Domů Blog Strana 5

Banky v Německu: Seznam a hodnocení. Nejlepší účet v Německu

banky v německu

Chcete pracovat či studovat u našich západních sousedů? Pak se vám může vyplatit otevřít si účet u banky v Německu. Jak se na německém bankovním trhu zorientovat?

Někdy nepotřebujete přímo banku v Německu a bude vám bohatě stačit multiměnový účet Wise. Získáte totiž debetní kartu a převody CZK, EUR a dalších měn se středovým kurzem.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Proč mít v Německu bankovní účet

Pokud hodláte v Německu určitý čas pobývat a vydělávat si, je vhodné začít uvažovat o založení bankovního účtu. Někteří němečtí zaměstnavatelé totiž odmítají posílat mzdu na cizozemský účet. Nezbyde vám tedy, než si zřídit účet u německé banky.

O tom byste však měli uvažovat i v případě, že výplata z Německa na cizí účet není pro zaměstnavatele překážkou. Převody mezi měnami totiž vždy něco stojí, ať už jde o SEPA nebo klasické zahraniční platby. Kromě poplatků je však problémem i nevýhodný kurz, který si určují banky v okamžiku převodu.

Založením účtu u banky v Německu budete mít možnost sledovat aktuální vývoj kurzu a následně převést peníze z Německa výhodně třeba skrze internetové portály typu Wise či Currencyfair. Alternativně můžete vybrat eurovou hotovost z bankomatu a následně ji směnit ve směnárně.

Výhodou pro podnikatele by mohla být i praktická nemožnost exekuce účtu v Německu. Čeští věřitelé se totiž budou muset pro vymáhání obrátit na německé exekutory, což může být nákladné a časově náročné.

Jak založit bankovní účet v zahraničí

Pro otevření účtu u zahraniční banky budete potřebovat ověření totožnosti pomocí českého pasu či občanského průkazu. K ověření při zakládání účtu online budete potřebovat číslo mobilního telefonu. Některé banky však neumí zasílat SMS s ověřovacími kódy na cizozemská čísla.

V bankách občas vyžadují, abyste jim poskytli místní adresu, na které vás mohou kontaktovat. S tím můžete mít problém i v Německu u velkých bank. Nicméně, podle práva EU vás nesmí banky odmítnout jen proto, že bydlíte v jiném státě, než ve kterém si chcete otevřít účet. Mohou však vyžadovat, abyste prokázali svůj zájem na jeho založení. (Toto pravidlo však platí pouze u běžných účtů. Chcete-li si založit např. spořicí účet v Německu či jiný produkt, budete zde muset trvale pobývat.)

Příhraniční banky v Německu jsou však připraveny na pendlery a s kontaktní adresou v Česku nemají žádný problém.

Obchodní podmínky

Při zakládání cizozemského účtu si vždy velmi dobře prostudujte obchodní podmínky. Německé banky jsou známé svými na české poměry vysokými poplatky. Zjistěte, za co budete poplatky hradit. Využijte lokální srovnávače účtů. V Německu je to např. DeutchesKonto.

Kromě poplatků by vás při výběru účtu mělo zajímat také to, zda má banka dostatek bankomatů v místech, kde se pohybujete, jaké jsou podmínky převodu na cizoměnové účty, jak vypadá internetové bankovnictví, případně zda se v bance domluvíte anglicky, pokud vaše němčina pokulhává. Některé německé banky mají dokonce pobočky v Česku, takže si zde vystačíte i s češtinou. Jde např. o Raiffeisenbank im Stifland či Volksbank Löbau-Zittau.

Německý bankovní systém

V Německu existuje velké množství různých bank. Najdete tu soukromé komerční banky, spořitelny, družstevní záložny, online a mobilní banky, i mezinárodní entity. Nad vším dohlíží Deutche Bundesbank, Německá spolková banka, obdoba naší České národní banky (ČNB).

Při posílání peněz potřebujete znát IBAN a SWIFT/BIC kódy německých bank. Řada Čechů, kteří pracují v Německu, využívají založení bankovního účtu v Německu.

Banky v Německu

Seznam deseti nějvětších německých bank.

Název bankyAdresa banky
Deutsche BankTaunusanlage 12, 60325 Frankfurt am Main, Germany
CommerzbankKaiserstraße 16, 60311 Frankfurt am Main, Germany
DZ BankPlatz der Republik, 60265 Frankfurt am Main, Germany
KfW BankPalmengartenstraße 5-9, 60325 Frankfurt am Main, Germany
Landesbank Baden-WürttembergAm Hauptbahnhof 2, 70173 Stuttgart, Germany
Bayerische LandesbankBrienner Str. 18, 80333 Munich, Germany
Norddeutsche LandesbankFriedrichswall 10, 30159 Hannover, Germany
Unicredit Bank AG (HypoVereinsbank)Kardinal-Faulhaber-Straße 1, 80333 Munich, Germany
DekaBankMainzer Landstraße 16, 60325 Frankfurt am Main, Germany
Landesbank Hessen-ThüringenNeue Mainzer Str. 52-58, 60311 Frankfurt am Main, Germany

Soukromé obchodní banky

Mezi největší z nich patří Deutsche Bank a Commerzbank. Jsou zvyklé na zahraniční klienty a jejich pobočky a bankomaty naleznete po celém území Německa. Pro klienty nabízí řadu služeb, lze si u nich zřídit spořicí účty či si vzít hypotéky. Na druhou stranu se jedná o kolosy, které si účtují vysoké poplatky. Pro založení účtu se musíte dostavit osobně na pobočku.

Sparkassen

V každém větším městě naleznete spořitelnu, tzv. Sparkasse. Jde tedy o lokální banky, které se zaměřují na drobné podnikatele a dlouhodobé klienty. Největší Sparkasse ve východním Německu je Ostsächsische Sparkasse Dresden. Německé spořitelny expandují i do Česka, např. Sparkasse Oberlausitz-Niederschlesien. Pro výběry hotovosti však musíte najít bankomaty Sparkasse v Německu, u nás je zatím nenajdete.

Volksbanken/Raiffeisenbanken (VR)

Banky fungují na družstevním principu, nejde jim tedy jen čistě o zisk. Jsou lokální a jejich právní formou je obdoba české družstevní záložny. Fungují lokálně. V Praze a Liberci pak operuje již zmíněná Volksbank Löbau-Zittau.

Jednodušší alternativa

Namísto složitého vyřizování a zakládání bankovního účtu u německé banky si založte účet Wise online. Můžete přijímat EUR z výplaty či jiného důvodu bezplatně a to ihned. Vše založíte z pohodlí domova ještě před odjezdem v ČR.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

S multiměnovým účtem Wise si můžete:

  • zřídit až 10 čísel účtů včetně EUR
  • držet a směňovat až 50 různých měn se středovým kurzem
  • s debetní kartou platit doma i v zahraničí
  • zřídit virtuální kartu pro bezpečné platby na internetu
  • platební kartu napojit na Apple Pay i Google Pay

To vše transparentně a s minimálními poplatky. Zahraniční platby vás vyjdou mnohem výhodněji než prostřednictvím banky.

Efektivní práce z domova

efektivní práce z domova

Pracujete dlouhodobě z domu či máte jen částečný home office? Možná vám to vyhovuje a nepůsobí vám to žádné problémy. Mnozí lidé se však sami neumí pořádně motivovat a přestávají být produktivní. Poradíme vám, jak dosáhnout efektivní práce z domova.

Co je home office?

Home office je zaměstnanecký benefit, kdy zaměstnavatel krátkodobě umožní zaměstnanci pracovat z domova z nějakých zvláštních důvodů (např. z rodinných důvodů, kdy je potřeba se postarat o člena domácnosti či dá zaměstnanci možnost pracovat nerušeně na samostatném projektu). Může jít i o částečný home office, kdy zaměstnanec pracuje z domu pravidelně např. jeden den v týdnu.

Od home office je třeba odlišit homeworking či remote working, kdy zaměstnanec pracuje z domova či jiného místa drtivou většinu času. Na pracovitě se pak dostavuje jen výjimečně na zásadní meetingy či prezentace.

Z domova mohou samozřejmě pracovat i ti, kteří se věnují podnikání, ať už jsou OSVČ nebo mají svou společnost. Například překladatelé, blogeři, editoři nebo programátoři patří mezi několik profesí, které jsou jako stvořené pro práci na dálku, odkudkoli či v režimu digitálního nomádství.

Výhody a nevýhody home office

Práce z domu má mnoho pozitiv. Můžete si nastavit pracovní rozvrh tak, jak vám vyhovuje. Někteří z nás jsou produktivní spíše ráno, jiní jsou zase typické sovy.

Navíc si můžete vytvořit i pracovní prostředí, které vám sedí. Nemusíte poslouchat cizí hovory v open space, naopak si můžete pustit na pozadí hudbu, pokud se vám tak pracuje lépe. Také tolik nemusíte řešit oblečení. Tedy kromě videohovorů. Při nich je lepší být oblečený.

Lidé na světě musí do práce dojíždět průměrně přes půlhodiny. Při home office dojezdy odpadají. Nejen, že šetříte čas, ale vyhnete se také davům a zácpám, které vás při každodenním dojíždění čekají.

Práce na dálku má samozřejmě i svá negativa. Problémem může být nedostatečné pracovní vybavení či nefungující wi-fi. V případě technických obtíží, kdy vám přestane např. fungovat podnikový software, se pomoci hned tak nedočkáte. Stejně tak často vázne komunikace mezi vámi a vašimi kolegy či nadřízeným. Pokud potřebujete radu či konzultaci, můžete na ni čekat velmi dlouho.

Nevýhody práce z domu spočívají také ve vašem vnitřním nastavení. Práce vám může jít od ruky mnohem obtížněji, když nad sebou nemáte dozor šéfa či vás nemotivují ostatní zapálení kolegové.

Osvědčené metody, jak být efektivní

Při práci z domova můžete být mnohem efektivnější, než když se snažíte plnit úkoly na pracovišti. Někdy vás však může pořádně potrápit prokrastinace. Určitě to znáte. Říkáte si: „Teď si uvařím kafe a přečtu si pár článků na internetu, ale pak se už do té práce pustím.“ Jenže než se dostanete k tomu, abyste něco udělali, je spousta hodin a vy se cítíte unaveně. Můžete proto zkusit některou z těchto technik, které vám pomohou se soustředit. Ne každá se osvědčí každému a v každé situaci, nicméně vás může i skvěle nakopnout, když už nevíte, jak se prokrastinaci vyhnout.

Technika Pomodoro

Mnoho lidí pracujících z domova nedá dopustit na techniku Pomodoro. Pomodoro je italský název pro rajče. Technika se jmenuje podle tvaru budíku, který se používal v 80. letech, kdy byla vynalezena.

Technika Pomodoro spočívá v tom, že pracujete v dvacetipětiminutových intervalech. Během těchto 25 minut se plně věnujete pouze pracovním úkonům. Po uplynutí intervalu si dáte pětiminutovou přestávku a po ní se zase pustíte na 25 minut do práce. Po čtyřech 25 minutových sekcích si můžete dovolit delší dvacetiminutovou pauzu. Celý cyklus pak opakujete. Čas si odměřujete nastaveným budíkem.

I když to možná zní zvláštně, mnoho lidí, kteří pracují na dálku je s touto metodou velmi spokojeno. Během 25 minut se plně soustředí, následně si krátce odpočinout, aby se mohli zase ponořit do práce.

Pravidlo dvou minut

Podle této metody splňte okamžitě jakýkoliv úkol, který lze udělat pod dvě minuty. Může jít např. o to napsat e-mail, vytisknout dokument nebo zaplatit fakturu. Protože jde o tak krátký časový úsek, nemáte čas během něj prokrastinovat a dosáhnete tak efektivní práce z domova, i když vaši pozornost rozbíjejí např. děti.

Technika sněhové koule

Metoda spočívá v tom, že se nejprve pustíte do úkolu, který zabírá nejméně času či je nejjednodušší. Jeho splnění vás pak namotivuje, abyste se pustili do dalšího úkolu.

Pokud působíte v marketingu, můžete ráno začít příspěvkem na sociální sítě jako je Facebook, Instagram, YouTube anebo TikTok (zjistěte, co je sociální síť TikTok). Stanovte si ale časový limit, abyste nestrávili celé dopoledne na socialu.

Nicméně to neznamená, že si naplánujete den tak, že seřadíte úkoly od nejlehčího po nejtěžší. Na konci dne by vás totiž čekala nejnáročnější práce. Splňte pár jednoduchých povinností ráno, ale následně přikročte k těm složitějším, abyste je stihli.

Eat the frog first

Aneb nejdříve snězte žábu. Co znamená tato nevábná poučka? Jde o opak techniky sněhové koule.

Nejprve se pustíte do nejtěžší nebo nejnepříjemnější povinnosti. Když ji splníte, můžete si být celkem jisti, že vás nic horšího během pracovního dne nepotká. Díky tomu, že se postaráte o nejsložitější problém na začátku, budete po zbytek dne bez stresu.

Efektivní práce z domova: tipy

Vytvořte si takové pracovní podmínky, které vám budou vyhovovat. Důležité je mít jedno pracovní místo, tedy stůl s pohodlnou židlí. Nepracujte v posteli ani za kuchyňským stolem.

Ujasněte si, jaká bude vaše pracovní rutina. Od kdy do kdy budete pracovat? Kdy budete mít pauzu na oběd? Nezapomeňte na průběžné přestávky.

Aktivně komunikujte se svými kolegy a nadřízenými. Používejte chaty, e-maily ale i videohovory. Domlouvejte si s nimi pravidelné meetingy.

Využívejte technologie, mobilní aplikace na správu financí, CRM systémy, ToDo listy, cloudová úložiště, atp.

Dejte najevo své rodině, že vás má na určitou chvíli nechat zcela o samotě, abyste se mohli soustředit. Vypněte záložky se sociálními sítěmi a vypněte vyzvánění na mobilním telefonu. Pokud chcete vydělávat peníze z domova, bude potřeba si nastavit určitý režim, který budete pevně dodržovat. Pomůže vám s disciplínou a vytvoříte efektivní pracovní rutinu.

Neo účet

neo účet

Expobank je bankou, která se zaměřuje především na služby pro mezinárodní společnosti, nicméně v poslední době cílí i na běžné klienty, kteří se nebojí ovládat své finance virtuálně. Neo účet od Expobanky se chlubí tím, že je první fintech platformou na českém trhu. Co si pod tím představit? Jaké výhody a nevýhody účet nabízí? A stojí za to si Neo účet založit?

Co je Neo účet?

V roce 2018 přišla Expobank na český trh s novinkou. Představila Neo účet, produkt, který kombinuje běžný účet s dalšími službami, jako jsou investice do zlata či firem nebo nákup bitcoinů. Tyto služby zprostředkovávají obchodní partneři Expobank.

Banka láká především na skutečnost, že neplatíte žádné poplatky za vedení účtu, ani za příchozí či odchozí tuzemské a europlatby.  Neo účet je navíc úročen sazbou 0,65 % ročně, čímž výrazně konkuruje nejvýhodnějším nabídkám na českém bankovním trhu. K účtu náleží platební karta.

Založení účtu

Neo účet lze založit online z pohodlí domova. Nejprve vyplníte formulář s vašimi základními údaji. Uvedete účel, pro který si účet chcete zřídit, a vyjádříte se k původu svých peněz.

Zvolíte si uživatelské jméno a heslo pro přístup do internetového bankovnictví. Následně nahrajete přední i zadní stranu občanského průkazu a dalšího dokladu totožnosti (např. řidičského průkazu či pasu). Zkontrolujete, že se správně načetly údaje. Od banky vám přijde ověřovací SMS kód. Jeho zadáním vyjadřujete svůj souhlas se smlouvou.

V internetovém bankovnictví si pak můžete rovnou objednat platební kartu, která vám přijde na zvolenou adresu.

Expobank pak požaduje, abyste nahráli doklad, který potvrdí, že jste vlastníkem účtu u některé české banky. Nahrát můžete buď výpis z účtu, smlouvu o účtu nebo potvrzení o vedení účtu. Doklad nesmí být starší tří měsíců.

K aktivaci Neo účtu musíte ze svého dosavadního účtu poslat alespoň jednu korunu jako ověřovací aktivační platbu.

Expobank vám následně zašle e-mail, ve kterém vám schválí vaši žádost o otevření účtu. Nyní se vám otevře přístup do internetového bankovnictví a můžete účet plně využívat. Můžete např. zadávat platební příkazy, sledovat zůstatek na účtu či začít s pomocí Neo účtu investovat. To však nelze automaticky. Musíte si nejprve zvolit oblast, která vás zajímá, a aktivovat ji uzavřením smlouvy, kterou potvrdíte pomocí kódu, který vám bude zaslán v SMS.

A jak zrušit účet? V internetovém bankovnictví přejděte do sekce Účty a vklady. V detailech účtu pak zadáte možnost zrušit účet a budete postupovat podle návodu.

Investování skrze Neo účet

Spoření ve zlatě a investice do mincí

Neo účet umožňuje nákup drahých kovů skrze Českou mincovnu bez zprostředkovatelské provize. Můžete si jednorázovým nákupem opatřit cihly, mince či medaile.

Expobank umožňuje ale i trvalé spoření. V internetovém bankovnictví si nastavíte dobu spoření a částku, kterou chcete měsíčně uspořit. Po uspoření určité hodnoty vám banka zašle minci či slitek domů.

Nákup bitcoinů

Pokud se zajímáte o kryptoměny, možná oceníte, že skrze internetové bankovnictví můžete snadno nakupovat bitcoiny, a to jak jednorázově, tak ve formě pravidelného spoření. Nicméně pravidelný nákup bitcoinů nezajišťuje Expobank ale společnost IP wBTCb solutions, s.r.o. V případě, že by nastal jakýkoliv problém, banka vám nepomůže. Na svých stránkách Expobank sice v sekci nákup bitcoinů píše, že banka zajišťuje pojištění vkladů, nicméně to se týký pouze peněz na vašem účtu, nikoliv investic. V podmínkách k nákupu bitcoinů se přímo dočtete, že vaše investice může být až 100% ztrátová.

Investice do firem

Neo účet vám umožňuje investovat také do českých start-upů skrze crowdfuningovou platformu Fundlift, kterou provozuje firma Roklen. Projekty většinou nabízí zhodnocení 6 – 10% ročně. Minimálně musíte investovat 5 000 Kč. Investice se provádějí buď ve formě dluhopisů, kdy získáte úrok a při splatnosti je vám vyplacena původně vložená částka, nebo ve formě podílu ve firmě, kdy získáte majetkovou účast ve společnosti a je vám pak vyplácen podíl na zisku. Třetí možností je investice pomocí investičního certifikátu, který kombinuje oba způsoby.

Neo účet recenze: nevýhody účtu

Expobank není klasickou bankou a má jen jednu pobočku. Pokud dáváte přednost osobnímu jednání, máte smůlu. Nevýhodou pro některé klienty může být také skutečnost, že banka nenabízí k účtu kontokorent.

Hlavní nevýhodou účtu jsou však omezené možnosti investování. Ambice banky byly při spuštění produktu vyšší. Slibovala např. možnost zřizovat si pojištění. Nyní si však můžete vybrat vždy jen z malého množství projektů, které vám banka nabízí.

Expobank navíc nenese za tyto investice žádnou odpovědnost, zprostředkovává je všechny skrze své obchodní partnery. Při investování jí tedy musíte důvěřovat, aniž by se však ona sama vystavovala riziku.

Pokud se chcete naučit trochu investovat a sami své portfolio spravovat, nebude pro vás Neo účet to pravé ořechové.

Neo účet recenze: proč si účet zařídit?

Ve velké konkurenci se pomalu stává standardem, že banky snižují, či zcela ruší, poplatky za vedení účtu a jednotlivé platby. Expobank není výjimkou. Při spuštění Neo účtu si účtovala 100 Kč za jeho měsíční vedení, ale následně od něj upustila.

Nyní si tedy banka neúčtuje žádné poplatky za vedení účtu, vydání debetní karty, příchozí a odchozí platby, inkasa a trvalé příkazy, ani za výběry hotovosti z bankomatů v Česku a dokonce i v zahraničí. Nutno podotknout, že Expobank žádné vlastní bankomaty nemá a je poměrně ojedinělé, aby banky žádné poplatky za výběry z cizích bankomatů neinkasovaly.

Lákavá může být také vyšší úroková sazba, než je u běžných účtů zvykem.

Neo účet má splňovat představu, že banka není pouze místo, kam ukládáte své peníze, ale je jakousi platformou, skrze niž můžete ovládat všechny finanční služby, které se vás týkají. Investování, které můžete provádět přímo ze svého internetového bankovnictví, je rozhodně novinkou, která může zaujmout začínající investory, kteří chtějí své peníze nějak zhodnocovat, ale ve světě financí se příliš nevyznají.

Havarijní pojištění

havarijní pojištění

Přemýšlíte, zda se vyplatí mít uzavřené havarijní pojištění? Prozradíme vám, jaké situace by mělo pokrývat a podle čeho si jej vybrat. Zjistíte také, na co si dát při jeho sjednávání pozor a jaké faktory ovlivňují jeho cenu.

Co je havarijní pojištění

Určitě víte, že povinné ručení musí mít každý majitel vozidla v České republice. Uhradíte z něj škody, které způsobíte třetím osobám provozem svého auta. Co ale škoda, která vznikne při nehodě na vašem voze? Takovéto situace pokrývá havarijní pojištění.

Na rozdíl od povinného ručení nemáte povinnost si jej sjednat. Je zcela dobrovolné. Jenže každý rok se v Česku stane několik desítek tisíc nehod. A auto nemusíte vždy poničit jen při srážce s jiným vozidlem. Bourat můžete při špatném parkování, před auto vám může skočit zvěř, nebo vám jej mohou potlouct kroupy či rozbít vandalové. Navíc je smutnou pravdou, že se v České republice auta často kradou.

Co kryje havarijní pojištění

Havarijní pojištění můžete obvykle sjednat pro případy škod, které vzniknou na vašem voze při:

  • vámi zaviněné havárii nebo havárii, jejíž viník není znám,
  • vandalismu,
  • působení živlů (např. vichřice, kroupy apod.),
  • krádeži.

Lze si sjednat pojištění na všechny tyto události, což je označováno jako All Risk, nebo jen pro některé z nich. Záleží na tom, jak vyhodnotíte riziko, které vám hrozí. Pokud např. parkujete s autem na ulici, je pravděpodobnější, že vám je ukradnou či zničí vandalové, než auto garážované. Pokud jezdíte bez nehod již desítky let, můžete si věřit, že nebudete viníkem nehody a pojistíte auto pouze proti odcizení.

Některé pojišťovny umožňují sjednat si i krátkodobé pojištění, např. když se s autem chystáte vyrazit na road trip. Takové pojištění je samozřejmě dražší.

K základnímu pojištění je často nabízeno i pojištění doplňkové. V rámci něj si můžete vybrat např. pojištění skel nebo asistenční služby. Při nich vám bude nabídnuta pomoc např. při odtahu nebo vyproštění vozidla, oprava vozidla, poskytnutí náhradní dopravy apod.

Pozor na výluky z pojištění

Při sjednání pojištění si vždy dejte pozor, při jakých situacích vám pojišťovna odmítne škody proplatit. Jedná se o tzv. výluky z pojištění. Nejčastěji jde o případ, kdy jste škodu způsobili pod vlivem alkoholu a návykových látek.

Dále může být příčinou neproplacení pojistného plnění prošlá technická kontrola, používání letních pneumatik v zimních měsících či celkově špatný technický stav vozidla.

Jak se počítá havarijní pojištění?

Není snadné určit, jaká je cena havarijního pojištění za rok. Kolik na havarijním pojištění zaplatíte, závisí na mnoha faktorech. Pojišťovny samozřejmě chtějí na pojištění ve výsledku vydělat. Proto propočítávají jednotlivá rizika a stanovují cenu pojistného podle toho, jako moc hrozí, že budou muset vyplácet pojistné plnění.

Pojistné události

Pokud si auto necháte pojistit na všechna pojistná rizika, která havarijní pojištění nabízí, zaplatíte více, než pouze za pojištění proti odcizení či proti dopravní nehodě.

Spoluúčast

Při sjednání pojištění je třeba se zaměřit na míru spoluúčasti, tedy částky, kterou se budete podílet na uhrazení škody. Můžete se setkat s různými nabídkami. Některé pojišťovny nabízí i nulovou spoluúčast, některé vám vyplatí náhradu škody jen ve výši 80%. Platí, že čím vyšší spoluúčast, tím nižší pojistné.

Vlastnosti vozidla

U pojištění budou hrát roli i parametry vozidla. Jiné pojistné se platí za pojištění motorky, jiné za osobní vůz či za nákladní automobil. Pokud používáte auto jako služební, zaplatíte více než za auto určené k osobnímu užívání. Dále se pojištění bude odvíjet od značky auta, jeho ceny či stáří. Vozy oblíbené u zlodějů budou mít dražší pojištění. Zkrátka za nové BMW zaplatíte více než za ojetou škodovku. Pojišťovny také zajímá, jak máte vozidlo zabezpečené.

Osoba majitele vozu

Je zkoumána i osoba pojistníka, jeho věk, zaměstnání či bydliště. Mladí řidiči jsou pro pojišťovny rizikovější než starší zkušenější majitelé vozů. Bydlíte-li na venkově, je cena nižší, než pokud řídíte po Praze.

Další faktory

Často můžete získat bonus za dobu, kdy se vám nestala žádná pojistná událost. Pojišťovna vám pak může pojistné zlevnit. Naopak v případě, že jste způsobili nehodu, může vám připočíst tzv. malus, tedy přirážku. Záleží na pojistné smlouvě.

Cenu pojistného můžete také snížit, pokud si zaplatíte pojištění na celý rok místo na čtvrtletí či pololetí. Pojišťovna má totiž jistotu, že jí po určitou dobu neutečete jinam.

Pojišťovny při sjednání pojištění budou sledovat všechny tyto podmínky a nabídnou vám individuální pojištění. Alespoň přibližnou cenu pojistného vám prozradí internetová kalkulačka havarijního pojištění, kterou provozuje např. stránka ePojistění.

Nabídky havarijního pojištění

Kooperativa havarijní pojištění

Cena pojištění se odvíjí od ceny nového vozu a pohybuje se okolo 2 až 5 %. Lze kombinovat s povinným ručením. Můžete si zvolit míru spoluúčasti od 5 do 20 % plnění.

ČSOB havarijní pojištění

ČSOB nabízí k pojištění široký rozsah asistenčních služeb. Pojištění lze zkombinovat s povinným ručením, ze kterého lze převést bonus.

Generali Česká pojišťovna havarijní pojištění

Pojištění lze sjednat už od 9 Kč za den. Asistenční služba je zdarma. Pokud se pojistíte All Risk, je k němu připojeno úrazové pojištění všech cestujících.

Allianz havarijní pojištění

Allianz nabízí havarijní pojištění jako součást balíčku k povinnému ručení. Pojištění plus vás zajistí proti přírodním živlům či poškození zvířetem, v balíčku Extra máte navíc pojištění proti krádeži a vandalismu. Teprve balíček Max obsahuje pojištění v případě havárií.

ČPP havarijní pojištění

Autopojištění Combi Plus je produkt, který nabízí komplexní ochranu vozidla, zahrnuje povinné ručení, havarijní a doplňková pojištění. Havarijní pojištění lze sjednat i samostatně, ale za vyšší cenu. V takovém si můžete vybrat ze dvou kombinací rizik. Jedna obsahuje pojištění proti haváriím, druhá nikoliv. ČPP nabízí i krátkodobé havarijní pojištění na jeden či dva měsíce. Podmínkou je, že máte u ČPP sjednáno povinné ručení.

UNIQA havarijní pojištění

UNIQA pojišťuje All Risk. Při sjednání povinného ručení získáte slevu. Minimální spoluúčast činí 500 Kč. Za každý rok bez škody získáte bonus 5 %. Lze si sjednat různá doplňková pojištění.

Odečitatelná položka od základu daně

odečitatelná položka od základu daně

Vždy, když se blíží období, kdy podáváme daňové přiznání, není na škodu zopakovat si některé pojmy, se kterými při vyplňování daňových formulářů pracujeme. Měli bychom také vědět, jaké možnosti nám zákon dává, abychom si daně snížili. Odečitatelná položka od základu daně je jednou z nich.

Jak si snížit daně?

  • Daň se počítá v procentech ze základu daně. Ten tvoří rozdíl mezi příjmy a výdaji poplatníka.
  • Od základu daně se odečte nezdanitelná část základu daně podle § 15 zákona o daních z příjmů.
  • Dále lze uplatnit odečitatelné položky od základu daně podle § 34 zákona o daních z příjmů.
  • Získáme tedy snížený základ daně, že kterého vypočteme daň ve výši 15%.
  • Vypočítanou daň následně můžeme snížit o slevy na dani a daňový zvýhodnění.

Zákon určuje nezdanitelné minimum. Pokud vaše příležitostné příjmy nepřesahují 30 000 Kč, nemusíte podávat daňové přiznání.

Co lze odečíst z daní?

Nezdanitelná částka, která se odečítá od základu daně, je určena pouze pro fyzické osoby. Odpočítat si můžeme hodnotu darů, bezúplatné plnění, úroky z hypotečního úvěru, příspěvky na penzijní pojištění, pojistné na soukromé životní pojištění, výdaje za studium či odborové příspěvky.

Zatímco předchozí odpočty z daní mohou uplatňovat pouze fyzické osoby (kromě darování), v ustanovení § 34 zákona o daních z příjmů jsou uvedeny odčitatelné položky právnických osob.

Odečitatelné položky od základu daně podle § 34

Daňová ztráta

Pokud vaše výdaje přesahují příjmy z podnikání, jiné samostatně výdělečné činnosti nebo při pronájmu, můžete uplatnit daňovou ztrátu, a to i takovou, která vznikla v předchozích pěti letech. To znamená, že si ztráty z předchozích let můžete odečíst ze základu daně. To však neplatí pro základ daně ze závislé činnosti.

Pokud vám vznikly ztráty ve více letech, je na vás, kterou z nich uplatníte. Doporučuje se je uplatnit postupně, každé z nich totiž běží pětiletá lhůta. Můžete si také vybrat výši, do které daňovou ztrátu uplatníte.

Pokud uplatníte daňovou ztrátu, měli byste vědět, že se vám prodlužuje lhůta pro stanovení daně ze tří na osm let.

Odečitatelná položka od základu daně na výzkum a vývoj

Podnikatelé si mohou odečítat z daní náklady, které vynaložili při realizaci projektu, při němž prováděli výzkum a vývoj. Jde o takovou činnost, která má za cíl získat nové znalosti nebo tyto znalost využít.

Můžete uplatnit až 100% výdajů, které se týkaly experimentálních nebo teoretických prací. Odečíst lze mzdy zaměstnanců, kteří projekt řešili, použitý materiál, odpisy majetku užívaného při realizaci projektu, provozní náklady související s vývojem a výzkumem. Zahrnout zde ovšem nelze náklady, na které byla třeba i jen zčásti poskytnuta podpora z veřejných zdrojů, obecné služby, licenční poplatky a nehmotné výsledky výzkumu od třetích osob.

Pokud podnikatelé plánují použít odpočet výzkumu a vývoje, mají povinnost ohlásit finančnímu úřadu, že bude realizovat výzkumný či vývojový projekt. Následně může odečítat jen ty náklady, které mu vznikly po datu ohlášení projektu.

Podnikatel musí finančnímu úřadu poskytnout projektovou dokumentaci. V ní musí kromě identifikačních údajů uvést dobu řešení projektu, cíle projektu, které jsou dosažitelné v době řešení a vyhodnotitelné po jeho ukončení, předpokládané výdaje, jména zaměstnanců, které se podílejí na projektu, způsob kontroly a hodnocení apod.

Odečitatelná položka od základu daně na odborné vzdělávání

Odečíst si můžete také náklady na pořízení majetku na odborné vzdělávání a náklady na podporu výdajů vynaložených na žáka nebo studenta. Má jít o motivaci firem, aby spolupracovaly se školami a umožnily studentům praxi.

Odečíst si náklady může společnost (nebo i fyzická osoba), která uzavře se školou smlouvu o obsahu, rozsahu a rozsahu praktického vyučování, odborné praxe nebo vzdělávací činnosti. Škola musí být zřízena podle školského zákona nebo podle zákona o vysokých školách. Pokud činnost školy vykonává přímo zaměstnavatel, lze smlouvu nahradit prohlášením o odborném vzdělávání.

Odpočítat si lze náklady na pořízení majetku za účelem odborného vzdělávání. Může jít o 110 % nebo 50 % vstupní ceny. Zařízení ale musí být skutečně alespoň z 30 % používáno k výuce.

Odečíst lze také 200 Kč za každou odučenou hodinu na jednoho žáka.

Příspěvek na bydlení

příspěvek na bydlení

Nájmy v Česku stále rostou, stejně jako ceny nemovitostí. Lidé, kterým se náhle sníží příjem, ať už přijdou o práci nebo odejdou na rodičovskou, se pak mohou dostat do finanční tísně ohledně splátek hypotéky či placení nájemného. Jejich problémy částečně řeší příspěvek na bydlení. Kdy na něj máte nárok? V článku se dozvíte, jaké podmínky musíte splňovat a jak o něj požádat.

Pro koho je určen příspěvek na bydlení?

Státní sociální podpora v České republice pomáhá řešit svízelnou finanční situaci, do které se může dostat každý z nás, zejména pak rodiny s malými dětmi. Z tohoto systému jsou vypláceny přídavky na dítě, rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, porodné a pohřebné.

Nárok na sociální dávky mají pouze fyzické osoby, které jsou občany České republiky, nebo cizinci, kteří mají na území České republiky trvalý pobyt, jsou zde oprávněnými osobami po uplynutí 365 dní ode dne hlášení k pobytu nebo jsou občané EU s bydlištěm na území Česka.

Příspěvek na bydlení je dávka, kterou pomáhá stát pokrýt rodinám a jednotlivcům s nízkými příjmy náklady na bydlení.

Pokud ani s touto dávkou nejsou schopni vyžít, mohou dostávat dávky v hmotné nouzi, jako je doplatek na bydlení a příspěvek na živobytí. Do budoucna by jim mělo také pomoci sociální bydlení, avšak zákon,  který by ho měl upravovat, ještě nebyl schválen.

Podmínky pro získání příspěvku na bydlení

Příspěvek mohou získat vlastníci nebo nájemci bytu, kteří jsou v něm přihlášeni k trvalému pobytu.  Žádat může i manžel vlastníka, pokud on sám nárok na příspěvek neuplatňuje.

Dále musí splnit dvě podmínky:

  1. Jejich náklady na bydlení přesahují 30 % (v Praze 35 %) čistého příjmu rodiny.
  2. Těchto 30 % (35 %) není vyšší než částka normativních nákladů na bydlení.

Z uvedených podmínek vyplývá, že pro posouzení, zda máte nárok na příspěvek na bydlení, jsou rozhodné příjmy vaší rodiny a náklady na bydlení.

Příjem rodiny

Příjem rodiny se určuje jako příjem všech osob, které jsou v bytě hlášené k trvalému pobytu. Nezáleží na tom, zda jde skutečně o rodinu, zda spolu žijí a hradí společně náklady. Do příjmů se počítají i ostatní sociální dávky jako je přídavek na dítě, rodičovský příspěvek apod.

Náklady na bydlení

Do nákladů na bydlení se počítá nájemné u nájemních bytů. Pokud je žadatel vlastníkem bytu či domu nebo členem bytového družstva, může uplatnit srovnatelné náklady (za jednu osobu 2 128 Kč, za dvě osoby 2 912 Kč, za tři osoby 3 808 Kč a za více osob 4 592 Kč). Dále lze uplatnit další náklady za plyn, elektřinu, dodávky tepla, vodné a stočné, provoz budovy (výtah, úklid apod.), odvoz odpadu či náklady za pevná paliva. Náklady je vždy nutné pečlivě rozepsat na jednotlivé položky.

Normativní náklady na bydlení

Náklady stanovené zákonem, které nesmí být při žádosti o příspěvek překročeny, jsou odstupňovány podle velikosti obce, ve které se nemovitost nachází, a podle počtu osob, které v bytě žijí.

Normativní náklady jsou stanoveny odlišně pro nájmy a pro byty vlastníků a družstevní byty. Aktuální výpočet nákladů na bydlení naleznete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Výše příspěvku na bydlení

Výši příspěvku na bydlení vám Úřad práce vypočítá jako rozdíl mezi normativními náklady a příjmem rodiny vynásobený číslem 0,3 (v Praze 0,35). Pokud jsou vaše skutečné náklady nižší než ty normativní, počítá se rozdíl z nich.

Minimální výše příspěvku na bydlení je 50 Kč, maximálně se můžete dostat až na částku přes 18 805 Kč (pokud bydlíte v nájmu v Praze a vaše rodina má 4 a více osob).

Jak podat žádost o příspěvek na bydlení?

Zažádat o příspěvek na bydlení můžete na vašem Úřadu práce podle místa bydliště. Můžete tam zajít osobně a vyplnit na místě předepsaný formulář. Ten můžete zaslat ale i doporučeně poštou.

Pokud chcete žádost doručit elektronicky, budete k tomu potřebovat uznávaný elektronický podpis. Formulář k žádosti o dávku lze také odeslat pomocí datové schránky.

Úřad práce bude ověřovat, zda máte nárok na výplatu příspěvku, podle toho, jaké jsou vaše příjmy a výdaje. K žádosti budete tedy muset doložit např. výpisy z účtu, nájemní smlouvu, zúčtování zálohových plateb, rodné listy dětí, faktury apod.

O příspěvek na bydlení je třeba žádat každý rok, avšak co tři měsíce je potřeba dokládat náklady na bydlení a příjmy rodiny za předchozí kalendářní čtvrtletí.

Vyplácení příspěvku na bydlení

Úřad práce pak žádost posoudí, k čemuž má lhůtu 30 dní. Pokud jej nepřizná, můžete o něj znovu požádat pouze, pokud dojde k snížení vašich příjmů.

Pokud shledá, že jste splnili zákonné podmínky, žádost schválí. Příspěvek vám pak bude chodit v českých korunách jednou měsíčně vždy následující měsíc za měsíc, ve kterém vám příspěvek náleží.

Rixo recenze: Srovnání pojištění online

rixo recenze pojištění

Vyznat se v podmínkách pojistných smluv je oříšek. Mnozí z nás až dodatečně zjistí, že jejich pojištění nepatřilo k nejvýhodnějším. Jak se ale zorientovat v nepřeberné nabídce pojišťoven? Řešení nabízí společnost Rixo se svou mobilní aplikací na srovnávání nabídek tuzemských pojišťoven. Naše Rixo recenze shrnuje, jak aplikace funguje, a zda se vyplatí ji používat.

Co je Rixo

Společnost Rixo rozvíjela od roku 2015 svou myšlenku vytvořit na českém trhu nástroj, který umožní uživatelům lépe porozumět nabídce pojištění. V roce 2018 pak spustila službu DOK, kterou později přejmenovala na RIXO. Rixo patří pod skupinu PPF, nejde tedy o žádné nováčky v oboru. Své pojistné smlouvy si u ní nechalo zkontrolovat přes 8 000 lidí.

Porovnání pojištění s tržními nabídkami

Základním cílem aplikace Rixo je porovnat klientovu pojistnou smlouvu s nabídkami jiných pojišťoven.

Podle společnosti má kolem sedmdesáti procent lidí uzavřeno nevýhodné pojištění. Při výběru pojistky se totiž většina rozhoduje jen podle ceny placeného pojistného. Jenže pojištění je komplexní služba. Klienty by mělo zajímat, jaké jsou limity pojistného plnění, podmínky vyplácení, spoluúčast, územní platnost či případné výluky v pojištění.

Parametrů, které je nutné zohlednit při porovnávání nabídek, může být i několik stovek. I když existují i jiné online srovnávače pojistného, Rixo pracuje s konkrétními daty klienta. Může tak skutečně posoudit, které pojištění je pro tu kterou osobu výhodné.

VYZKOUŠET RIXO ZDARMA

 

Co Rixo nabízí

V prvé řadě získá uživatel aplikace přehled o svých pojistných smlouvách. Pokud je nahraje na svůj Rixo účet, bude je mít přehledně všechny pohromadě. Může je tak snadněji spravovat. Rixo upozorňuje na blížící se konce data platnosti smlouvy, na termíny placení pojistného atd.

Rixo index

Rixo klientovu smlouvu porovná s ostatními možnostmi na trhu. K tomu je využíván Rixo index. Na stupnici od 0 do 10 vám ukáže, jak je vaše smlouva výhodná oproti nabídkám ostatních pojišťoven.

Pokud získáte známku nižší než pět, je vaše smlouva podprůměrná a měli byste přemýšlet o změně pojištění. Jedná se tedy o srozumitelný způsob hodnocení pro ty, kteří se v oblasti pojištění vůbec nevyznají.

Rixo porovnává smlouvy, které se týkají pojištění vozidla (tedy havarijní pojištění a povinné ručení), pojištění nemovitosti a domácnosti, pojištění odpovědnosti v běžném životě i zaměstnání a životního pojištění, rizikového i úrazového pojištění.

Služby pro spotřebitele jsou zcela zdarma. Rixo totiž inkasuje provize od pojišťoven. Mezi jeho partnery však patří pouze ověřené pojišťovny.

Jak Rixo funguje

Na začátku je potřeba si založit účet na webových stránkách Rixo. Zadáte e-mail a heslo. Následně máte na výběr několik způsobů, jak umožnit Rixu zkontrolovat vaše pojistné smlouvy. Pokud máte smlouvy v elektronické podobě, nahrajete je na účet. Papírové smlouvy lze vyfotografovat a fotky na účet poslat. Rixo vysvětluje důkladně jednotlivé kroky nahrávání, je proto snadné i pro lidi, kteří si s počítačem tolik nerozumí.

Neumíte smlouvu najít nebo ji máte uloženou někde daleko? V takovém případě Rixo umožňuje, abyste mu poskytli plnou moc a doklad identity, a vaši smlouvu si vyžádá přímo od pojišťovny a samo ji nahraje do systému.

  1. Po získání smluv je Rixo zkontroluje a to jednak pomocí počítačového algoritmu, tak i expertem přes pojištění.  Celý proces trvá pět pracovních dní, při získávání smluv skrze plnou moc asi dva týdny.
  2. Následně je vaše smlouva ohodnocena pomocí Rixo indexu. Nabídne vám alternativy od svých partnerských pojišťoven. Ty samozřejmě nemusíte využít.
  3. Rixo bude hlídat platnost nahraných smluv a upozorní vás, když vám pojistka bude končit. Také vám připomene, že musíte zaplatit pojistné.

Pokud pojištění sjednáno nemáte, můžete si nechat vyhledat i zcela nové. Do druhého dne vám Rixo připraví návrhy pojistek vhodných právě pro vás.

Rixo recenze: výhody a nevýhody

Rixo je skutečně originální službou na českém trhu. Nabídky nabízí klientovi na míru, do ničeho jej nenutí. Kontrola smluv a ostatní služby jsou poskytovány klientům zdarma. Aplikace je uživatelsky přívětivá, snadná na ovládání a díky ní má klient o svých pojistných smlouvách přehled.

Velkou výhodou je, že klient nemusí osobně navštěvovat pobočky pojišťoven a nechat se tlačit do nevýhodné smlouvy. Rixo mu jasně a srozumitelně vysvětlí, jak moc je jeho pojištění výhodné či nevýhodné.

Rixo recenze jsou pozitivní a zkušenosti uživatelů neodhalují žádné problémy. Jediný zádrhel vidíme v poskytování osobních údajů třetí osobě, která je pouze zprostředkovatelem pojištění, a ještě ke všemu online, kdy i při nejlepším zabezpečení vždy hrozí úniky citlivých dat. Nicméně Rixo dodržuje při nakládání s osobními údaji nařízení GDPR.

Ne každému může vyhovovat online aplikace, kdy nabízené pojistné smlouvy nemůže prokonzultovat s odborníkem na pojištění osobně. Avšak vzhledem k tomu, že je Rixo bezplatnou službou s nezávaznými nabídkami, může jej zájemce o pojištění brát jako přípravu předtím, než se s pojišťovacími agenty případně setká.

Naše Rixo recenze tak dopadá celkem pozitivně. Rixo našlo způsob, jak pomoci lidem, aby se mohli bránit proti nevýhodným nabídkám, pochopili obsah svých pojistných smluv a dokázali se rozhodovat v komplikovaném světě pojišťovnictví.

VYZKOUŠET RIXO ZDARMA

 

Nezdanitelná část základu daně

nezdanitelná část základu daně

Sečíst příjmy, odečíst výdaje. Kéž by bylo vyplnění daňového přiznání tak jednoduché. Finanční právo je plné různých výjimek. Daňový systém nám umožňuje uplatnit různé slevy na dani. Nezdanitelná část základu daně je jednou z možností, jak na daních ušetřit.

Co lze odečíst z daní?

Daň z příjmů, kterou musí v České republice platit lidé i firmy, je stanovena na 15%. Těchto 15% se počítá ze základu daně. Základ daně je částka, kterou získáte, pokud od svých příjmů odečtete vaše výdaje.

Nicméně zákon o daních z příjmů umožňuje si tento základ daně snížit. Jednak je zde nezdanitelná část základu daně. Pomocí těchto daňových odpočtů si mohou fyzické osoby (u odpočtu za dary a bezúplatné plnění i firmy) podstatně základ daně snížit.

Zákon o daních příjmů dále zná odečitatelné položky od základu daně, které pomáhají snížit daňový základ podnikatelům a společnostem.

Poté, co uplatníte všechny možnosti, jak si snížit základ daně, vypočítáte si patnácti procentní daň. Tady ale daňové odpočty nekončí. Můžete uplatnit slevy na dani a daňové zvýhodnění.

Může se vám také stát, že poté, co odevzdáte daňové přiznání či získáte roční zúčtování daně od zaměstnavatele, vám vznikne daňový přeplatek a získáte nárok na vrácení části daní, či daňový bonus, kdy místo, abyste platili peníze státu vy, zaplatí on vám (vzniká při uplatnění daňového zvýhodnění na dítě).

Co je nezdanitelná část základu daně?

Zákon o daních z příjmů stanovuje v § 15 různé možnosti, jak si může poplatník snížit daňový základ. Všechny tyto odpočty je potřeba doložit, např. potvrzeními od institucí, fakturami apod. Důležité je, že musíte splnit podmínky, které jsou stanoveny v zákoně. V Česku tak v tomto smyslu neexistuje tzv. nezdanitelné minimum jako např. na Slovenku, kdy stát určitou část daňového základu vůbec nepodrobuje dani.

Nezdanitelná část základu daně fyzické osoby zahrnuje úroky zaplacené na hypotéce nebo na úvěrech ze stavebního spoření, dary a bezúplatná plnění, penzijní připojištění, životní pojištění, výdaje na další vzdělávání a odborové příspěvky.

Odpočty za úroky z hypotečního úvěru nebo úvěru ze stavebního spoření

Od základu daně si můžete odečíst až 300 000 Kč ze zaplacených úroků na hypotéku. Odepsat si můžete pouze částku, kterou jste zaplatili na úrocích, nikoliv splátku jistiny.

Odpočty můžete uplatnit pouze tehdy, pokud úvěry používáte na financování bytových potřeb. K daňovému přiznání budete potřebovat potvrzení o zaplacených úrocích od banky.

Odpočty za bezúplatné plnění

Zákon umožňuje odečíst si hodnotu darů, která ve zdaňovacím období přesáhne 2 % ze základu daně nebo je alespoň 1 000 Kč. Maximálně si tak můžete odečíst až 15 % ze základu daně.

Odečíst si můžete dary na veřejně prospěšné účely (například školy, útulky pro zvířata apod.), nebo pro politické strany či hnutí. Odečítat lze také dary na zdravotnické pomůcky a vzdělávání pro fyzické osoby, které jsou nezletilé nebo pobírají částečný nebo plný invalidní důchod.

Můžete si odečítat hodnotu darů, které jste poskytly osobám z České republiky, ale i ze zemí EU, Norska nebo Islandu.

Odpočítat si můžete i jiná bezúplatná plnění než jsou finanční dary. Například za darování krve můžete z daní odepsat 3 000 Kč.

Odpočty za penzijní pojištění

Pokud si spoříte na stáří, můžete si odečíst z daní příspěvky na penzijní připojištění a doplňkové penzijní spoření, které přesáhly 12 000 Kč za rok. Maximálně uplatníte 24 000 Kč. Z toho vyplývá, že pokud chcete využít tento odpočet na maximum, musíte spořit 3 000 Kč měsíčně.

K daňovému přiznání doložíte potvrzení penzijní společnosti o zaplacených příspěvcích.

Odpočty za životní pojištění

Pokud jste si zařídili soukromé životní pojištění, můžete si ze základu daně odečíst zaplacené pojistné až 24 000 Kč (pokud platíte 2 000 Kč měsíčně).

Musíte však splnit další podmínky, např. smlouva neumožňuje průběžnou výplatu, minimální pojistná částka je 40 000 Kč pro pojistnou dobu od 5 do 15 let a alespoň 70 000 Kč pro dobu nad 15 let.

Potvrzení o zaplaceném pojistném dostanete od své pojišťovny a musíte ho doložit finančnímu úřadu.

Odpočty z výdajů na studium

Pokud jste absolvovali školicí kurzy či skládali zkoušky, které ověřují výsledky vašeho vzdělávání (např. jazykové certifikáty) můžete si z daní odečíst až 10 000 Kč. Osoby, které mají zdravotní postižení, si mohou odečíst až 13 000 Kč, lidé s těžkým postižením dokonce 15 000 Kč.

Za vzdělání jste však museli platit z vlastní kapsy. Nemůžete si snížit daň o částky, které za vás vynaložil zaměstnavatel, či které jste jako OSVČ již uvedli do svých nákladů. K daňovému přiznání proto musíte doložit doklad o zaplacení vystavený na vaše jméno.

Odpočty za odborové příspěvky

Od základu daně si lze odečíst částky, které jste zaplatili odborové organizaci jako členské příspěvky. Odpočítat lze 1,5 % zdanitelných příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, maximálně až 3 000 Kč. Budete muset doložit potvrzení o zaplacení příspěvku.

Pojištění myslivců

pojištění myslivců

Myslivci patří k české národní kultuře. Nejde jen o chov a lov zvěře, ale také o tradice a zvyky. Myslivost však není bezriziková činnost. Úrazy při lovu zvěře se stávají poměrně často. Stejně tak může být způsobena i škoda na věcech. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti zavádí proto povinné pojištění myslivců.

Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu práva myslivosti

Každý, kdo loví zvěř, musí mít ze zákona uzavřenu smlouvu s pojišťovnou. Stát tak reaguje na situaci, kdy hrozí větší riziko vzniku škody, kterou by myslivec nemusel být schopen sám uhradit. Pojištění myslivců nechrání jen je samotné, ale i poškozené, kteří tak mají záruku, že dostanou odškodnění. Podobnou úpravu můžeme nalézt u povinného profesního pojištění, nově např. u realitních makléřů.

Minimální pojistný limit pojištění myslivců činí 20 milionů korun pro případ ublížení na zdraví či usmrcení třetí osoby a 500 000 Kč za škodu na věci. Minimální limity se musí vztahovat na jednu pojistnou událost.

Pojišťovny při nabízení povinného pojištění mohou nabízet různý rozsah a další připojištění. Pojistné podmínky však nesmí obsahovat výluku na případy neopatrného chování pojištěného. Pojistné plnění tedy musí vyplácet i za situace, kdy pojištěnec způsobil škodu svou hrubou nedbalostí.

Většina myslivců je sdružena do mysliveckých organizací. Tou největší je Českomoravská myslivecká jednota (ČMMJ), která sdružuje přes 60 000 členů, existují ale i různé menší okresní myslivecké spolky. Členové mysliveckých organizací většinou hradí své pojistné skrze své členské příspěvky. Povinné pojištění pak prokáží svým členským průkazem myslivecké organizace, ve kterém je potvrzeno zaplacení členského příspěvku. Ostatní myslivci povinné pojištění doloží pojistkou pojišťovny (potvrzením o uzavřené pojistné smlouvě).

Kde sjednat pojištění myslivosti a myslivců?

Produkty, které se týkají pojištění myslivců, nabízí několik českých pojišťoven.

Halali všeobecná pojišťovna

Halali se na pojištění myslivců specializuje. Nabízí speciální pojištění členů ČMMJ. Lze si vybrat ze tří variant pojištění: minimum, standard a exklusive.  Minimální pojištění zahrnuje pojištění škody na zdraví, věci a finanční škody při provádění práva myslivosti a pojištění úrazu při provádění myslivosti (léčení, trvalé následky a smrt následkem úrazu). Minimální limity jsou stanoveny na 75 milionů korun za škodu na zdraví třetí osoby, 500 000 Kč za škodu na věci a 1 000 000 při způsobení finanční újmy.

Dražší varianty zahrnují také pojištění úrazu a odpovědnosti v běžném životě, pojištění úrazu psa při provádění myslivosti i v běžném životě.

Roční pojistné u minimálního pojištění činí 300 Kč, spolu s členským příspěvkem jde o částku 1 000 Kč ročně. Nemusíte hradit žádnou spoluúčast.

Pro nečleny je základní varianta plnění platná jen pro myslivost v ČR a limity jsou stanoveny stejně jako minimální zákonná hranice plnění. Za pojistné zaplatíte 350 Kč. Za podobných podmínek se mohou pojistit i zahraniční lovci. Jde však o krátkodobé pojištění, kdy za jeden den zaplatí 300 Kč, za pět dní 450 Kč, za měsíc 600 Kč a za šest měsíců pak 900 Kč.

Sjednat si můžete i pojištění společného lovu, které se hodí, pokud není zjištěn viník střelného zranění. Pojistit se může pořadatel i účastníci lovu. Pojištění pro společný lov má pokrývat situace, kdy vznikne škoda, která nelze přisoudit myslivci s povinným pojištěním. Limity plnění jsou zde podstatně nižší než u povinného pojištění.

Kromě pojištění pro myslivce nabízí Halali i pojištění uživatele honitby, které zahrnuje pojištění škod způsobených zvěří třetí osobě. Sjednat je možné také pojištění pro uchazeče o zkoušky z myslivosti, pojištění úrazu dětí v rámci kroužků spojených s myslivostí a pojištění exponátu výstav.

Všechna pojištění odpovědnosti lze sjednat online.

Hasičská vzájemná pojišťovna, a.s.

Kromě povinného pojištění odpovědnosti z výkonu myslivosti, je v základním pojistném balíčku zahrnuto pojištění výkonu funkce mysliveckého hospodáře, řízení a provádění lovů a honů, vlastnictví a používání mysliveckých zařízení, loveckých zbraní a střeliva, látek a potřeb k výrobě nábojů a používání loveckých psů a dravců při výkonu myslivosti.

Limity plnění jsou vyšší než zákonné: pro škodu na zdraví je maximálně vypláceno 25 milionů korun, pro případ škody na věci 1 milion a v případě způsobení finanční škody půl milionu.

Pojištění dále zahrnuje úrazové pojištění, pro případ, že se myslivec zraní při výkonu myslivosti sám, a pojištění úhynu zvířete. Limity plnění však nejsou příliš vysoké (150 000 Kč pro případ trvalých následků způsobených úrazem, 50 000 Kč na pořízení nového loveckého psa).

Cena pojištění myslivosti činí 300 Kč.

Generali Česká pojišťovna

Také Generali Česká pojišťovna nabízí povinné pojištění myslivců. Pojišťují se u ní členové spolku Asociace myslivosti ČR.

Limity plnění jsou nastaveny jako minimální zákonné. Kromě škody na zdraví a na majetku je pojištěna i  škoda spočívající v nákladech na léčení, kde je horní hranice plnění stanovena na půl milionu korun. Produkt zahrnuje i pojištění zbraně proti krádeži a přírodním živlům a pojištění za škodu způsobenou při mysliveckých soutěžích.

Při způsobení škody musíte zaplatit 500 Kč jako spoluúčast. Pojištěn může být i cizinec a cena pojištění je 400 Kč.

Česká podnikatelská pojišťovna

ČPP nabízí povinné pojištění myslivců, ve kterém je navíc zahrnuta odpovědnost za újmu způsobenou cvičeným dravcem či loveckým psem. U loveckého psa se pojištění vztahuje i na situace, kdy škoda vznikla mimo výkon práva myslivosti.

Plnění při újmě na zdraví a usmrcení třetí osoby je stanoveno na dvacet milionů, tedy na minimální limit, jak požaduje zákon. Při škodě na majetku je hranice plnění vyšší – činí až 1 000 000 Kč.

Spoluúčast u pojištění činí 1 000 Kč.

Mutumutu: recenze životního pojištění a promo kód 30%

mutumutu recenze

Mutumutu představuje novinku na trhu s životním pojištěním. Je určené lidem, kteří se starají o své zdraví a zároveň se chtějí nechat pojistit pro případ, že nastane nepříjemná událost. V čem se životní pojištění Mutumutu liší od těch ostatních? Na co láká Mutumutu klienty kromě promo kódu a slevy 30%? Vyplatí se toto pojištění sjednávat, jako jsou zkušenosti a reference klientů?

Co je Mutumutu

Mít uzavřené životní pojištění je důležité. Splácení hypotéky či jiných závazků máme často sjednané na několik desítek let dopředu. Nikdy nevíme, kdy nás potká nemoc nebo úraz a ocitneme se bez finančních prostředků. A smrt se nevyhne nikomu z nás. S životním pojištěním alespoň máme určitou jistotu, že naše rodina nebude na holičkách.

Prostřednictví sjednaného pojištění by se měla firma Mutumutu postarat o své pojištěnce, tedy v případě vzniku pojistné události. Odtud název mutumutu (mutual – mutual), volně přeloženo jako vzájemný – vzájemný.

Problémem s životním pojištěním v Česku je však jeho složitost a množství výjimek a výluk, které si pojišťovny stanovují. Člověk, který má vážnou nemoc, se pak nestačí divit, že zrovna na jeho situaci pojištění nedopadá, protože na „jeho“ onemocnění se pojistka nevztahuje.

Životní pojištění sjednáte online

V roce 2018 vznikl start-up Mutumutu, který představil jednoduché online pojištění. Jeho cílem je nabízet transparentní produkt, který bude mít jednoduché pojistné podmínky. Těm by měli porozumět i běžní klienti bez pomoci pojišťovacích agentů. Pojistné podmínky Mutumutu mají taky jen šest stran.

Mutumutu není pojišťovna, ale zprostředkovatel. Jeho partnerem je Komerční pojišťovna.

NEZÁVAZNĚ SPOČÍTAT POJIŠTĚNÍ

 

Co lze s Mutumutu pojistit?

Start-up se zaměřuje na tři případy, které jsou zároveň těmi nejzávažnějšími životními situacemi, které vás mohou potkat.

Pojištění pracovní neschopnosti

Pokud jste podnikatel a jste dlouhodobě nemocní, můžete se snadno octnout bez příjmu. Zaměstnanci sice pobírají nemocenské ve výši 60% mzdy, ale ani to mnohdy nestačí. Proto je dobré být připojištěn na tuto situaci.

Pojištění se vztahuje na pracovní neschopnost delší 30 nebo 60 dnů, dle toho, jak si to klient sám nastaví. Získáte měsíční rentu podle výše vašeho čistého příjmu (tedy příjmu od kterého jsou odečteny daně a odvody). Minimálně jde o 10 500 Kč a maximálně 30 000 Kč. Maximální doba vyplácené renty činí 730 dní. Pro jednu pojistnou událost (jednu nemoc) je limit 548 dnů. Podmínkou je, že budete trvat váš pracovní poměr či živnost.

K vyplacení pojistného budete potřebovat doložit kopii rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti či lékařskou zprávu a potvrzení o trvání pracovního poměru či výpis z živnostenského rejstříku. Dále musíte doložit své příjmy za poslední tři měsíce před vznikem pracovní neschopnosti a každý měsíc potvrzení od lékaře, že pracovní neschopnost trvá.

Pojištění invalidity

Lidé, kteří nemohou pracovat dlouhodobě, si mohou zažádat o invalidní důchod. Je rozlišován první, druhý a třetí stupeň invalidity podle závažnosti postižení. Průměrná výše důchodu u nejtěžšího třetího stupně činí málo přes 11 000 Kč.

U Mutumutu si lze sjednat pojištění na všechny tři stupně, na stupeň druhý a třetí a samostatné pojištění pro třetí stupeň invalidity.

Při plnění je vyplácena měsíční renta a to do konce trvání pojištění nebo do dne, kdy vám stát přestane vyplácet invalidní důchod a změní jej na starobní důchod. Výši plnění lze nastavit individuálně. Podle něj se pak bude samozřejmě odvíjet výše placeného pojistného.

Pro získání plnění ze smlouvy je potřeba doložit posudek o invaliditě vystavený Okresní správou sociálního zabezpečení.

Pojištění smrti

Pojistná částka je vyplácena jednorázově osobě určené v pojistné smlouvě, případně manželovi, nezletilým dětem nebo jiným zákonným dědicům. V případě, že klient způsobil těžkou újmu na zdraví či smrt a použil alkohol či jinou návykovou látku, může být plnění sníženo o 50%.

Pro vyplacení částky musí být doložen úmrtní list a doklad prokazující příčinu úmrtí, případně kopie dokladů Policie ČR, které se smrti týkají.

Výše plnění a pojistného se odvíjí od dohody s Mutumutu.

Výluky z pojištění

Mutumutu vymezuje osm jasných situací, za kterých plnění nevyplácí. Jedná se o:

  • Škody vzniklé v souvislosti s válkami, vzpourami, občanskými nepokoji, převraty či při aktivním podílu na teroristickém útoku.
  • Pokud škoda vznikla radiací, ionizací či působením jaderné energie.
  • Řízení bez oprávnění a to nejen, pokud řídíte vy, ale i když jste spolujezdec a víte, že řidič oprávnění nemá.
  • Vznikla-li pojistná událost vaší vrozenou vadou, nemocí, která se projevila či byla diagnostikována před sjednáním pojištění nebo úrazem, který vznikl před pojištěním, i když jeho následky se projevily po uzavření smlouvy, ale pouze v případě, že jste tuto nemoc neuvedli v zdravotním dotazníku.
  • Kryti nejste v případě sebevraždy, ani při pokusu o ni.
  • Škoda vznikla, protože jste byli pod vlivem alkoholu či omamných látek.
  • Pojistná událost vznikla při provozování vyjmenovaných rizikových sportů (kromě pojištění smrti).
  • Nelze se pojistit proti pracovní neschopnosti z důvodu těhotenství, porodu či potratu.

Koronavirus COVID-19

Mutumutu nemá žádnou výluku na koronaviru COVID-19 ani jiné epidemie. Při pojištění jste kryti při onemocnění koronavirem, při pracovní neschopnosti, invaliditě i smrti.

Promo kód Mutunutu -30%

Odměna klientů za zdravý životní styl. Mutumutu přišlo se zajímavým způsobem, jak své klienty motivovat k tomu, aby se starali o své zdraví, a tím potenciálně předcházeli pojistným událostem. Za některé sportovní aktivity (zatím chůzi, běh a cyklistiku) lze získat zpět 5% až 20% z pojistného zpátky. Je potřeba však trackovat své aktivity skrze mobilní aplikaci Mutumutu propojenou s aplikacemi AppleHealth nebo GoogleFit.

Nekuřáci získají zpět 5% pojistného a za účast na preventivní prohlídce u obvodního lékaře se vrací také 5%.

Lze tak celkově získat zpátky až 30% ze zaplaceného pojistného.

Promo Mutumutu je 30% slevy na životní pojištění, stačí se jen aktivně hýbat, nekouřit a chodit pravidelně k doktorovi. Je to odměna, kterou získáte za zdravý životní styl.

Vyplatí se pojištění od Mutumutu?

Zkušenosti klientů poukazují na mnoho výhod tohoto pojištění. Je skutečně jednoduché, nemá žádné skryté podmínky a výluky jsou jasně definovány. Pojistná smlouva je přehledná a stručná. Lze ji sjednat online, stejně jako platit pojistné. Do značné míry ji lze nastavit podle potřeb klienta.

Kromě pojistného neplatíte žádné další poplatky. Nikdo vás nenutí, abyste si zároveň s životním pojištěním spořili. Pojistné platíte, proto, abyste byli kryti v případě závažných událostí. V případě, že vyznáváte zdravý životní styl, budete ve výsledku platit podstatně nižší pojistné, než je běžné u klasických pojišťoven.

Ani Mutumutu však není bez vad. Její klienti poukazují zejména na nízké limity plnění (např. v případě úmrtí může být vyplaceno maximálně 3,5 milionu Kč).

Některým lidem nemusí pojištění vyhovovat, protože se nelze pojistit na bolestné. Navíc, pokud máte rizikovější povolání, jsou podmínky pojištění mnohem nevýhodnější.

Ačkoliv můžete určit některé parametry pojistky, je složité se rozhodnout, zda se konkrétní nastavení pojištění vyplatí zrovna vám, pokud vše zařizujete pouze online bez jakéhokoliv poradenství.

Diskuze na internetu ukazují, že klienti by ocenili, kdyby jim firma poskytla chytré hodinky, které by zaznamenávaly jejich sportovní aktivity, jak je to běžné u podobných pojišťoven v zahraničí. Na druhou stranu některé potenciální klienty, dle sdělených zkušeností, odrazuje, že by měli s Mutumutu sdílet své osobní údaje.

Promo kód 30% na Mutumutu pojištění

Na internetu lze dohledat nabídky na promo kód 30% slevy na životní pojištění Mutumutu. Ve skutečnosti se jedná o standardní slevu, kterou Mutumutu nabízí v rámci odměny za zdravý životní styl na svých oficiálních stránkách. Proklikem z dané stránky získává provozovatel odměnu za doporučení klienta.

Náš portál je také partnerem Mutumutu. Naše recenze a marketingové aktivity chceme vést transparentně, proto čtenáře chceme na podobné aktivity upozornit.

Pokud budete mít zájem o sjednání pojištění Mutumutu a zároveň chcete podpořit náš portál, stačí prokliknout se přes náš partnerský odkaz a pojištění Mutumutu sjednat online. Získat samozřejmě stále můžete 30% slevu jako odměnu za zdravý životní styl.

Mutumutu dokonce občasně vyhlašuje soutěže a výzvy, např. o hodinky Apple Watch nebo Garmin. Získat je můžete spolu s uzavřeným životním pojištěním Mutumutu.

NEZÁVAZNĚ SPOČÍTAT POJIŠTĚNÍ

Send this to a friend