Domů Blog Strana 6

Pojištění odpovědnosti realitního makléře

Pojištění odpovědnosti realitního makléře

Od 3. března 2020 vstoupil v účinnost nový zákon č. 39/2020 Sb. o realitním zprostředkování, někdy také nazývaný realitní zákon. Jednou ze změn, které přinesl, je povinné pojištění odpovědnosti realitního makléře. O co se jedná?

Realitní zákon

Zákon o realitních kancelářích má za cíl regulovat realitní trh, na kterém se často nabízí nekvalitní služby. Definuje, co je to vůbec realitní zprostředkování, a co zahrnuje. Stanoví náležitosti smlouvy o realitním zprostředkování, podmínky uzavírání výhradních smluv, požadavky na nabízení a poskytování peněžních úschov u realitních kanceláří a podmínky, za kterých vzniká makléřovi nárok na provizi.

V neposlední řadě stanoví práva a povinnosti realitního makléře a požadavky pro výkon tohoto povolání. Realitní makléř nesmí být pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin, nebo nedbalostní trestný čin, který spáchal v souvislosti s poskytováním realitního zprostředkování.

Spolu s realitním zákonem byla také schválena novela živnostenského zákona. Vznikla nová vázaná živnost Realitní zprostředkování. Makléřům už tak nebude stačit mít základní školu. Je třeba, aby živnostenskému úřadu prokázali svou kvalifikaci: vysokoškolské vzdělání v ekonomickém, právním nebo stavebním oboru či vyšší odborné nebo středoškolské vzdělání a tři roky praxe. Alternativou je složení certifikované zkoušky.

Zákon o realitním zprostředkování také zavádí povinné pojištění odpovědnosti realitního makléře, jakožto profesionála, který nese velkou finanční odpovědnost.

Co je pojištění profesní odpovědnosti?

Advokáti, lékaři, notáři, soudní znalci, architekti, to všechno jsou profese, které ze zákona musí mít sjednáno pojištění profesní odpovědnosti. U těchto povolání totiž hrozí zvýšené riziko, že při jejich výkonu bude způsobena závažná škoda. Povinné pojištění pak těmto odborníkům pomůže pokrýt případné finanční náklady, které by pro ně mohly být likvidační.

Povinné pojištění chrání před finančními potížemi nejen samotné profesionály, ale i jejich klienty, kteří tak mají zajištěno, že získají odškodnění.

Pojištění se vztahuje např. na škodu na hmotné věci, finanční škodu, újmu způsobenou ublížením na zdraví či na náklady právního zastoupení. Jednotlivé zákony upravují, jaké minimální pojištění musí mít jednotliví profesionálové sjednáno. Nic jim ale nebrání v tom, aby se dále připojistili.

Právní úprava pojištění odpovědnosti realitního makléře

Podle realitního zákona musí být makléř pojištěn po celou dobu, kdy pracuje jako realitní zprostředkovatel, tak aby byl schopen vždy svým klientům nahradit případnou újmu, která by mohla vzniknout při výkonu jeho profese.

Na jednu pojistnou událost je nastaven minimální limit pojistného ve výši 1 750 000 Kč, pro případ souběhu více pojistných událostí v jednom roce pak 3 500 000 Kč. Tyto limity se snižují v případě, že realitní makléř působí jako OSVČ v realitní kanceláři, za kterou vystupuje. Pokud si makléři sjednají spoluúčast, nemůže být vyšší než 5 000 Kč nebo 1 % z výše pojistného plnění.

Pojistit se makléři musí u pojišťovny, která je oprávněna nabízet pojištění v České republice. Pojišťovna nesmí vypovědět pojistnou smlouvu z jiných důvodů, než uvádí občanský zákoník.

Pokud realitní zprostředkovatelé svou povinnost být řádně pojištěni nesplní, dopouští se přestupku. Za to jim hrozí pokuta až 1 000 000 Kč. Nebýt pojištěn se proto opravdu nevyplácí!

Makléři jsou povinni předložit pojistnou smlouvu Ministerstvu pro místní rozvoj do 10 dnů od jejího uzavření. Předkládat také musí každou změnu smlouvy. Za nesplnění této povinnosti jim hrozí pokuta do 100 000 Kč.

Klienti realitních kanceláří mají právo vyžádat si předložení dokladu, že makléř nebo kancelář mají skutečně pojistnou smlouvu uzavřenu.

Nabídka pojišťoven

Ne všechny pojišťovny se na profesní pojištění specializují. Pojištění profesní odpovědnosti vhodné pro makléře nabízí např. Allianz, Direct, Generali Česká pojišťovna nebo Slavia. Pro realitní kancelář, ve které působí více makléřů, je vhodné sjednat rámcovou smlouvu u České podnikatelské pojišťovny.

Sjednané pojištění by mělo pokrývat náhradu za škody způsobené na životě a zdraví, pojištění hmotné odpovědnosti na věcech a pojištění finanční škody, kterou může makléř způsobit třetí osobě svou podnikatelskou činností.

A kolik to stojí? Např. pojištění odpovědnosti Direct pro makléře vás vyjde od 220 Kč do 440 Kč měsíčně, podle toho, jak vysoký chcete mít pojistný limit. U této pojišťovny lze sjednat pojištění odpovědnosti online.

Při sjednávání profesního pojištění je potřeba si vždy dát pozor na tzv. výluky z pojištění. Např. pojištění pro makléře u Allianz se nevztahuje na škodu, která vznikla v souvislosti s přijímáním peněz do úschovy nebo v souvislosti s odhadem hodnoty budovy a její části.

SPOČÍTAT POJIŠTĚNÍ

Penzijní spoření

penzijní spoření

Rozdíl mezi průměrnou mzdou a výší důchodu se postupně zvyšuje. I když máte ještě do důchodu daleko, měli byste začít uvažovat nad tím, zda si nepořídit penzijní spoření. Propad vaší životní úrovně ve stáří by pro vás totiž mohl představovat nemilou ránu.

Důchody v České republice

I. pilíř

Základem důchodového systému v Česku je 1. pilíř. Jde o státem vyplácený starobní důchod. Aby jej mohl člověk získat, musí splnit dvě podmínky. Musí dosáhnout důchodového věku a musí splnit potřebnou dobu, kdy byl účasten důchodového pojištění.

Tyto doby se však postupně zvyšují. Kdo odejde do předčasného důchodu, tomu se penze nenávratně sníží. Starobní důchod je vyplácen především ze systému důchodového pojištění, který je financován z příjmů ekonomicky aktivní populace.

Jenže populace stárne a rodí se málo dětí, z jejichž daní by se platily důchody rodičů. Český důchodový systém není udržitelný. Dlouhodobě se mluví o tom, že bude potřeba důchodová reforma. Těžko říct, jak vysoký bude státní starobní důchod, až půjdou do penze současní třicátníci. Stát proto aktivně podporuje občany, kteří si spoří na důchod vlastními silami.

II. pilíř

Mezi lety 2013 až 2016 existoval 2. pilíř důchodového systému, tzv. důchodové spoření. Lidé mohli každý měsíc odvést 2% ze své hrubé mzdy a 3% z částky určené na důchodové pojištění na svůj osobní penzijní účet. Druhý pilíř byl zrušen, protože se nedostávalo peněz na penze současných důchodců. Kdo si naspořené peníze ještě nevyzvedl, může tak učinit nejpozději do roku 2023 skrze finanční úřady.

III. pilíř

Už od roku 1994 existovalo jako 3. pilíř penzijní připojištění. Lidé si mohli ukládat své peníze do penzijního fondu. Od roku 2013 již není možné penzijní pojištění uzavírat. Penzijní fond se přeměnil na transformovaný fond. V rámci tohoto systému si na penzi spoří skoro tři a půl milionu Čechů.

Penzijní připojištění bylo nahrazeno doplňkovým penzijním spořením.

Co je doplňkové penzijní spoření?

Doplňkové penzijní spoření představuje nyní jedinou státem podporovanou variantu, kterou si můžete zvolit, pokud chcete střádat finanční prostředky na stáří. Při splnění podmínek můžete získat státní příspěvek a daňové výhody. Své peníze spoříte v penzijním fondu.

Uzavřít doplňkové penzijní spoření mohou občané České republiky, občané jiných zemí EU a cizinci s povoleným trvalým pobytem v Česku. Spořit můžete začít kdykoliv. Uzavřít lze i penzijní spoření pro děti od narození.

Doplňkové penzijní spoření vs penzijní připojištění

Základním rozdílem oproti penzijnímu připojištění je možnost si vybrat daný fond a způsob, jak moc chcete své peníze zhodnocovat. Na výběr je konzervativní strategie spoření, kdy příliš nevyděláte, ale vaše peníze jsou ve větším bezpečí. Vyvážená strategie vybalancovává rizika a výnosy. Strategie dynamická vaše úspory zhodnotí podstatně více, jako u každé investice však musíte počítat s tím, že kde je možnost vyššího zisku, je i větší riziko, že o své peníze přijdete.

Transformovaný fond penzijního připojištění nabízí stávajícím klientům garanci nezáporného hodnocení, kdy se vám nemůže stát, že na konci roku budete mít na účtu méně peněz, než jste na něj vložili. Doplňkové penzijní spoření však tyto garance již postrádá. Na druhou stranu peníze ve starém systému znehodnocuje inflace.

Penzijní společnosti

Můžete si vybrat penzijní spoření od osmi penzijních společností. Jsou to:

  • Allianz penzijní společnost a.s.
  • AXA penzijní společnost a.s.
  • Conseq penzijní společnost a.s.
  • Česká spořitelna – penzijní společnost
  • ČSOB penzijní společnost a.s.
  • KB Penzijní společnost a.s.
  • NN Penzijní společnost
  • Penzijní společnost České pojišťovny a.s.

Ostatní banky a finanční ústavy nabízejí penzijní spoření skrze tyto společnosti. Např. Moneta má smlouvu s NN, banka Raiffeisen spolupracuje s Penzijní společností České pojišťovny apod.

Státní podpora doplňkového penzijního spoření

Státní příspěvek

Pokud budete do penzijního spoření vkládat měsíčně alespoň 300 Kč, bude vám náležet státní příspěvek:

  • Za naspořené 300 Kč – 90 Kč státního příspěvku
  • Za naspořené 400 Kč – 110 Kč státního příspěvku
  • Za naspořených 500 Kč – 130 Kč státního příspěvku
  • Za naspořených 600 Kč – 150 Kč státního příspěvku
  • Za naspořených 700 Kč – 170 Kč státního příspěvku
  • Za naspořených 800 Kč – 190 Kč státního příspěvku
  • Za naspořených 900 Kč – 210 Kč státního příspěvku
  • Za naspořených 1000 Kč a více – 230 Kč státního příspěvku

Snížení daňového základu

Ročně si také můžete odečíst z daní naspořenou částku, která přesahuje 12 000 Kč. Maximum pro odpočet ze základu daně činí 24 000 Kč. Nejvýhodnější je proto naspořit za rok 36 000 Kč, tedy ukládat do penzijního spoření 3 000 Kč měsíčně.

Výhody pro zaměstnavatele

Stát podporuje zaměstnavatele, aby poskytovali příspěvky do penzijního spoření svým zaměstnancům. Mohou si je odečíst jako daňově uznatelný náklad. Navíc z příspěvků do 50 000 Kč za jednoho zaměstnance nemusí platit zaměstnavatel zdravotní a sociální pojištění.

Výplata důchodu

Až dosáhnete důchodového věku, můžete si vybrat, zda si peníze vyberete najednou, nebo, zda budete chtít, aby vám byla vyplácena měsíční renta. Při celkovém výběru jste však povinni zaplatit 15% daň z příjmu.

Doplňkové penzijní spoření také umožňuje, abyste si požádali o vyplácení naspořených peněz pět let před svým důchodovým věkem. Jde o tzv. předdůchod. Umožní vám přestat pracovat, protože zdravotní pojištění za vás začne platit stát, a zároveň nemusíte jít do předčasného důchodu a tím si krátit výplatu penze.

Pokud se dostanete do finanční nouze, můžete si peníze vyzvednout i dříve. Budete však muset doplatit daně, vrátit příspěvky od zaměstnavatele a zaplatit 15% daň z příjmu.

V případě vaší smrti se peníze neztratí. Získají je buď vámi určené osoby, nebo vaši dědicové.

Jazyky budoucnosti

jazyky budoucnosti

Platí opravdu, že kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem? Že je v dnešním světě nutné umět anglicky asi všichni víme. Proč se ale učit další cizí jazyky a které jazyky mají budoucnost? Je to skutečně čínština či arabština, jak se někdy uvádí?

Proč umět cizí jazyky?

Je jasné, že čeština se světovým jazykem nestane. Nebude nám ale stačit angličtina?  Proč se vůbec vyplatí učit cizí řeči?

Cizí jazyky jsou samozřejmě důležité v diplomacii a při práci zpravodajských služeb. Američané, kteří neměli dostatek arabistů a nedokázali tak včas odhalit přípravu útoků na jedenácté září, by mohli povídat. Ale i pro normální lidi představuje znalost cizích řečí výhodu. Pokud například ztratíte doklady v zahraničí, určitě budete rádi, že se s místními úředníky domluvíte.

Každý další jazyk nám pomáhá pochopit ostatní jazyky lépe. Učení se cizím řečem trénuje mozek a působí jako prevence demence. Rozšiřujeme si také kulturní obzor. Literatura zní nejlépe v originále, poezii nejde nikdy dokonale přeložit.

Důležitou roli hraje znalost řečí v byznysu. Pokud známe jazyk, kterým mluví protistrana, máme vždycky výhodu. Jsme schopni si o ní nastudovat mnohem více, než ona o nás. Své se o tom přesvědčili mnozí obchodníci, kteří jednali s čínskými firmami. Často uzavřeli špatnou smlouvu prostě proto, že jim jazyková bariéra bránila v tom získat potřebné informace.

Na světě je ale přes 7 000 jazyků. Učení se cizí řeči stojí čas, energii a často i peníze. Do učení kterého jazyka bychom tedy měli investovat? Na to existují různé názory. Podívejme se spolu na některé světové jazyky a důvody proč je studovat a proč ne.

Angličtina

Naučte se anglicky online. Zlepšete svoji úroveň. Pro začátečníky, pokročilé i nejrůznější 

Angličtina je první volbou pro drtivou většinu českých žáků. Bez její znalosti budou mít problémy na vysoké škole a při hledání práce. Používá se v byznysu i v běžném životě. V dnešní době je její minimální znalost nutností pro všechny. Domluvíme se s ní téměř po celém světě.

Dá se tedy říci, že angličtina vládne světu. To je na druhou stranu také trochu její zkáza. Lidí, kteří si osvojili angličtinu jako cizí řeč, je mnohem více než rodilých mluvčí. Globální angličtina se od britské či americké dost liší. Je jednodušší, vytrácí se z ní některé gramatické jevy, stává se funkčnější, ale také nudnější. Existuje dokonce její zjednodušená forma, tzv. jazyk Globish, který používá pouze 1 500 anglických slov.

Španělština

Španělština je mateřským jazykem téměř půl miliardy lidí. Domluvíte se jí nejen ve Španělsku a Latinské Americe. Proniká i do Asie a Afriky. Také ve Spojených státech nabývá na důležitosti. Populace hispánců roste a v některých státech jako je Kalifornie či Florida se stává její znalost nutná.

Naučit se základům španělštiny je jednoduché. V poměrně krátkém čase se dostanete na úroveň, abyste se domluvili v běžných situacích. Jako románský jazyk může také sloužit jako odrazový můstek pro učení francouzštiny, italštiny či portugalštiny.

Díky znalosti španělštiny se povídáte na Almódovarovy filmy bez titulků, nebo si můžete přečíst Dona Quijota v originále. Pro cesty do Jižní Ameriky je její znalost nezbytná. Tamní obyvatelé angličtinu příliš neovládají.

Na druhou stranu, pokud vás tento region nezajímá, až tolik se se španělštinou nesetkáte. Nejde o jazyk diplomacie či byznysu.

Francouzština

Proč se učit francouzsky? Domluvíte se s ní ve Francii, Belgii, části Švýcarska a Kanady, ale i v zemích které bývaly francouzskými koloniemi. Umět francouzsky je v Libanonu či Alžírsku stále věcí prestiže. Elita se ji učí i ve Vietnamu či Kambodži. Francouzi si navíc svůj jazyk hýčkají a jeho studium výrazně podporují.

Francouzština je nezbytná, pokud chcete pracovat v institucích Evropské unie či OSN. Stále zůstává jazykem diplomacie, i přes dominanci angličtiny.

Současná francouzská kultura je pak hodně bohatá, ale někdy neprávem zůstává ostatním světem opominutá. Francouzští mluvčí do angličtiny přecházejí jen neradi a někteří ji neumí vůbec. Jsou ale potěšeni, pokud se snažíte jejich jazyk naučit.

Francouzština není tak snadná jako španělština. Nicméně stále se jedná o jazyk, který lze s trochou snahy zvládnout.

Čínština

Často můžeme slyšet, že čínština bude jazykem budoucnosti. Určité předpoklady pro to má. I když v Číně existuje mnoho menšinových jazyků, v čínských školách se učí standardní čínština (mandarínština), se kterou se domluvíte po celé zemi. Čína je země s nejvíce obyvateli. Proto si s její znalostí budete moct popovídat s opravdu hodně lidmi, jejichž znalost angličtiny je někdy mizivá. Čínská ekonomika navíc brzy předběhne tu americkou a stane se největší na světě.

Je tak možné, že mandarínština nabude na významu.

Nicméně skeptici jí roli světového jazyka nepřisuzují. Tím největším důvodem je složitý systém písma, bez jehož osvojení zůstane vaše znalost jazyka na úrovni předškolního dítěte. Abyste si přečetli noviny, potřebujete se naučit alespoň tři až čtyři tisíce znaků.

Čínština navíc používá tóny. Pokud rezignujete na schopnost umět psát a soustředíte se pouze na mluvenou formu, bude těžké se ji naučit samostudiem či bez pomoci rodilého mluvčího, zvláště pokud vám chybí hudební sluch.

Arabština

Exotická arabština je obtížný jazyk. Musíte zvládnout pro Čechy těžkou výslovnost a arabské písmo, ve kterém chybí samohlásky.

Pokud se ale arabštinu naučíte, udivíte tím nejen své známé, ale i rodilé mluvčí, kteří budou udiveni, že jste si dali tu práci naučit se jejich složitou řeč.

Otevřou se vám dveře do nové kultury severní Afriky a Blízkého východu. Arabština v životopise zaujme nejednoho zaměstnavatele. Arabské země ve světě expandují. Můžete tak získat nečekané možnosti.

Nevýhodou arabštiny, kromě toho, že je poměrně těžké se jí naučit, je množství dialektů, které se v ní používají. Syrská arabština se liší od arabštiny používané v Saúdské Arábii. Spisovná arabština, kterou se budete učit vy, se používá spíše v oficiálních dokumentech než v běžné mluvě.

Hindština

Hindštinou mluví přes 300 milionů lidí a zdálo by se tak, že znát ji vám přinese výhodu. Přesto její studium můžeme doporučit pouze nadšencům. Jedním důvodem je její složitost. Odlišné písmo a exotická gramatika zamotají hlavu nejednomu studentovi.

Pokud vás láká Indie, jejíž potenciál stále roste, směle se do učení hindštiny pusťte. Nezapomeňte ale, že jazykem, který celou zemi spojuje, zůstává angličtina. Hindština je jazykem většiny, ale rozhodně ne drtivé. Podle regionu se vám bude hodit např. Urdu, Kannada a další řeči.

Jazyky, které se hodí Čechům

Kromě světových jazyků bychom měli zmínit i jazyky, které je výhodné umět v našem středoevropském prostoru. Tím hlavním je bezesporu němčina. Německo a Rakousko jsou naši sousedé a němčina vždy byla na českém území přítomna. V Česku působí mnoho německých firem, které hledají schopné a jazykově vybavené zaměstnance. Mnoho Čechů hledá štěstí za hranicemi. Mají vyšší platy, ale blízko k rodině.

Druhým jazykem, který se v České republice hodí znát, je ruština. Ať již Rusko vnímáme jako potenciálního ekonomického partnera či hrozbu, orientace v ruských záležitostech se vyplatí. Pokud se prokoušeme přes azbuku, zjistíme, že naučit se ruštinu, která je také slovanským jazykem, pro nás bude hračka.

Ostatní jazyky

Mezi další světově rozšířené jazyky budoucnosti, které má smysl se učit, patří:

  • Portugalština
  • Japonština
  • Italština
  • Turečtina

Jak platit mobilem

jak platit mobilem

Zjistili jste v obchodě, že jste zapomněli peněženku? Nebo máte několik kreditních karet, ke kterým si nepamatujete PIN kód? Možná by vás mohlo zajímat, jak platit mobilem. Které banky takové transakce umožňují? A je bezkontaktní platba mobilem bezpečná?

Placení mobilem pro začátečníky

S hotovostí jsou problémy. Stává se, že druhá strana nám nemá jak vrátit, popřípadě potřebujeme přesnou částku na nákupy z automatu apod. Skoro všude v Česku se však dá platit bezkontaktně. Kromě kreditních karet jsou oblíbené platební nálepky. Od roku 2016 se však rozmáhají také NFC platby mobilem (tzv. Near Field Communication – bezdrátová komunikace mezi elektronickými zařízeními).

Jak platit bezkontaktně mobilním telefonem? Funguje to úplně jednoduše. Stačí odemknout svůj telefon, ve kterém máme nahranou potřebnou aplikaci, a přiložit jej k platebnímu terminálu stejně jako bychom to prováděli s platební kartou. Na mobil vám přijde potvrzení platby a obchodníkovi vyjede z terminálu účtenka.

Výhody placení mobilem

Mobily nosíme u sebe, i když peněženku necháme doma. Mnoho lidí si oblíbilo i platby pomocí chytrých hodinek. V takovém případě nemusíte mít ani telefon. Stačí mít hodinky na zápěstí.

V mobilní aplikaci můžete mít nahráno více platebních karet. Při placení si vyberete, kterou z nich použijete, ale zadáte jen PIN kód aplikace. Nemusíme si tedy pamatovat milion čísel a bát se, že si zrovna trapně u kasy nevzpomenete.

Vhodné je využívat také aplikace na správu financí, které vám zpřehlední vaše příjmy a výdaje. Některé dokonce můžete propojit se svým internetovým bankovnictvím a vše se tak bude dít téměř automaticky.

Placení mobilem je navíc bezpečnější. Není zasíláno číslo platební karty. To se ani neukládá do mobilního telefonu. U plateb do 500 Kč ani nezadáváte PIN, pouze telefon odemknete. Nemusíte být připojení na data ani na wi-fi síť, abyste mohli nakoupit. Mobil umí s terminálem komunikovat.

Pokud by vám byl telefon odcizen, nebo byste ho ztratili, můžete pomocí nového hesla obsah smazat či uzamknout. Jste tak chráněni před ztrátou peněz, ještě než vám platební kartu zablokuje banka.

Problémy při placení mobilem

V čem je háček? Platit nelze každým mobilem, ale pouze těmi s novějšími operačními systémy (Android 5). Výjimečně se vám také může stát, že terminál obchodníka nebude schopen přečíst kartu, kterou budete mít v mobilu.

Ne všechny banky platby mobilem umožňují. Ty ostatní podporují různé aplikace, některé vytvořily i své vlastní. Běžný člověk tak může mít v tom, jak platit mobilem, problém se zcela zorientovat.

Google Pay

Jak platit mobilem, pokud váš mobil pracuje v systému Android? Nejpoužívanější aplikací, kterou můžete využívat, je Google Pay. Pro nahrání karty budete potřebovat její číslo, platnost a CVV kód. Kartu můžete vyfotit, a nahrát do aplikace Google Pay. Nastavte si možnost placení NFC. Následně postačí přiložit mobil k terminálu a zaplatit. U plateb do 500 Kč nepotřebujete PIN, někdy pro větší zabezpečení bude aplikace požadovat váš otisk prstu.

V současnosti můžete Google Pay využívat u Air Bank, CREDITAS, České spořitelny, ČSOB, Equa Bank, Fio, KB, mBank, Monety a UniCreditu.

Pomocí Google Pay můžete platit nejen mobilem, ale i chytrými hodinkami Wear OS, které s telefonem spárujete.

Apply Pay

Jste příznivci jablíček a iPhonů? S pomocí mobilní aplikace Apple Pay lze platit v Česku teprve od února 2019, zájem o ni je ale masivní. Uživatelé si pochvalují zejména vysokou úroveň zabezpečení, která dovoluje, že ani při platbách nad 500 Kč není třeba zadávat PIN.

Jak na to? Nainstalujte si aktualizovaný iOS a v aplikaci Wallet přidejte platební kartu. Tu poté vyfoťte. Vyplňte do aplikace ověřovací kód, který vám zašle banka. Při placení zmáčknete dvakrát boční tlačítko a přiložíte telefon k terminálu.

Platit můžete i chytrými hodinkami Apple Watch. Nemusíte mít u sebe iPhone, stačí jen přidat pomocí iPhonu nahrát na hodinky platební kartu.

Aplikaci Apple Pay používá Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa Bank, Fio, KB, mBank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit.

Garmin Pay

Americká společnost Garmin se zaměřuje zejména na vývoj GPS přijímačů. Kromě toho však vyrábí take chytré sportovní hodinky s GPS. Novější modely těchto hodinek umožňují službu Garmin Pay. Jedná se o modely D2™ Delta S, D2 Delta, D2 Delta PX, fēnix® 5S Plus, fēnix 5 Plus, fēnix 5X Plus, Forerunner® 945, Forerunner® 645, Forerunner 645 Music, MARQ™ Athlete, MARQ Aviator, MARQ Captain, MARQ Driver, MARQ Expedition, vívoactive® 3 a vívoactive 3 Music.

Nejprve si musíte nastavit na svém mobilním telefonu aplikaci Garmin Connect, přidat své hodinky, vytvořit zde peněženku a naskenovat svou platební kartu podle pokynů. Následně aplikace spáruje s vašimi hodinkami a můžete začít platit tak, že hodinky přiložíte k terminálu.

Garmin Pay podporuje v současnosti Česká spořitelna, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank a Revolut.

Fitbit Pay

Chytré hodinky od společnosti Fitbit umí změřit počet kroků, váš tep či kvalitu spánku. Podobně jako s hodinkami Garmin můžete s některými modely také platit. Jedná se o hodinky Fitbit Versa 2, Fitbit Versa Special Edition, Fitbit Ionic či Fitbit Charge 3 Special Edition. Stejně jako u Garminu si musíte hodinky spárovat se svým mobilem, a pak jimi vesele platit.

Fitbit Pay můžete používat u bankovních účtů v Creditas, České spořitelně, Komerční bance, mBank, MONETĚ a při používání Revolut účtu.

Vlastní aplikace bank

Některé banky se rozhodly vytvořit vlastní platební aplikace, které fungují na Androidu. Tou první byla ČSOB už v roce 2016 . V její aplikaci NaNákupy si můžete tvořit seznamy věcí, které potřebujete nakoupit, ukládat věrnostní karty z obchodů. Kromě placení v obchodě můžete aplikaci využít i pro výběry z bankomatů.

Air Bank má aplikaci My Air, kterou můžete využívat zároveň jako rozhraní pro internetové bankovnictví.

Poketka je aplikace České spořitelny. Platit přes ni můžete nejen přiložením mobilu k terminálu, ale i online. Pomocí ní můžete kontrolovat i zůstatek na účtu.

Rodičovský příspěvek v roce 2025

Rodičovský příspěvek

Plánujete rodinu a přemýšlíte, jak na tom budete s financemi? Rodičovský příspěvek je dávka státní sociální podpory určená pro osoby, které pečují o děti do čtyř let věku. Kdo jej může čerpat? Jaká je jeho výše? A lze v době jeho čerpání pracovat?

Kdo má nárok na rodičovský příspěvek?

Rodičovský příspěvek jako dávka státní sociální podpory

Rodičovský příspěvek je určen rodiči, který celodenně pečuje o nejmladší dítě v rodině. Většinou ho rodič začne čerpat po 28 týdnech, poté co dobere peněžitou pomoc v mateřství, což je dávka nemocenského pojištění (u vícerčat po 37 týdnech).  Ne každý má ale nárok na peněžitou pomoc v mateřství, protože musí mít splněnou potřebnou dobu nemocenského pojištění (např. studentky či OSVČ často na ni nárok nemají). Rodičovský příspěvek lze však čerpat hned po narození dítěte.

Příspěvek vyplácí Úřad práce. Ten vám také poskytne příslušné informace a poradenství. Žádost o rodičovský příspěvek si musíte podat sami, zaměstnavatel to za vás neudělá.

Příspěvek lze čerpat do čtyř let věku dítěte. Podstatné však je, že jde o nejmladší dítě v rodině. Pokud se narodí další dítě, nárok čerpat rodičovský příspěvek zanikne, i kdyby nebyl zcela vyčerpán.

Kdo může o příspěvek žádat?

O příspěvek může žádat matka, otec či osoba, které bylo dítě svěřeno do péče na základě rozhodnutí soudu, osvojitel, nebo osoba pečující o dítě manžela či partnera.

Podmínkou pro získání rodičovského příspěvku je skutečnost, že dítě i rodič jsou českými občany nebo jako cizinci mají na území České republiky povolen trvalý pobyt a skutečně zde bydlí.

Výše rodičovského příspěvku v roce 2025

Kolik peněz rodič dostane?

Rodičovský příspěvek činí 350 000 Kč v roce 2025 (při narození dítěte v roce 2024).

Příspěvek je vyplácen postupně v měsíčních dávkách. Výši měsíční dávky si může určit omezeně rodič sám. Minimální měsíční částka činí 50 Kč, maximální výše se odvíjí podle toho, jaký byl denní vyměřovací základ pro stanovení peněžité pomoci v mateřství nebo nemocenského v souvislosti s porodem či převzetím dítěte do péče. Výpočet maximální výše vám provede kalkulačka, kterou najdete snadno na internetu. Doložit také můžete příjem manžela, pokud je vyšší a chcete pobírat vyšší částky.

Minimálně je však nutné příspěvek čerpat po dobu šesti měsíců. Ti, kdo žádný příjem nedoloží, mohou měsíčně čerpat maximálně 10 000 Kč. Jedenkrát za tři měsíce je možné výši měsíčního příspěvku upravit.

Kdo má nárok na zvýšení příspěvku?

Změna výše příspěvku se týká pouze těch rodičů, kteří ještě rodičovský příspěvek nevyčerpali. Lednová dávka se vyplácí v únoru, proto pokud jste mezi šťastnými, kterým zrovna vyjde poslední platba na leden, můžete automaticky čerpat dalších 80 000 Kč až do čtyř let dítěte. Pokud však vaše dítě brzy oslaví čtyřleté narozeniny, dejte si pozor na úpravu měsíční částky, tak abyste zbytečně o peníze nepřišli.

Pokud patříte mezi 70 000 rodičů, kteří vyčerpali příspěvek již dříve, i když jejich dítě ještě nedovršilo čtyři roky, máte smůlu. Senát neuspěl se svým návrhem, aby peníze dostali všichni. Poslanecká sněmovna jej přehlasovala a rozhodla o schválení rodičovského příspěvku pouze pro ty, kteří jej ještě pobírají.

Příjmy rodiče a rodičovský příspěvek

Předpokladem pro získání rodičovského příspěvku je sice skutečnost, že celodenně pečujete o své dítě, nicméně ve skutečnosti to tak být nemusí. Rodičovský příspěvek náleží rodiči nezávisle na tom, zda má jiné příjmy. Ani pobírání rodičovského příspěvku při hlavní pracovní činnosti tak není problém. Vaší povinností je však zajistit péči o dítě jinou osobou.

Jediné omezení je u dětí do dvou let. Ty můžete umístit do předškolní péče (např. jeslí či dětské skupinky) maximálně na 92 hodin měsíčně. Kdyby vám je ale hlídala babička či chůva, nikdo to řešit nebude. Děti nad dva roky mohou už chodit do školky neomezeně.

Pokud se vrátíte do zaměstnání, myslete  na to, že tím ukončíte rodičovskou dovolenou. I když dále budete pobírat rodičovský příspěvek, nebudete již v ochranné době a zaměstnavatel vám může dát výpověď.

Na rodičovské dovolené si můžete přivydělat pomocí dohody o pracovní činnosti či dohody o provedení práce. Pokud však překročíte zákonem stanovené limity výdělku, budete muset začít platit sociální a zdravotní pojištění. Sledování hospodaření s financemi vám ale mohou usnadnit například různé finanční aplikace.

OSVČ mohou vedle pobírání rodičovského příspěvku vést podnikání jako vedlejší činnost, což pro ně může být výhodné z hlediska odvodů.

Invalidní důchod

invalidní důchod

Na invalidní důchod má každým rokem v České republice nárok více a více lidí. Není to však pouze o tom, že budete pobírat peníze a parkovat na místě pro vozíčkáře. Invalidní důchod s sebou nese mnohem víc. Není tak lehké jej získat a samotné žádání o invalidní důchod má spoustu složitých pravidel a postupů, ve kterých se málokdo vyzná. My si zde vše podrobně ukážeme, rozebereme a popíšeme.

Kdo má nárok na invalidní důchod

Na invalidní důchod má nárok osoba, která je invalidní a má potřebnou dobu pojištění. Také na něj má nárok člověk, který se stal invalidní po pracovním úrazu či nemoci z povolání.

Tedy, konkrétněji a přesněji má na invalidní důchod nárok pojištěnec, který se stal:

  • invalidním a získal potřebnou dobu pojištění,
  • invalidním následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání.

Člověk se stává invalidním tehdy, pokud jeho schopnost soustavné výdělečné činnosti poklesla vzhledem k jeho dlouhodobě nepříznivému zdravotnímu stavu nejméně o 35 % nebo je schopen pro zdravotní postižení soustavné výdělečné činnosti jen za zcela mimořádných podmínek.

Jaké jsou stupně invalidity

Existují tři stupně invalidity a tím pádem i invalidní důchod ve třech dávkových pásmech:

  1. Invalidita I. stupně: týká se pojištěnců, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 35 %, nejvíce však o 49 %.
  2. Invalidita II. stupně: týká se pojištěnců, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 50 %, nejvíce však o 69 %.
  3. Invalidita III. stupně: týká se pojištěnců, jejichž pracovní schopnost poklesla nejméně o 70 %.

Jakmile dosáhnete 65 let věku, invalidní důchod se automaticky transformuje na důchod starobní.

Z čeho se invalidní důchod skládá?

Invalidní důchod se skládá ze dvou částí. Základní výměry a procentní výměry. Výše základní výměry důchodu pro rok 2019 činila 3270 Kč měsíčně. K částce základní výměry se pak přičítá procentní výměra.

Procentní výměra činí:

  1. u invalidity III. stupně: 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok doby pojištění
  2. u invalidity II. stupně: 0,75 % z výpočtového základu za každý celý rok doby pojištění
  3. u invalidity I. stupně: 0,5 % z výpočtového základu za každý celý rok doby pojištění

Podmínka doby pojištění pro přiznání invalidního důchodu je:

  • do 20 let: méně než 1 rok
  • od 20 do 22 let: 1 rok
  • od 22 let do 24 let: 2 roky
  • od 24 let do 26 let: 3 roky
  • od 26 let do 28 let: 4 roky
  • nad 28 let: 5 let

V roce 2020 se výše základní výměry invalidního důchodu zvyšuje na 3 490 Kč.

Jak a kde požádat o invalidní důchod

O invalidní důchod lze zažádat na Okresní správě sociálního zabezpečení, pod kterou spadá bydliště žadatele. Odtud žádost postupuje k České správě sociálního zabezpečení. Právě ČSSZ rozhoduje, zda bude žadateli důchod přiznán, či nikoliv.

Při podávání žádosti se předkládají tyto dokumenty:

  • občanský průkaz
  • u cizinců pas či povolení k pobytu
  • doklady o studiu, i nedokončeném
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby
  • ženy předkládají doklady prokazující výchovu dětí
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině
  • pokud chybí některé doby pojištění, musí se předložit náhradní doklady, které prokazují výdělečnou činnost (potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouvy, svědecké prohlášení aj.)
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz či nemoci z povolání
  • potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům vypláceném před rokem 1996
  • jestliže chce občan důchod vyplácet na účet u peněžního ústavu, musí k žádosti přiložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis „Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet”
  • evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání (předkládá je zaměstnavatel, a to na vyžádání některého z úřadů)

Jak se posuzuje invalidita

Jakmile bude posuzována vaše invalidita, bude se hodnotit a srovnávat pokles pracovní schopnosti v důsledku omezení tělesných, smyslových a duševních schopností versus stav, který byl u pojištěnce před vznikem dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu. Pokud je příčinou tohoto stavu více zdravotních postižení, pak se za rozhodující příčinu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu považuje to postižení, které má největší dopad na výkonnost pojištěnce v práci.

Při navyšování nebo snižování procentní míry poklesu pracovní schopnosti je rozhodující:

  1. dosažené vzdělání
  2. zkušenosti a znalosti
  3. schopnost pokračovat v předchozí výdělečné činnosti
  4. schopnost rekvalifikace
  5. příznivá stabilizace dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu
  6. adaptace pojištěnce na své zdravotní postižení

Daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti

Daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti

Mít investiční byt a příjem z nájemného zní jako lákavě. Vlastníci bytů by ale měli plnit své daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti. Mohou si vybrat, zda budou příjmy přiznávat jako fyzická osoba či jako podnikatel v rámci obchodního majetku. V našem článku se dozvíte vše o tom, jak zdanit příjem z pronájmu nemovitostí.

Nepřiznat daň se nevyplácí

Jistě není málo pronajímatelů, kteří se svými nájemci uzavřou pouze ústní smlouvu a příjmy z pronájmu nikde neuvádí. Riskují však, že se dostanou do hledáčku finančního úřadu, pokud je někdo udá. Většinou se dostanou do problémů, pokud se nepohodnou se svými nájemníky např. při skončení nájemní smlouvy.

Nepoctiví pronajímatelé pak musí daně doplatit včetně úroků a pokut. Pokud nebylo nájemné stanoveno v písemné smlouvě, finanční úřad jim je doměří podle nájemného obvyklého v daném místě za podobnou nemovitost.

Navíc budou odpovědní za škodu, kterou ve společných prostorách či sousedům nájemníci způsobí. Nepřiznání daně z pronájmu se proto skutečně nevyplácí.

Jak zdanit příjem z pronájmu nemovitostí

Daň z pronájmu nemovitosti nemusíte uvádět pouze v případě, že jste si vydělali ročně méně než 6 000 Kč. V opačném případě máte dvě možnosti, jak příjmy z pronájmu zdanit. Tou první je danit příjmy jako fyzická osoba, která nepodniká, tou druhou je zahrnutí příjmu z pronájmu mezi příjmy z podnikání, pokud jste OSVČ.

Uplatnění daně z pronájmu u nepodnikatelů

Příjem z pronájmu musíte v daňovém přiznání uvést do kolonky pod § 9 zákona o daních z příjmů. Z příjmů odečtete výdaje, které jste vynaložili na dosažení, zajištění a udržení příjmů plynoucích z pronájmu nemovitosti. Tyto výdaje můžete uvádět buď skutečné, nebo paušální.

Skutečné výdaje

Reálné výdaje jsou ty, které jste opravdu vynaložili při pronajímání svého bytu. Může jít např. o náklady na opravu a údržbu, náklady na vybavení, pojištění nemovitosti, daně, které z nemovitosti platíte, platby do fondu oprav, které jsou použity na provozní výdaje.

Ke každému nákladu musíte mít doklady, protože finanční úřad po vás až tři roky zpětně může požadovat prokázání oprávněnosti těchto nákladů (při daňové ztrátě až 8 let nazpět).

Platit musíte samozřejmě i daň z pronájmu družstevního bytu. V takovém případě jako skutečný výdaj můžete uvést nájemné, které platíte jako člen družstva.

Paušál

Druhou možností je uplatnit daně pomocí paušálu. Ten činí 30% z příjmů z pronájmu nemovitosti. Nejvýše si však můžete odečíst 300 000 Kč. Je tedy na vás, který způsob zvolíte, a bude pro vás výhodnější. Pokud si zvolíte paušální výdaje, nemůžete je v dodatečném daňovém přiznání změnit na skutečné. Skutečné na paušální změnit lze.

Výpočet daně

Finančnímu úřadu uvedete pouze svůj čistý příjem z pronájmu (poplatky za energie se do něj nepočítají). Odečtete od něj buď skutečné výdaje, nebo paušál. Následně získáte základ daně. Z něj si vypočtěte 15%. Vyjde vám částka, kterou musíte odvést jako daň z pronájmu bytu.

Příklad: Z čistého pronájmu 100 000 Kč si odečtete paušál 30%. To je 70 000 Kč. 15% je 10 500 Kč, které musíte odvést jako daň.

Přijde vám, že musíte zaplatit příliš vysokou daň? Pak je pro vás dobrou zprávou, že můžete uplatnit veškeré daňové slevy – např. slevu na poplatníka, manžela, pro ZTP, studenty, daňové zvýhodnění na dítě apod.

Odvody na sociální a zdravotní pojištění

Pokud nejste podnikatelem, nemusíte ze svých příjmů z pronájmu odvádět pojistné na sociální a zdravotní pojištění. Dejte si však pozor, pokud nemáte jiné příjmy. Pak jste tzv. osobou bez zdanitelných příjmů a musíte platit odvody své zdravotní pojišťovně jako OBZP.

Povinnost podat daňové přiznání u podnikatelů

Podnikatelé mohou svou nemovitost zahrnout do svého obchodního majetku a následně příjmy z pronájmu uvádět jako součást příjmů z podnikání podle § 7 zákona o daních z příjmů.

Pokud chcete postupovat tímto způsobem, musíte mít zřízený živnostenský list. Následně musíte vést účetnictví či daňovou evidenci.

Uplatnění výdajů

Při odečítání skutečných nákladů je potřeba vést evidenci hmotného majetku, vést evidenci o rezervách na opravy hmotného majetku apod. Výhodou je, že můžete odepisovat náklady na pořízení nemovitosti.

Výdaje můžete také uvést pomocí paušálu, který činí 60% z příjmu, maximálně však 600 000 Kč.

Ze svých příjmů z pronájmu však zaplatíte zdravotní a sociální pojištění.

Na co si dát pozor

Pozor si musíte dát na to, aby vám nevznikla povinnost platit DPH. Hrozí totiž, že příjmy z pronájmu zahrnuté mezi ostatní příjmy překročí hranici milionu korun a vy se budete muset přihlásit jako plátce DPH.

Pokud nabízíte svou nemovitost turistům např. na Airbnb nebo na booking.com, nejedná se o pronájem ale o poskytování krátkodobého ubytování.  V takovém případě jde vždy o podnikatelskou činnost. Přečtěte si více o tom, jak vydělávat na Airbnb.

Jak vyplnit daňové přiznání

Daňové přiznání je třeba podat vždy na konci března. Týká se příjmů, které jste měli v předchozím kalendářním roce (od 1. ledna do 31. prosince).

Pokud pronajímáte byt jako fyzická osoba, budete postupovat podle § 9 zákona o daních z příjmů. Musíte vyplnit přílohu č. 2., která slouží jako výpočet dílčího základu daně z příjmů z pronájmu.  Uvedete své příjmy, výdaje, rozdíl mezi nimi, dílčí základ daně nebo daňovou ztrátu.

Pokud pronajímáte byt jako podnikatel, uvádíte příjmy z pronájmu jako příjmy ze samostatné činnosti.

Jestliže byt vlastníte ve společném jmění manželů, daňové povinnosti při pronajímání nemovitosti musí splnit pouze jeden z manželů.

Přečtěte si také náš článek Nejčastější otázky a odpovědi pro zájemce o hypotéku

Paušální daň

paušální daň

Paušální daň je horká novinka, ke které se mohli stávající podnikatelé přihlásit do 11. ledna 2021. Pokud chcete začít podnikat během roku, musíte se rozhodnout, zda budete provádět odvody podle starého systému či superdaň. O co se jedná? Pro koho bude paušální daň výhodná a kdo by měl naopak zůstat u dosavadního způsobu odvodu daní?

Dosavadní systém odvodů

Formuláře nemá nikdo rád. Z daňových přiznání se podle vašich příjmů a výdajů vypočte zisk, podle kterého zaplatíte daň z příjmů. Váš zisk však bude mít dopad i na to, jaké zaplatíte pojistné na sociální a zdravotní pojištění.

Na sociální a zdravotní pojištění musíte platit měsíční zálohy. Zálohy na zdravotní pojištění činí 13,5 % z jedné poloviny dosaženého hrubého měsíčního zisku za předchozí rok. Zálohy na sociální pojištění pak činí 29,2 % z poloviny jedné dvanáctiny podnikatelského zisku.

Zákony stanovují minimální zálohy na zdravotní a sociální pojištění, které je třeba zaplatit, i kdyby vaše příjmy byly nižší. V roce 2021 činí minimální záloha na zdravotní pojištění 2 393 Kč a  2 588 Kč na sociální pojištění. Minimální částka na daň z příjmů neexistuje. Pokud by vám finanční úřad vyměřil daň nižší než je sleva na poplatníka, žádnou daň platit nemusíte.

Podávat daňové přiznání, hlídat si měsíční zálohy a následně doplácet pojistné zabírá čas, který by živnostníci mohli věnovat svému podnikání. Již delší dobu proto probíhají diskuze o zjednodušení odvodových a daňových povinností.

Jak vypadá paušální daň živnostníků?

V České republice působí přes půl milionu živnostníků. Drtivá většina z nich (přes 420 tisíc) má příjmy pod milion korun. Právě jim se může vyplatit paušální daň. Živnostníci mohou totiž měsíčně platit jednu platbu, tzv. superdaň, kterou odvádějí zároveň pojistné na sociální a zdravotní pojištění a daň z příjmu.

Pro rok 2021 se jedná o částku 5469 Kč měsíčně, tedy z minimálního zdravotního pojistného, sociálního pojištění zvýšeného o 15% a o 100 Kč na daň z příjmů.

Paušální daň je dobrovolná. Živnostníci i nadále mohou postupovat podle dosavadního systému odvodů.

Pozor! Nespleťte si paušální daň s pojmem paušální výdaje OSVČ. Paušální výdaje procentem z příjmu jsou způsob, jak mohou živnostníci snadno uplatnit výdaje, které jim vzniknou v jejich podnikání. Neuvedou v daňovém přiznání skutečné výdaje, které by museli vést v daňové evidenci, ale výdajový paušál ve výši 60% z příjmů.

Výhody a nevýhody paušální daně

Podle analýzy Ministerstva financí se finančně paušální daň vyplatí asi čtvrtině OSVČ, kteří si ji mohou zvolit. Nicméně významný přínos paušální daně spočívá zejména ve snížení administrativy živnostníka. Nemusí již podávat daňové přiznání, najímat si účetní apod. Navíc nebude ze strany finančního úřadu podrobován daňové kontrole. Má pouze povinnost doložit, že jeho obrat nepřekročil milion korun. To však musí činit i při starém systému odvodů, protože jde o hranici, kdy musí začít platit DPH.

Pokud si však jako živnostníci zvolíte režim paušální daně, vzdáváte se možnosti uplatňovat daňové slevy. To je zvlášť nevýhodné pro lidi, kteří jsou schopni díky svým nižším příjmům dosáhnout na daňový bonus na dítě. Ti totiž, pokud mají nulovou daň a jedno nezletilé dítě, dostanou od státu 15 204 Kč (u více než 3 dětí je to přes 60 000 Kč).

Sirotčí důchod a vše co byste měli vědět

co vědět o sirotčím důchodu
V České republice máme čtyři druhy důchodů. Sirotčí důchod, invalidní, vdovský (vdovecký) a starobní. Ke každému se vážou jiná pravidla a podmínky k jejich získání a každý druh důchodu je o něčem jiném. V tomto článku se zaměříme právě na důchod sirotčí, který si podrobně a přehledně popíšeme.

Vyměřovací základ

Na začátku, než přejdeme k samotnému popisu sirotčího důchodu, si musíme říci, co je to vyměřovací základ. Takzvaný vyměřovací základ (VZ) stanovuje pevnou hodnotu pro výpočet jakéhokoli důchodu, tedy i toho sirotčího. Takový osobní vyměřovací základ je průměr všech vašich příjmů z hrubého výdělku, kterých jste dosáhli v rozhodném období a to vše se ještě navíc upravuje podle určitých hranic. Rozhodné období je doba, která začíná ihned kalendářním rokem následujícím po roce, ve kterém jste dosáhli 18 let věku a trvá do roku předcházející rok přiznání důchodu.

Podmínky pro sirotčí důchod

Komu náleží sirotčí důchod

Tento druh důchodu, jak už název napovídá, se vyplácí pouze sirotkovi, tedy nezaopatřenému dítěti. Nezaopatřené dítě je podle zákona dítě, které ještě nedokončilo povinnou školní docházku. Sirotčí důchod se však může vyplácet i do 26. roku dítěte, jestliže:

  1. se dítě soustavně připravuje na budoucí povolání
  2. je dítěti znemožněno soustavně se připravovat na budoucí povolání či vykonávat výdělečnou činnost pro úraz nebo nemoc
  3. dítě není schopné vykonávat soustavnou výdělečnou činnost kvůli dlouhodobě nepříznivému zdravotnímu stavu

Soustavná příprava dítěte na budoucí povolání je dle zákona studium na střední nebo vysoké škole v bakalářském, magisterském či doktorském studijním programu.

Na sirotčí důchod po svém rodiči; osvojiteli nebo osobě, která dítě převzala do péče má nárok dítě, jehož rodič:

  1. pobíral starobní důchod,
  2. pobíral invalidní důchod,
  3. ke dni smrti splnil podmínku potřebné doby pojištění pro nárok na invalidní či starobní důchod,
  4. zemřel z důvodu pracovního úrazu.

Pokud byli rodiče rozvedení, nebrání tato situace tomu, aby dítě po zemřelém rodiči, o sirotčí důchod žádalo rovněž. O sirotčí důchod může žádat také dítě, v případě, že důvodem smrti rodiče byla sebevražda.

Jak sirotčí důchod vypočítat

Výše sirotčího důchodu se skládá ze dvou složek. Základní výměry a procentní výměry. Procentní výměra u sirotčího důchodu dosahuje 40 % procentní výměry starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu III. stupně, na který měl nebo by měl nárok zemřelý v době smrti. Důchod je obvykle vyplácen v hotovosti pomocí České pošty, ale také bezhotovostně převodem na účet.

S výpočtem jeho výše vám může pomoci praktická online kalkulačka, kterou najdete např. na internetových stránkách konkrétních bank.

Jak o sirotčí důchod požádat

O sirotčí důchod lze zažádat na Okresní správě sociálního zabezpečení, pod kterou spadá bydliště žadatele. Odtud žádost postupuje k České správě sociálního zabezpečení. Právě ČSSZ rozhoduje, zda bude sirotkovi důchod přiznán, či nikoliv. Samy si žádost podávají nezaopatřené děti nad 18 let a za nezletilé děti žádost podává jejich zákonný zástupce.

Při podávání žádosti jsou potřeba tyto dokumenty:

  1. občanský průkaz
  2. cizinci předkládají pas či povolení k pobytu
  3. úmrtní list zesnulého
  4. rodné listy dětí
  5. pokud zesnulá osoba dosud nepobírala vlastní důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady týkající se zesnulého, jako například:
  • občanský průkaz
  • u cizinců pas či povolení k pobytu
  • doklady o studiu, i nedokončeném
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby
  • ženy předkládají doklady prokazující výchovu dětí
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině

Nejčastější otázky a odpovědi pro zájemce o hypotéku

nejčastější otázky a odpovědi pro zájemce o hypotéku

Málokdo dokáže v dnešní době financovat nákup nemovitosti čistě ze svých prostředků. Většinou je potřeba si vyřídit hypoteční úvěr. Banka vám půjčí peníze a vy je budete postupně splácet. Přitom jí budete ručit nemovitostí. Zní to jednoduše, ale při zařizování hypotéky vás jistě napadne spousta otázek. Odpovědi na některé z nich naleznete zde.

Otázky, které byste si měli položit před získáním hypotéky

Co můžete financovat hypotečním úvěrem?

Hypotéky se dělí na účelové a neúčelové (tzv. americké). Klasická účelová hypotéka může být použita pouze k účelu, který stanoví banka. Jedná se zejména o nákup domu či bytu, stavbu domu nebo rekonstrukci.

Neúčelové americké hypotéky si lze vzít na cokoliv. Jsou dražší než účelové hypotéky, ale levnější než spotřebitelské půjčky. Na druhou stranu při nich ručíte nemovitostí.

Dále se budeme věnovat účelovým hypotékám.

Co může tvořit zástavu hypotéky?

Ne každou nemovitostí můžete ručit. Mělo by jít o nemovitost určenou k bydlení jako je byt, dům, stavební pozemek, případně ateliér. Pro investory lze doporučit přehledový článek o investování do nemovitostí.

Co je třeba si ujasnit, než se rozhodnete pro hypotéku?

Dříve než začnete vyřizovat hypoteční úvěr, měli byste se zamyslet, kolik peněz si chcete půjčit, a jak jste je schopni splácet. Měsíční splátky by měly spolknout maximálně polovinu vašich příjmů.

Banky půjčují maximálně 90% částky z hodnoty nemovitosti. Pokud si ale půjčíte méně, nabídne vám banka výhodnější podmínky. Dále musíte zaplatit daň 4% z ceny nemovitosti. Měli byste proto mít alespoň něco našetřeno. Nezapomeňte si také nechat rezervu pro případ, že byste dočasně přišli o zdroj svých příjmů. Počítejte například se snížením příjmů z důvodu mateřské dovolené, nemocenské apod.

Podle jakých kritérií vybrat hypotéku?

Zájemce o hypotéku se snaží, aby měl co nejnižší náklady. Nejdůležitější ukazatel pro to, jak si vybrat nejlevnější hypotéku, je roční procentuální sazba nákladů. Samotná úroková sazba je sice důležitá, avšak nesmíte opomenout další poplatky, které si banka naúčtuje. Jde například o poplatek za odhad nemovitosti, poplatek za vyřízení úvěru, poplatky za vedení účtu, poplatky za pojištění nemovitosti či poplatek za pojištění schopnosti splácet.

Nenechte se proto nalákat na nízkou úrokovou sazbu. Sama o sobě ještě nemusí být zárukou nejlevnějšího úvěru. Úrokovou sazbu vám banka nastaví podle poměru vašich příjmů a výdajů, celkové výše úvěru, poměru půjčky oproti zástavě, délky splatnosti a doby fixace.

Fixace je doba, po kterou vám banka garantuje výši úrokové sazby. Po jejím uplynutí vám banka nastaví úroky nové. Platí, že čím kratší fixace, tím nižší úrok. Pak ale hrozí, že úrok vzroste.

Kolik skutečně na hypotéce přeplatíte se tak nedá dopředu říci. Obecné pravidlo na výběr hypotéky neexistuje. Záleží na vašich konkrétních podmínkách.

Zařizování hypotéky

Jaké doklady jsou třeba k získání hypotéky?

Banka po vás bude chtít doklady totožnosti. Musíte jí také dodat žádost o hypoteční úvěr, kterou podepíšete.

Banku zajímá především vaše bonita (poměr mezi příjmy a výdaji). K tomu si vyžádá a potvrzení výše příjmu od vašeho zaměstnavatele (případně daňové přiznání, jste-li podnikatelem), výpisy z běžného účtu za poslední tři měsíce až půlroku (záleží na bance).

Dále doložíte doklady, které se váží k nemovitosti – odhad ceny, kupní smlouvu či smlouvu o smlouvě budoucí kupní, případně rozpočet pro stavbu nebo rekonstrukci nemovitosti apod.

Za jak dlouho hypotéku vyřídíte?

Počítejte, že zařízení hypotéky bude trvat minimálně měsíc. Banka bude zkoumat vaši schopnost splácet. K tomu jí musíte dodat potřebné doklady. Získáte nezávaznou výši hypotéky. Následně byste měli podepsat rezervační smlouvu s prodávajícím nemovitosti, aby vám ji někdo nevyfoukl. Podepsanou smlouvu o smlouvě budoucí předložíte bance, která vám následně předloží úvěrovou smlouvu.

Na co si dát pozor při vyřizování hypotéky?

Dejte si pozor na nepoctivé hypoteční poradce, kteří se vám snaží vnutit, abyste co nejdříve podali žádost o úvěr. Pokud si pak budete chtít vybrat jinou banku, může vám žádost o úvěr zamítnout, protože zjistí, že již žádáte jinde.

Někdy jsou klientům nabízeny také lákavě nízké úrokové sazby, které však nemohou dopadat na jejich případy. Po podání žádosti o úvěr a při následném dalším jednání se ukáže, že úroková sazba je ve skutečnosti úplně jinde.

Nejčastější otázky a odpovědi

Lze hypotéku splatit předčasně? A můžete prodloužit její splatnost?

Podle zákona o spotřebitelském úvěru máte možnost každý rok měsíc před výročím uzavření smlouvy splatit až 25% hypotéky bez poplatků. Ke skončení fixační doby můžete bezplatně splatit celý úvěr. Splatit hypotéku můžete také při prodeji nemovitosti. V tom případě ale zaplatíte poplatek ve výši 1% předčasně splacené částky (maximálně 50 000 Kč).

Pokud chcete prodloužit splatnost hypotéky, bude záležet na podmínkách vaší banky. Ta bude obvykle požadovat, abyste hypotéku splatili do svých 70 let.

Co když nebudete schopni splácet?

Jedná se o nejčernější scénář, jaký může v případě hypotéky nastat. Nikdo nechce, aby mu na dveře klepal exekutor. Dobré je mít určitou finanční rezervu, kterou překlenete náročné období. Pokud se však dostanete do potíží, okamžitě kontaktujte svou banku. V některých případech vám může odložit splátky či prodloužit splatnost.

Spolu s hypotékou je dobré mít zařízeno pojištění schopnosti splácet, popř. životní pojištění. To vás ochrání v případě, že ztratíte zaměstnání apod.

Jak prodat nemovitost s hypotékou?

Prodat nemovitost s hypotékou není problém. Potřebujete získat souhlas banky, ale ten je v podstatě formální.

Máte pak několik možností. Buď můžete hypotéku předčasně splatit, případně se domluvíte s kupujícím, aby si buď vzal novou hypotéku, kterou splatí váš hypoteční úvěr, nebo jej přímo převezme.

Send this to a friend