Převod peněz

Platba na špatný účet

Platba na špatný účet

Platba na špatný účet je chyba, které se při práci v internetovém bankovnictví děsí snad každý. I když několikrát zkontrolujete, že jste číslo účtu zadali správně, může se stát, že uděláte chybu. Rozhodně nejste sami. Banky takových případů řeší několik stovek ročně. Poradíme vám, jak zrušit platbu v internetovém bankovnictví, a případně jak získat peníze zpět, pokud přistanou na účtu někomu omylem.

Chybně provedená transakce: co s tím?

Zjistili jste, že jste se překlikli při zadávání údajů v internetovém bankovnictví. Jak musíte postupovat, abyste získali své peníze zpět?

Neexistující číslo bankovního účtu

Ne každý ví, že bankovní účty nejsou složeny z náhodných čísel. Pokud zadáte špatnou číselnou kombinaci, většinou se trefíte do neexistujícího čísla účtu. Jak zjistit, zda číslo účtu existuje? Počítačová aplikace internetového bankovnictví vás sama uvědomí o tom, že platbu nelze zadat.

V takovém případě nemáte žádný problém a peníze vám z účtu buď ani neodejdou, nebo se automaticky samy vrátí do tří pracovních dnů.

Jak zrušit platbu v internetovém bankovnictví

Skutečný problém nastane, pokud se vám povede poslat peníze na účet, který existuje. Pokud jste si po zadání čísla uvědomili, že jste udělali chybu, můžete platbu stornovat či upravit přímo v internetovém bankovnictví.

Má to ale háček. V dnešní době jsou transakce zpracovávány v reálném čase. Šanci ji zrušit máte tak pouze, pokud byla mylná platba zadána s pozdějším datem splatnosti. Pokud jste ji zadali ve všední den v pracovní době, odchází okamžitě.

Příklad: jak stornovat platbu mBank? Pokud zadáte platbu před osmou hodinou ranní, musíte ji zrušit právě do osmi hodin, nebo se odešle. U plateb zadaných později máte čas provést storno do 16.00. V případě, že jste provedli platbu po čtvrté odpoledne, máte možnost ji zrušit do 8.00 ráno následujícího dne. Stejně tak, když zadáte platbu v den pracovního volna, máte čas až do osmi hodin následujícího pracovního dne.

Zkuste tedy i přes to, že platba zdánlivě odešla, zavolat bance, aby se pokusila transakci zrušit. Je však možné, že nebudete úspěšní.

Za storno příkazu k úhradě si některé banky účtují poplatky.

Zaslaná platba na cizí účet

To, že platba odešla na cizí účet, ještě neznamená, že jste o peníze přišli. Jejich získání zpět však bude hodně záležet na ochotě majitele účtu. Banka totiž není oprávněna sama transakci zvrátit a převést někomu peníze z účtu zpět na vaše konto.

Nejprve kontaktujte svou banku a vyplňte formulář nazvaný žádost o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků.

Příklad: Žádost o vrácení peněz KB. V případě, že máte účet u Komerční banky a odeslali jste peníze na cizí účet, který je také u KB, banka pošle příjemci platby e-mail a zprávu do internetového bankovnictví, ve kterém ho požádá o vrácení platby. Pokud byl účet u jiné banky, KB se obrátí na tuto banku, aby jí pomohla s řešením. Ta pak musí svého klienta kontaktovat.

Jak získat peníze zpět, pokud příjemce odmítne spolupracovat?

Dobrá zpráva je, že většina majitelů účtů poté, co zjistí, že jim přišly cizí peníze, všechno vrátí. Existují však i případy nepoctivců, kteří se cizí peníze rozhodnou ponechat. Nebo můžete mít skutečně smůlu a poslat peníze na obstavený účet, který spadá do exekuce, insolvenčního řízení, nebo účet, který je zmražený kvůli dědickému řízení.

Když se vám peníze do tří či čtyř týdnů nevrací, musíte se znovu obrátit na svou banku. Musíte ji požádat, aby vám v souladu s § 38 odst. 6 zákona o bankách sdělila identifikační údaje klienta. Banka se pak obrátí na banku příjemce platby, která musí žádosti vyhovět. Získáte tak jméno, příjmení, datum narození a trvalé bydliště fyzické osoby. U právnické osoby získáte její IČO a adresu sídla. Banky si za tento postup účtují poplatky ve výši stokorun.

Následně kontaktujte majitele účtu přímo. Uvědomte jej, že ponecháním vašich peněz se dopouští bezdůvodného obohacení. Pokud ani přímá výzva nezabere, budete se muset obrátit na soud a podat žalobu na bezdůvodné obohacení podle občanského zákoníku.

Lidé, kteří přišli jen o malou částku v řádech stokorun, většinou vymáhání peněz vzdají. Ti ostatní se musí připravit na dlouhý soudní proces a případnou exekuci. Peníze zpět dostanou, může je to ale stát mnoho času a nervů.

Co dělat, pokud přistanou cizí peníze na účtu nám? Nejednodušší postup je vrátit na účet odesílatele. Ověřte si však, že je to skutečně platba na špatný účet. Můžete se také zeptat své banky, aby u majitele účtu zjistila, zda peníze poslal omylem.

Previous ArticleNext Article