Domů Blog Strana 6

Rodičovský příspěvek v roce 2024

Rodičovský příspěvek

Plánujete rodinu a přemýšlíte, jak na tom budete s financemi? Rodičovský příspěvek je dávka státní sociální podpory určená pro osoby, které pečují o děti do čtyř let věku. Kdo jej může čerpat? Jaká je jeho výše? A lze v době jeho čerpání pracovat?

Kdo má nárok na rodičovský příspěvek?

Rodičovský příspěvek jako dávka státní sociální podpory

Rodičovský příspěvek je určen rodiči, který celodenně pečuje o nejmladší dítě v rodině. Většinou ho rodič začne čerpat po 28 týdnech, poté co dobere peněžitou pomoc v mateřství, což je dávka nemocenského pojištění (u vícerčat po 37 týdnech).  Ne každý má ale nárok na peněžitou pomoc v mateřství, protože musí mít splněnou potřebnou dobu nemocenského pojištění (např. studentky či OSVČ často na ni nárok nemají). Rodičovský příspěvek lze však čerpat hned po narození dítěte.

Příspěvek vyplácí Úřad práce. Ten vám také poskytne příslušné informace a poradenství. Žádost o rodičovský příspěvek si musíte podat sami, zaměstnavatel to za vás neudělá.

Příspěvek lze čerpat do čtyř let věku dítěte. Podstatné však je, že jde o nejmladší dítě v rodině. Pokud se narodí další dítě, nárok čerpat rodičovský příspěvek zanikne, i kdyby nebyl zcela vyčerpán.

Kdo může o příspěvek žádat?

O příspěvek může žádat matka, otec či osoba, které bylo dítě svěřeno do péče na základě rozhodnutí soudu, osvojitel, nebo osoba pečující o dítě manžela či partnera.

Podmínkou pro získání rodičovského příspěvku je skutečnost, že dítě i rodič jsou českými občany nebo jako cizinci mají na území České republiky povolen trvalý pobyt a skutečně zde bydlí.

Výše rodičovského příspěvku v roce 2024

Kolik peněz rodič dostane?

Rodičovský příspěvek činí 350 000 Kč v roce 2024 (při narození dítěte v roce 2024).

Příspěvek je vyplácen postupně v měsíčních dávkách. Výši měsíční dávky si může určit omezeně rodič sám. Minimální měsíční částka činí 50 Kč, maximální výše se odvíjí podle toho, jaký byl denní vyměřovací základ pro stanovení peněžité pomoci v mateřství nebo nemocenského v souvislosti s porodem či převzetím dítěte do péče. Výpočet maximální výše vám provede kalkulačka, kterou najdete snadno na internetu. Doložit také můžete příjem manžela, pokud je vyšší a chcete pobírat vyšší částky.

Minimálně je však nutné příspěvek čerpat po dobu šesti měsíců. Ti, kdo žádný příjem nedoloží, mohou měsíčně čerpat maximálně 10 000 Kč. Jedenkrát za tři měsíce je možné výši měsíčního příspěvku upravit.

Kdo má nárok na zvýšení příspěvku?

Změna výše příspěvku se týká pouze těch rodičů, kteří ještě rodičovský příspěvek nevyčerpali. Lednová dávka se vyplácí v únoru, proto pokud jste mezi šťastnými, kterým zrovna vyjde poslední platba na leden, můžete automaticky čerpat dalších 80 000 Kč až do čtyř let dítěte. Pokud však vaše dítě brzy oslaví čtyřleté narozeniny, dejte si pozor na úpravu měsíční částky, tak abyste zbytečně o peníze nepřišli.

Pokud patříte mezi 70 000 rodičů, kteří vyčerpali příspěvek již dříve, i když jejich dítě ještě nedovršilo čtyři roky, máte smůlu. Senát neuspěl se svým návrhem, aby peníze dostali všichni. Poslanecká sněmovna jej přehlasovala a rozhodla o schválení rodičovského příspěvku pouze pro ty, kteří jej ještě pobírají.

Příjmy rodiče a rodičovský příspěvek

Předpokladem pro získání rodičovského příspěvku je sice skutečnost, že celodenně pečujete o své dítě, nicméně ve skutečnosti to tak být nemusí. Rodičovský příspěvek náleží rodiči nezávisle na tom, zda má jiné příjmy. Ani pobírání rodičovského příspěvku při hlavní pracovní činnosti tak není problém. Vaší povinností je však zajistit péči o dítě jinou osobou.

Jediné omezení je u dětí do dvou let. Ty můžete umístit do předškolní péče (např. jeslí či dětské skupinky) maximálně na 92 hodin měsíčně. Kdyby vám je ale hlídala babička či chůva, nikdo to řešit nebude. Děti nad dva roky mohou už chodit do školky neomezeně.

Pokud se vrátíte do zaměstnání, myslete  na to, že tím ukončíte rodičovskou dovolenou. I když dále budete pobírat rodičovský příspěvek, nebudete již v ochranné době a zaměstnavatel vám může dát výpověď.

Na rodičovské dovolené si můžete přivydělat pomocí dohody o pracovní činnosti či dohody o provedení práce. Pokud však překročíte zákonem stanovené limity výdělku, budete muset začít platit sociální a zdravotní pojištění. Sledování hospodaření s financemi vám ale mohou usnadnit například různé finanční aplikace.

OSVČ mohou vedle pobírání rodičovského příspěvku vést podnikání jako vedlejší činnost, což pro ně může být výhodné z hlediska odvodů.

Invalidní důchod

invalidní důchod

Na invalidní důchod má každým rokem v České republice nárok více a více lidí. Není to však pouze o tom, že budete pobírat peníze a parkovat na místě pro vozíčkáře. Invalidní důchod s sebou nese mnohem víc. Není tak lehké jej získat a samotné žádání o invalidní důchod má spoustu složitých pravidel a postupů, ve kterých se málokdo vyzná. My si zde vše podrobně ukážeme, rozebereme a popíšeme.

Kdo má nárok na invalidní důchod

Na invalidní důchod má nárok osoba, která je invalidní a má potřebnou dobu pojištění. Také na něj má nárok člověk, který se stal invalidní po pracovním úrazu či nemoci z povolání.

Tedy, konkrétněji a přesněji má na invalidní důchod nárok pojištěnec, který se stal:

  • invalidním a získal potřebnou dobu pojištění,
  • invalidním následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání.

Člověk se stává invalidním tehdy, pokud jeho schopnost soustavné výdělečné činnosti poklesla vzhledem k jeho dlouhodobě nepříznivému zdravotnímu stavu nejméně o 35 % nebo je schopen pro zdravotní postižení soustavné výdělečné činnosti jen za zcela mimořádných podmínek.

Jaké jsou stupně invalidity

Existují tři stupně invalidity a tím pádem i invalidní důchod ve třech dávkových pásmech:

  1. Invalidita I. stupně: týká se pojištěnců, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 35 %, nejvíce však o 49 %.
  2. Invalidita II. stupně: týká se pojištěnců, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 50 %, nejvíce však o 69 %.
  3. Invalidita III. stupně: týká se pojištěnců, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 70 %.

Jakmile dosáhnete 65 let věku, invalidní důchod se automaticky transformuje na důchod starobní.

Z čeho se invalidní důchod skládá?

Invalidní důchod se skládá ze dvou částí. Základní výměry a procentní výměry. Výše základní výměry důchodu pro rok 2019 činila 3270 Kč měsíčně. K částce základní výměry se pak přičítá procentní výměra.

Procentní výměra činí:

  1. u invalidity III. stupně: 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok doby pojištění
  2. u invalidity II. stupně: 0,75 % z výpočtového základu za každý celý rok doby pojištění
  3. u invalidity I. stupně: 0,5 % z výpočtového základu za každý celý rok doby pojištění

Podmínka doby pojištění pro přiznání invalidního důchodu je:

  • do 20 let: méně než 1 rok
  • od 20 do 22 let: 1 rok
  • od 22 let do 24 let: 2 roky
  • od 24 let do 26 let: 3 roky
  • od 26 let do 28 let: 4 roky
  • nad 28 let: 5 let

V roce 2020 se výše základní výměry invalidního důchodu zvyšuje na 3 490 Kč.

Jak a kde požádat o invalidní důchod

O invalidní důchod lze zažádat na Okresní správě sociálního zabezpečení, pod kterou spadá bydliště žadatele. Odtud žádost postupuje k České správě sociálního zabezpečení. Právě ČSSZ rozhoduje, zda bude žadateli důchod přiznán, či nikoliv.

Při podávání žádosti se předkládají tyto dokumenty:

  • občanský průkaz
  • u cizinců pas či povolení k pobytu
  • doklady o studiu, i nedokončeném
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby
  • ženy předkládají doklady prokazující výchovu dětí
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině
  • pokud chybí některé doby pojištění, musí se předložit náhradní doklady, které prokazují výdělečnou činnost (potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouvy, svědecké prohlášení aj.)
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz či nemoci z povolání
  • potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům vypláceném před rokem 1996
  • jestliže chce občan důchod vyplácet na účet u peněžního ústavu, musí k žádosti přiložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis „Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet”
  • evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání (předkládá je zaměstnavatel, a to na vyžádání některého z úřadů)

Jak se posuzuje invalidita

Jakmile bude posuzována vaše invalidita, bude se hodnotit a srovnávat pokles pracovní schopnosti v důsledku omezení tělesných, smyslových a duševních schopností versus stav, který byl u pojištěnce před vznikem dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu. Pokud je příčinou tohoto stavu více zdravotních postižení, pak se za rozhodující příčinu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu považuje to postižení, které má největší dopad na výkonnost pojištěnce v práci.

Při navyšování nebo snižování procentní míry poklesu pracovní schopnosti je rozhodující:

  1. dosažené vzdělání
  2. zkušenosti a znalosti
  3. schopnost pokračovat v předchozí výdělečné činnosti
  4. schopnost rekvalifikace
  5. příznivá stabilizace dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu
  6. adaptace pojištěnce na své zdravotní postižení

Daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti

Daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti

Mít investiční byt a příjem z nájemného zní jako lákavě. Vlastníci bytů by ale měli plnit své daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti. Mohou si vybrat, zda budou příjmy přiznávat jako fyzická osoba či jako podnikatel v rámci obchodního majetku. V našem článku se dozvíte vše o tom, jak zdanit příjem z pronájmu nemovitostí.

Nepřiznat daň se nevyplácí

Jistě není málo pronajímatelů, kteří se svými nájemci uzavřou pouze ústní smlouvu a příjmy z pronájmu nikde neuvádí. Riskují však, že se dostanou do hledáčku finančního úřadu, pokud je někdo udá. Většinou se dostanou do problémů, pokud se nepohodnou se svými nájemníky např. při skončení nájemní smlouvy.

Nepoctiví pronajímatelé pak musí daně doplatit včetně úroků a pokut. Pokud nebylo nájemné stanoveno v písemné smlouvě, finanční úřad jim je doměří podle nájemného obvyklého v daném místě za podobnou nemovitost.

Navíc budou odpovědní za škodu, kterou ve společných prostorách či sousedům nájemníci způsobí. Nepřiznání daně z pronájmu se proto skutečně nevyplácí.

Jak zdanit příjem z pronájmu nemovitostí

Daň z pronájmu nemovitosti nemusíte uvádět pouze v případě, že jste si vydělali ročně méně než 6 000 Kč. V opačném případě máte dvě možnosti, jak příjmy z pronájmu zdanit. Tou první je danit příjmy jako fyzická osoba, která nepodniká, tou druhou je zahrnutí příjmu z pronájmu mezi příjmy z podnikání, pokud jste OSVČ.

Uplatnění daně z pronájmu u nepodnikatelů

Příjem z pronájmu musíte v daňovém přiznání uvést do kolonky pod § 9 zákona o daních z příjmů. Z příjmů odečtete výdaje, které jste vynaložili na dosažení, zajištění a udržení příjmů plynoucích z pronájmu nemovitosti. Tyto výdaje můžete uvádět buď skutečné, nebo paušální.

Skutečné výdaje

Reálné výdaje jsou ty, které jste opravdu vynaložili při pronajímání svého bytu. Může jít např. o náklady na opravu a údržbu, náklady na vybavení, pojištění nemovitosti, daně, které z nemovitosti platíte, platby do fondu oprav, které jsou použity na provozní výdaje.

Ke každému nákladu musíte mít doklady, protože finanční úřad po vás až tři roky zpětně může požadovat prokázání oprávněnosti těchto nákladů (při daňové ztrátě až 8 let nazpět).

Platit musíte samozřejmě i daň z pronájmu družstevního bytu. V takovém případě jako skutečný výdaj můžete uvést nájemné, které platíte jako člen družstva.

Paušál

Druhou možností je uplatnit daně pomocí paušálu. Ten činí 30% z příjmů z pronájmu nemovitosti. Nejvýše si však můžete odečíst 300 000 Kč. Je tedy na vás, který způsob zvolíte, a bude pro vás výhodnější. Pokud si zvolíte paušální výdaje, nemůžete je v dodatečném daňovém přiznání změnit na skutečné. Skutečné na paušální změnit lze.

Výpočet daně

Finančnímu úřadu uvedete pouze svůj čistý příjem z pronájmu (poplatky za energie se do něj nepočítají). Odečtete od něj buď skutečné výdaje, nebo paušál. Následně získáte základ daně. Z něj si vypočtěte 15%. Vyjde vám částka, kterou musíte odvést jako daň z pronájmu bytu.

Příklad: Z čistého pronájmu 100 000 Kč si odečtete paušál 30%. To je 70 000 Kč. 15% je 10 500 Kč, které musíte odvést jako daň.

Přijde vám, že musíte zaplatit příliš vysokou daň? Pak je pro vás dobrou zprávou, že můžete uplatnit veškeré daňové slevy – např. slevu na poplatníka, manžela, pro ZTP, studenty, daňové zvýhodnění na dítě apod.

Odvody na sociální a zdravotní pojištění

Pokud nejste podnikatelem, nemusíte ze svých příjmů z pronájmu odvádět pojistné na sociální a zdravotní pojištění. Dejte si však pozor, pokud nemáte jiné příjmy. Pak jste tzv. osobou bez zdanitelných příjmů a musíte platit odvody své zdravotní pojišťovně jako OBZP.

Povinnost podat daňové přiznání u podnikatelů

Podnikatelé mohou svou nemovitost zahrnout do svého obchodního majetku a následně příjmy z pronájmu uvádět jako součást příjmů z podnikání podle § 7 zákona o daních z příjmů.

Pokud chcete postupovat tímto způsobem, musíte mít zřízený živnostenský list. Následně musíte vést účetnictví či daňovou evidenci.

Uplatnění výdajů

Při odečítání skutečných nákladů je potřeba vést evidenci hmotného majetku, vést evidenci o rezervách na opravy hmotného majetku apod. Výhodou je, že můžete odepisovat náklady na pořízení nemovitosti.

Výdaje můžete také uvést pomocí paušálu, který činí 60% z příjmu, maximálně však 600 000 Kč.

Ze svých příjmů z pronájmu však zaplatíte zdravotní a sociální pojištění.

Na co si dát pozor

Pozor si musíte dát na to, aby vám nevznikla povinnost platit DPH. Hrozí totiž, že příjmy z pronájmu zahrnuté mezi ostatní příjmy překročí hranici milionu korun a vy se budete muset přihlásit jako plátce DPH.

Pokud nabízíte svou nemovitost turistům např. na Airbnb nebo na booking.com, nejedná se o pronájem ale o poskytování krátkodobého ubytování.  V takovém případě jde vždy o podnikatelskou činnost. Přečtěte si více o tom, jak vydělávat na Airbnb.

Jak vyplnit daňové přiznání

Daňové přiznání je třeba podat vždy na konci března. Týká se příjmů, které jste měli v předchozím kalendářním roce (od 1. ledna do 31. prosince).

Pokud pronajímáte byt jako fyzická osoba, budete postupovat podle § 9 zákona o daních z příjmů. Musíte vyplnit přílohu č. 2., která slouží jako výpočet dílčího základu daně z příjmů z pronájmu.  Uvedete své příjmy, výdaje, rozdíl mezi nimi, dílčí základ daně nebo daňovou ztrátu.

Pokud pronajímáte byt jako podnikatel, uvádíte příjmy z pronájmu jako příjmy ze samostatné činnosti.

Jestliže byt vlastníte ve společném jmění manželů, daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti musí splnit pouze jeden z manželů.

Přečtěte si také náš článek Nejčastější otázky a odpovědi pro zájemce o hypotéku

Paušální daň

paušální daň

Paušální daň je horká novinka, ke které se mohli stávající podnikatelé přihlásit do 11. ledna 2021. Pokud chcete začít podnikat během roku, musíte se rozhodnout, zda budete provádět odvody podle starého systému či superdaň. O co se jedná? Pro koho bude paušální daň výhodná a kdo by měl naopak zůstat u dosavadního způsobu odvodu daní?

Dosavadní systém odvodů

Formuláře nemá nikdo rád. Z daňových přiznání se podle vašich příjmů a výdajů vypočte zisk, podle kterého zaplatíte daň z příjmů. Váš zisk však bude mít dopad i na to, jaké zaplatíte pojistné na sociální a zdravotní pojištění.

Na sociální a zdravotní pojištění musíte platit měsíční zálohy. Zálohy na zdravotní pojištění činí 13,5 % z jedné poloviny dosaženého hrubého měsíčního zisku za předchozí rok. Zálohy na sociální pojištění pak činí 29,2 % z poloviny jedné dvanáctiny podnikatelského zisku.

Zákony stanovují minimální zálohy na zdravotní a sociální pojištění, které je třeba zaplatit, i kdyby vaše příjmy byly nižší. V roce 2021 činí minimální záloha na zdravotní pojištění 2 393 Kč a  2 588 Kč na sociální pojištění. Minimální částka na daň z příjmů neexistuje. Pokud by vám finanční úřad vyměřil daň nižší než je sleva na poplatníka, žádnou daň platit nemusíte.

Podávat daňové přiznání, hlídat si měsíční zálohy a následně doplácet pojistné zabírá čas, který by živnostníci mohli věnovat svému podnikání. Již delší dobu proto probíhají diskuze o zjednodušení odvodových a daňových povinností.

Jak vypadá paušální daň živnostníků?

V České republice působí přes půl milionu živnostníků. Drtivá většina z nich (přes 420 tisíc) má příjmy pod milion korun. Právě jim se může vyplatit paušální daň. Živnostníci mohou totiž měsíčně platit jednu platbu, tzv. superdaň, kterou odvádějí zároveň pojistné na sociální a zdravotní pojištění a daň z příjmu.

Pro rok 2021 se jedná o částku 5469 Kč měsíčně, tedy z minimálního zdravotního pojistného, sociálního pojištění zvýšeného o 15% a o 100 Kč na daň z příjmů.

Paušální daň je dobrovolná. Živnostníci i nadále mohou postupovat podle dosavadního systému odvodů.

Pozor! Nespleťte si paušální daň s pojmem paušální výdaje OSVČ. Paušální výdaje procentem z příjmu jsou způsob, jak mohou živnostníci snadno uplatnit výdaje, které jim vzniknou v jejich podnikání. Neuvedou v daňovém přiznání skutečné výdaje, které by museli vést v daňové evidenci, ale výdajový paušál ve výši 60% z příjmů.

Výhody a nevýhody paušální daně

Podle analýzy Ministerstva financí se finančně paušální daň vyplatí asi čtvrtině OSVČ, kteří si ji mohou zvolit. Nicméně významný přínos paušální daně spočívá zejména ve snížení administrativy živnostníka. Nemusí již podávat daňové přiznání, najímat si účetní apod. Navíc nebude ze strany finančního úřadu podrobován daňové kontrole. Má pouze povinnost doložit, že jeho obrat nepřekročil milion korun. To však musí činit i při starém systému odvodů, protože jde o hranici, kdy musí začít platit DPH.

Pokud si však jako živnostníci zvolíte režim paušální daně, vzdáváte se možnosti uplatňovat daňové slevy. To je zvlášť nevýhodné pro lidi, kteří jsou schopni díky svým nižším příjmům dosáhnout na daňový bonus na dítě. Ti totiž, pokud mají nulovou daň a jedno nezletilé dítě, dostanou od státu 15 204 Kč (u více než 3 dětí je to přes 60 000 Kč).

Sirotčí důchod a vše co byste měli vědět

co vědět o sirotčím důchodu
V České republice máme čtyři druhy důchodů. Sirotčí důchod, invalidní, vdovský (vdovecký) a starobní. Ke každému se vážou jiná pravidla a podmínky k jejich získání a každý druh důchodu je o něčem jiném. V tomto článku se zaměříme právě na důchod sirotčí, který si podrobně a přehledně popíšeme.

Vyměřovací základ

Na začátku, než přejdeme k samotnému popisu sirotčího důchodu, si musíme říci, co je to vyměřovací základ. Takzvaný vyměřovací základ (VZ) stanovuje pevnou hodnotu pro výpočet jakéhokoli důchodu, tedy i toho sirotčího. Takový osobní vyměřovací základ je průměr všech vašich příjmů z hrubého výdělku, kterých jste dosáhli v rozhodném období a to vše se ještě navíc upravuje podle určitých hranic. Rozhodné období je doba, která začíná ihned kalendářním rokem následujícím po roce, ve kterém jste dosáhli 18 let věku a trvá do roku předcházející rok přiznání důchodu.

Podmínky pro sirotčí důchod

Komu náleží sirotčí důchod

Tento druh důchodu, jak už název napovídá, se vyplácí pouze sirotkovi, tedy nezaopatřenému dítěti. Nezaopatřené dítě je podle zákona dítě, které ještě nedokončilo povinnou školní docházku. Sirotčí důchod se však může vyplácet i do 26. roku dítěte, jestliže:

  1. se dítě soustavně připravuje na budoucí povolání
  2. je dítěti znemožněno soustavně se připravovat na budoucí povolání či vykonávat výdělečnou činnost pro úraz nebo nemoc
  3. dítě není schopné vykonávat soustavnou výdělečnou činnost kvůli dlouhodobě nepříznivému zdravotnímu stavu

Soustavná příprava dítěte na budoucí povolání je dle zákona studium na střední nebo vysoké škole v bakalářském, magisterském či doktorském studijním programu.

Na sirotčí důchod po svém rodiči; osvojiteli nebo osobě, která dítě převzala do péče má nárok dítě, jehož rodič:

  1. pobíral starobní důchod,
  2. pobíral invalidní důchod,
  3. ke dni smrti splnil podmínku potřebné doby pojištění pro nárok na invalidní či starobní důchod,
  4. zemřel z důvodu pracovního úrazu.

Pokud byli rodiče rozvedení, nebrání tato situace tomu, aby dítě po zemřelém rodiči, o sirotčí důchod žádalo rovněž. O sirotčí důchod může žádat také dítě, v případě, že důvodem smrti rodiče byla sebevražda.

Jak sirotčí důchod vypočítat

Výše sirotčího důchodu se skládá ze dvou složek. Základní výměry a procentní výměry. Procentní výměra u sirotčího důchodu dosahuje 40 % procentní výměry starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu III. stupně, na který měl nebo by měl nárok zemřelý v době smrti. Důchod je obvykle vyplácen v hotovosti pomocí České pošty, ale také bezhotovostně převodem na účet.

S výpočtem jeho výše vám může pomoci praktická online kalkulačka, kterou najdete např. na internetových stránkách konkrétních bank.

Jak o sirotčí důchod požádat

O sirotčí důchod lze zažádat na Okresní správě sociálního zabezpečení, pod kterou spadá bydliště žadatele. Odtud žádost postupuje k České správě sociálního zabezpečení. Právě ČSSZ rozhoduje, zda bude sirotkovi důchod přiznán, či nikoliv. Samy si žádost podávají nezaopatřené děti nad 18 let a za nezletilé děti žádost podává jejich zákonný zástupce.

Při podávání žádosti jsou potřeba tyto dokumenty:

  1. občanský průkaz
  2. cizinci předkládají pas či povolení k pobytu
  3. úmrtní list zesnulého
  4. rodné listy dětí
  5. pokud zesnulá osoba dosud nepobírala vlastní důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady týkající se zesnulého, jako například:
  • občanský průkaz
  • u cizinců pas či povolení k pobytu
  • doklady o studiu, i nedokončeném
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby
  • ženy předkládají doklady prokazující výchovu dětí
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině

Nejčastější otázky a odpovědi pro zájemce o hypotéku

nejčastější otázky a odpovědi pro zájemce o hypotéku

Málokdo dokáže v dnešní době financovat nákup nemovitosti čistě ze svých prostředků. Většinou je potřeba si vyřídit hypoteční úvěr. Banka vám půjčí peníze a vy je budete postupně splácet. Přitom jí budete ručit nemovitostí. Zní to jednoduše, ale při zařizování hypotéky vás jistě napadne spousta otázek. Odpovědi na některé z nich naleznete zde.

Otázky, které byste si měli položit před získáním hypotéky

Co můžete financovat hypotečním úvěrem?

Hypotéky se dělí na účelové a neúčelové (tzv. americké). Klasická účelová hypotéka může být použita pouze k účelu, který stanoví banka. Jedná se zejména o nákup domu či bytu, stavbu domu nebo rekonstrukci.

Neúčelové americké hypotéky si lze vzít na cokoliv. Jsou dražší než účelové hypotéky, ale levnější než spotřebitelské půjčky. Na druhou stranu při nich ručíte nemovitostí.

Dále se budeme věnovat účelovým hypotékám.

Co může tvořit zástavu hypotéky?

Ne každou nemovitostí můžete ručit. Mělo by jít o nemovitost určenou k bydlení jako je byt, dům, stavební pozemek, případně ateliér. Pro investory lze doporučit přehledový článek o investování do nemovitostí.

Co je třeba si ujasnit, než se rozhodnete pro hypotéku?

Dříve než začnete vyřizovat hypoteční úvěr, měli byste se zamyslet, kolik peněz si chcete půjčit, a jak jste je schopni splácet. Měsíční splátky by měly spolknout maximálně polovinu vašich příjmů.

Banky půjčují maximálně 90% částky z hodnoty nemovitosti. Pokud si ale půjčíte méně, nabídne vám banka výhodnější podmínky. Dále musíte zaplatit daň 4% z ceny nemovitosti. Měli byste proto mít alespoň něco našetřeno. Nezapomeňte si také nechat rezervu pro případ, že byste dočasně přišli o zdroj svých příjmů. Počítejte například se snížením příjmů z důvodu mateřské dovolené, nemocenské apod.

Podle jakých kritérií vybrat hypotéku?

Zájemce o hypotéku se snaží, aby měl co nejnižší náklady. Nejdůležitější ukazatel pro to, jak si vybrat nejlevnější hypotéku, je roční procentuální sazba nákladů. Samotná úroková sazba je sice důležitá, avšak nesmíte opomenout další poplatky, které si banka naúčtuje. Jde například o poplatek za odhad nemovitosti, poplatek za vyřízení úvěru, poplatky za vedení účtu, poplatky za pojištění nemovitosti či poplatek za pojištění schopnosti splácet.

Nenechte se proto nalákat na nízkou úrokovou sazbu. Sama o sobě ještě nemusí být zárukou nejlevnějšího úvěru. Úrokovou sazbu vám banka nastaví podle poměru vašich příjmů a výdajů, celkové výše úvěru, poměru půjčky oproti zástavě, délky splatnosti a doby fixace.

Fixace je doba, po kterou vám banka garantuje výši úrokové sazby. Po jejím uplynutí vám banka nastaví úroky nové. Platí, že čím kratší fixace, tím nižší úrok. Pak ale hrozí, že úrok vzroste.

Kolik skutečně na hypotéce přeplatíte se tak nedá dopředu říci. Obecné pravidlo na výběr hypotéky neexistuje. Záleží na vašich konkrétních podmínkách.

Zařizování hypotéky

Jaké doklady jsou třeba k získání hypotéky?

Banka po vás bude chtít doklady totožnosti. Musíte jí také dodat žádost o hypoteční úvěr, kterou podepíšete.

Banku zajímá především vaše bonita (poměr mezi příjmy a výdaji). K tomu si vyžádá a potvrzení výše příjmu od vašeho zaměstnavatele (případně daňové přiznání, jste-li podnikatelem), výpisy z běžného účtu za poslední tři měsíce až půlroku (záleží na bance).

Dále doložíte doklady, které se váží k nemovitosti – odhad ceny, kupní smlouvu či smlouvu o smlouvě budoucí kupní, případně rozpočet pro stavbu nebo rekonstrukci nemovitosti apod.

Za jak dlouho hypotéku vyřídíte?

Počítejte, že zařízení hypotéky bude trvat minimálně měsíc. Banka bude zkoumat vaši schopnost splácet. K tomu jí musíte dodat potřebné doklady. Získáte nezávaznou výši hypotéky. Následně byste měli podepsat rezervační smlouvu s prodávajícím nemovitosti, aby vám ji někdo nevyfoukl. Podepsanou smlouvu o smlouvě budoucí předložíte bance, která vám následně předloží úvěrovou smlouvu.

Na co si dát pozor při vyřizování hypotéky?

Dejte si pozor na nepoctivé hypoteční poradce, kteří se vám snaží vnutit, abyste co nejdříve podali žádost o úvěr. Pokud si pak budete chtít vybrat jinou banku, může vám žádost o úvěr zamítnout, protože zjistí, že již žádáte jinde.

Někdy jsou klientům nabízeny také lákavě nízké úrokové sazby, které však nemohou dopadat na jejich případy. Po podání žádosti o úvěr a při následném dalším jednání se ukáže, že úroková sazba je ve skutečnosti úplně jinde.

Nejčastější otázky a odpovědi

Lze hypotéku splatit předčasně? A můžete prodloužit její splatnost?

Podle zákona o spotřebitelském úvěru máte možnost každý rok měsíc před výročím uzavření smlouvy splatit až 25% hypotéky bez poplatků. Ke skončení fixační doby můžete bezplatně splatit celý úvěr. Splatit hypotéku můžete také při prodeji nemovitosti. V tom případě ale zaplatíte poplatek ve výši 1% předčasně splacené částky (maximálně 50 000 Kč).

Pokud chcete prodloužit splatnost hypotéky, bude záležet na podmínkách vaší banky. Ta bude obvykle požadovat, abyste hypotéku splatili do svých 70 let.

Co když nebudete schopni splácet?

Jedná se o nejčernější scénář, jaký může v případě hypotéky nastat. Nikdo nechce, aby mu na dveře klepal exekutor. Dobré je mít určitou finanční rezervu, kterou překlenete náročné období. Pokud se však dostanete do potíží, okamžitě kontaktujte svou banku. V některých případech vám může odložit splátky či prodloužit splatnost.

Spolu s hypotékou je dobré mít zařízeno pojištění schopnosti splácet, popř. životní pojištění. To vás ochrání v případě, že ztratíte zaměstnání apod.

Jak prodat nemovitost s hypotékou?

Prodat nemovitost s hypotékou není problém. Potřebujete získat souhlas banky, ale ten je v podstatě formální.

Máte pak několik možností. Buď můžete hypotéku předčasně splatit, případně se domluvíte s kupujícím, aby si buď vzal novou hypotéku, kterou splatí váš hypoteční úvěr, nebo jej přímo převezme.

Platba na špatný účet

Platba na špatný účet
Platba na špatný účet

Platba na špatný účet je chyba, které se při práci v internetovém bankovnictví děsí snad každý. I když několikrát zkontrolujete, že jste číslo účtu zadali správně, může se stát, že uděláte chybu. Rozhodně nejste sami. Banky takových případů řeší několik stovek ročně. Poradíme vám, jak zrušit platbu v internetovém bankovnictví, a případně jak získat peníze zpět, pokud přistanou na účtu někomu omylem.

Platba na špatný účet je chybně provedená transakce

Zjistili jste, že jste se překlikli při zadávání údajů v internetovém bankovnictví. Jak musíte postupovat, abyste získali své peníze zpět?

Neexistující číslo bankovního účtu

Ne každý ví, že bankovní účty nejsou složeny z náhodných čísel. Pokud zadáte špatnou číselnou kombinaci, většinou se trefíte do neexistujícího čísla účtu. Jak zjistit, zda číslo účtu existuje? Počítačová aplikace internetového bankovnictví vás sama uvědomí o tom, že platbu nelze zadat.

V takovém případě nemáte žádný problém a peníze vám z účtu buď ani neodejdou, nebo se automaticky samy vrátí do tří pracovních dnů.

Jak zrušit platbu v internetovém bankovnictví

Skutečný problém nastane, pokud se vám povede poslat peníze na účet, který existuje. Pokud jste si po zadání čísla uvědomili, že jste udělali chybu, můžete platbu stornovat či upravit přímo v internetovém bankovnictví.

Má to ale háček. V dnešní době jsou transakce zpracovávány v reálném čase. Šanci ji zrušit máte tak pouze, pokud byla mylná platba zadána s pozdějším datem splatnosti. Pokud jste ji zadali ve všední den v pracovní době, odchází okamžitě.

Příklad: jak stornovat platbu mBank? Pokud zadáte platbu před osmou hodinou ranní, musíte ji zrušit právě do osmi hodin, nebo se odešle. U plateb zadaných později máte čas provést storno do 16.00. V případě, že jste provedli platbu po čtvrté odpoledne, máte možnost ji zrušit do 8.00 ráno následujícího dne. Stejně tak, když zadáte platbu v den pracovního volna, máte čas až do osmi hodin následujícího pracovního dne.

Zkuste tedy i přes to, že platba zdánlivě odešla, zavolat bance, aby se pokusila transakci zrušit. Je však možné, že nebudete úspěšní.

Za storno příkazu k úhradě si některé banky účtují poplatky.

Zaslaná platba na cizí účet

To, že platba odešla na cizí účet, ještě neznamená, že jste o peníze přišli. Jejich získání zpět však bude hodně záležet na ochotě majitele účtu. Banka totiž není oprávněna sama transakci zvrátit a převést někomu peníze z účtu zpět na vaše konto.

Nejprve kontaktujte svou banku a vyplňte formulář nazvaný žádost o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků.

Příklad: Žádost o vrácení peněz KB. V případě, že máte účet u Komerční banky a odeslali jste peníze na cizí účet, který je také u KB, banka pošle příjemci platby e-mail a zprávu do internetového bankovnictví, ve kterém ho požádá o vrácení platby. Pokud byl účet u jiné banky, KB se obrátí na tuto banku, aby jí pomohla s řešením. Ta pak musí svého klienta kontaktovat.

Jak získat peníze zpět při platbě na špatný účet

Dobrá zpráva je, že většina majitelů účtů poté, co zjistí, že jim přišly cizí peníze, všechno vrátí. Existují však i případy nepoctivců, kteří se cizí peníze rozhodnou ponechat. Nebo můžete mít skutečně smůlu a poslat peníze na obstavený účet, který spadá do exekuce, insolvenčního řízení, nebo účet, který je zmražený kvůli dědickému řízení.

Když se vám peníze do tří či čtyř týdnů nevrací, musíte se znovu obrátit na svou banku. Musíte ji požádat, aby vám v souladu s § 38 odst. 6 zákona o bankách sdělila identifikační údaje klienta. Banka se pak obrátí na banku příjemce platby, která musí žádosti vyhovět. Získáte tak jméno, příjmení, datum narození a trvalé bydliště fyzické osoby. U právnické osoby získáte její IČO a adresu sídla. Banky si za tento postup účtují poplatky ve výši stokorun.

Platba na špatný účet a návod pro získání peněz zpět

Kontaktujte majitele účtu přímo. Uvědomte jej, že ponecháním vašich peněz se dopouští bezdůvodného obohacení. Pokud ani přímá výzva nezabere, budete se muset obrátit na soud a podat žalobu na bezdůvodné obohacení podle občanského zákoníku.

Lidé, kteří přišli jen o malou částku v řádech stokorun, většinou vymáhání peněz vzdají. Ti ostatní se musí připravit na dlouhý soudní proces a případnou exekuci. Peníze zpět dostanou, může je to ale stát mnoho času a nervů.

Co dělat, pokud přistanou cizí peníze na účtu nám? Nejednodušší postup je vrátit na účet odesílatele. Ověřte si však, že je to skutečně platba na špatný účet. Můžete se také zeptat své banky, aby u majitele účtu zjistila, zda peníze poslal omylem.

Pokuty ze zahraničí: Jak zaplatit pokuty z Německa, Rakouska,…

pokuty ze zahranici

Překročili jste na dovolené rychlost, nebyli jste připoutaní, vjeli jste do zakázané zóny anebo jste udělali jiný přestupek v zahraničí? Dostali jste pokutu ze zahraničí a nevíte, jak pokutu zaplatit? Již několik let je Česká republika zapojena do systému, který pomáhá zemím Evropské unie vymáhat pokuty ze zahraničí. Co dělat pokud vám přijde výzva k zaplacení pokuty ze zahraničí? A co se bude dít v případě nezaplacení pokuty?

Přečtěte si návod, co dělat při obdržení obsílky s pokutou. Multiměnový účet Wise (zdarma) vám navíc pomůže se zaplacením pokuty a posláním peněz do zahraničí levněji než skrze banku.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Systém EUCARIS si vás najde

Česká republika se od března roku 2016 zapojila do informačního systému EUCARIS, který umožňuje evropským státům sdílet informace, které se týkají dopravní agendy. Mimo jiné pomáhá odhalovat kradená auta a podvody při registraci vozidel. Nejvíce je však využíván pro určování provozovatele zahraničních vozidel, která spáchají na území členského státu přestupky.

Česko tak propojilo svůj registr vozidel s ostatními státy, které tak mohou dohledat, komu zaslat pokutu. Je třeba říci, že toho hojně využívají. Přes 100 000 českých řidičů tak ročně obdrží obsílku například od našich rakouských sousedů, přes 50 000 pokut zaslala do České republiky Francie. Česko nejvíce posílá pokuty do Polska a na Slovensko.

Nejčastějším prohřeškem Čechů je překročení povolené rychlosti. Pokuty v některých státech jsou pak pro našince vysoké. Ani jízda na červenou, telefonování za volantem a další přestupky vás nemusí vyjít zrovna levně.

Jak zjistit pokuty ze zahraničí

Jak bylo zmíněno výše, stávají se pokuty ze zahraničí běžnou realitou. Podle směrnice EU vystaví země, ve které jste spáchali přestupek, obsílku v češtině. Nemůžete se tak vymlouvat, že nevíte, co se po vás chtělo nebo jste nevěděli, jak zjistit pokutu ze zahraničí a kam ji uhradit. Většinou dostanete rovnou i složenku či číslo účtu, na které máte zaslat částku, která vám byla vyměřena.

K tomu, aby vám cizí země poslala obsílku, stačí málo. Například jen snímek z radaru či kamery, ze kterého lze rozpoznat registrační značku vašeho vozidla. Někdy země nedoloží ani to. Například běžná je pokuta z Rakouska bez fotky.

Stejně jako v České republice i v mnoha zemích odpovídá za dopravní přestupek primárně provozovatel vozidla. S argumentem, že řídila osoba blízká, tak většinou neuspějete. Pokud nechcete jít do správního řízení a k soudu, raději pokutu ze zahraničí zaplaťte.

Za jak dlouho přijde pokuta ze zahraničí

Doba, za jak dlouho přijde pokuta ze zahraničí, se může velmi lišit. Některé země vám ji pošlou do několika dnů či týdnů, výjimkou ale není ani doba několika měsíců. Než si vás cizí země najde, může dojít k promlčení pokuty. Nespoléhejte se ale na to, že promlčecí lhůta činí jeden rok, tak jak to znáte z České republiky. V různých státech jsou různé promlčecí lhůty, např. ve Francii jsou to tři roky, v Itálii dokonce až deset let.

Nezaplacení pokuty ze zahraničí

Co se stane, pokud se rozhodnete pokutu ignorovat? Může vás dohnat exekutor? Tady vás můžeme uklidnit. Cizina má pouze omezené možnosti pokuty vymáhat. Problém může nastat, pokud musíte cestovat přes danou zemi. V takovém případě si vás může vyhmátnout místní policie a můžete se dostat do problémů.

Některé státy jsou velmi přísné. Například vám mohou zabránit v tom, abyste pokračovali v jízdě, či dokonce vám zabaví vozidlo. Navíc vám v některých zemích mohou hrozit alternativní tresty, jako jsou veřejně prospěšné práce či dokonce i pobyt pár dní ve vězení. Zejména profesionální řidiči, kteří se nemohou vyhnout zemi, v níž spáchali přestupek, by proto měli pokuty ze zahraničí raději splácet.

Dobrou zprávou je skutečnost, že pokud byste byli v nějakém státě tzv. „vybodováni“ a dostali zde zákaz řízení, platí tento zákaz jen pro tuto konkrétní zemi. Pokud vám tedy seberou body v Německu, nebude to mít vliv na vaše řidičské oprávnění v České republice.

Radary ani úředníci nejsou neomylní. Proti pokutě se můžete odvolat. Bohužel, správní řízení probíhá v úředním jazyce dané země. Proto i odvolání musíte podat v této řeči. Pokud by byla vymáhaná pokuta opravdu vysoká a vy jste si byli jistí, že jste přestupek nespáchali, vyplatí se najmout si advokáta.

Pokuty ze zahraničí: jednotlivé státy

Většina států, do kterých nebo přes které Češi nejčastěji jezdí, se účastní systém EUCARIS.

Pokuty ze Slovenska

Za překročení rychlosti do 20 km/h v obci či do 30 km/h mimo obec můžete zaplatit u našich východních sousedů až 100 euro. Za vyšší překročení rychlosti do 50 km/h v obci a 60 km/h mimo obec vám může být uložena sankce do 600 euro. Pokud překročíte rychlost ještě více, může vám pokuta ze Slovenska přijít v částce až 1000 euro.

Pokuty z Rakouska

Pokuta z Rakouska vás může přijít draho. Při překročení rychlosti o 10 km/h dostanete pokutu od 20 do 726 euro. Specifikem jsou větší pokuty, pokud překročíte rychlost na dálnici.  Pokud pokutu neuhradíte, může vás čekat odnětí svobody. Za každých nezaplacených 90 euro dostanete den vězení.

Pokuty z Německa

Německo patří k těm tolerantnějším státům. Pokud překročíte rychlost maximálně o 10 km/h mimo obec, přijde vám pokuta 10 euro, pokud jste ji překročili v obci tak 15 km/h. Překročíte-li rychlost více, je pokuta stanovena na 80 euro za přestupek mimo obec, resp. 100 euro za rychlou jízdu v obci. V Německu však můžete být snadno vybodováni a může vám pak hrozit i roční zákaz jízdy v zemi. Německu je přitom těžké se při cestách na dovolenou vyhnout.

Pokuty z Itálie

Italové jsou přísní. Jedete-li více než 10 km/h rychleji, než je povoleno, hrozí vám pokuta od 41 do 168 eur. Překročíte-li rychlost ještě více, může vám přijít pokuta z Itálie až na 674 euro.

Pokuty z Francie

Francouzi milují vymáhání pokut po cizincích, kterých ročně zašlou přes dva a půl milionu. Pokuty jsou totiž vymáhány centrálně, nikoliv obcemi jako jinde. Není tolerováno překročení rychlosti nad 2 km/h. Při překročení rychlosti do 20 km/h vám hrozí sankce 60 eur. Pokud ji překročíte více, dostanete pokutu 135 eur.

Pokuty z Švýcarska

Vymáhání pokut ze Švýcarska se může pro Čechy stát noční můrou. Švýcarsko patří suverénně mezi ty nejpřísnější země. Pokutuje překročení rychlosti už o 1 km/h a to i 40 CHF. Výše pokut se odvíjí podle vašich příjmů uvedených v daňovém přiznání.

Pokuty z Rumunksa

Pokud je vám udělena na území Rumunska pokuta ze strany dopravní policie, pak je možno tuto pokutu uhradit pouze v poloviční výši, pokud ji zaplatíte v termínu do 15 dnů od jejího udělení.

Jak zaplatit pokutu ze zahraničí

Pokutu ze zahraničí budete muset uhradit buď skrze tamní poštu anebo skrze bankovní převod. Některé pokuty obsahují i QR kód, takže naskenováním kódu zaplatíte rychlým bankovním převodem.

Protože ale budete platit v EUR či místní měně, bude lepší když zaplatíte skrze Wise. Jedná se o multiměnový účet, který vám umožní směnit měny ve středovém kurzu. Platby do zahraničí jsou tak mnohem levnější než kdybyste je hradili přes váš bankovní účet v ČR nebo českou debetní kartu.

ZDARMA VYZKOUŠET WISE

Snadno si pořídíte i debetní karty, ale také virtuální kartu pro bezpečnější platby na internetu.

Ztráta dokladů v zahraničí

ztráta dokladů v zahraničí

Dovolenou si chcete užít bez závažnějších problémů. Bohužel, někdy se jim nevyhnete. Ztráta dokladů v zahraničí je jednou ze situací, která vám dokáže prázdniny pěkně pokazit. Při přesunech na letištích a různých ubytováních se bohužel takový cestovní pas nebo řidičský průkaz snadno někam založí a zapomene. Je také možné, že vám doklady někdo ukradne. Je dobré vědět, jak v případě ztráty dokladů postupovat, na koho se můžete obrátit, a kolik času a peněz vás to bude stát.

Bankovní účet pro děti

bankovní účet pro děti

Banky své služby neomezují na výdělečně činné dospělé. Kromě studentských účtů nabízejí i finanční produkty zaměřené na nejmenší klienty. Sázejí na to, že pokud bude u nich mít dítě svůj první účet, pravděpodobně u nich zůstane i v dospělosti.  K čemu slouží bankovní účet pro děti? Jaké funkce by měl mít a podle čeho jej vybírat? Přinášíme srovnání dětských účtů u jednotlivých bank.

Send this to a friend