem na dovolenou anebo můžete počkat a sledovat vývoj kurzu CZK/INR.

Peníze v Indii – Indická rupie INR

V Indii se používají indické rupie. Jedna rupie se dělí na 100 paisů. Mezinárodní kód měny je INR. Směnný kurz je přibližně 1 CZK za 3 INR. V Česku ale indické rupie neseženete. Ostatně ani jinde mimo Indii. Jejich vývoz i dovoz je totiž zakázán.

V Indii existuje mnoho finančních institucí, většinu na trhu však mají státní banky. Bankovní trh byl totiž v minulosti znárodněn. Zahraniční banky jsou velmi regulovány a nabídka jejich služeb je omezená.

Pokud jedete do Indie jako turista, přivezte si dolary, eura nebo britské libry. Ty lze snadno vyměnit už přímo ve směnárnách na letišti. Vždy si pečlivě přečtěte kurzovní lístek. Hotovost budete potřebovat, i když ve větších obchodech lze platit kartou.

Získat bankovky můžete také výběrem z bankomatu, dejte si ale pozor na poplatky za výběr, které si může účtovat vaše i cizí banka. Vyberte si proto raději větší částku, ať nemusíte zbytečně platit poplatky vícekrát.

Název měnyIndická rupie
Mezinárodní kódINR
Bankovky1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 500 a 2000
Mince5, 10, 20, 25 a 50 paisů a 1, 2, 5 a 10 rupií
Aktuální kurz CZK/INR3.83 CZK

Bankovky v hodnotě pod 10 rupií už nejsou vydávány, ale zůstávají v platnosti. Od 30. června 2011 mince v hodnotě pod 50 paisů přestaly v obchodním styku platit.

Historie indické rupie

Slovo rupie pochází ze sanskrtského výrazu रूप्य (rūpya), ten v překladu znamená „zpracované stříbro“.

Indická rupie má dlouhou a bohatou historii, která sahá až do starověku.

  1. Starověk (do 6. století př. n. l.): První známou formu měny, kterou lze nazvat „rupie“, byly stříbrné tyčinky nazývané „rupya“, což v sanskrtu znamená „tvarovaný kus“. Ty byly používány pro obchod a byly pravděpodobně základem pro stříbrné mince používané v následujících stoletích.
  2. Středověk (od 6. století n. l.): Stříbrné mince byly běžně používány jako měna v indických královstvích. Různé dynastie a království vydávaly své vlastní mince, často se jmény svých vládců.
  3. Mughalská éra (1526–1857): Za vlády Mughalské říše byla standardizována měna nazývaná „rupiya“. Tato měna byla vyrobena ze stříbra a byla používána po celé říši.
  4. Britská koloniální éra (1858–1947): Po převzetí Indie Britskou východoindickou společností byla indická rupie uváděna jako oficiální měna kolonie. Britská vláda vydávala papírové bankovky a mince.
  5. Poválečné období a nezávislost (1947–současnost): Po získání nezávislosti v roce 1947 pokračovala Indie v používání rupie jako své měny. Indická vláda provedla řadu měnových reforem, aby čelila inflaci a hospodářským výzvám.

Mezinárodní převody z bankovního účtu

Tradiční způsob, jak poslat peníze do zahraničí, je využít bankovní převod z účtu na účet. Většinou je nejbezpečnější a pro odesílatele také poměrně snadný. Stačí v internetovém bankovnictví zadat, že budete provádět mezinárodní bankovní převod.

K provedení zahraniční platby je potřeba zadat účet příjemce v mezinárodním formátu (tzv. IBAN) a také mezinárodní kód banky (tzv. BIC).

Zahraniční platba skrze vaši banku však pravděpodobně nebude ta nejvýhodnější cesta, jak poslat peníze do Indie. Na rozdíl od tzv. SEPA plateb do zemí EU, které jsou poměrně levné a dorazí za pár dní, trvá platba do Indie zhruba čtrnáct dní. To je v dnešní době rychlých obchodů velmi dlouhá doba.

Při mezinárodních platbách je potřeba si dát pozor na směnný kurz, který vám banka nabídne, a také poplatky za převod. Ty se liší banka od banky, nicméně u zahraničních plateb není výjimkou, že zaplatíte i přes tisíc korun.

Alternativní možnosti, jak poslat peníze do Indie

Ocitl se váš rodinný příslušník, který se nachází v Indii, ve finanční tísni? Přišel o platební kartu a hotovost?

Western Union jen v nejnutnějších případech

Pokud potřebujete zaslat peníze co nejrychleji, můžete využít službu Western Union. Lze s ní provést online převod v řádu minut, ale peníze můžete zaslat i hotově. Stačí se dostavit na pobočku, která převezme hotovost a vydá vám kontrolní číslo. To musíte sdělit (např. telefonicky) příjemci. Příjemce se dostaví na jakoukoliv pobočku v Indii a po ověření totožnosti a sdělení čísla jsou mu peníze předány.

Síť Western Union je v Indii velmi rozsáhlá. V Česku službu najdete na každé třetí poště. Nevýhodou jsou vysoké poplatky za převod. Western Union byste proto měli využívat skutečně jen v urgentních situacích.

Nejlevnější převod peněz s Wise

Oblíbenou a zavedenou možností je převod s Wise (dříve Transferwise). Společnost aktuálně nabízí poplatky při převodech do Indie za 6,73 Kč plus 0,55 % z převáděné částky. Směnné kurzy jsou většinou na úrovni tržních, takže na rozdíl od kurzů bank můžete výrazně ušetřit. Je tedy výhodnější posílat peníze přes Wise než skrze banku.

Vyzkoušet Wise

Převod s PayPal

Další alternativou je převod peněz online z Česka do Indie. Využít můžete např. aplikaci PayPal, která provádí rychlé převody financí po celém světě. Podobnou službou je poměrně nový PaySend, který umožňuje převést peníze z karty na kartu za fixní poplatek 39 Kč, nezáleží tedy na částce, kterou převádíte. Nevýhodou jsou však upravené kurzy měn, na kterých ve výsledku ztratíte dost peněz.

Převody peněz s Wise

Zasílání peněz do Indie může být jednodušší s účtem Wise. Indické rupie (INR) můžete převést snadno na EUR a CZK a opačně, české koruny nebo Eura můžete převést na INR se středovým kurzem na pár kliknutí v mobilní aplikaci.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

S multiměnovým účtem Wise si můžete:

  • zřídit až 10 čísel účtů včetně INR a EUR
  • držet a směňovat až 50 různých měn se středovým kurzem
  • s debetní kartou platit doma i v zahraničí
  • zřídit virtuální kartu pro bezpečné platby na internetu
  • platební kartu napojit na Apple Pay i Google Pay

To vše transparentně a s minimálními poplatky. Zahraniční platby vás vyjdou mnohem výhodněji než prostřednictvím banky.

Send this to a friend