Je váš internet pomalý? Trvá celou věčnost stáhnout soubor nebo se vůbec nenačítají stránky? Když voláte na technickou podporu, nikdo to nebere? A přitom platíte celkem vysoké částky za to, abyste mohli v klidu pracovat online z domova, platit účty na internetovém bankovnictví, nebo třeba jen tak brouzdat po webu. Co s tím? Pomoci může změna poskytovatele internetu.

Jak zjistit poskytovatele internetu?

Poskytovatelé internetu jsou společnosti, které podnikají v oblasti telekomunikačních služeb. Svým klientům nabízí různé možnosti připojení k síti. Může jít například o připojení pomocí Wi-Fi, kabelové televize, technologie ADSL, optického kabelu apod.

Jak zjistíte, kdo vám internet poskytuje? Dobré je podívat se do smlouvy, kterou jste s poskytovatelem uzavřeli. Tam by měl být uveden. Za internet se platí většinou měsíčně, zkontrolujte proto faktury. Zjistit poskytovatele jde orientačně i z IP adresy.

Co dělat, nejsem-li spokojen s kvalitou služeb?

Pokud společnost neposkytuje služby v kvalitě, ke které se zavázala ve smlouvě, můžete u ní provést reklamaci. Pokud jste smlouvu uzavřeli jako fyzická osoba, budou se na vás vztahovat právní normy, které chrání spotřebitele.

Reklamaci proveďte bez zbytečného odkladu nejpozději do dvou měsíců od chvíle, kdy obdržíte vyúčtování reklamovaných služeb. Poskytovatel internetu by ji měl vyřídit do jednoho měsíce. Pokud reklamaci zamítne, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad.

Když reklamace a stížnosti nepomáhají, je čas začít myslet na změnu.

Porovnejte nabídky na trhu

V České republice působí několik přes tisíc poskytovatelů internetu. Většina lidí automaticky sáhne po nabídce velkých hráčů, jako jsou UPC, Vodafone či O2. Kdo je nejlepší poskytovatel internetu v České republice nelze obecně říci. Záleží totiž na konkrétním místě. V místě vašeho bydliště mohou totiž být i menší firmy, které nabízejí kvalitní služby za srovnatelné ceny. Někde (zejména na venkově) byste si naopak mohli ještě pohoršit, protože alternativ je velmi málo.

Najděte si tedy na internetu nabídky poskytovatelů ve vaší obci a srovnejte je mezi s sebou. Dejte na recenze ostatních uživatelů. Teprve pak se rozhodněte, zda se s dosavadním poskytovatelem rozloučit.

Zkuste dosavadního poskytovatele konfrontovat s nabídkami od konkurence. Nezřídka se vám podaří vyjednat slevu. Než na ni kývnete, rozmyslete si, zda je skutečně adekvátní náplastí na nekvalitní služby, nebo vás má pouze přivázat k poskytovateli na delší dobu.

Pokud chcete získat přehledné srovnání včetně neveřejných nabídek, využijte službu Tarifomat. Nezávazně a zdarma vám porovnají aktuální nabídky na trhu.

Jak na výpověď smlouvy na poskytování internetu?

Pokud uvažujete o odstoupení od smlouvy poskytovatele internetu, musíte zjistit, zda máte uzavřenu smlouvu na dobu určitou či neurčitou. Přečtěte si tedy pořádně podmínky ukončení. Smlouva na dobu neurčitou lze většinou zrušit snadno, prostě podáte výpověď smlouvy na internet. Výpovědní doba činí standardně 30 dní. Dejte si ale pozor na různé skryté poplatky, které se k výpovědi vážou.

Poskytovatelé internetu se často snaží zajistit, aby klienti odebírali jejich služby po určitou dobu. Uzavírají proto smlouvy na dobu určitou, kdy se předpokládá, že ji neukončíte před sjednaným datem. Pokud byste chtěli smlouvu vypovědět dříve, musíte většinou zaplatit vysokou smluvní pokutu. Změna poskytovatele internetu tak bude muset chvíli počkat. Po uplynutí doby sjednané ve smlouvě, ale stačí oznámit poskytovateli, že o prodloužení smlouvy nemáte zájem. Raději tak učiňte písemnou formou.

Změna poskytovatele internetu – na co si dát pozor

Během doby, kdy běží výpovědní lhůta, je dobré kontaktovat nového poskytovatele internetu, aby se nestalo, že se po jejím skončení ocitnete bez připojení. Poskytovatelé jsou většinou schopni internet zprovoznit v řádu několika dní.

Řádně si přečtěte podmínky smlouvy, které vám nový poskytovatel nabízí. Neměla by vás zajímat pouze cena. Nenechte se odradit technickým žargonem. Zjistěte, zda se společnost ve smlouvě zavazuje poskytovat vám služby v jasně definované kvalitě. Jedním z ukazatelů je rychlost internetu. Ve smlouvě by tedy mělo být uvedeno například, že se poskytovatel zaručuje poskytovat minimální rychlost datového připojení XX Mbit za sekundu.

Pokud smlouvy neobsahují závazek poskytovat služby, které mají konkrétní měřitelné parametry kvality, neuzavírejte je. Jinak vám bude hrozit další změna poskytovatele internetu.

SROVNAT CENY MOBILNÍCH TARIFŮ

Porovnejte aktuální nabídky poskytovatelů internetu a získejte i neveřejné nabídky.