Domů Blog Strana 4

Kryptoměna Bitcoin: Výhody a nevýhody

bitcoin kryptoměna investice

Stále stoupající cena kryptoměny bitcoin v současnosti láká tradiční i institucionální investory, kteří dříve vkládali finanční prostředky do konzervativnějších a jistějších nástrojů zhodnocení peněz, jako jsou akcie, dluhopisy, směnky nebo podílové listy. Aktuální doba, kdy centrální banky ve spojení s vládami tisknou obrovské množství peněz, získává Bitcoin větší pozornost, protože má protiinflační vlastnosti. Kryptoměna Bitcoin má více výhod, ale má taky nevýhody. Pokud se rozhodnete investovat do kryptoměn, konkrétně bitcoinu, měli byste znát i možná rizika.

Výhody kryptoměny Bitcoin

Není divu, že se digitální měna bitcoin těší zájmu investorů, jako investiční nástroj totiž oproti tradičním investicím poskytuje určité výhody.

Likvidita

Bitcoin je pravděpodobně jedním z nejlikvidnějších investičních aktiv díky globálním obchodním platformám, online burzám a dalším způsobům zprostředkování. Bitcoin můžete snadno vyměnit za hotovost nebo aktiva, jako je zlato, s neuvěřitelně nízkými poplatky.

Nižší riziko inflace

Na rozdíl od světových měn, které jsou regulovány centrálními orgány, jako je vláda či banka, jsou bitcoiny imunní vůči inflaci. Systém blockchain je nekonečný, a proto se nemusíte bát, že vaše digitální ztratí svou hodnotu následkem inflace.

Nové příležitosti

Obchodování s bitcoiny a kryptoměnami je relativně nové, ačkoliv se dnes virtuální měny začínají stávat každodenním mainstreamem. Tato novost přináší nepředvídatelné výkyvy v ceně a volatilitě, což může vytvářet příležitosti pro obrovské zisky – ale také ztráty.

Minimalistické obchodování

Obchodování s akciemi vyžaduje, abyste byli držiteli speciálního certifikátu nebo makléřské licence. Obchodování s bitcoiny je minimalistické: jednoduše nakupujte nebo prodávejte bitcoiny z burz a vkládáte je do své peněženky. Bitcoinové transakce jsou také uskutečňovány naprosto okamžitě.  Naproti tomu vyřizování uskutečněného nákupu či prodeje akcií může trvat dny, nebo dokonce týdny.

Registrace na kryptoměnovou burzu trvá jen chvilinku a pro určité menší množství nákupu kryptoměn, nemusíte ani provádět ověřování osoby (zasílání fotky občanského průkazu).

Nejoblíbenější kryptoměnovou burzou je pro Čechy burza Binance anebo Coinmate. Obě dvě mají i českou jazykovou verzi, takže se velmi snadno zorientujete.

Využijte tohoto bonusového odkazu na Binance a získejte 10% slevu na poplatky.

Nevýhody Bitcoinu

Bitcoin se klidně v budoucnu může stát hlavní aktér peněžní směny a částečně či zcela nahradit běžné měny. Nicméně existují i některá vážná rizika spojená s investicemi do bitcoinů:

Volatilita

Cena bitcoinu se neustále mění, klesá a stoupá – a to i několikrát denně. S tak nepředvídatelným trhem můžete jen těžko získat dobrou návratnost své investice. Abyste se vyhnuli velkým ztrátám, pečlivě sledujte trh.

Jednou je cena Bitcoinu nahoře a druhý den je minus 20%. Pokud uvažujete o tom, zda se vyplatí investovat do bitcoinu a nevíte kdy je ta správná doba, přečtěte si článek Kdy investovat do bitcoinu.

Hrozba zcizení online

Hackování je velkou hrozbou, které čelí bitcoinový investor. Bitcoinové burzy umožňují nakupovat a prodávat kryptoměny pomocí mobilní aplikace nebo webu, jenže tento online přístup poskytuje hackerům možnost kryptoměnu zcizit.

Nízká míra vnější regulace

Trh bitcoinů v současné době funguje bez zásadních předpisů. Měna není nijak zdaněna a vlády k ní nemají jasný postoj. V důsledku toho hrozí riziko podvodů a zneužití.

Omezené použití

Bitcoin v současné době přijímá pouze několik online obchodníků. Mnoho společností také neuznává bitcoin jako legitimní měnu. Reálné využití bitcoinu – například k nákupu zboží a služeb, je tak stále značně omezené.

Podívejte se na krátké video, které vysvětluje, co je bitcoin a jak funguje.

Rizikové peněženky

K úschově kryptoměn slouží hardwarové či softwarové peněženky. Nicméně ty mohou být buď zcizeny, ztraceny, nebo zničeny.

Pokud se váš pevný disk s peněženkou porouchá nebo virus poškodí váš soubor s nahranou peněženkou, přijdete o všechny své bitcoiny. Rychle se tak z bohatého investora do kryptoměn můžete stát bankrotářem. Stačí k tomu několik sekund, aniž by bylo cesty nazpět.

Představuje bitcoin budoucnost?

Vzhledem k tomu, že bitcoiny do značné míry existují mimo vládní regulaci, představují větší riziko než obchodování se státní měnou a jinými typy aktiv. Bitcoin je však na rozdíl od ostatních aktiv mnohem snazší koupit i prodat.

Pokud se rozhodnete pro bitcoiny, zařaďte je do svého vysoce rizikového portfolia. V krátkodobém horizontu můžete přijít k obrovským ziskům a při poklesu hodnoty hodně ztratit. Bitcoin je stále relativně nová technologie a ani odborníci si nejsou jisti jeho osudem. Jedná se o rizikovou alternativní investici. Nutno ale zmínit, že za posledních 10 let byl Bitcoin nejvíce výnosné aktivum, které přineslo investorům a spekulantům obrovské zisky. Někteří zvolili pro svoji investici jiné kryptoměny než Bitcoin a nutno poznamenat, že jedna skupina výrazně znásobila své zisky, ta druhá skupina bohužel ztratila většinu investovaných prostředků.

Založení společnosti v Estonsku

Založení společnosti v Estonsku

Možná už vás nebaví přebujelá byrokracie v České republice. Nepřehledný daňový systém, EET, spousta komplikovaných, stále se měnících předpisů znepříjemňují život každému, kdo chce začít podnikat. Výhodnější než české s. r. o. by pro vás mohlo být založení společnosti v Estonsku. Jak je to možné? A jaké jsou nevýhody?

Co jsou offshore společnosti?

Jako offshore společnosti se označují firmy, které jejich majitelé zakládají v jiné zemi než v té, kde skutečně žijí a provozují své podnikání. Cílem podnikatelů může být například snížit daňovou zátěž či zvýšit ochranu svého soukromí.

Nejde o nějakou okrajovou záležitost miliardářů. Offshore společnosti jsou v dnešní době běžnou věcí i pro středně velké podniky. Podle tzv. teorie vlajek (anglicky flag theory) byste měli nejlépe mít dva pasy, právní sídlo firmy v daňovém ráji, provozovat podnikání v místě s nízkými korporátními daněmi a své peníze uschovávat v zemi, která příliš nezdaňuje pasivní příjmy a příjmy z kapitálů.

Proč založit společnost v Estonsku?

Estonsko je malá, ale podivuhodná země. Ačkoliv hraničí s Ruskem, svým fungováním je daleko na Západě. Jeho hospodářství je založeno na finančnictví, informačních technologiích a dalších službách. Protože je členem EU má přístup na evropské trhy.

Nejde o daňový ráj, snaží se však nalákat zahraniční investory. Vsadilo proto na digitalizaci a snižování byrokracie. Veškerá komunikace s úřady zde funguje elektronicky, přes internet je možné i volit.

Velkým lákadlem pro byznysmeny je také nulová daň z příjmů právnických osob, pokud jsou deklarované zisky použity k reinvestování do růstu firmy. Pokud chcete zisky společnosti rozdělit mezi společníky, zaplatíte daň 20%.

Registrace k estonské DHP je rychlá a nečiní podnikatelům problémy. I vedení účetnictví je snadnější než v jiných státech EU. Estonsko používá jako měnu euro, což podnikatelům dále usnadňuje život. Česká republika má navíc s Estonskem uzavřenu dohodu o zamezení dvojího zdanění.

Estonsko zavedlo tzv. e-občanství, o které mohou žádat podnikatelé z téměř celého světa, kteří chtějí využít výhod, které jim země nabízí. Je jim poskytnuta tzv. e-residency card, díky které mohou v Estonsku začít podnikat, otvírat bankovní účty, podepisovat dokumenty na dálku či komunikovat s úřady. Založení společnosti v Estonsku je po získání e-občanství velmi snadné a možné zcela online.

Estonské firmy OÜ

V Estonsku je možné založit několik druhů společností, nejběžnější je však obdoba české společnosti s ručením omezeným, tzv. osaühing zkráceně OÜ. Jejím hlavním znakem je to, že společník nenese osobní odpovědnost za závazky společnosti. Základní kapitál musí být alespoň 2 500 euro. Pokud je menší než 25 000 euro není potřeba jej splatit při založení společnosti, ale až později.

OÜ nemá omezen počet členů ani jejich státní příslušnost. OÜ musí ustanovit alespoň jednoho jednatele. Nepovinným orgánem je dozorčí rada. Pro zápis do estonského obchodního rejstříku je potřeba uvést kontaktní estonskou adresu a dále e-mailový kontakt a skutečnou adresu v zahraničí. Držitelé karty e-residency, mohou založit firmu zcela online. Na 98% estonských firem tak vzniká.

Jak na založení firmy v Estonsku?

Zvolíte si vhodné jméno pro vaši společnost a za pomoci estonského rejstříku firem si ověřte jeho dostupnost.

Je potřeba si zajistit estonskou adresu sídla. Tuto službu nabízejí různí zprostředkovatelé.

Následně zaregistrujete společnost přes online portál do obchodního rejstříku. Zaplatíte poplatek 190 euro, a buď splatíte vklady a základní kapitál, nebo vkladovou povinnost odložíte na později.

Během jednoho dne bude vaše žádost zkontrolována. Pokud budete mít zaměstnance, musíte je registrovat u estonského finančního úřadu. U něj se také přihlásíte k DPH, pokud budete jejími plátci.

V případě, že k předmětu vašeho podnikání potřebujete zvláštní povolení či licenci, musíte ji získat u estonského živnostenského úřadu. Žádost lze také podat online.

Firma v Estonsku může být také založena za pomoci různých specializovaných společností jako ready made company.

Jak ušetřit peníze

jak ušetřit peníze

Často přemýšlíte, jak ušetřit peníze, ale nedaří se vám? Říkáte si, že začnete s vytvářením finanční rezervy, ale ještě si dopřejete exotickou dovolenou nebo si koupíte auto? Pak jste už zjistili, že s úsporou peněz je nejtěžší začít a osvojit si správné návyky. Existují samozřejmě různé tipy a triky, jak se naučit šetřit. V tomto článku vám představíme některé z nich.

Jak se naučit šetřit

Pokud nevíte, jak začít, zkuste se zamyslet nad následujícími kroky.

Základem je udělat si přehled

Začněte tím, že zjistíte, kolik a za co vlastně utrácíte. Zkuste si měsíc, dva, vést tabulku, do které zapíšete všechny své výdaje od zaplacení nájmu, nákupů pro domácnost, po návštěvu kina či kavárny. Pravděpodobně zjistíte, že některé výdaje jsou nutné, některé lze omezit a bez některých se můžete obejít.

Teprve když zjistíte, kam vaše peníze mizí, můžete si vytvořit rozpočet do budoucna. Když od příjmů odečtete své výdaje, zjistíte, kolik vám zbývá. Ale pozor! Nezapomeňte, že některé výdaje jsou jednorázové (např. platba ročního pojištění). I tyto náklady započítejte.

Jak hodně šetřit? Pokud vám měsíčně zbyde méně než 15 % toho, co vyděláte, měli byste začít uvažovat, jak si vytvořit dostatečnou peněžní rezervu na nečekané události. Pak by vás neměla finančně ohrozit pokažená pračka.

Jedním z nejlepších způsobů, jak začít šetřit, je ujasnit si, proč šetříte. Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout. Rozdělte je na krátkodobé a dlouhodobé. V krátkodobých cílech by mělo být vytvoření finančního polštáře, tak, abyste dokázali vyžít půl roku v případě ztráty příjmu. Dlouhodobým cílem jsou např. úspory na důchod.

Pokud s šetřením začínáte, stanovte si nějaký jednoduchý cíl, který bude sloužit zároveň jako odměna (třeba večeře v luxusní restauraci). Pomůže vám to ve vytvoření správného návyku.

Jak ušetřit peníze, aby se nerozkutálely

Když už umíte šetřit, měli byste se zamyslet, jak své úspory uložit. Využijete spořicí účty, stavební spoření, penzijní pojištění nebo vložíte peníze do investičního fondu? Úspory vám totiž bude rozežírat inflace. Každá metoda má své výhody i rizika. V případě, že vás zaslepí vidina velkého zisku z rizikových akcií, můžete také o své úspory rychle přijít. Pokud tedy máte do něčeho investovat, je to zejména vaše vzdělání. Nemusíte být přímo ekonomický odborník, ale měli byste mít alespoň základní orientaci v tom, jak si vytvořit diverzifikované portfolio.

Snažte se si šetření zautomatizovat. Například každý měsíc můžete nastavit ve vašem bankovnictví příkaz, aby se určitá část peněz převedla na spořicí účet. Na běžném účtu vám tak zbyde méně peněz, které budete moct utratit.

Své snahy o šetření byste měli sledovat každý měsíc. Zjistíte, jak moc se blížíte dosažení svých cílů a lépe pochopíte, jak nakládáte se svým majetkem, a jak ušetřit peníze, co nejchytřeji.

Jak ušetřit v rodinném rozpočtu

Jednoduché pravidlo šetření zní: pokud danou věc není nezbytné opatřit, neměli byste za ni vydávat peníze. A pokud ji potřebujete, je nutné se zamyslet, zda ji nelze sehnat levněji.

Mnoho lidí platí zbytečně za produkty, které mohou mít za výrazně méně peněz. Jedná se např. o předražené mobilní tarify, zbytečné poplatky v bance, nevýhodné pojistné smlouvy apod. Vyplatí se proto srovnat nabídky na trhu a vybrat z nich tu nejvýhodnější.

Jednou z největších položek v rozpočtu jsou potraviny. Jak ušetřit na jídle je proto jedna z prvních otázek, kterou si lidé kladou. Zdravá strava je ale klíčová pro náš život a potažmo naši schopnost vydělávat peníze. Nákup těch nejlevnějších blafů proto může být kontraproduktivní. Určitě je však možné nestravovat se v restauracích, ale vařit si doma. Důležité je nekupovat velké množství jídla, které budete muset posléze vyhodit. Vyplatí se plánovat dopředu.

Ušetřit můžete také na energiích. Nepřetápějte zbytečně byt, šetřete vodou i elektřinou. Pozor na protékající záchod či zbytečně puštěné spotřebiče.

Pro váš rozpočet bude důležité se prioritně zbavit dluhů. Snažte se splácet své závazky včas. Nebudete muset hradit další a další úroky. Vaši věřitelé nebudou muset vymáhat své pohledávky u soudu a vy pak nebudete muset platit soudní náklady.

Další tipy, jak ušetřit z výplaty

Možností, jak zbytečně neutrácet, je obrovské množství. Záleží na vašem životním stylu a prioritách. Můžete třeba:

  • Prodat všechno, co vám nepřináší radost od staromódního křesla po babičce po kabát z loňské zimy, do kterého se nevejdete. Možná jste už slyšeli o Marii Kondo? Jde o japonskou odbornici na uklízení. Podle ní je klíčem k spokojenému životu, když se zbavíte nepotřebných věcí. Budete mít doma pořádek a budete obklopeni věcmi, které máte opravdu rádi. Prodat věci můžete v antikvariátu, na bleším trhu, ale i na internetových portálech.
  • Vynosit nejprve staré oblečení a až pak si koupit nové kousky.
  • Neutrácet za kávu v kavárnách. Uvařit si doma šálek z kvalitních pražených zrn je pořád levnější než předražené a přeslazené latté v amerických řetězcích.
  • Nekupovat knihy. I pokud jste vášniví čtenáři, určitě máte doma spoustu nepřečtených knížek. Stanovte si, že nejprve dočtete je, a až pak si koupíte nějakou novou. Nebo ještě lépe, pořiďte si kartičku do knihovny.
  • Nekupovat hudbu. Jde najít online.
  • Přestat utrácet za členství v posilovně či drahé hodiny jógy a začít cvičit doma podle videa z YouTube nebo běhat venku.
  • Při cestách do zahraničí vždy vyhledat co nejlevnější letenku či jinou možnost dopravy (vlak, dálkový autobus).
  • Domluvit se s rodinou na maximální výši dárků, nakupovat dárky dostatečně dopředu a výhodně. Nebo se obdarovávat ruční výrobou.

Převod peněz do zahraničí

převod peněz do zahraničí

Existuje spousta způsobů, jak poslat peníze do zahraničí. Pokud se i vy chystáte k tomuto kroku, výběr správné služby není radno podcenit. Pojďme se podívat na to, jak na převod peněz do zahraničí. Jedním z nejjednodušších způsobů je využití bankovních služeb. Nabízí se ale také varianta převodu peněz Českou poštou či využití Paypal, Wise nebo Revolut.

Převod peněz do zahraničí bankovním převodem

Ať už chcete peníze do zahraničí posílat nebo vás zajímá způsob převodu peněz ze zahraničí na český účet, asi vás vždy jako první napadne převod peněz prostřednictvím banky. Při tom se ale samozřejmě nevyhnete poplatkům. Pozitivní ovšem je, že díky nařízení EU jsou tyto poplatky při zasílání peněz v eurech do zemí EU prakticky nulové. Zasílání či obdržení peněz z ostatních států světa se pak pohybuje v rozmezí od několika desítek korun až po částku 1500 Kč za jednu platbu. Vše záleží pouze na bance, kterou využijete.

Bankovní převod můžete zadat online, nebo na pobočce. A jak dlouho trvá, než peníze obdržíte? Zpravidla je částka na účet příjemce připsána velmi rychle. Pokud ovšem peníze posíláte do států, které nejsou součástí EU, může se celý proces  protáhnout až na dva týdny.

SEPA platby do Evropské unie

Pokud potřebujete peníze zaslat na bankovní účet, který je veden v jedné ze zemí EU, pak vás čeká milé překvapení. V rámci EU jsou totiž využívány SEPA platby, jejichž doručení trvá maximálně tři dny. A jak již bylo zmíněno, zaplatíte za ně maximálně několik korun.

Jednorázová platba skrze internetové bankovnictví

Pokud chcete peníze do zahraničí zaslat pouze jednorázově, stačí, abyste se přihlásili do internetového bankovnictví svého běžného bankovního konta, či se dostavili na přepážku vámi vybrané banky. Tyto služby nabízí oblíbené české banky, do kterých se řadí Moneta, AirBank, Česká spořitelna či ČSOB.

V případě, že hodláte do zahraničí zasílat či ze zahraničí přijímat platby častěji, stojí za zvážení založení speciálního bankovního účtu, jehož výhodou jsou daleko nižší poplatky.

Posílání peněz do zahraničí poštou

Zaslat peníze do zahraničí lze také dalšími, nebankovními způsoby. Jedním z nich je třeba využití služeb České pošty. Ta nabízí několik možností.

Poštovní poukázka

Prostřednictvím poštovní poukázky Z/A je možné zaslat peníze v hotovosti na bankovní účet příjemce. Nebo lze využít poštovní poukázku Z/C a poslat do zahraničí hotovost. Obě z těchto variant, které provozuje sama Česká pošta, jsou ale využitelné pouze v několika zemích. Dalším negativem je také čas. Převod peněz do zahraničí prostřednictvím pošty totiž trvá zpravidla jeden až dva týdny.

Služeb České pošty není možné využít pro zaslání peněz do Ameriky ani Asie, s výjimkou Vietnamu. Tato služba však nepokryje ani všechny státy Evropy. Poplatek se zde pohybuje v rozmezí od 100 do 155 Kč podle výše zasílané částky.

Další variantou, kterou Česká pošta nabízí, je využití služby jejího aliančního partnera Western Union.

Peněžní převody s Western Union

Na pobočce České pošty, online, či na pobočce Western Union můžete zaslat do zahraničí jakoukoliv částku. Ta je přijímána v české měně a je přepočítávána kurzem Western Union. Peníze lze bez problému zaslat kamkoliv po světě. Není k tomu potřeba bankovní účet a samotná transakce netrvá příliš dlouho.

Pokud potřebujete peníze zaslat co nejdříve, pak je možné je poslat kreditní či debetní kartou online. Po jejich odeslání si je do několika minut může příjemce vyzvednout na jakékoliv pobočce Western Union.

Převod peněz do zahraničí skrze nebankovní služby

Dalším způsobem, jak převést peníze, je využití nebankovních služeb. Mezi nejoblíbenější patří služby Transferwise nebo např. Paypal. Převod peněz je rychlý a zpravidla ušetříte i na poplatcích. Jaké další výhody nabízí?

Wise, přejmenovaný TrasferWise

Velmi snadnou variantou zasílání či obdržení peněz je také prostřednictvím služby Wise. Nejenže platbu můžete odeslat doslova v několika minutách a příjemce na ni ani nebude dlouho čekat, jsou zde také velmi nízké poplatky, které jsou doplněny férovým kurzem. Ať tedy budete posílat jakoukoliv částku, zpravidla se vám směna za vybraný kurz vyplatí. 

Vyzkoušet Wise zdarma

Paypal

Velmi jednoduchou variantou zaslání či přijmutí peněz ze zahraničí je využití PayPal. Za výhodných podmínek jsou zde nabízeny služby pro osobní i firemní využití. Peníze můžete zaslat prakticky okamžitě a komukoliv po celém světě. Stačí si bezplatně založit účet a pak jednoduše zaslat peníze příjemci.

Při zasílání peněz prostřednictvím PayPal nemusíte řešit, zda má příjemce PayPal účet. Ten si může založit až při obdržení emailu se zprávou, že mu byly prostřednictvím PayPal peníze zaslány. Až poté je nutné, aby si příjemce účet založil a následně peníze vybral.

Estonské e-občanství

estonské e-občanství

O digitalizaci prostředí byznysu a obchodu se od roku 2014 snaží, jako první země na světě, Estonsko. Země, která nemá ani dva miliony obyvatel, začala s tímto odvážným a jedinečným programem, který umožní novým e-občanům spoustu výhod a příležitostí nejen při jejich podnikání. Víte, jak estonské e-občanství funguje a jaké jsou jeho výhody?

Co je estonské e-občanství

Po dlouhých a několikaletých plánech založila 1. prosince 2014 estonská státní organizace Enterprise Estonia možnost e-občanství. Stala se tak první zemí na světě, která se do něčeho takového pustila.

V průběhu několika týdnů se již mohla chlubit žadateli, kteří podávali své žádosti ze všech koutů světa. I díky tomu byl hned na začátku stanoven cíl, kterým je dosažení deseti milionů estonských e-občanů do roku 2025.

Těžko říct, zda může být tato hranice splněna, neboť ke konci roku 2019 obdrželo e-pobyt něco kolem 62 000 lidí. Nutno ovšem podotknout, že toto číslo na začátku roku 2020 vzrostlo. A to především z důvodu brexitu, který spoustě, nejen anglických podnikatelů, značně zkomplikoval situaci.

Výhody pro podnikatele

E-občanství bylo zakládáno z hned z několika důvodů. Tím hlavním a také nejdůležitějším je zrušení všech hranic při podnikání. A tedy i zrušení omezení a problémů, které přesun z jednoho státu do druhého přináší.

Využitím e-občanství by totiž zanikly všechny hranice a vznikl jeden společný prostor pro podnikání. Lidé by tak, pouze za využití svého počítače, mohli kdekoliv na světě začít zakládat své společnosti, podepisovat smlouvy, zakládat bankovní účty, komunikovat s klienty. Jinými slovy, provozovat všechny činnosti, které jsou k podnikání nezbytné. Ovšem oproti původním zvyklostem s tím rozdílem, že pouze stačí, abychom byli online, můžete tak pracovat z domova.

Založit a řídit společnost by za předpokladu, že by se každý z obchodníků stal e-občanem, bylo opravdu snadné. Jednoduché založení bez zbytečné ztráty času a především trpělivosti a nervů, se kterými se při této činnosti prakticky vždy setkáváme, by bylo minulostí. Tedy za předpokladu, že získáte estonské e-občanství.

E-občanství pomáhá k podnikání na dálku

E-občanství přinese výhody a využití hned několika skupinám podnikatelů. Na své si zde přijdou nejen začínající společnosti, ale také digitální nomádi či nezávislí pracovníci. Ti a mnozí další mohou využít nespočet výhod, které e-občanství nabízí.

Nejeden podnikatel by chtěl pracovat odkudkoli ze světa. To a mnohé další zjednodušení přináší e-občanství. Pokud se e-občanem stanete, již nebudete muset řešit, kde se právě nacházíte. Pracovat budete moct odkudkoliv z celého světa. Všechny vaše kroky a činnosti se díky e-občanství dají řídit online.

Svůj podnik beze strachu můžete rozvíjet na dálku. Prostřednictvím své identifikační karty můžete dokumenty online podepisovat, ověřovat i posílat. Můžete online podávat daňová přiznání a navíc máte volný přístup k jednotnému evropskému trhu a mezinárodnímu kapitálu.

Díky e-občanství se vám otevřou dveře do celého světa. Již nyní můžete být propojeni s více než 165 zeměmi, které estonské virtuální občanství využívají. Můžete tak získat nové kontakty, rozšířit své zkušenosti a seznámit se s různými poskytovali služeb, kteří se na trhu nachází.

Estonské státní občanství

Je velmi důležité rozlišit e-občanství a státní občanství. Při obdržení e-občanství se rezident nestává občanem této země a nezískává tedy státní občanství, ale pouze virtuální občanství s možností založení své společnosti a jejího vedení online.

E-občanství je nadnárodní digitální identita, kterou může získat kdokoliv, kdo chce využít online správu svého podnikání bez ohledu na to, kde se zrovna nachází. To ale neznamená, že by z toho plynulo právo získat vízum či povolení k pobytu v Estonsku.

Identifikační karta, kterou obdrží každý estonský rezident, je pak pouze průkazem pro všechny činnosti, které e-občan může vykonávat. Nejedná se o průkaz identity ani o cestovní doklad, ale o jakousi e-občanku, která prokazuje digitální občanství podnikatele.

Jak získat estonské e-občanství

Samotné založení je velmi jednoduché. Není nutné navštívit Estonsko, vše lze vyřídit z pohodlí domova. Stačí uhradit jednorázový poplatek ve výši 100 eur, vyplnit příslušný formulář a zaslat potřebné dokumenty.

Žádost o e-občanství obsahuje informace o osobních údajích žadatele, údaje z jeho průkazu totožnosti, a je také potřeba zaslat aktuální fotografii a životopis. Dále potvrzujete trestní bezúhonnost a poskytujete informací o svých obchodních činnostech. V neposlední řadě je nutné vyplnit také důvod vaší žádosti, který je možné podpořit dalšími dokumenty, které k žádosti můžete připojit.

Na vyřízení žádosti mají estonské úřady okolo šesti týdnů. Poté si žadatel na jakékoliv estonské ambasádě může vyzvednout identifikační kartičku, která potvrzuje e-občanství. Pokud si ji žadatel vyzvedne přímo v Estonsku, neplatí žádný další poplatek. Na jakékoliv jiné ambasádě je již nutné zaplatit poplatek 20 eur.

ID karta

Vyzvednutí ID karty je možné pouze osobně. Kartu není možné vyzvednout v zastoupení, neboť je při jejím předání potřeba prokázat svou totožnost cestovním pasem či občanským průkazem. Dále jsou zde kontrolovány také otisky prstů.

Digitální identifikační kartička je nejen potvrzením, že se člověk stal e-občanem Estonska, ale také je přístupem ke všem službám, které e-rezidence nabízí.

Převod peněz po smrti

převod peněz po smrti

Po smrti blízkého člověka se lidé musí vyrovnat nejen se zármutkem, ale i s řadou formalit, jejichž neznalost jim může zkomplikovat život. Víte např., co se stane s bankovním účtem po vaší smrti? Máte zde nastaveny různé trvalé příkazy, nebo jej využívá manžel? Co máte udělat, abyste zastavili převod peněz po smrti majitele účtu či naopak, abyste mohli se zůstatkem na účtu po smrti blízké osoby nakládat? A co, když proběhne neoprávněný převod peněz před smrtí majitele účtu?

Postup po úmrtí blízké osoby

První krok, který musíte v případě smrti blízké osoby učinit, je přivolat lékaře. Ten písemně konstatuje smrt a vystaví ohledací list. Následně kontaktujte pohřební službu, se kterou si dohodnete podrobnosti ohledně pohřbu.

Navštivte matriční úřad. Zde odevzdáte občanský průkaz zesnulého. Matriční úřad zkontaktuje zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení. Na základě ohledacího listu, který úřadu zašle lékař, následně vystaví úmrtní list. Ten bude doručen na soud, jenž rozhodne, který notář projedná dědické řízení.

Notář nejprve nařídí předběžné šetření, ve kterém bude zjišťovat:

Přitom uvědomí o úmrtí banku, u které měl zemřelý zřízen bankovní účet, aby mu poskytla informace o zůstatku.

Po získání všech potřebných údajů zahájí řízení o pozůstalosti. To se ale může táhnout dlouhé měsíce. Častá je přitom situace, kdy pozůstalí potřebují z nějakého důvodu nakládat s účtem zemřelého. Mohou z něj provést převod peněz po smrti?

Co se stane s bankovním účtem po smrti jeho majitele

Smrtí člověka nezanikne jeho bankovní účet. Opačná situace by totiž měla velmi nepraktické důsledky. Banka by musela zůstatek nějak převést. Ale kam? Řízení o pozůstalosti ještě neskončilo, není tudíž jasné, kdo patří dědictví peněz.

Zablokování účtu

Místo zrušení účtu tedy banka poté, co se dozví o úmrtí majitele, přikročí k jeho zmrazení. Přestane účtovat poplatky za vedení účtu a zruší k účtu přístup, tak, aby jej nikdo nemohl zneužít.

To však neznamená, že banka nebude na účet přijímat platby či, že budou zrušeny trvalé platební příkazy. Podle ustanovení § 2666 občanského zákoníku totiž zastaví banka v den následující po dni, kdy jí byla smrt majitele účtu doložena, pouze ty výplaty hotovosti a převody peněžních prostředků z účtu, o kterých majitel účtu určil, že se v nich po jeho smrti pokračovat nemá. Ostatní platební příkazy či inkasa pokračují.

Banka oznámí notáři zůstatek na účtu ke dni úmrtí zůstavitele a aktuální zůstatek k datu zmrazení účtu. To se často liší, právě proto, že z účtu nadále odcházejí trvalé platby.

Pokud by je pozůstalí chtěli zrušit, protože platby již nemají smysl, mají smůlu. A jsou zde i další problémy.

Příklad: V rodině má úspory na účtu pouze jeden z manželů a druhý dostává důchod v hotovosti. Peníze na účtu sice spadají do společného jmění manželů a vdovec či vdova tak mají nárok na polovinu, avšak banky účet stejně automaticky zmrazí. Zablokování účtu po smrti manžela pak může způsobit komplikace, např. v případě náhlých finančních výdajů či při nutnosti bezhotovostních převodů. Jak těmto situacím předejít?

Dispoziční právo

Některé banky umožňují zřídit u běžného účtu tzv. dispoziční právo. Majitel účtu tím může umožnit jiné osobě, aby na účtu zadávala platební příkazy, vybírala či vkládala peníze či používala internetové bankovnictví. Dokonce může být této osobě zřízena i platební karta. Disponent však není spoluvlastníkem účtu.

Po úmrtí majitele může zůstat dispoziční právo zachováno. Záleží však na podmínkách účtu a na tom, jakým způsobem majitel dispoziční právo nastavil. Mohl totiž určit, že disponentské právo trvá pouze po dobu jeho života. Některé banky disponentské právo ruší automaticky a účet zablokují.

Je důležité si uvědomit, že osoba s dispozičním právem nemusí být dědicem. V případě, že by disponent prováděl výběr peněz z účtu po smrti majitele účtu (např. neoprávněný výběr z bankomatu po úmrtí), dopouštěl by se bezdůvodného obohacení, které by na něm následně dědic peněz mohl vymáhat.

Jak se ale posuzuje výběr z účtu před smrtí zůstavitele? Na dědice přeci přechází práva a povinnosti až okamžikem smrti zůstavitele. Co dělat, když disponent předpokládá, že majitel účtu brzy zemře a pokusí se toho využít? Nezřídka dědicové zjistí, že osoba s dispozičním právem provedla převod peněz z účtu zemřelého v den jeho smrti.

Dispoziční právo však neznamená, že se osoba, jíž bylo uděleno, stala vlastníkem finančních prostředků, které patřily majiteli účtu. Ty nyní přecházejí na dědice. Disponent by měl dědici prokázat, že měl právní důvod k tomu, aby peníze z účtu vybral. V opačném případě by se jednalo o bezdůvodné obohacení, stejně jako když je proveden neoprávněný převod peněz po smrti.

Společný účet

Pro vedení společné domácnosti se může hodit účet společný. Nemusí jít nutně o manžele, společný účet se hodí i nesezdaným párům. Oba jsou vlastníky účtu a mají k němu stejná práva. Předpokládá se, že každý z nich vlastní polovinu peněz na účtu.

V případě smrti jednoho z nich se zjistí zůstatek na účtu v den úmrtí a spolumajitel následně polovinu předá dědicům. Problémem je, že společné účty nabízí v Česku jen minimum bank. Bez poplatků jej najdete pouze u mBank.

Správce pozůstalosti

Pokud zůstavitel nikomu dispoziční právo nezřídil, nemůže být s účtem v průběhu dědického řízení nakládáno.

Notář však může ustanovit správce pozůstalosti. Tato osoba obstarává záležitosti spojené s majetkem zůstavitele. Institut správce pozůstalosti se využívá zejména tam, kde byl zůstavitel podnikatelem, a jeho podnik by mohl kvůli délce trvání dědického řízení utrpět škody.

Notář rozhodne, jaká práva správce pozůstalosti má. Může mu zřídit plné disponentské právo nebo pouze umožnit, aby mohl správce zrušit trvalé příkazy na účtu. Může se jednat např. o placení nájmu, předplatných služeb, atd.

Úmrtí nájemce a nájemní smlouva

Při úmrtí nájemce je nezbytné vyřešit několik důležitých právních a praktických záležitostí týkajících se bydlení. Prvním krokem je oznámení úmrtí pronajímateli, což by měla provést rodina nebo jiná pověřená osoba. Pronajímatel musí být informován co nejdříve, aby mohly být zahájeny další kroky.

Rodina nebo dědicové by měli převzít byt a osobní věci nájemce. Dohoda s pronajímatelem na termínu předání bytu a klíčů je nezbytná. Následně je byt potřeba vyklidit. V případě, že nájemce neměl rodinu nebo dědice, může být pomoc poskytnuta správou nemovitosti nebo sociálními službami.

Nájemní smlouva obvykle končí smrtí nájemce, ale může existovat výpovědní lhůta, během které musí být nájemné placeno. Rodina nebo dědicové by měli prozkoumat podmínky smlouvy a případně se pokusit o dohodu s pronajímatelem na převodu smlouvy, pokud chtějí pokračovat v nájmu.

Finanční záležitosti zahrnují vyrovnání nezaplacených účtů za nájem, energie a další služby spojené s bydlením. Pokud byla složena kauce, pronajímatel by měl kauci vrátit nebo ji použít na pokrytí případných škod nebo nezaplaceného nájmu. Součástí dědického řízení bude i majetek nájemce, včetně osobních věcí v bytě, a je nutné ho zahájit co nejdříve.

Je také důležité oznámit úmrtí úřadům a poskytovatelům služeb, jako jsou banky, zdravotní pojišťovny a podobně. Změna adresy a přesměrování pošty jsou dalšími kroky, které je třeba podniknout. Nakonec je nutné zajistit úklid bytu a vrácení bytu v původním stavu. Všechny tyto kroky je třeba řešit včas a ve spolupráci s pronajímatelem a případně právníkem, aby byly všechny záležitosti vyřízeny řádně a podle platných právních předpisů.

Jeden účet v rodině je vždy komplikace

Mnoho párů hospodaří tak, že mají zřízený účet, jehož vlastníkem je však pouze jeden z nich. V případě úmrtí vlastníka účtu se tak pozůstalý může ocitnout dočasně bez prostředků. Ani dispoziční právo není řešením. Omezení a zbytečná byrokracie jsou spojeny i s účtem společným.

Banky nemohou vypořádat bankovní účet samy od sebe. Vždy čekají na skončení řízení o pozůstalosti, které může trvat měsíce, ale v případě sporů dědiců klidně i roky.

Lze proto jen doporučit, aby každý v rodině měl svůj vlastní bankovní účet, a na něm přiměřené finanční prostředky, kterými pokryje náklady v případě úmrtí blízké osoby.

Myslete na exit plán

Vhodné je zabezpečit sebe i vlastní rodinu pro všechny případy. Často se proto vyplatí pořídit písemně poslední vůli (vzor závěti) anebo řešit převody majetku skrze darovací smlouvu na peníze, darovací smlouvu na movitý majetek anebo darovací smlouvu na nemovitost (vzor darovací smlouvy).

Uplatněte slevový kupon na 15%. V objednávce zadejte kód: CHYTRYPREVOD

VZORY SMLUV

  • Vzory smluv ve formátu .docx pro snadné úpravy a tisk.
  • Pomocné komentáře s nápovědou pro úpravy vzoru smlouvy.
  • Aktuální smlouvy pro rok 2025.

Pojištění nemovitosti

pojištění nemovitosti

Pojištění nemovitosti spadá do oblasti pojištění majetku. Banky požadují pojištění nemovitosti k hypotéce. Víte, k čemu toto pojištění slouží? Na co si dát při jeho sjednání pozor? A jak se zorientovat v nabídce pojišťoven?

Co je pojištění nemovitosti?

Pojištění nemovitosti patří k nejstarším pojišťovacím produktům. Již ve středověku bylo potřeba chránit domy před požáry. V současnosti je k nim třeba přidat zejména povodně, ale i jiné katastrofy, které mohou vaše bydlení poškodit.

Jak se liší od pojištění domácnosti?

Často se zaměňuje pojištění nemovitosti a  pojištění domácnosti. Jedná se však o dva rozdílné pojmy. Pojištění nemovitosti má chránit před škodami, které mohou vzniknout na nemovitém majetku, které je spojen se zemí pevným základem. Jde o poškození zdí, stěn, stropů, podlah, střechy apod.

Při pojištění domácnosti se naopak zabezpečujete proti škodám, které vám vzniknou na vnitřním vybavení domu či bytu. Většinou se proto doporučuje sjednat si obě tato pojištění.

Co pokrývá pojištění nemovitosti?

Sjednat lze nejen pojištění domu a pojištění bytové jednotky, ale třeba i chaty, garáže, hřbitovní stavby, bazény, rozestavěné stavby apod.

Rozsah pojištění pokrývá škody na nemovitosti, které způsobí povodně či záplavy, vichřice, požár, krupobití, přímý zásah blesku, výbuch, sesuvy půdy, pád stromu či jiných předmětů, lavina, poškození tíhou sněhu, zemětřesení, voda z odpadního nebo vodovodního potrubí, kouř ad.

Někdy jsou součástí základního pojištění i škody způsobené loupeží, vloupáním či vandalismem.

POJIŠTĚNÍ NEMOVITOSTI

Jak vybrat pojištění nemovitosti?

Při výběru si musíte především ujasnit, před čím má pojištění vaši nemovitost chránit, jakou cenu pojistného jste ochotni platit a jaké mají být výše pojistných limitů. Jde o částky, které vám pojišťovna vyplatí v případě škod, na které se pojištění vztahuje. Pojištění pak může být sjednáno na novou, nebo časovou hodnotu nemovitosti. Při časové hodnotě se bere v úvahu opotřebení stavby v průběhu let.

Určité rozpětí pojistné částky si může stanovit sám pojistník. Čím větší má být, tím vyšší bude logicky i cena pojištění. Platí, že pojistná částka by měla odpovídat hodnotě pojištěné věci. Lidé, kteří chtějí na pojištění ušetřit, často své nemovitosti podpojistí, protože při sjednání pojištění uvedou nižší hodnotu svého majetku. V případě škody jim však bude vyplácena částka stanovená  podle hodnoty nemovitosti ve smlouvě, nikoliv ve skutečnosti.

V současnosti je jednoduché sjednat pojištění nemovitosti online. Při výběru vám pomůže kalkulačka pojištění nemovitosti či internetový srovnávač pojištění, do kterého zadáte požadované parametry. V orientaci na trhu vám také pomohou recenze ostatních klientů a jejich zkušenosti s vyplácením pojistného plnění.

Před podpisem smlouvy si vždy zkontrolujte, na co vše se pojištění vztahuje, abyste posléze nebyli nepříjemně překvapeni. Dejte si rovněž pozor na výluky z pojištění, které má každá pojišťovna nastaveny jinak.

Stručné srovnání nabídek pojišťoven

Allianz

Pojištění nemovitosti Allianz zahrnuje požár, výbuch, přímý úder blesku, pád letadla, kouř, pád předmětů, vichřici, krupobití, zemětřesení, náraz vozidla, sesuv půdy a lavin a rázovou vlnu způsobenou nadzvukovými letadly.

Zájemci mají možnost si vybrat další pojistná rizika podle toho, co jim nejvíce vyhovuje. Mohou si vybrat pojištění proti záplavám a povodním, škodám způsobených vodovodními rozvody, proti dešti a sněhu, vloupání, rozbitému sklo, poškození zvířetem apod.

Součástí pojištění jsou asistenční služby. Je možnost sjednat také pojištění odpovědnosti.

AXA

Klienti si mohou vybrat ze tří variant pojištění. Balíček MINI pokrývá pojištění základních škod. V balíčku KLASIK je zahrnuto i odcizení, vandalismus, nepřímý úder blesku či rozbití skla a pojištění vedlejších staveb. Balíček MAXI nabízí i pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění zahradní architektury, porostů, poškození fasády a střechy.

Klienti si mohou stanovit různé výše spoluúčasti od 1 000 do 10 000 Kč. Frekvence placení je možné stanovit jako čtvrtletní, pololetní či roční, které je o 10 % levnější.

ČSOB

ČSOB nabízí tři varianty pojištění stavby – Standard, Dominant a Premiant. Kromě základních pojistných nebezpečí obsahují všechny tři produkty i asistenční služby a finanční kompenzaci za nemajetkovou újmu do 50 000 Kč. Ve vyšších variantách je možné se pojistit proti zkratu, přepětí a podpětí, poškození fasády živočichy, atmosférickými srážkami, technickou poruchou a ztrátě vody.

V základním pojistném nebezpečí chybí pojištění povodně a záplavy, které si lze sjednat pouze jako připojištění. Dále se můžete připojistit proti odpovědnosti z běžného života či na nadstandardní asistenci.

Kooperativa

U Kooperativy je odlišeno pojištění rodinného domu a bytové jednotky. Pojištění se vztahuje i na stavební materiál a věci sloužící k výstavbě, opravám nebo k údržbě bytu.

Vybrat si lze ze dvou úrovní: Prima a Komfort. V obou jsou zahrnuty i asistenční služby a náhradní ubytování. Ve variantě komfort je navíc pojištění proti krádeži či loupeži, vandalismu, přepětí či podpětí v síti, zatečení atmosférických srážek, úniku vody, havárii rozvodů ad.

POJIŠTĚNÍ NEMOVITOSTI

Pojištění majetku

pojištění majetku

Obáváte, že vás vykradou lupiči, zatímco budete na dovolené? Nebo vás děsí povodeň, která by vám mohla odnést všechno, co máte? Rizika přírodních katastrof i kriminality nelze brát na lehkou váhu. Mohou se přihodit kdykoliv. Prozíravější z nás si zařídí pojištění majetku. O co se jedná? A co pokrývá?

Druhy pojištění majetku

Majetek se pojišťoval již ve středověku a to kvůli požárům. Dnes existuje celá řada pojištění, která se vztahuje na různé druhy majetku.

Pojištění může krýt zničení majetku či škody, které na něm způsobí živelní událost, jako je požár, potopa, vichřice, eroze, zemětřesení apod. Dále se může vztahovat na pojištění proti loupežím či vandalismu.

Pojistit lze v podstatě jakýkoliv majetek, jeho soubor, ale třeba i duševní vlastnictví. Do pojištění majetku lze zahrnout i pojištění zvířat, zemědělské pojištění plodin, pojištění zásilek, pojištění elektroniky, techniky či stavební pojištění.

Pro běžného občana je relevantní zejména pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti. Do pojištění majetku lze zařadit i pojištění odpovědnosti za škody.

Pojištění nemovitosti

Pojistit lze nejen dům či byt, ale např. i chatu, garáž či jiné stavby, které jsou se zemí spojeny pevným základem. Pojištění lze zřídit i k nemovitosti ve výstavbě či jako pojištění nemovitosti k hypotéce.

Pojištění se vztahuje na různé přírodní katastrofy, případně i na vandalismus či žhářství.

Cena pojištění se bude odvíjet od ceny nemovitosti, její polohy a rozlohy, zda není nemovitost v záplavové zóně a šíře krytí (tedy na jaké situace se pojištění vztahuje).

Jednou z věcí, na co si dát pozor při pojištění nemovitosti, je skutečnost, že pokrývá pouze škody, které vzniknou na samotné nemovitosti. Nevztahuje se tedy na věci, které jsou v ní umístěny. Např. pokud vám voda zaplaví dům, budou vám zaplaceny škody vzniklé přímo na domě, nikoliv na vnitřním vybavení. K tomu slouží jiný druh pojištění – pojištění domácnosti.

Pojištění domácnosti

Při pojištění domácnosti se můžete pojistit proti vloupání či krádežím, výbuchu plynu a živeným pohromám podobně jako u pojištění nemovitosti.

Vždy si ověřte, na co se pojištění domácnosti vztahuje, a co nepokrývá. Standardně kryje spotřebiče a další elektroniku, nábytek, v některých případech i finanční hotovost, kterou máte doma schovanou. Naopak, obvykle nebude pokrývat např. různé projekty a autorská díla nebo rostliny v domě. Pokud tedy vlastníte sbírku bonsají, musíte ji pojistit zvlášť.

Kolik za pojištění domácnosti zaplatíte, bude záviset na tom, co vše chcete mít pojištěním pokryto, jakou výši limitů plnění od pojišťovny očekáváte, jakou míru spoluúčasti zvolíte, v jaké lokalitě bydlíte atd.

Při pojištění domácnosti si dávejte pozor na podpojištění. Pokud nakoupíte nový nábytek či elektroniku, zvýšíte hodnotu svého majetku. Avšak pokud nezměníte svou pojistnou smlouvu, bude pojišťovna nadále vycházet z částky, kterou jste s ní smluvili. V případě pojistné události vám pak vyplatí pojistné, které bude vycházet z původní hodnoty věcí. Pojistnou částku byste tak měli průběžně v pojistné smlouvě aktualizovat.

Pojištění domácnosti se vyplatí i lidem, kteří žijí v nájmu. Pokud ale nemovitost vlastníte, je vhodné zřídit si k pojištění domácnosti i pojištění nemovitosti. Většinou totiž dojde ke škodám na obojím.

Pojištění majetku a odpovědnosti

Někdy se do pojištění majetku zahrnuje také produkt pojištění odpovědnosti. Zde se však nepojišťujeme proti škodám, které vznikly na našem majetku, ale které vznikly na majetku třetích osob naší vinou. Někdy se proto označuje jako tzv. pojistka na blbost. Existují specializované pojištění odpovědnosti z výkonu povolání či pojištění odpovědnosti řidiče. Pro škody, které vzniknou v běžném životě, nabízejí pojišťovny pojištění odpovědnosti občanů.

Recenze pojištění nemovitosti a domácnosti u jednotlivých pojišťoven

Allianz

Allianz nabízí tři balíčky pojištění majetku – Komfort, Extra a Max. Základní pojištění se vztahuje i na pojištění odpovědnosti, z pojistných událostí však zahrnuje pouze živelné katastrofy. Pokud chcete mít majetek pojištěn proti krádeži či vandalismu, musíte si připlatit. Zvlášť lze pojistit nemovitost.

ČSOB

ČSOB pojištění nemovitosti včetně pojištění vedlejší stavby (plotu, bazénu či garáže) a pojištění domácnosti, které zahrnuje i pojištění domácího mazlíčka. Sjednat lze i komplexní pojištění, které zahrnuje stavbu i domácnost, navíc při škodě velkého rozsahu vyplácí ČSOB navíc 50 000 za psychickou újmu.

Generali Česká pojišťovna

Majetkové pojištění Generali České pojišťovny zahrnuje pojištění nemovitosti, domácnosti i odpovědnosti v jednom. Nicméně lze jednotlivá pojištění sjednat i individuálně. Je možné si připojistit i atypické předměty. Pojištění je šité na míru klientům, lze si nastavit míru spoluúčasti či stupeň zabezpečení.

Kooperativa

U Kooperativy si můžete pojistit byt, dům a domácnost, a to buď zvlášť, nebo dohromady. Na výběr jsou různé balíčky. Základní pojištění nepokrývá krádeže a loupeže. Speciální nabídkou je pojištění bytového domu s více byty, sportovní výbavy či nákladů a léčby koně.

Zrušení daně z nabytí nemovitosti

zrušení daně z nabytí nemovitosti

V září 2020 byl Parlamentem schválen návrh vlády a došlo k zrušení daně z nabytí nemovitosti. Jak nová právní úprava vypadá? Co to znamená pro kupujícího a prodejce?

Co je daň z nabytí nemovitosti

Daň z nabytí nemovitosti nahradila v roce 2013 daň z převodu nemovitosti. Hradí ji kupující, který nabývá vlastnické právo k nemovitosti zapsané do katastru nemovitostí v České republice.

Od daně jsou osvobozeny novostavby rodinných domů a pozemků, které k nim přísluší, a bytové jednotky v novostavbě, nebo ty, které vznikly přístavbou či nástavbou. K nabytí vlastnického práva musí však dojít do pěti let ode dne dokončení či započetí užívání rodinného domu či bytu.

Výpočet daně z nabytí nemovitosti se odvíjí od její ceny. Sazba daně je stanovena na 4%. Zjednodušeně se určuje buď z kupní ceny, nebo z 75% z obvyklé ceny za nemovitost v daném místě a čase, kde k nabytí nemovitosti dochází, popřípadě z ceny stanovené podle zákona o oceňování majetku. Vždy se pak bere cena nejvyšší (většinou jde o cenu kupní).

Kupující musí daň zaplatit do konce třetího měsíce po měsíci, v němž došlo k vložení vlastnického práva do katastru nemovitostí.

Jak došlo k zrušení daně z nabytí nemovitosti

Daň z nabytí nemovitostí byla dlouhodobě kritizována některými odborníky. Vybraný objem peněz tvořil jen kolem 1,5% z celkově vybraných daní. Pro kupující daň znamenala, že musí mít naspořenu poměrně velkou částku, kterou platí ke kupní ceně, což mnohé od koupě nakonec odradilo.

Vláda navrhla zrušení daně, aby podpořila pohyby na realitním trhu. Její návrh počítal s tím, že výpadek z rozpočtu bude kompenzován zrušením daňových odpočtů z úroků z hypoték a stavebních úvěrů od roku 2022. To by však mohlo vést k tomu, že by kupující zaplatil nakonec více, než kdyby platil daň a uplatni odpočty. Návrh úplného zrušení odpočtu úroků tak nakonec padl a došlo pouze ke kompromisnímu snížení hranice částky, do které se mohou odpočítávat.

Nová právní úprava

Jak je to tedy s daní z nabytí nemovitosti teď? Daň je zrušena a to zpětně k prosinci 2019. Rozhodným okamžikem je povolení návrhu na vklad do katastru nemovitostí. Pokud tedy byla vaše nemovitost vložena do katastru v listopadu 2019, máte smůlu a daň zaplatit musíte.

Jestliže jste si koupili nemovitost během prosince 2019 či později a uvedli tyto skutečnosti v daňovém přiznání do března 2020, bude vám daň vrácena na základě žádosti. Pokud vám byla platba daně odložena, již ji platit nemusíte.

Ze základu daně z příjmů si mohou majitelé nemovitostí odpočítávat úroky z hypoték a stavebních úvěrů. V současnosti jde o částku 300 000 Kč ročně. Lze tak ušetřit 45 000 Kč. Od 1. Ledna 2022 se však částka sníží na polovinu, tedy 150 000 Kč. Maximální úspora za rok tak bude činit 22 500 Kč.

Další změnou je prodloužení doby, po kterou musíte vlastnit nemovitost, abyste z jejího prodeje nemuseli odvádět daň z příjmů. U nemovitostí, které nejsou určeny k bydlení, jde v současnosti o pětiletou lhůtu. Nemovitosti získané po 1. lednu 2021 budete muset vlastnit deset let, než budete osvobozeni od daně z příjmů z jejich prodeje. Nemovitosti, které jsou určeny k bydlení, musíte i nadále vlastnit alespoň dva roky.

Za jednoznačnou výhodu zrušení daně z nabytí nemovitosti lze považovat snížení byrokracie a zjednodušení daňového systému.

Zelená karta a pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pro začátečníky

zelená karta

Zelená karta je mezinárodní osvědčení o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jednoduše řešeno, bez zelené karty nesmíte vyjet s automobilem na silnici.

Víte, k čemu slouží zelená karta? Proč se bez ní neobejdete na cestách po zahraničí? A co vám hrozí, když ji zapomenete? A slyšeli jste už, že od července 2020 změní barvu?

Povinné ručení doma a v zahraničí

Každý, kdo vlastní vozidlo, musí uzavřít povinné ručení, a ze zákona tedy musí platit pojistné. Pokud je třetím osobám způsobena provozem vozidla škoda na zdraví a majetku, uhradí ji pojišťovna místo pojistníka. Tak jsou oběti dopravních nehod chráněny před řidiči, kteří by jim jinak nemohli škody zaplatit. Ti, co způsobí nehodu, zase nebudou úplně finančně zruinováni. Jenže, co když nehodu způsobí auto z cizího státu? Jeho majitel přece nebude mít sjednáno pojištění v České republice.

Už v roce 1949 začaly evropské státy řešit problém, jak ověřit, že vlastník zahraničního vozidla má uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou jeho provozem. Vznikl tak systém zelených karet.

Co je zelená karta?

Zelená karta je tedy doklad, kterým řidič v zahraničí prokazuje, že má pojištění odpovědnosti vozidla. Díky ní je oprávněn jezdit autem v cizím státě a nemusí uzavřít místní pojištění.

V českém právu je upravena v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Zelenou se nazývá proto, že je natištěna na zeleném papíře a je tedy snadno rozpoznatelná ve všech zemích, které ji uznávají. Oficiální název je také Mezinárodní automobilová pojišťovací karta.

Zelená karta se postupně stala nejen dokladem pro cesty do ciziny, ale i po domovském státě. Od roku 2009 má každý řidič povinnost vozit zelenou kartu s sebou ve vozidle za všech okolností. Pokud policie při dopravní kontrole zjistí, že ji u sebe nemáte, hrozí vám pokuta až 3 000 Kč. Je vhodné s sebou vozit i kopii, kterou v případě nehody předáte policii.

Nezapomeňte také, že jako provozovatelé vozidla máte objektivní odpovědnost, řidič vašeho vozu dodržoval povinnosti a pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Zelená karta USA

Spojení zelená karta USA se rozumí nikoli doklad k provozu vozidla, avšak tato zelená karta v USA znamená vstupenku do Spojených států amerických a opravňuje v USA k dlouhodobému pobytu a legální práci. Uvádíme jako zajímavost, protože slovní spojení zní stejně a může se proto někomu plést. Nadále však v článku budeme popisovat zelenou kartu jako osvědčení o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Co zelená karta obsahuje?

Na dokladu jsou uvedeny název a informace o vozidle (registrační značka, typ a druh vozidla), vydavatel dokladu a jeho podpis, časová a územní platnost zelené karty, jméno a adresa pojistníka a údaje o asistenční službě.

Všechny informace na kartě musí odpovídat skutečnému a současnému stavu. Při změně údajů vám pojišťovna vystaví kartu novou.

Zelená karta v zahraničí

Víte, kde všude platí zelená karta?

Zelená karta platí v členských zemích EU, na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku a ve Švýcarsku. Dále s ní můžete jezdit v Albánii, Andoře, Bosně a Hercegovině, v Černé Hoře, Monaku, San Marinu, Makedonii, Srbsku, Turecku, na Ukrajině a ve Vatikánu.

Česká kancelář pojistitelů pak uzavřela smlouvy ještě s jinými zeměmi, ve kterých může česká zelená karta platit. Jedná se o Ázerbájdžán, Bělorusko, Írán, Izrael, Moldavsko, Maroko, Rusko a Tunisko. Je však na konkrétní pojišťovně, zda toto umožňuje. Např. ČPP zelená karta má výluku do Íránu a Izraele, Direct zelená karta neplatí v Íránu, Izraeli, Maroku a Tunisku, naopak Generali zelená karta platí bez omezení ve všech zemích.

I v rámci států však existují území, kde je vám zelená karta k ničemu. Jedná se např. o Náhorní Karabach v Ázerbájdžánu, o Kosovo nebo oblast Severního Kypru.

Do kterých konkrétních zemí se můžete vypravit, je vyznačeno přímo na kartě. Pokud je značka některého státu přeškrtnuta, doklad zde neplatí.

Časová platnost zelené karty

Časová platnost zelených karet je stanovena na jeden rok. Pojišťovny doklad vydávají při sjednání povinného ručení.

Pokud ho zařizujete online, bude vám pojišťovnou zaslána e-mailem dočasná zelená karta s omezenou dobou platnosti (většinou na dva měsíce). Po zaplacení povinného ručení pak dostanete poštou originál.

Bílá zelená karta od července 2020

Od července 2020 již nemusí být zelená karta vydávána na zeleném papíře. Některé země budou sice i nadále vydávat doklady v zelené barvě, musí však akceptovat i takové karty, které jsou vytištěné na papíře bílém. Alespoň v češtině nedojde ke změně názvu, protože slovní spojení „zelená karta“ je zatím obsaženo v zákoně.

Změna neznamená pro řidiče nic zásadního. Mohou nadále používat své zelené karty až do skončení data jejich platnosti. Pojišťovny se ještě mohou zbavit svých zásob tiskopisů zelených karet. Poté začnou vydávat karty v černobílém provedení.

Proč se přistoupilo ke změně? Jde o usnadnění života řidičům. Pojišťovny jim mohou kromě klasického doručení poštou zaslat doklad i elektronicky ve formátu PDF. Kartu si pak snadno vytisknou i na černobílé tiskárně. To přinese výhody zejména tam, kde se využívají firemní auta. Před služební cestou může vedení poslat zaměstnancům kartu e-mailem a nemusíte ji jim předávat fyzicky. Zaměstnanci si ji pak sami vytisknou.

Budoucnost zelených karet

Plán do budoucna je digitalizování celého systému, aby existovala zelená karta online. Policie v jednotlivých státech by měla mít k dispozici elektronickou databázi. Mělo by jí pak stačit číslo zelené karty, aby si ověřila, zda je vozidlo pojištěné. Řidičům by pak mohla zcela odpadnout povinnost vozit zelenou kartu s sebou. Zatím však konkrétní plány na elektronizaci zelených karet nejsou na pořadu dne. Vždy ji tedy musíte mít v papírové podobě.

Hraniční pojištění

Jak mají postupovat cizinci, jejichž vozidlo je ze státu, který není do systému zelených karet připojen? V takovém případě má povinnost uzavřít tzv. hraniční pojištění s Českou kanceláří pojistitelů. Při kontrole Policií ČR mu hrozí, že nebude moci dále s vozidlem pokračovat, dokud neuhradí alespoň tři splátky pojistného najednou.

Obdobně bude muset postupovat v případě, že jedete se svým vozem v zemi, kde zelená karta pro cizince neplatí.

Povinné ručení

Porovnejte ceny povinného ručení online a zjistěte, jaké jsou aktuální nabídky na trhu. Pokud již máte pojištění uzavřené, vyzkoušejte Rixo, které vám smlouvu ohodnotí (recenze Rixo) a ukáže, zda na trhu neexistuje výhodnější nabídka.

Send this to a friend